Svojevremeno sam prelistavao metod kojim su pripremane prve analize izvodljivosti koje je radio Egis jos 2012 za stari projekat. Zgodne su jer su proste i pregledne (doduse verovatno i ne previse precizne). Oni su davali cene dubokih stanica proporcijano dubini (dublje stanice su dakle dosta skuplje). Racunajte da su cene gradjevinskih radova od tada do sada vece bar +50%. Tadasnji presek cena stanica je bio ovakav:
Pogledajte prilog 149039
Jedna duboka stanica - Akademija tada je imala procenjenu cenu izgradnje od 38 miliona evra (8.5% vrednosti svih gradjevinskih radova za liniju od 16 stanica i 10.8 km trase). Treba racunati da je taj plan predvidjao most preko Save, tako da ta stanica zapravo i nije bila toliko duboka. Dubokog tunela je u tom projektu bilo samo 1.24km (deo od Brankovog mosta do Savezne Skupstine), dok je ostatak bio plitki iskop (Bulevar) i nadzemno na Novom Beogradu.
Primeticete takodje da u odnosu na tu duboku stanicu od 38 miliona evra, stajaliste na vijaduktu kosta samo 3.3 miliona (11 puta manje). Stanica u plitkom iskopu kosta 6.5 miliona (6x manje). Kopanje stanice i tunela uz reku u nestabilnoj geologiji i ispod podzemnih voda donosi sa sobom jos ceo jedan veliki dodatni nivo kompleksnosti. To dodatno finansijski i tehnoloski opterecuje projekat, te povecava rizik.
Napisao sam ovaj post cisto da biste shvatili otkud pesimizam nekih clanova ovde i zasto ne smatramo da je ovaj projekat, ovako koncipiran, ekonomski opravdan, racionalan ili izvodljiv. Nije mi cilj bio da velicam plan iz 2012 - i on je imao svojih mana, vec samo da pokusam da plasticno predocim problematiku sadasnjem plana.
Pogledajte prilog 149041