Obzirom da se po planu linija 1 i BG:voz linija 3 preklapaju, ovi radovi na Makišu mogu da se pretvore u depo za BG:voz. Mislim da je ovo lukavo urađeno: "Ako ne uspe ili zaškripi priča sa metroom, imamo BG:voz, manje investicije, brzi politički poeni. Malo smo vam zamazali oči, nema veze..."
U Makišu su predviđeni infrastrukturni kapaciteti za oba sistema, tako da je vraćanje skupljeg metroa "u prvu brzinu" jedinstvena prilika za iskorišćenje punog potencijala gradske železnice.
Sada je idealno vreme da se ne obrukamo i predstavimo grad i zemlju u najboljem svetlu pa bi recimo neka
Expo linija kružnog tipa preko Ostružničkog mosta obezbedila izbegavanje kruženja od Makiša do Aerodroma preko Rakovice, Prokopa, Novog Beograda, Zemuna i Zemun polja sa presedanjem pri slabom taktu (do Expa čak preko aerodroma i Surčina). Kao takva eliminisala bi mogućnost reprize univerzijade sa "sjajnim autobusima".
Nema dovoljno vremena ni sredstava za duplikaciju koloseka (ni do Novog Beograda, kamoli Prokopa ili Rakovice kad se već prilikom rekonstrukcije nije uradilo na vreme o istom trošku), međutim ima za završetak radova na izgradnji depoa, nadogradnju perona, izgradnju aerodromske pruge, rekonstrukciju obilazne između Belih voda i Jakova, kao i za nabavku i testiranje novih vozova.
Već je septembar, pa bi trebalo što pre usvojiti tehničke karakteristike Expo sistema gradske železnice kako se ne bi gubilo vreme.
Ne bi to bio metro, ali "the next best thing" bi mogao izgledati poput berlinskog S-Bahn-a (čisto da podsetim da je 3xBR483 praktično savremeni ekvivalent Jovinovog metroa):
Ili tokijske Yamanote (kao sinonima gradske železnice):
Oba rešenja se mogu prilagoditi našim potrebama i infrastrukturi ukoliko se usaglasi visina pojedinih perona koje bi koristio gradski sistem (sva stajališta i po dva lateralna ili jedan ostrvski na stanicama tako da sve ostale mogu koristiti nacionalne železnice). Gabarit manje-više odgovara lokomotivi serije 461 (Rumunka) tako da nema prepreka za primenu kod nas.