Bilo je realnih ciljeva i jasno definisanih projekata ali nije bilo konsenzusa niti previše političke volje. Sećaš se kako se umesto vožnjom "Metroom 2000" ušlo Tramvajem u 21. Vek.
Nekad tramvajem do Banovog Brda, danas do Vidikovca a metroom do Železnika. Postojao je plan koji bi da je realizovan u nešto većoj meri povoljno uticao na razvoj grada, no i da se odlučilo za skromniju varijantu opet bi bilo "povuci-potegni" sa LRT lobijem.
Dakle, nije tu bio toliko problem plana (jer bi u takvom okruženju svaki bio zdudan i nedovršen) već uopšte kako političke volje tako i stručnog konsenzusa. Taj plan jeste u ono vreme bio realan sa tehničke tačke gledišta i dugoročnih prognoza (uostalom, baš zato što nije realizan sada živimo u "paklu od asfalta"), međutim prevideli su politiku. Došlo je do propasti cele države, pa tako i tog plana. A tramvaj, obzirom da je bio finansijski "lakši" izgurao je do 21. veka.
Danas se nalazimo u donekle obrnutoj situaciji, možda čak i opasnijoj obzirom na to da može uzrokovati dalekosežne i dugotrajne posledice. Osim toga što nije postignut stručni konsenzus vezan za trasiranje sam plan ne obuhvata ceo sistem (utoliko gore što se predviđa manji broj linija) što povećava rizik od kompromisnih rešenja propraćenih naknadnim nepovoljnim prepravkama radi prilagođavanja prvoj liniji (i treće i jednoj i drugoj što dovodi do kaskade koja odzvanja po celoj budućoj mreži). Ali zato političke volje zajedno kombinovane sa političkim ciljevima možda ima i previše.
Stoga, Jovinov plan iako glomazan iz ugla savremene, skromnije ekonomije ipak je bio sveobuhvastan, što ovaj sada nije.
Inače, kad smo već kod planiranja nije na odmet pogledati rešenje multimodalnih terminala u Varšavi.
M1 Młociny kompleks iz satelita:
https://www.google.com/maps/@52.2913142 ... a=!3m1!1e3
M1 Młociny autobuski peroni:
https://www.google.com/maps/@52.2913766 ... 56!5m1!1e2
M1 Młociny tramvajski peroni:
https://www.google.com/maps/@52.2924616 ... 56!5m1!1e2
Warszawa Centralna (ekvivalent GŽS sa tunelom ispod centra, funkcionalno poput Beograd C) iz satelita:
https://www.google.com/maps/@52.2287847 ... e3!5m1!1e2
Warszawa Centralna autobuski peroni:
https://www.google.com/maps/@52.2291621 ... 56!5m1!1e2
Za razliku od pomenutog terminusa linije M1 pored centralne stanice tramvaji samo prolaze, obzirom na lokaciju.
Linija 1 obuhvata još dva autobuska terminala - Wilanowska i Kabaty (jedna stanica iza južnog terminusa) koji nisu natkriveni.
Ovi kako su naumili hoće da rekonstruišu Vidikovac zbog tramvaja, ne metroa.