Express
Advanced
- Učlanjen(a)
- 05.11.2011.
- Poruke
- 2.335
- Pohvaljen
- 2.976
Da se razumemo, ni ja nisam generalno protiv LRT-a, samo sam protiv istog kao jedinog, odnosno kao osnove mreže. Isti je teoretski ok kao pomoćni sistem na preostalim koridorima koji su trenutno pokriveni samo autobusom. Tramvaj se našao na metro trasama tako da može samo biti ukinut (u slučaju LRT-a obavezno, u slučaju metroa možda), ostati da predimenzioniran skuplja paučinu preklapajući se ili da vrši ulogu fidera drugačijim trasiranjem metroa. Sasvim je drugačiji primer Pariza gde je stara mreža zamenjena potpuno novom koja je uklopljena u postojeći metro sistem. Ne treba zaboraviti da je kroz transformaciju tramvajske mreže nakon otvaranja metroa čak i u gradovima poput Budimpešte (mislim na M2 i M3).
Promena mreže tramvajskih linija u Budimpešti 1968-2005:
Mnoge linije zamenjene zglobnim autobusom. Autobus se može preklapati s metroom ako ide na 15min, tramvaj je neisplativ. On treba da ide na 3-4 minuta te da protom opravda svoj kapacitet. Iz tog razloga ponestaje nam koridora pogodnih za isti. Njijova mreža bila je ogromna, naša se gotovo u potpunosti našla baš na metro koridorima. Trojka se čak takmiči i s BG:Vozom.
Ispada da zapravo treba ukinuti uskokolosečni tramvaj u potpunosti, te pokriti iste koridore metroom eventualno uz gradnju znatno manje mreže tramvajskih linija standardnog koloseka, odnosno okretanja autobuske mreže linija naglavačke (masovna skraćivanja, uvođenje novih kratkih, preusmeravanje i ukidanje pojedinih transverzalnih). Bilo bi dobro ostaviti uskokolosečnu dvojku zbog čega bi zatvaranje Dorćola bar za tramvaje predstavljalo pravu besmislicu. Čak štaviše mogu ukinuti jedan kolosek tako da se uvede i heritage trolejbus u drugom, čak i da dođe do potpunog ukidanja trolejbuskog podsistema zbog Ikarbusovih elektrobusa.
Na kraju može doći do toga da preusmeravanje metroa zbog tramvaja može doneti više štete nego koristi. Tramvaj treba da seče metro - ne da se takmiči s njim, niti da pokrije jednu trasu kao fider jer ta uloga odgovara većem broju autobuskih linija manjeg kapaciteta od tramvaja. Tamo gde tramvaj ne seče (recimo 49, 55, 85, 94) dovoljan je zglobni autobus sa četvora vrata uz neki razuman takt. Nikakav tramvaj kapaciteta 300+ putnika na par minuta.
Mada, problem sa ovim jeste činjenica da usled specifične topografije, te rasporeda ulica tramvaj nema baš mnogo mesta za presecanje metro trasa. Obično u centru. 73 bi u skraćenoj varijanti do Gornjeg Grada bila idealna, međutim i kao takva bi se poklapala, odnosno išla paralelno sa dve metro linije na levoj obali Save.
Izgleda da je autobus s metroom ipak najracionalnije rešenje (aj sad da se pokrijem po glavi) obzirom na to da Beograd ne karakterišu koridori u vidu koncentričnih krugova poput Beča ili Budimpešte, niti poprečne ulice pogodne za tramvaj poput onih u Pragu (niti je takva postojeća mreža). Ko će da pretvara 20, 40, 50 ili deo 610 u tramvaj? Pa ovde verovatno niko, nikad. E to je Pariz uradio prosto zato što je i mogao jednostavno izvesti. Uz to je i neuporedivo veći. Taj vakuum ovde može jednostavno pokriti i najobičniji autobus.
Jedina razumna poprečna trasa bila bi produženje tramvaja do Bežanijske Kose preko Tošinog Bunara i to s krakom za Zemun preko Autoputa. I taj krak bi skupljao paučinu. Eto tu ni p**ljivog autobusa nema već pola veka, mislim šta reći. Nažalost, i tramvaj i LRT imaju mesta u teoriji, u praksi teško. Videćemo šta će od istog na kraju ostati. A šta od trola (koje su po tom pitanju u daleko boljem položaju pa neko eto želi što pre da ih se reši, što i ne krije od javnosti). U svakom slučaju treba voditi računa o tome da metro bude što efikasnije uklopljen s mrežom fidera, odnosno ostalih linija.
My two cents.
Promena mreže tramvajskih linija u Budimpešti 1968-2005:
Mnoge linije zamenjene zglobnim autobusom. Autobus se može preklapati s metroom ako ide na 15min, tramvaj je neisplativ. On treba da ide na 3-4 minuta te da protom opravda svoj kapacitet. Iz tog razloga ponestaje nam koridora pogodnih za isti. Njijova mreža bila je ogromna, naša se gotovo u potpunosti našla baš na metro koridorima. Trojka se čak takmiči i s BG:Vozom.
Ispada da zapravo treba ukinuti uskokolosečni tramvaj u potpunosti, te pokriti iste koridore metroom eventualno uz gradnju znatno manje mreže tramvajskih linija standardnog koloseka, odnosno okretanja autobuske mreže linija naglavačke (masovna skraćivanja, uvođenje novih kratkih, preusmeravanje i ukidanje pojedinih transverzalnih). Bilo bi dobro ostaviti uskokolosečnu dvojku zbog čega bi zatvaranje Dorćola bar za tramvaje predstavljalo pravu besmislicu. Čak štaviše mogu ukinuti jedan kolosek tako da se uvede i heritage trolejbus u drugom, čak i da dođe do potpunog ukidanja trolejbuskog podsistema zbog Ikarbusovih elektrobusa.
Na kraju može doći do toga da preusmeravanje metroa zbog tramvaja može doneti više štete nego koristi. Tramvaj treba da seče metro - ne da se takmiči s njim, niti da pokrije jednu trasu kao fider jer ta uloga odgovara većem broju autobuskih linija manjeg kapaciteta od tramvaja. Tamo gde tramvaj ne seče (recimo 49, 55, 85, 94) dovoljan je zglobni autobus sa četvora vrata uz neki razuman takt. Nikakav tramvaj kapaciteta 300+ putnika na par minuta.
Mada, problem sa ovim jeste činjenica da usled specifične topografije, te rasporeda ulica tramvaj nema baš mnogo mesta za presecanje metro trasa. Obično u centru. 73 bi u skraćenoj varijanti do Gornjeg Grada bila idealna, međutim i kao takva bi se poklapala, odnosno išla paralelno sa dve metro linije na levoj obali Save.
Izgleda da je autobus s metroom ipak najracionalnije rešenje (aj sad da se pokrijem po glavi) obzirom na to da Beograd ne karakterišu koridori u vidu koncentričnih krugova poput Beča ili Budimpešte, niti poprečne ulice pogodne za tramvaj poput onih u Pragu (niti je takva postojeća mreža). Ko će da pretvara 20, 40, 50 ili deo 610 u tramvaj? Pa ovde verovatno niko, nikad. E to je Pariz uradio prosto zato što je i mogao jednostavno izvesti. Uz to je i neuporedivo veći. Taj vakuum ovde može jednostavno pokriti i najobičniji autobus.
Jedina razumna poprečna trasa bila bi produženje tramvaja do Bežanijske Kose preko Tošinog Bunara i to s krakom za Zemun preko Autoputa. I taj krak bi skupljao paučinu. Eto tu ni p**ljivog autobusa nema već pola veka, mislim šta reći. Nažalost, i tramvaj i LRT imaju mesta u teoriji, u praksi teško. Videćemo šta će od istog na kraju ostati. A šta od trola (koje su po tom pitanju u daleko boljem položaju pa neko eto želi što pre da ih se reši, što i ne krije od javnosti). U svakom slučaju treba voditi računa o tome da metro bude što efikasnije uklopljen s mrežom fidera, odnosno ostalih linija.
My two cents.