Šta je novo?

Metro

Budimpešta od 2004. ima manje stanovnika od Beograda, po zvaničnom popisu (za oba grada).

2012":1fksjl12 je napisao(la):
tako da umesto da dobijemo produžetak linija i kvalitetnije vozove mi bi to morali da platimo privatnim vlasnicima i firmama za raseljavanje
To je jedan od jačih razloga zašto se gura laka železnica...
 
jovanovm":227r7dsi je napisao(la):
Budimpešta od 2004. ima manje stanovnika od Beograda, po zvaničnom popisu (za oba grada).

2012":227r7dsi je napisao(la):
tako da umesto da dobijemo produžetak linija i kvalitetnije vozove mi bi to morali da platimo privatnim vlasnicima i firmama za raseljavanje
To je jedan od jačih razloga zašto se gura laka železnica...
Kako to?

Budimpešta

Stanovništvo
- grad: 1.702.297
- aglomeracija: 2.475.740

http://sr.wikipedia.org/sr-el/Будимпешта
 
Чувена и непотребна прича. Није битно да ли Будимпешта има више становника од Београда. И Москва је већа од Београда, па шта?!?

Релевантно питање није да ли постоји град у Европи већи од Београда који има метро. Релевантно питање је да ли постоји град у Европи већи од Београда који НЕМА прави метро? И одговор на то питање - а он је наравно НЕ - би међу разумним посматрачима био крај приче. Уосталом, о томе смо на овом форуму већ јако пуно пута причали.
 
Mene zanima koliki je maksimalni kapacitet light rail vozila (u najboljem mogućem slučaju), a koliko pravih metro vozila. Ovaj podatak mi treba za proveru jedne računice iz belam studije u koju duboko sumnjam.
 
@jovanovm

Tako je! i još da dodam ovo što je prezentirala, SNC Lavalin je unajmljena da nam tobože predstavi studiju Lakog Metroa ,zapravo moj osećaj je da je glavni razlog da se predstavi javnosti način finansiranja Metroa kako oni predlažu javnog-privatnog partnerstva u odnosu 65%prema35%u korist privatnog! e pa ja se ne slažem stim,umesto da se država zaduži po poznatoj kamati od1-2%,euribor nikada nije bio niži a kredit za Metro se nudi sa svih strana!i kako su proklamovali "Metro je projekat od najvišeg javnog značaja!oni bi uzeli novac od tajkuna ,a onda bi narednih trdesetak godina,država njima plaćala "razliku u ekonomskoj ceni eksploatacije po zna se dva ili tri puta većoj kamati"Ljudi, Metro je u večini zemalja na svetu javni infrastrukturni objekat i jedino kao takav može se razvijati kao jedinstveni sistem,zbog socijalne cene karte,jer ako je skup benzin auto ostavite u garaži a kad imate Metro to je najlogičnija stvar da ga koristite kao opšte dobro,isto važi za Eps,Rudnike,komunlne službe i mnogo drugih oblasti pa zar ova kriza u svetu nije pokazala da se onsnovni sistemi sa kojima funkcioniše država ne smeju privatizovati(većinski).Dakle najbolje za državu je 65% javno-35%privatno! :dil: i još nešto obišao sam sve te gradove svaki lep na svoj način,ali Beč,Bg,Budim su iste slične veličine.Prag.Sofja manji Bukurešt veći.
 
vec odavno smo zakljucili da je ta sudija totalna glupost. za pocetak je uzet protok na brankovom mostu? a zasto? osim toga metro privlaci i prostorno i po preferencijama ljude koji inace ne idu tom trasom i ne idu gradskim prevozom.
 
jovanovm":33ca4ypk je napisao(la):
Budimpešta od 2004. ima manje stanovnika od Beograda, po zvaničnom popisu (za oba grada).

2012":33ca4ypk je napisao(la):
tako da umesto da dobijemo produžetak linija i kvalitetnije vozove mi bi to morali da platimo privatnim vlasnicima i firmama za raseljavanje
To je jedan od jačih razloga zašto se gura laka železnica...
Zato u arguemntaciji i uporedjenju cena netrba samo geldati na gradjevinsku cenu za samu izgradnju nego i na cenu svega okolo, a ako mora da se zakupuje da bi se pravio kobejagi-metroa-a-u-stvari-tramvaj jer moraju da se sire ulice onda cena sigurno skace dok pravi metro kosta samo izgradnja.
 
Da se odmah razumemo ja sam samo hteo da napišem da je budimpešta ipak malo veća a što se tiče metroa u beogradu više puta sam ponovio da tu ne sme biti kompromisa.100 % metro ili ništa :gobb:
 
shmeksi":24r31sxe je napisao(la):
Mene zanima koliki je maksimalni kapacitet light rail vozila (u najboljem mogućem slučaju), a koliko pravih metro vozila. Ovaj podatak mi treba za proveru jedne računice iz belam studije u koju duboko sumnjam.
LRT max 10 hiljada ljudi po satu.
varijanta između (link) max 20 hiljada ljudi po satu (izuzezak Taipei - 30 hiljada ljudi), pod ovo spada i metro u Vankuveru
teški metro, tj. klasični - preko 36 hiljada po satu (zavisi od razgranatosti metroa i broja stanovnika)
 
bgexplorer":2ekuqr4z je napisao(la):
jovanovm":2ekuqr4z je napisao(la):
Budimpešta od 2004. ima manje stanovnika od Beograda, po zvaničnom popisu (za oba grada).

2012":2ekuqr4z je napisao(la):
tako da umesto da dobijemo produžetak linija i kvalitetnije vozove mi bi to morali da platimo privatnim vlasnicima i firmama za raseljavanje
To je jedan od jačih razloga zašto se gura laka železnica...
Kako to?

Budimpešta

Stanovništvo
- grad: 1.702.297
- aglomeracija: 2.475.740

http://sr.wikipedia.org/sr-el/Будимпешта
Metro zona Budimpešte je mnogo veća, i uključuje okolne gradice kao što su Szentendre, Rackeve, itd... koji nisu urbano povezani sa ostatkom grada. Tamo ide prigradska železnica (HEV). Da bi ispravno poredili onda bismo morali da poredimo aglomeraciju Beograda sa Pazovama, Pančevom, Opovom, itd... Po zvaničnim podacima KSH-a (mađarskog zavoda za statistiku), Budimpešta sa svojih 23 distrikta (koji se fizički prostiru na većem prostoru od Beogradskog) ima 1.695.000 ljudi (manje od broja glasaca u Beogradu na prošlim izborima), sa gustinom od 3,241.5/km2, malo manjom od beogradske koje je 3,283/km2.

Sam grad u Budimpesti zauzima oko 85% od te populacione brojke (slično kao i u Beogradu), ali pokriva mnogo veću površinu (525.16 km2 prema 359.96 km2).

S obzirom da razvijenu regionalnu železničku mrežu kao i razvijeni tramvaj koji je na velikom delu deonice potpuno denivelisan od ostalog saobraćaja, postavlja se pitanje koliki je broj putnika Budampeštanskog metroa, tj. da li bi u Budimpešti, gradu sličnom Beogradu po statistikama, mogao da funkcioniše laki metro?

Dužina budimpeštanskih linija je 33km (malo manje od predloženih Beogradskih 40km za ceo sistem), sa ukupno 42 stanice ili u proseku 14 stanica po liniji. U tim karakteristikama se slaže sa predloženim sistemom lake železnice u Beogradu. U Budimpešti se metroom vozi godišnje oko 280 miliona putnika, ili dnevno oko 767,200 putnika. Naravno, to ne znači da se pola grada vozi metroom već da ima dosta povratnih i kratkih putovanja. Kako je moguće da u gradu slične veličine od Beograda, sa sličnom strukturom stanovništva, u već izgrađenom metro sistemu se vozi toliki broj putnika, a da se Beogradu smatra dovoljnom laka železnica? Ne znam!

Pogledajmo finansiranje. Budimpeštanski GSP (BKV) troši oko 320 miliona EUR godišnje, od čega čak 60% dolazi od prodaje karata, 36% od gradske vlade, i ostatak od Republike za železnički transport. Dotacije gradske vlade BKVu su oko 3.5 puta veće od dotacija našeg grada GSPu. Mislim da finansijski podaci sami po sebi govore da u gradskom budžetu postoji dovoljno novca za izgradnju metroa, i da se dotični može u velikom delu sam finansirati. Naime, ako je godišnji prihod od karata sličan budimpeštanskom (oko 200 miliona EUR), metro sistem bi se sam isplatio već za 10 godina.
 
JohnnyLee":16gqn6fj je napisao(la):
shmeksi":16gqn6fj je napisao(la):
Mene zanima koliki je maksimalni kapacitet light rail vozila (u najboljem mogućem slučaju), a koliko pravih metro vozila. Ovaj podatak mi treba za proveru jedne računice iz belam studije u koju duboko sumnjam.
LRT max 10 hiljada ljudi po satu.
varijanta između (link) max 20 hiljada ljudi po satu (izuzezak Taipei - 30 hiljada ljudi), pod ovo spada i metro u Vankuveru
teški metro, tj. klasični - preko 36 hiljada po satu (zavisi od razgranatosti metroa i broja stanovnika)
Nismo se razumeli, mislio sam na broj ljudi koji može da stane u jednu jedinicu light rail vozila u jednom trenutku, taj podatak me zanima.
 
^^^ Proponenti lake železnice u gradskoj upravi sugerišu oko 700 ljudi po vozilu (imaš ranije na temi).
 
shmeksi":1ik1d72o je napisao(la):
JohnnyLee":1ik1d72o je napisao(la):
shmeksi":1ik1d72o je napisao(la):
Mene zanima koliki je maksimalni kapacitet light rail vozila (u najboljem mogućem slučaju), a koliko pravih metro vozila. Ovaj podatak mi treba za proveru jedne računice iz belam studije u koju duboko sumnjam.
LRT max 10 hiljada ljudi po satu.
varijanta između (link) max 20 hiljada ljudi po satu (izuzezak Taipei - 30 hiljada ljudi), pod ovo spada i metro u Vankuveru
teški metro, tj. klasični - preko 36 hiljada po satu (zavisi od razgranatosti metroa i broja stanovnika)
Nismo se razumeli, mislio sam na broj ljudi koji može da stane u jednu jedinicu light rail vozila u jednom trenutku, taj podatak me zanima.
300 do 500 LRT
pravi metro preko 1000
među sistem između 500 i 1000, zavisi od broja vagona (2 do 6)
 
@jovanovm
Pazi to uzimanje Budimpešte je malo zeznuto zbog više stvari. Sam broj građana ne govori baš mnogo jer Budimpešta ima mnogo više turista nego Beograd (najvažnija je informacija o broju dnevnih putovanja). Što se tiče cene i isplativosti, ne možemo upoređivati njihov ukupni prihod pošto bi mi u početku imalo sigurno duplo manje kilometara metroa, tu je opet i nezaobilazno diskontovanje tih budućih prihoda na sadašnju vrednost (što je verovatno najvažniji korak u proračunavanju isplativosti sistema).

Budimpešta može više da posluži kao primer za neke ideje (brdoviti i ravni teren, tj. tehnički aspekt izgradnje) dok sa finansijske strane ne znam baš koliko je merodavna u ovom trenutku. Najbolje je izražavati sve mere u relativnim jedinicama, a ne u apsolutnim jer se tako donekle ispravljaju te greške brojanja putnika i slično.
 
@shmeksi

Tačno je da Budim ima više turista od Bg ali,trenutno jedino Bg ima rast od 9% ostali su pali, trend dolazka turista će se povećavati zbog toga što gardovi Beč.Budim.,i Bg prodavati zajedničke aranžmane zato što turisti danas nisu spremni da provedu više od tri dana u prestolnicama srednje Evrope to je zaključak Tob-a i regionalnih To.Ali ako postoji neka razlika u veličini Bg.i Budim to je da Bg ima puno viših stambenih/posl. objekata od Budim.gde je prosek oko 5sp.slično kao u Atini što su niže zgarde to se površina grada povećava!Zbog toga kada ulazite u Budim. nemate osećaj da ulazite u veliki grad tek kada dublje zađete osećaj se menja(to je moj utisak).
 
uopste po meni nije pitanje koji gradovi imaju laki metro, vec koji gradovi sada grade laki metro. eto frankfurt ima laki metro, sazidali su ga pre 45 godina kada je frankfurt imao 300 000 stanovnika i sluzio im je fino cetrdesetak godina, ali je sada potpuno preopterecen. pravo pitanj je da li bi u frankfurtu danas neko gradio laki metro. naravno da ne. isto mora da vazi i za bg.
 
Ali sasvim je izvesno da ce se Laki metro graditi.
Sada bi trebalo da se neko izbori da:

a) se ne poklapa sa tramvajima (treca sina Bulevarom K. Aleksandra);
b) ne preseca ni jedan bulevar na povrsini zelmlje;
v) da se radi po planu sa stanicom Akademija;
g) da se ostavi mogucnost kopanja tunela ispod Zemuna
 
Матеја Бељан":2ijcnuea je napisao(la):
Ali sasvim je izvesno da ce se Laki metro graditi.
Sada bi trebalo da se neko izbori da:

a) se ne poklapa sa tramvajima (treca sina Bulevarom K. Aleksandra);
b) ne preseca ni jedan bulevar na povrsini zelmlje;
v) da se radi po planu sa stanicom Akademija;
g) da se ostavi mogucnost kopanja tunela ispod Zemuna
u centru grada je dovoljna sasvim jedna stanica... to grupisanje sitnih stanica u uzem i pritom cisto kulturnomjezgru je cista malogradjanstina (svaka bitnija zgrada mora da ima svoju stanicu). po meni jedna stanica karl marks-terazije sasvim dovoljna za potez skupstina- kalemegdan i naravno u buducnosti jedna stanica na donjem dorcolu kod kalisa ilisl.

metro ne sme da zameni pesacki protok gradom.
 
^^^ Slazem se potpuno za stanicu Terazije-Skupstina, razumem da kako bi stanica Akademija bila zgodnija, ali nisam siguran da razdaljina to opravdava... kazem posto sam pre dva sata upravo opicio tu turu pesaka. :)

@Mateja Beljan
Kako je izvesno? Niti je projekat predstavljen, niti je finansiranje obezbedjeno, niti su poceli radovi... CAK i da je sve to krenulo, sudbina Prokopa nam je pametno podsecanje da planove treba pametno praviti... jer moze sve da pocne, a da se ne zavrsi... :)
 
Okej, mozda ste i u pravu za Akademiju, ali za Ustanicku moraju da se odluce, tramvaj ili LRT... ionako pocinje obnova sina ove godine
 
Ma zna se da se ništa ne zna,čuli smo od Rusa da su odobrili kredit za Metro,a u danjašnem Blicu www.blic on line .rs kažu da su Kinezi odobrili kredit za most na Dunavu a da Rusi još nisu ali da bi trebalo uskoro za Metro! tako da se zaista jo ništa ne zna e sad ako ga Rusi finansiraju onda će logično oni i da ga grade uz neke naše podizvođače a zna se da Rusi samo grade prave Metroe a ne lažnajke,e ako ga EBRD finansira koja je u trci sa Rusima oni su unapred izjavili da bi finansirali samo Laki Metro tako da trka za prestiž još traje ne bih isključio i to da zbog konkurencije dobijemo jednu liniju na poklon ili pak M1 Ruska-Putin s line M2 EU line M3 Kineska line M4 Kanadska line a može i po tajkunima :lol:
 
Mislim da bi se Rusi snasli imaju i oni sisteme podzemnih tramvaja. Napravice takav sistem kakav smo spremni da platimo, a fino se pripremio teren da je opravdano LRT, jer za metro kao nema dovoljno putnika:))))
 
meni samo nije jasno kako su oni zamislili da taj LRT posle vuka ispliva na bulevar. tacno je da u svetu lrt ima nadzemne deonice, ali te ulice su potpuno drugacije koncipirane i trpe drugaciju koncpeciiju od bulevara - imaju nadvoznjake, do stanica se dolazi tunelima i potpuno su kao ambisom razdvojene na dva dela. zamislite sada da vam neko kaze da kod djerma ili liona ne mozete da predjete normalno ulicu.

po meni bi sasvim bile dovoljno na toj liniji ove stanice pravog metroa:

(1) trg marksa i engelsa/terazije, (2) pravni sa ulazma pri kraju tasa, kod pravnog i kod metropola, (3) vukov spomenik, sa ulazum kod spomeika i kod lole (taj ulaz bi pokrivao i djeram), (4) lion, (5) cvetko, (6) ustanicka, (7) mirijevo... a ono sa onim stanicicama mi je stvarno smesno.kao sto rekoh, gradovi kao metro mozda imaju laki metro, ali su ga gradili pre 50-ak godina za tadasnje potrebe sa visedecenijskom vizijom kojoj je upravo sada dosao opipljivo kraj.
 
@Lucifer
Evo kako su zamislili da izađe kod Vuka;<Mihailo Maletin jedan od tvoraca projekta podzemnog metroa, međutim, kaže da je baš takav sistem već sada neophodan Beogradu. „Trenutni predlog je da po sredini Bulevara kralja Aleksandra svakih pola minuta prolazi voz dugačak kao fudbalsko igralište. Ako i bude metro građen na nadvožnjacima, možete li da zamislite da vam u visini prvog sprata na zgradi prolazi brzi voz. To je protivprirodni blud“, kaže on za Ekonomist.
 
pa bolje i na tim nadvožnjacima nego na sredini bulevara..
možda bi izgledalo ružno (manje prijatno za oči) al bi vršilo funkciju, mada iskreno evo sad vas čitam, čitam i čitam...

Da su oni radili onoliko koliko su forumaši ovde diskutovali do sada bismo izgradili ceo podzemni grad, a ne par tunela :)
 
Vrh