Ево, данас ме је овај новински текст инсирисао да мало разрадим свој модел изградње БГ-метроа:
http://www.novosti.rs/vesti/planeta.300.html:388189-CG-Od-telefonskih-kartica---za-dug-Deripaski
Укратко:
PODGORICA - Svaki inostrani turista koji ovoga leta kupi telefonsku karticu nekog od crnogorskih operatera, a to uglavnom rade gosti iz okruženja, moraće “solidarno” da plati jedan evro nove takse za podmirivanje dugova Kombinata aluminijuma, koje je preuzela crnogorska vlada.
Не би била до те мере лоповска варијанта... али би се паре скупљале по истој логици. И то не за руског тајкуна, него за опште добро
Предлажем, дакле, оснивање "Фонда за изградњу Београдског метроа", који би се пунио:
- Таксом на паркирана возила, на свим уличним местима са наплатом, на јавним паркинзима и у гаражама; 10 динара по сату.
- Таксом на коришћење јавног превоза, 5 динара по појединачној карти, 100 динара по месечној маркици.
- Разним форама са СМС-порукама, робом, услугама (вид спонзорства)
- Дугорочном претплатом: уз уплатнице "Инфостана" грађани би, у виду добровољног прилога, могли да уплате одређену своту за метро, што би им по отварању система омогућило бесплатне вожње - у већем износу од новца који су уложили (са стимулативном скалом)
- "Правим" добровољним прилозима
- Разним акцијама (концерти, изложбе, перформанси...)
Ако је изводљиво:
- Таксом на гориво продато на територији Београда (симболично, нпр. динар и по по литру)
- Неком врстом градске друмарине, која би се плаћала при годишњој регистрацији аутомобила (нпр. 1.000 динара)
- Измењеним пореским прописима - плаћањем већих износа пореза на имовину за станове и пословни простор у зонама будућих метро-станица (ништа драстично - до 5% увећања)
И, наравно - јасно ми је да све то није довољно да се метро изгради. Фонд би, међутим, служио као нека врста гаранције за посао; њиме би, на пример, могло да се интервенише у случају пробијања трошкова (што је код изградње метроа, на жалост, стална појава), да не стају радови, и томе слично...