Samo da prokomentarisem jos nesto:
Karlo del Ponte":221sdl3e je napisao(la):
Проблем под 1 не постоји тамо где имамо просту трамвајску баштицу, а проблем 2 се да лако решити просто другачијим семафоризованим раскрсницама. Проблем 3 системом централног диспечерског управаљања, а ништа од тога не спада у велике инвестиције, захтева само поштовање међу различитим струкама, и другачију кадровску и управљачку политику. Без тога нам ни метро са издвојеном трасом, ни железница неће бити како ваља. :kafa:
Uzmimo za primer grad Cirih. To je verovatno grad sa najbolje organizovanim javnim prevozom u Evropi. Neverovatna tacnost, generalni kvalitet prevoza, moze se reci da im je kadrovska i upravljacka politika vrhunska, prevoz neverovatno pouzdan, tacan...
E sad. Kicma prevoza su tramvaji. Tramvaj ima prednost na svim raskrsnicama, nad svim ostalim vidovima saobracaja pa cak i nad pesacima. Odvojen je od ostatka saobracaja van raskrsnica gde god je to moguce (negde su ulice preuske). Ljudi - i pesaci i vozaci - izuzetno "postuju" tramvaj. Pretrcavanje sina ukoliko dolazi tramvaj je retko, kada izadju iz tramvaja ljudi prvo pogledaju u vozaca da im ovaj signalizira da mogu da predju sine tj. da tramvaj ne krece jos. U vecini slucajeva tramvajska bastica je obicna traka na ulici, nije odvojena od ostatka saobracaja nekom fizickom preprekom, i niko ne vozi sinama, pa ni u najvecem spicu kada saobracaj stoji... "Tramvaj je zakon" moglo bi se reci. Verovatno su primenjene, i to vrlo dosledno i precizno, skoro sve tehnike poboljsanja i ubrzavanja tramvajskog prevoza koje postoje.
I to sve funkcionise uglavnom vrlo lepo i efikasno...ALI...
SVAKI dan, ali bas SVAKI dan se desi nesto nepredvidjeno: bar jednom dnevno imate obavestenje da je trasa te i te tramvajske linije blokirana (uglavnom zbog sudara, ali i drugih razloga) te je shodno tome preusmerena ta i ta linija na onu, ovde idu autobusi, itd.
E sad kao sto rekoh ciriski je prevoz vrlo efikasan te se brzo na ulicama nadju busevi koji zamenjuju tramvaj u tom slucaju, a i tramvajska mreza je puna alternativnih pravaca, pomocnih okretnica i slicno, pa se vrlo lako linije preusmere. No svejedno takva nekakva nezgoda lako moze da vam udvostruci vreme putovanja.
Poenta je da se te stvari desavaju u verovatno najboljoj i najoptimizovanijoj tramvajskoj mrezi u Evropi.
Prenesimo sada to na Beograd: 4x veci grad, saobracaj daleko haoticniji, i vozaci i pesaci daleko manje "kulturni" u saobracaju, a GSP i sve ostalo daleko od svajcarske organizovanosti, efikasnosti, i preciznosti.
Ne treba dugo razmisljati pa shvatiti da nekakav "metro" (tj. LRT) koji zavisi od prednosti na semaforima ne moze biti pravo resenje i da ce svaki takav sistem u Beogradu funkcionisati daleko od svoje optimalne tacke.