Метро по мери Београда
Комисија за оцену студије београдског метроа од-ржала је данас у Старом двору први састанак коме је председавао градски архитекта и помоћник градоначел-ника Дејан Васовић.
Он је, на делу седнице отвореном за јавност, предста-вио чланове комисије која ће водити рачуна о техничким аспектима израде студије и идејног пројекта прве линије београдског метроа.
Један од чланова стручне комисије је доктор, ака-демик и професор Универзитета у Пенсилванији Вукан Вучић, светски стручњак за метрое, који је, како је је под-сетио Васовић, био главни консултант на изради метроа у Сан Франциску, Вашингтону, Манчестеру, Едмунтону, Риму, Пекингу и Гвадалахари.
Такође, комисији се придружио и један од водећих консултанта за израду метроа у свету Градимир Стефановић, који је оставио свој печат у изградњи метро система у Торину, Риму, Шангају, Лондону, Ријаду, Хелио-полису, Каиру, Санкт Петербургу и Ten Авиву.
Васовић је подсетио да је, у име града Београда и Дирекције за грађевинско земљиште и изградњу, у комисији и Зоран Рубињони, који руководи великим пројектима, попут изградње новог моста преко Аде Циганлије и Владимир Деполо, који је водио претходне ,студије о изради београдског метроа.
- Првенствени задатак ове комисије је да се сви предлози прилагоде потребама и могућностима града Београда, како бисмо добили метро који нам приличи. Данас започињемо историјски задатак за будуће генерације
- поручио је Васовић.
Професор Вучић је истакао да комисија пред собом има велики задатак, јер градови који имају тенденцију раста, као Београд, имају све веће саобараћајне про блеме.
- Педесетих година само 20 градова у свету имало је метро систем, док је данас тај број 120. Метро представља једну од највећих инвестиција коју неки град може да изведе у својој историји. Зато је важно пажљиво пла-нирати сваки корак у његовоЈ изрградњи, јер свака грешка многокошта - указао је Вучић.
Један од водећих међународних консултаната у том сектору Градимир Стефановић изразио је задовотство што је Београд после периода инкубације од тридесетак година одлучио да започне изградњу метроа.
Он је указао да главни град Србије сада може да ис-користи већи избор елемената технологија и самим тим већи избор решења него градови који су градили метрое током шездесетих и седамдесетих година прошлог века.
- Мислим да смо изабрали и правог партнера, јер Француска је позната no изградњи метроа, као и компанија „EGIS rail" са којом сам сарађивао на великим пројектима у Јерусалиму и Даблину -мавео је Стефановић.
Владимир Депо-ло је подсетио да су у претходном периоду геологија или састав тла подробно истражени, а неки се други правци искристалисали, тако да у сарадњи са францу-ским партнерима веома брзо можемо кренути у реализацију пројекта.
- Потребно је да се створи одржив пројекат у сваком домену, а најпре у финансијско-економском. Град, поред велике инвестиције, мора да добије и систем који ће моћи да одржава на врло високом нивоу, јер то су системи који то захтевају, како би оперативно добро функционисали -рекаојеДеполо.
Београд је после бајке и мита о метроу дошао у фазу реалности да се мора кренути у његову изградњу, истакао је Зоран Рубињони. Он је поновио да мора да се нађе од-рживо решење, по мери Београда, како би се задовољиле потребе његових становника.
-Решењеморадабудетаквода град можеда ra изве-де. Све велике пројекте које је ова градска власт започела и завршила је, као што је нови мост преко Аде. Такође се надам да ћемо бити у прилици да за пет, шест година отво-римо прву линију метроа - најавио је Рубињони.
У наставку првог радног састанка комисија се састала и са представницима француске компаније „EGISrail", која је задужена за изградњу студије концепта бео-градског метроа и израду идејног пројекта прве линије, у складу са међудржавним споразумом који је 18. но- вембра у Старом двору потписан између француских и српских представника. Беоинфо, 1. децем6ар2011.
Чланови комисије за оцену студије
Вукан Вучић рођен 1935. године у Београду, од 1961.године, живи и ради у Америци. Дипломирао је на Универзитету у Београду 1960. године, а докторирао на Универзитету Беркли у Калифорнији 1966. године. Предаје на универзитету у Пенсилванији.
• Први добитник медаље Dr. Frtedrich Lehner, Минхен, Не-мачка, 1982.
• Српска академија наука и уметности, страни члан, 1993.
• Руска академија архитектуре и изградњу наука, страни члан, 2005.
Области истраживања којима се бави: Бави се планирањем урбаних транспортних система, како јавног тако и осталог превоза у градским срединама. Посебно се бави областима јавног превоза, његовим лланирањем и. функционисањем, карактеристикама метро превоза, врстама возила, инфарструктуром и њеним управл>ањем. Доктор Вучић )е написао више кк>ига из области тран-спортних система као и 120 чланака објављених у Аме-рици, Србији, Немачкој, Италији и белгији. Сарадник је у више реномираних консултантских фирми, као и у дирекцијама за превоз у Филаделфији, Вашингтону, Њујорку и Сан Франциску.
Предавања и презентације: Предавао и изла-гао радове на 75 различитих универзитета укључујући Универзитет у Алберти-Едмонтон, Канада, у Београду, у Калифорнији у Берклију, Универзитет у Рио де Жанеиру, у Бразилу и многим другим.
Консултант на планирању, пројектовању и изградњи саобраћајних система за Министарство саобраћаја у САД, као и у градовима: Београд, Едмон-тои, Манчестер, Њујорк, Перт, Рим, Напуљ, Торонто, Мексико Сити.
Владимир Де-ПОЛО - рођен 1945. го-дине у Београду. Дипло-мирао на Саобраћајном факултету у Београду 1972. године, a 2001. године постао је доктор техничких наука. Од 1973. године радио је на пројектима планирања саобраћаја, а од 1989 - 1993 био је директор ЈУГИНУС-а. Такође је био водећи истраживач на најважнијим пројек-тима од којих је један број од значаја у области развоја нових метода вредновања односа саобраћаја и намене земљишта за потребе локалних комуналних такси са одговарајућим софтвером, као и на пројектима вредновања саобраћајних решења (стратегија/планова).
Био је члан више градских комисија за саобраћај. Руководио израдом пројекта Унутрашњег полупрстена (UMP), фаза генералног пројекта са пратећим студијама и Претходном студијом оправданости испред Дирекције за грађевинско земљиште и изградњу. Члан је тима за из-раду студијско - пројекне документације линије метроа у Каиру. Био члан Извршног одбора града Београда, задужен са питања саобраћаја у периоду од 1992. до 1995. године, члан Савета Саобраћајаног факултета између 1992. и 1994. године, члан комисије Града Београда за транзицију јавног комуналног сектора, урбани развој и Комисије Града Бео-града за саобраћај, између 1992. и 1996. годиме.
Од 2001. године ради у Дирега^ци за грађевинско земљиште и изградњу Београда. где обавља послове директора пројекта Београдског метроа у Јединици за имплементацију.
ЗОран РубињОНи роће- 1950 године у Риму, ди-пломирао на Саобраћајном факултету у Београду 1977. године. После вишегодишњег рада у пројектантским кућама, од 2002. до 2004. године био је на челу Секретаријата за саобраћај града Београ-да,аданасјеизвршнидиректорЈединицезаимплементацију пројеката у Дирекцији за грађевинско земљиште и изград њу Београда. Члан је домаћих и међународних стручних удружења из области урбанизма.
Градимир Стефановић - рођен 5.10.1950. го-дине у Београду. Дипломирао на Саобраћајном факултету 1976. Био запослен у ГСП 10 година, затим прелази у ЦИП. Од 1992. ради у Великој Британији као независни консул-тант за британске клијенте (Transport for London, EBRD, SDG) као и клијенте из других земаља.
Активни члан UITP Light Rait Committee од 1978, ради на припреми извештаја и презентацијама. Као аутор рад-не групе у ITP за упутства за лаки шински саобраћај. Вођа тима за велике градове у пројектима светске банке и EU TACIS модернизација јавног транспорта у 14 руских градова који је изведен у периоду од 1996. до 2000. Сарађивао на пројекту EBRD на модернизацији трамвајског саобраћаја у Одеси на пројекту београдског приградског шинског саобраћаја.
Са својим радовима учествовао на конференцијама у Москви, Дубаију итд. Тренутно је вођа пројекта Heliopolis metro у Каиру који финансира Светска банка. Има консал-тинг уговор за Hyderabad метро пројекат у Индији.
У последњих 10 година радио на лројектима у EU који се односе на градске шинске системе, независно или као експерт UITP-a. Радио је консалтинг за клијенте из Нор-вешке, Русије, Холандије, Израела, Србије, БиХ, Украјине, Египта, Саудијске Арабије и Индије из области развоја градског шинског саобраћаја, реструктуирања компанија и локалних власти у области јавног превоза.
Дејан Васовић - градски архитекта, рођен је 1966. године у Београду, где је и завршио основну и средњу школу. Архитектонски факултет Универзитета у Београду уписаоје 1984.Године,а 1990. годинедипломираонасме-ру архитектонско инжењерство. Магистрирао је на Архи-тектонском факултету 1998. године. За магистарски рад добио је награду Привредне коморе Београда за 1998. годину. Запослен је од 1990. године на Архитектонском факултету Универзитета у Београду. Осим рада у настави, као руководилац пројектантског тима пројектовао је и вршио надзор над већим бројем објеката високоградње у земљи и иностранству.
Од априла до септембра 2001. године радио је у Ми-нистарству за урбанизам и грађевину као координатор Ре-публичке ревизионе комисије. Почетком 2004. поставл>ен је на место заменика директора Грађевинске дирекције Србије, где је 2007. године на јавном конкурсу изабран за директора. У Грађевинској дирекцији Србије водио је више пројеката из области станоградње и енергетске ефикасно-сти. Основао је Фонд за уштеду енергије у станоградњи. Испред Републике Србије био је одговоран за реализацију донација Европске уније и изградњу граничних прелаза нулте категорије (Хоргош, Батровци, Прешево).
Први је тужилац Суда части Инжењерске коморе. У априлу 2007. године, јавним гласањем изабран је за члана Извршног одбора матичне секције пројектаната. Био је председник Извршног одбора матичне секције пројектаната и члан Управног одбора Инжењерске ко-море. На место помоћника градоначелника Београда постављен је 15. септвмбра 2009. године.