Citam da su potpisali ova predizborna gospoda predugovor o metrou. Posoto sam ziveo u nekoliko velikih gradova i koristio metro i znam neku pricu o metrou, mogu da primetim nekoliko stvari.
- Metro je dobra ideja ali u ovom trenutku treba da ga zaboravimo. Pre svega jer ne mozemo da ga priustimo. Mozemo da krivimo gradonacelnike, staru Jugoslaviju, ratove, politicare i sl- jednostavno metro u ovako ekonomski slaboj Srbiji NIJE ODRZIV. I to u bilo kojoj varijanti.
-Nista ne znace poredjenja sa drugim gradovima - mi nismo ni ustoj ligi, ni u istoj situaciji.
- Sa ekonomskog stanovista metro nije razvojna komponenta, vec potrosnja. Mi ce mo platiti nekoliko bn e francuzima da razivjaju svoju ekonomiju i zaradjuju na kreditu, a za potrebe elegantnijeg transporta vrlo malog broja beogradjana, koji ce na kraju iz budzeta masivno subvencionisati grad/drzava.
- Troskovi nece biti 1bn e , vec verovatno oko 2.0 e, ili verovatno mnogo vise sudeci po stopi inflacije u Srbiji i kontroli troskova koja dozvoljava da most od 150 me dogura do 600.
-Troskovi kredita koji su vec previliki na objavljenih 5 %, sigurno ce eskalirati prema cifri od 10%, zbog probijanja budzeta, rokova, dodatnog finansiranja i pregvaranja, loseg menazmenta i sl.
Ne postoji grad na svetu koji moze da izdrzi kamatu za metro od 8.5 odsto ( ta stopa ce na kraju biti realna ).
-Veliki i prebogati bradovi se muce sa odrzavanjem mreze metroa, i to predstavlja veliku stavku u budzetima.
- Ako ubacimo u racunaljku sve ove parametre dobicemo odrzivu cenu karte od 200-500 dinara u jednom pravcu. Izvinite hocete li vi to da platite. Ne taman posla, mi hocemo cenu prema nasim primanjima. A ko ce da plati ostatak. Ima ko. To ce e nasi politicari, u vreme predizbornih kampanja da prebace na drzavu.
- Kada bi gradske vlasti ponudile beogradjanima da izgrade odmah metro, ali da plate punu cenu karte, direct-debit-om sa svog racuna, za 15 dana u tunelima bi mogli da gajimo pecurke.
U ostalom da je investicija odrziva ( kao na primeri u Londonu ), na vratima bi cekale razne PFI, PPP, kompanije, da ga izgrade umesto nas.
-Dakle zaboravimo metro jer ce unistiti ekonomiju naseg grada na duge staze.
-Okrenimo se iskoriscavanju postojecih resursa. Beovoz je sjajna stvari i vec postoji. Da danas gradimo Beovoz linije kostale bi nekoliko puta vise nego metro. London se danas muci da izgradi to sto mi vec imamo ( Crossrail ). Medjutim sta se dogadja. Koristi se sa 5% kapaciteta. Zasto? Jer nije integrisan sa drugim prevozom. Nisu izgradili stanice. Koje kostaju 50 hiljada eura ako se grade prefabrikacijom. Stanica u Krnjaci se nalazi u sred njive. Sto hiljada ljudi gravitira toj stanici. Koriste je samo ljudi iz okolnih kuca ( da ne kazem salasa ). Neverovatno ali istinito.
- U Londonu se gospoda voze vozom, niza srednja klasa metroom, radnicka klasa autobusom. To je u poslednje vreme promenjeno jer je bus service znacajno poboljsan tako da ga koriste svi.
- Obnoviti autobski park i koristiti gas umesto dizela, uz pomoc privatnika, nje veliki niti dugotrajan proces. Treba samo postaviti standarde.
-U nasoj situaci moramo da koristimo svaki resurs. Treba dozvoliti i popularisati zajednicku upotrebu automobila. Na primer kada krenete na posao da pokupite komsiju, ili cak stopera, ili cak da naplatite voznju, kao u Moskvi.
-Fleksibilno radno vreme smanjuje guzve na ulicama.
-Omoguciti bickilima da se krecu gradom i urediti povrsine.
-Omoguciti lokalno zaposljavanje, live&work jedinice sa smanjenim porezom ili bez poreza.
-Online administracija smanjuje potrebu za putovanjem u centar grada. Izmestiti centre uprave iz centra grada ka cvoristima.
-Dobra postanska sluzba pomaze da se smanji broj putovanja.
-Poboljsati skole na periferija da roditelji ne bi upisivali svoju decu u bolje skole u centru.
I najvaznije uvesti politiku CISTIH RACUNA. Ne mozete da trazite od drzave ono sto sami ne biste hteli da platite. Sto vazi i u suprotnom pravcu.