Vucko, nije mi jasno kako ti kao provereni skeptik imas toliko blanko poverenje u Jovina!? Covek je previse paranoican. Daj molim te, neka tajna tramvajska sekta upravlja gradom vec 30 godina!?
Ja ipak njega razumem, metro je njegovo zivotno delo, njegov najveci projekat, njegova Sikstinska kapela - bio je nadomak njegovog ostvarenja i ostao je kratkih rukava. Ipak, problemi zbog kojih Beograd nije dobio metro su daleko kompleksniji i o njima se moze raspravljati narednih 25 strana.
Onako pojednostavljeno objasnjenje ukratko bi moglo da ide ovako - nakon otvarnja SFRJ usledile su dve decenije ubrzanog i neverovatnog razvoja zemlje (50 i 60 godine), svakako najplodnije dve decenije, najsmelija resenja, najkvalitetniji projekti, najbolji kadrovi na najboljim mestima - kada je rec o Beogradu, jednostavno Branko Pesic. Sedamdesete su vec lagani ulazak u krizu. Prvo imate lokalnu krizu - ekonomsku krizu, politricku krizu, nacionalne tenzije, pocetak konfederalizacije drzave i sveopsta kvarljivosrt sistema - nepotizam, korupcija, losa selekcija kadrova, sto naravno sve dobija mnogo vecu dimenziju u kriznim momentima. Te sedamdesete su pracene i globalnom ekonomskom krizom, najvecom posle drugog svetskog rata do ove danas. Osamdesete su vec opasne godine lutanja, zagrevanje za zavrsni cin devedesetih. Kada je jugoslovenski diktator umro ostavio je ogromnu prazninu iza sebe, bezlicne partijske birokrate su krenule da se otimaju o njegovo nasledje, u zemlji krecu restrikcije struje, redovi za benzin, bonovi itd. Repbulike se ponasaju sve vise kao samostalne drzave, Kosmet tresu demonstracije. Od 1988. do danas nema razloga ni da pominjem sta se sve desavalo, toga se uglavnom i sami secamo. Ipak, mali osvrt na preuzimanje Beograda od strane opozicije 1997. Djindjic jeste bio ambiciozan gradonacelnik, a EU je dosta pomagala gradove koje je drzala opozicija - no, gradska koalicija je bila isuvise nestabilna i brzo se raspala, DS je nogiran iz vlasti, SPS je preko preko republickih institucija bukvalno sabotirao gradsku vlast, a SPO je, s druge strane, grad pretvorio u svoju privatnu knezevinu uz nevidjeni nivo bezobrazne korupcije. Spoljnopoliticka i ekonomska situacija su vam vec dobro poznati, na Kosovu su besneli sukobi, pretnje vojnom intervencijom su bile sve intentzivnije, ekonomija se raspadala, a zemlja je i dalje bila pod brojnim sankcijama. I mi sad u takvim uslovima pricamo o metrou vrednom vise milijardi dolara.
Problem sa Jovinovim metrooom je sto je taj projekat dosao isuvise kasno - da je pokrenut 5-10 godina ranije, sigurno bi se krenulo u njegovu realizaciju - tad je jedna od zemalja u kojoj smo ziveli i imala neke ambicije - od tada je krenulo samo drzanje kofa ispod krova koji prokisnjava. Nisu nikakve "tramvajdzije" zeznule Jovina, zeznula ga je drzava koja je zapocela proces samoubistva. Taj "tramvajdzija" je samo jedan nesretni beznacajni birokrata koji je morao da nadje nacina da objasni Jovinu i gradjanimada od metroa nema nista, da za njega nema dovoljno novca i jos vaznije - da ze metro ne postoji politicka podrska - a svi znamo sta je "politicka podrska" znacila pre 30 godina.
Te price o namernoj izgradnji Bloka 24 da bi se sabotirao metro i sl. su obicne paranoicne gluposti. U tim godinama je doslo do ozbiljnih smanjenja prvobitnih ambicija kada je Novi Beograd u pitanju (kamo centar od SIV-a do Zeleznicke stanice sa svim ministarstvima i institucijama, kamo opera, kamo priobalje itd.). Svi ti naknadni blokovi, sve su to bila iznudjena poluresenja, prilagodjavanje onome sto niko nije smeo naglas da kaze - da drzava propada. Isto vazi i za tramvaj - nije on guran zato sto je neko tamo bio ubedjen da je on bolji od metroa, vec zato sto su raznorazni foteljasi morali da racionalizuju stanje u drzavi koja propada prodajuci jedno iznudjeno poluresenje kao vizionarski projekat "Tramvajem u XXI vek".
Jovin je naivno slatkoreciv i na perverzan nacin ga je lepo slusati - jer jednostavno iz njegovog ugla deluje kao da je izgradnja metroa isuvise laka, samo da nije nekog podzemnog tajnog trmvajskog drustva koje ga sabotira vec tri decenije. Nazalost, realnost je daleko surovija od te "denbraunovske" verzije izgradnje gradske infrastrukture.