Šta je novo?

Metro

Rekoh ja, da će Francuzi koristiti raniji projekat kao mustru a menjati neke detalje,dakle na Nbg ide podzemno plitki tunel,cut & cover,bulevar srednja dubina min 15 .m,preko Save most pored tramvajskog,na površini prema malom Mokrom Lugu..biće dve tri varijante,ukrštanje ispod Trga ili Terazija..s obzirom na obnarodovan vršni čas radi se o visokokapacitnom Metrou.. :kafa:
BGVoz je svima otvorio oči..shvatili su šta znači kapacitet po vršnom času i prednoti rasterećenja grada.
 
Ја имам нека сазнања да су се Французи распитивали у дирекцији за пројекат метроа из 72е.Друга је прича како су тамо дочекани...
 
Е до...Један пост на ссц-у ме дезинформисао.
 
Rekose u direkciji da mi sanjamo BELAM od 1976 i da nema sta da se vidi :p
 
Raspitivali? Dobili su oni celi projekat Jovin/Maletin crno na belo a za to i nisu morali do direkcije ima i drugih kanala,a što bi se mučili? :kafa: Uostalom logika nalaže da će koristiti maksimum već isprojektovanih detalja a dodavati ili modifikovati one detalje gde se u međuvemenu nešto izmenjalo u tehnologiji gradnje i sl.Također važi i za sve ranije predložene varijante ukrštanja linja ili prestupne stanice,također već imaju projekat Metro mosta a zašto bi radili novi? Zapravo to im je sve više nego dobrodošlo da bi uradili studiji po skraćanom postupku,i time pre dobili novac od Francuske vlade..a to sve će ubrzati i pripreme za gradnju.. :kafa:
 
@express: ok za trasu na stubovima, ali ipak mislim da to nije odgovarajuće za N.Bg, to je moje mišljenje ;) Takodje radijusi skretanja moraju biti veći nego sto to omogućavaju raskrsnice ulica, ako bi se zelelo postici sto vece brzina metroa oko 70-80km/h, pa bi stoga značilo da odredjena trasa mora proci kroz unutrasnjost blokova kao napr. sto je prikazao Arnorian na str.230. Stoga je moje mišljenje da je najbolje raditi plitki tunel na N.bg.

Inace gledajući po netu za metro, našao sam i ovaj tekst iz Novost iz 2003.godi. Zapanjio sam se kad sam video da su Francuzi već radili studiju Beogradskog metroa :shok: Mozda je matora vest, ali mozda je znacajna za diskusiju u nastavku foruma zbog slicne situacije danas.
Francuzi ih obrukali
M.Z.RADONJIĆ | 06. mart 2003. 18:56 |

**Sistrini** stručnjaci, izgleda, nisu ni uzeli za ozbiljno koncepciju **lakog šinskog sistema** iz Nacrta GUP-a, i ostavili mogućnost izgradnje pravog metroa. **Važno je učestvovati**, na srpski način.


FRANCUZI su, konačno, progovorili, a beogradski urbanisti bi, možda, trebalo da razmisle o onome u šta nas već mesecima ubeđuju. NJihova vizija **lakog metroa** nije dobila međunarodnu podršku, kojom su se toliko dičili. Konsultantska kuća **Sistra** je, naime, na prekjučerašnjoj prezentaciji **Transportnog plana grada Beograda** iznela potpuno različitu koncepciju izgradnje masovnog šinskog sistema u Beogradu.
Razlike su, zaista, velike: Nacrtom novog GUP-a predviđa se izgradnja prve trase od Ustaničke ulice do Železničke stanice Novi Beograd, da bi se potom gradili kraci prema Zemunu, **Prokopu**, Sajmu i Banovom brdu. Predloženo prevozno sredstvo je **lako šinsko vozilo** - tramvaj, a trase se u raskrsnicama ukrštaju sa površinskim saobraćajem. To znači da bi, zbog sudara sa **jugom**, ili trotinetom koji bi prošao na crveno svetlo (što se dešava stalno), ceo beogradski **metro**, vredan na stotine miliona dolara, bio potpuno neupotrebljiv, u najmanju ruku dok saobraćajci ne obave uviđaj!
Francuzi, izgleda, nisu uopšte ozbiljno razmatrali predlog iz GUP-a. Ovoj koncepciji oni su ravnopravno suprotstavili čak tri svoje: **Sistra 1**, **2** i **3**. Opredelili su se za varijantu **Sistra 1**, sa **crvenom**, **plavom** i **zelenom** linijom: Zemun - Konjarnik, Banovo brdo - Mirijevo i Blok 45 - Banjica. Sistem je definisan kao **potpuno odvojen** od ostalog saobraćaja. Prevozno sredstvo jeste **lako šinsko vozilo**, ali za čak 700 putnika, mada su i tu, zbog velikog opterećenja trasa, Francuzi imali rezerve! Prosečna brzina mora biti 30 kilometara na čas, a tramvaj iz GUP-a jedva bi ostvario i 20, o čemu smo već pisali. Potpuni debakl njihovog koncepta, na istoj, vešto skrivanoj prezentaciji, gradska vlada i zvanični urbanisti pokušali su nevešto da predstave kao - pobedu!
Prezentacija **Transportnog plana Grada Beograda** u Skupštini grada održana je u sredu u četiri popodne. Novinarima nije podeljen nikakav štampani materijal (što se radi i na beznačajnim konferencijama za štampu, i uvek kada se neko zbog nečega hvali), već su o onome što francuski stručnjaci imaju da poruče našim mogli da saznaju sa dalekog video-bima i iz prevoda ometenog dvostrukom jezičkom barijerom (dama i gospodin iz Francuske govorili su na engleskom, a onda naš čovek prevodio na srpski). Pre nekoliko nedelja, pred početak javne rasprave o GUP-u, da bi dali sebi pokriće za **originalni** projekat **lakog metroa** (tramvaja), gradska vlada i beogradski urbanisti već su, tobože, organizovali sastanak o **Sistrinom** planu - bez ijednog Francuza!?
Posle ovakve ujdurme, moguće je nekoliko razloga zašto je, uopšte, beogradskim urbanistima bio potreban **Sistrin** rad. Kao prvo, vešto su i lažno koristili njihove navodne argumente za izgradnju **lakog metroa**. Ne treba zaboraviti ni lični interes: u projektu, koji je finansirala francuska vlada, učestvovalo je i mnogo naših stručnjaka. A svako **učešće** se plaća... Važno je, dakle, učestvovati!
U lutanju za najboljim **lakim** metroom, možda bi gradski čelnici mogli da se okrenu rešenju koje je dokazano u svim evropskim metropolama ove veličine (ali i u manjim gradovima). To je pravi metro, kakav smo sami projektovali pre 20 i 30 godina, po ugledu na bečki - najbolji u Evropi.

ĆUTI I **SISTRA**
DA ni Francuzi ne žele da se mnogo priča o onome što su radili u Beogradu, najbolji dokaz je, inače sjajno urađen **Sistrin** sajt na Internetu, na kome od novembra 2001. nema ni reči o izradi **Transportnog plana Beograda**. Na istom sajtu ima, inače, dosta detalja o projektima poput obnove 360 vagona za bukureštanski metro, ili planovima za izgradnju novih linija tramvaja u Bordou i Sent Etjenu. **Sistra** sve vreme ćuti o beogradskom projektu: još pre godinu dana pokušali smo da sa njima stupimo u kontakt preko elektronske pošte. Bez uspeha. Ćutali su i na prezentaciji, na svako **nezgodnije** pitanje.

CENA - SITNICA!?
NE malu nevericu izazvala je procena francuskih stručnjaka da bi izgradnja tri linije **lakog šinskog sistema** (koji, međutim, **i ne mora da bude **laki**!) mogla da košta bezmalo tri milijarde dolara! Opredeljujući se za **laki metro**, beogradski urbanisti često su kao osnovnu prednost isticali - nisku cenu!? Poređenja radi, isti oni su, u prednacrtu GUP-a napisali da bi cena izgradnje prve dve linije **teškog** metroa (Zemun - Vukov spomenik i Banovo brdo - Kalemegdan) bila oko milijardu i po dolara! U čemu je, onda, problem? Kome treba - skupi tramvaj umesto metroa?

FERENČAK ZA SVE
ULOGA magistra Miodraga Ferenčaka, direktora Sektora za generalno, prostorno i urbanističko planiranje u Urbanističkom zavodu i rukovodioca tima za sintezu novog GUP-a u svemu ovome je, svakako, najzanimljivija. Ovaj stručnjak danas, naravno, brani koncept **lakog metroa** koji su nacrtale njegove kolege iz Palmotićeve ulice. Istovremeno, bio je i član **Sistrinog** tima koji se odlučio za drugačiji projekat metroa! A evo i poslastice - teksta u listu **Politika** od 25. maja 1991. godine: **...Miodrag Ferenčak navodi još nekoliko primera koji upućuju na gradnju klasičnog metroa (!). Naime, tramvaji se ne mogu odvajati, jer grad nema široke bulevare, a i konfiguracija tla ne ide naruku lakom metrou. Kopanje plitkih tunela, po Ferenčaku, u centru grada je praktično neizvodljivo zbog guste infrastrukture**. Jedan čovek - za sve koncepcije!
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74.html:145219-Francuzi-ih-obrukali
 
Овако би онда изгледао НБГД, ако иде на стубовима :rolleyes:
LarkoElevated_804x810.jpg
 
Na tu sistrinu analizu se i poziva studija BELAM-a ali zgodno nigde ne govoreci o metrou vec izmestanju linija autobusa,trola i pogotovu tramvaja kada se uradi metro.Ta sistrina analiza je bila ok jer je bila za teski metro,ali su imali jednu sasavu stvar,a to je da linija 2 ili bese 3 ide od bogoslovije kroz dragoslava srejovica za Mirijevo. :shok:
 
A zašto taj "Systra" plan niko do sada nije spomenuo? Google-ao sam i našao OVDE!

Dokument se zove: "Immediate Action Plan (in French) for study of urban public transport in Belgrade, Yugoslavia, by SYSTRA (France)"

Bilo bi lepo da "Zidar", i još neko ko razume francais, lepo sumira najzanimljivije momente iz ove studije. Ja ponešto znam ali ne tako dobro da bih ovo razumeo.
 
Линију до Миријева апсолутно подржавам и мислим да би требала бити приоритетнија у односу на Устаничку.До тамо већ имамо какав такав шински систем а и онаква реконструкција Булевара је већ начинила доста штете.
 
@N-ST
"Belgrade Urban Public Transport Study - Immediate Action Plan (05/2002)". Ово је старо.

Opredelili su se za varijantu Sistra 1, sa crvenom, plavom i zelenom linijom: Zemun - Konjarnik, Banovo brdo - Mirijevo i Blok 45 - Banjica.
Ово као да су сегменти линија из мог плана. Линија Земун-Коњарник има оба крака северно од кракова линије Блок 45-Бањица. Значи или се секу двапут, или додорују, или деле део трасе.
 
Jesam ja jedini koji prvi put čuje za ovaj "Systra" plan? Da li ga ima na forumu negde? Ne znam za postojanje tog plana crvene, plave i zelene linije by "Systra"... ima negde linka? Zna neko detalje?
 
Није објављен. Ако не грешим, овај чланак у Новостима је први пут да појавио неки детаљ тог плана.
 
Da,taj plan metroa su nasi otkupili od francuza i zapalili ga da ne bi ugledao svetlost dana.Nigde ni u onoj studiji sto je neko izguglao nema plana metroa vec samo plana gsp-a sa idejama kako da se optimuzije gradski saobracaj,nesto slicno onome sto zidar predlaze.
 
А причало се и пљувало по тој Систриној студији да нам Французи уваљују ЛРТ... :kafa:
 
Постојање те Систрине студије није било никаква тајна. Она се одавно помиње и у чланку на српској Википедији. Ово што је овде постављено је била студија ”шта урадити одмах” (интересантно је!). Они су касније урадили и студију ”шта урадити касније” односно њихов предлог метроа, и то је оно о чему се причало по новинама. Међутим, колико је мени познато, нико од нас овде није још видео тај оригинални документ.
 
N-ST":3j20lv2k je napisao(la):
A zašto taj "Systra" plan niko do sada nije spomenuo? Google-ao sam i našao OVDE!

Dokument se zove: "Immediate Action Plan (in French) for study of urban public transport in Belgrade, Yugoslavia, by SYSTRA (France)"

Bilo bi lepo da "Zidar", i još neko ko razume francais, lepo sumira najzanimljivije momente iz ove studije. Ja ponešto znam ali ne tako dobro da bih ovo razumeo.

Clan @borris_ koji radi u Systri je svojevremeno okacio link za ovu studiju. Treba imati na umu da je ovo studija radjena 2002. godine kada se javni prevoz u Beogradu oporavljao od divljine '90.

Studija je veoma opsirna i ide od administrativne organizacije preko tarifnog sistema do organizacije rada unutar preduzeca koje vrse uslugu javnog prevoza.

Glavne preporuke su sledece:

- Formiranje rukovodeceg tela za organizaciju gradskog prevoza cije ce nadleznosti biti vece od Opstina a manje od Republike kako bi se pokrilo ekonomsko podrucje grada nezavisno od administrativnih granica.

- Uraditi studiju kretanja stanovnistva

- Napraviti sveobuhvatan plan organizacije prevoza

U detaljima se preporucuje:

- formiranje nezavisnih tramvajskih linija po principu 1 linija=1 trasa
- uspostavljanje zasticenih trasa (zuta traka) za autobuse i trolebuse
- multimodalni cvorovi za presedanje gradski prevoz/prigradski prevoz/voz (P.Most, Knezevac, Zemun, NBGD, glavna Z.St)
- jedinstveni tarifni sistem za sve vidove prevoza
- signalizacija na stanicama i vozilima i informativni sistem sa mapama i redovima voznje
- uskladjivanje nadleznosti nad Beovozom izmedju ZS i grada
- reorganizacija rada unutar prevoznih preduzeca
- nabavka novih i temeljno odrzavanje starih vozila

Studija navodi uglavnom opsta mesta i primenjuje u Beogradu ono sto se radi u vecini gradova slicne velicine. Nema nista revolucionarno, vode se cisto zdravim razumom.


Voleo bih da vidim tu cuvenu studiju broj 2 koja je radjena nakon ove i gde je planiran metro
 
Nadamo se da spomenuti Boris iz Systre vidi ovo :gobb:

Ako ne vidi, možda im (Systri) poslati mail/molbu da ustupe taj dokument zbog "istraživanja na faxu" ili tako nešto :kafa:
 
O Systrinom planu sam već pisao na forumu. Plan je jednom bio predstavljen na maloj slici, čini mi se u "Glasu javnosti" 2003. Ovaj plan je predviđao tri linije:
1. Zemun-Konjarnik, slična trasa Bleamovoj samo je više zalazio u Zemun i išlaje kroz čitavu ulicu M. Pupina
2. Banovo Brdo-Mirijevo, prolazi kroz B.Brdo, Sajam, Terazije, bulevar Despota Stefana, Dragoslava Srejovića do ulaza u Mirijevo
3. Blok 45-Banjica, identična sadašnjoj 9ci
Trasa bi trebala imati oko 50% podzemne deonice, ostale su po zemlji ili na stubovima i 100% nezavisne, bez ukrštanja u nivou. Sistem bi više trebao da bude nalik Dockland LRT-u ili Kopenhageskom lakom metrou. Kao što reče Vučko, imala je šašavu stvar da ide trasa od Bogoslovije kroz Dragoslava Srejovića ka Mirijevu, i da dodam još jednu goru šašavost, mreža je potpuno zaobilazila Prokop!
 
ако је требао да буде као ДЛР или копенхагенски метро, онда то не ваља, јер је то много мали капацитет за те линије које су наведене. ту треба да буде минимум ванкуверски возови
 
ne znam da li je neko vec preneo ovu vest:

tokom posete londonu bozidar djelic je izjavio da ce 18. novembera sa francuzima potpisati memorandum o razumevanju za metro.
 
Vrh