Djordje":dbrxs40i je napisao(la):
Концесија није никакво решење за метро. Основна разлика између моста и метроа јесте да ће људи да плате да пређу мост, јер је алтернатива да се возају унаоколо ко зна колико сати. Баш сам летос у Грчкој цалнуо 13 евра (мислим) за само један мост. Ал’ шта друго да радим кад нема другог моста по два сата на сваку страну? А за метро се у принципу исплати и платити људима да се возе њиме ако дотле дође - само да не седну у своја кола.
Да, наравно, метро се у целом свету наплаћује. Али готово нигде довољно да сам себе отплати, јер је у питању врло скупа играчка. Ако би метро наплаћивао онолико колико он заправо кошта, ето људи у колима и катастрофе у граду. Исти резултат имаш ако немаш метро - људи ће избегавати аутобусе. (Добробити од метроа су дистрибуиране на начин који се не може директно монетизовати од непосредних корисника.) А пошто га не можеш исплатити, онда не можеш ни наћи концесионара - то је врло просто.
Koncesija moze da se resi na mnogo drugih nacina osim da se naplacuje "realna" tj. ekonomska cena metroa putnicima.
Npr. koncesija moze ovako:
- grad se obaveze da ce placati odredjenu fiksnu sumu operateru metroa svake godine
- grad se obaveze da se za svakog putnika koji se vozi metroom (sto se lako izracuna jer ne mozes da udjes u metro stanicu a da ne prodjes kroz neku kapiju - koja moze da broju putnike) platiti odredjenu cifru operateru, tipa 50 din. ili 100 din. ili 200 din. ili sta je vec realno
- na metro stanicama bi postojali standovi za prodaju karata za prevoz (posto bi i metro bio deo ITS sa GSPom i privatnim prevoznicima) - i tu bi recimo operater metroa uzimao 50% od prodaje mesecnih markica i 100% od prodaje ostalih vrsta karata (ili nekakav drugaciji procenat, kako god)
- operater metroa uzimao bi sav prihod od reklama po vozovima i stanicama (unutar voza, mozda i na samom vozu, po stanicama bilbordi i reklame a i iznad ulaza u svaku stanicu na ulici moze takodje jedan bilbord)
- operater metroa uzimao bi sav prihod od izdavanja lokala po metro stanicama - na svakoj stanici moze bar automat za picem i grickalicama, na prometnijim stanicama po kiosk ili dva, a najprometnije stanice mogu da se izgrade tako da imaju mini trzni centar (kao npr. stanica zeleznice Vukov spomenik) - to bi moglo recimo na Slaviji, i na nekim drugim lokacijama
- operater metroa bi bio oslobodjen placanja raznoraznih taksi, poreza i nadoknada.
Pri izgradnji, koncesionar tj. buduci operater bi finansirao gradjevinske radove kao i nabavku opreme i vozova. Grad bi odradio i finansirao eksproprijaciju, gde je potrebno, i dovodjene bazicne infrastrukture (voda, struja) do metro stanica i tunela, kao i saniranje ulica (trotoara, kolovoza) tj. asfaltiranje itd. tamo gde bi one bile raskopane zbog gradnje metroa.
Cena karte za prevoz bi i dalje bila kontrolisana od strane grada. Mislim da za tako nesto mozda i moze da se zatvori finansijska konstrukcija.