Šta je novo?

Metro

Arnorian":214p4znv je napisao(la):
Под тим условима не видим како би могла да се направи функционална линија за мање од 10 година.
Veci su nam problem pare nego godine. Moja poenta je da ovde vidim razgranate mreze za koje nemamo niti vidim da cemo imati para ni za 10, ni za 20 godina. Samo sam hteo da ne resavamo probleme kojih nema (kako povuci 3-4 linije bez eksplicitnog ogranicenja duzine i broja stanica) nego probleme koji su realni(ji).

A po meni je realno da u prvoj etapi (ma koliko ona trajala 8-10-15 godina) mozemo da dobijemo najvise 10ak km podzemnog metroa (a sve sto izmestimo iznad zemlje moze da se recimo udvostruci). A ako neko hoce da razmislja na duzi rok neka u isto vreme osmisli i sledecu fazu od jos 10-ak kilometara koja bi se gradila u sledecem slicnom periodu. Ja ovde vidim mreze od po preko 30 km za koje ni bogatiji gradovi nemaju para.
 
Комплетан систем треба планирати у генералним цртама одмах, да би се резервисало земљиште на време. Замисли ситуацију да се на месту које је погодно за улазак трасе под земљу сада налази пар старих кућа, а онда се ту сазида солитер. Сви озбиљни градови планирају деценијама унапред.
А то што ми овде расправљамо и црткамо, то је из приче о керу који лаје и ветру који носи.
 
Arnorian":202jhxqk je napisao(la):
Комплетан систем треба планирати у генералним цртама одмах, да би се резервисало земљиште на време. Замисли ситуацију да се на месту које је погодно за улазак трасе под земљу сада налази пар старих кућа, а онда се ту сазида солитер. Сви озбиљни градови планирају деценијама унапред.
А то што ми овде расправљамо и црткамо, то је из приче о керу који лаје и ветру који носи.
Sreca pa su pravno-imovinski odnosi u ovoj zemlji tako sredjeni da nas sigurno nece iznenaditi neki silni soliteri :). Dugorocno ili srednjorocno - mora biti realno. Beograd jednostavno nema sanse da sagradi vise od 15-20 km linija u sledecih pola veka i to je dobra pocetna postavka da se razmislja koji su to pravci najkriticniji da ih treba pokriti. Sve drugo su mastarije.
 
Po meni je najvažnije spojiti NBG železničku stanicu, preko strogog centra do Vuka. Dakle, rasteretiti centar od automobila i silnih prolaznih linija, napraviti veliki terminus na NBG, pojačati BG voz, ako treva i spratne kompozicije, da se ukine potreba za linije tipa 704, 706, 707, 26 kroz centar... 95, 65... Praktično u centar bi išle trole, eventualno neki busevi tipa 15, 16, i naravno, sve ka jugu preko Slavije i Kneza Miloša (23, 58, 33. 47, 48...)
 
Матеја Бељан":sgc5fy2r je napisao(la):
Po meni je najvažnije spojiti NBG železničku stanicu, preko strogog centra do Vuka. Dakle, rasteretiti centar od automobila i silnih prolaznih linija, napraviti veliki terminus na NBG, pojačati BG voz, ako treva i spratne kompozicije, da se ukine potreba za linije tipa 704, 706, 707, 26 kroz centar... 95, 65... Praktično u centar bi išle trole, eventualno neki busevi tipa 15, 16, i naravno, sve ka jugu preko Slavije i Kneza Miloša (23, 58, 33. 47, 48...)
NOW we are talking!

A Prokop? Da li bi glavna stanica onda bila NBG?
 
По мени je ovo најреалистичнији почетак метро мреже:

metropocetak.jpg
 
Jel sto stanica terazije u centru?

Ovi nasi rekose da ce makar crkli glavna stanica biti trg republike.

I kako bi regulisao prelaz reke?

To teranje duz nbg-a ka bloku 71 kuda vec ide tramvaj pretpostavljam da stavljas zbog depoa?Mislim da nije potrebno tuda da ide metro jer je glavno da on ide bas kao sto pokazujes u fazi 2 do pocetka zemuna cime bi svi sa te strane presedali na njega.

Zar se ne moze iskoristiti gsp kod belvila za depo za vozila?rekose da im treba 30tak ako dobro razumeh
 
Ово је мој план, могу да ставим станицу где хоћу :) Станицу Трг бих оставио за касније.

Прелаз преко реке као комбиновани мост за метро и друмски за повезивање Ђинђићевог булевара и Немањине.

Мислим да за депо за возове у садашњем погону Нови Београд нема довољно места. Они су планирали да буде ту, али је то било за ЛРТ. Боље да се у старту направи један депо како треба, и који би могао да се шири у будућности.
 
Hm...A negde u Bloku 64 da zviznu na prostoru IMT-a kako valja?Prodaju zemljiste kod belvila gde je gsp,a tamo gde si nacrtao stave garazu gsp-a?
 
То је само 2 км ближе центру, а траса низ тај део Гагаринове би била на стубовима и релативно јефтина. Земљиште ИМТ-а је сувише скупо да се користи за депо, а на простору иза блока 71 би било довољно места за обједињен метро, трамвајски и аутобуски депо (било би добро и тролејбуски). Погон у блоку 66, и све што може из блокова 58 и 68, град треба да ослободи за градњу.
 
sigurno je jeftinije progurati metro kroz novi beograd nego kroz kosutnjak i topcider ali to ne sme da bude jedeni kriterijum. jug beograda je mnogo losije povezan sa centrom nego zemun ili blokovi a ti ga ovde ne tretiras ni u trecoj fazi, tj sledecih 50 godina.

nadam se da ce metro pribliziti periferiju centru a ne dovesti do jos vecih i ociglednijih podela na downtown i favele
 
Veoma dobra ideja! :kk: Pogotovu i to oko tramvaja,ne bi im nista falilo da dopunjuju metro na NBG-u.

I dobro bi bilo da se napravi neka visoka zgrada izmedju belvila i nbg zeleznicke stanice da razbije tu visisku monotoniju.
 
@razgradjevinar
Ово су само почетне три фазе. Не смем да идем даље од овога пошто ме критикују да сам претерано оптимистичан.

@vucko
Трамвај би могао да настави до краја Миланковићевог булевара и даље Земунском и Војвођанском до окретнице у Блоку 45.
 
Arnorian":va15bhjm je napisao(la):
Ово је мој план, могу да ставим станицу где хоћу :) Станицу Трг бих оставио за касније.

Прелаз преко реке као комбиновани мост за метро и друмски за повезивање Ђинђићевог булевара и Немањине.

Мислим да за депо за возове у садашњем погону Нови Београд нема довољно места. Они су планирали да буде ту, али је то било за ЛРТ. Боље да се у старту направи један депо како треба, и који би могао да се шири у будућности.
Mislim da najzad imamo diskusiju koja ima smisla :kk: a i tretiramo depo kao integralni deo problema, bravo!

I potpuno se slazem sa stanicom na Terazijama a ne na Trgu Republike. Cak mislim da je pod tim uglom moguce da metro zaroni i pod reku.

Jedino bih postavio pitanje, a ono je naravno sire urbanisticko, lokacije i komunikacije sa zeleznickom i autobuskom stanicom, odnosno stanicama.
 
razgradjevinar":9myvu10p je napisao(la):
sigurno je jeftinije progurati metro kroz novi beograd nego kroz kosutnjak i topcider ali to ne sme da bude jedeni kriterijum. jug beograda je mnogo losije povezan sa centrom nego zemun ili blokovi a ti ga ovde ne tretiras ni u trecoj fazi, tj sledecih 50 godina.

nadam se da ce metro pribliziti periferiju centru a ne dovesti do jos vecih i ociglednijih podela na downtown i favele
Slazem se :kk:, a srz problema je naravno da nemas para za sve. Znaci postavlja se pitanje sta drugde malo skresati da bi dobio vezu sa jugom? Po meni je to kresanje ovoga oznacenog u fazi II i III, da bi se dobio krak Savamala - (Sajam?) - Raskrpetlja. Jos ako bi se nekako dobila veza sa Prokopom (ako ce glavna zeleznicka stanica) da bude tu, mislim da bi to bilo TO.
 
Arnorian":ezhjd78p je napisao(la):
@razgradjevinar
Ово су само почетне три фазе. Не смем да идем даље од овога пошто ме критикују да сам претерано оптимистичан.

@vucko
Трамвај би могао да настави до краја Миланковићевог булевара и даље Земунском и Војвођанском до окретнице у Блоку 45.
PLUS ko vrata od mene. Naravno, moje je samo jedno od misljenja, ali zaista mislim da vec ova faza III predstavlja jednu optimisticnu, mada ako se potrudimo i mogucu, viziju toga sto mozemo da imamo u sledecih 4 decenije do pola veka.

Lako je prepustiti se dodatnom crtaniju, "e lepo bi bilo da imamo jos ovo, pa jos ovo", ali time se ne resava problem koji imamo. A on je kako izbeci totalni saobracajni kolaps (a i zagadjenje) u gradu (a nekima i da ga izbegnu tako sto ce proci ispod najvece guzve), ne sa investicijom koju bi voleli nego sa onom za koju (mozda, i nadamo se) imamo snage.

Tako da je najzdravije formulisati problem kao: "imam desetak kilometara i podzemnih stanica u prvoj fazi pa jos toliko u daljoj buducnosti, uz to da je za svaku od njih nad zemljom moguce imati dve, a u cut&cover recimo 1.5"

Cini mi se da su se ranija resenja rukovodila pitanjem "kako grad povezati linijama tako da vecina ljudi moze da lako doseta do najblize stanica i onda stigne tamo gde hoce sa najvise jednim presedanjem, i onda odseta do odredista". Tako stvari naravno ne funkcionisu, osim mozda na Menhetnu i zonama I & II pariskog metroa, ali i u Nju Jorku i Parizu vecina gradjana mora da prvo dosipci do stanice bar na jednom kraju sa vece daljine, vrlo cesto nekim autobusom ili kolima. Doduse i preseci Menhetn poprecno ne mozes metroom, tako da je nesto kao kompletna mreza zapravo iluzija. I ja zivim u Cikagu, koji ima dobar metro sistem, alii sam super zadovoljan da mi je stanica na samo 1100-1200 metara tako da ipak ne moram bas autobusom nego moze 12-15 minuta hoda. Vecina drugih naravno nije tako blizu.
 
Ta prva trasa bi trebalo da bude Terazije - Vidikovac, jer tu ima najvise delova ispod tla, sve osim dela kod Sajma.

Trase iz pravca Novog beograda bi presecale i dopunjavale metro, iznad tla, ali ne na stubovima, vec kao nezavisan tramvaj.
 
@JohnyBgood

Vuk - Centar - Usce - Z St NBGD

simbioza metroa i bg:voza
veza izmedju dve obale
razvoj novog centra oko Z st NBGD

ovaj potez zasigurno ce biti osovina metroa ako ga ikada bude.

Ipak mrezu treba planirati kao celinu pa makar to bio plan na 30 godina (ili bolje receno planovi) jer nije poenta metroa samo da spoji delove grada vec i da usmeri razvoj naselja. Provuci liniju kroz Savski amfiteatar ili luku Beograd je jasan znak za orijentaciju urbanizacije.

Samo pitanje metroa je intimno vezano sa opredeljenjima za razvoj Beograda:

- Pola Srbije u Beogradu i dalji rast stanovnistva ili razvoj drugih gradova
- sirenje grada u nedogled u vidu jednospratnica ili gusto naseljavanje centralnih podrucja (citaj soliteri na Lekinom Brdu umesto kuca)

odgovori na ova pitanja daju formu metroa: veza izmedju dalekih rasejanjih predgradja ili gusta mreza u gusto naseljenom centru

Metro jeste skup ali novac nije ogranicavajuci faktor u planiranju. Samo je pitanje na sta se novac trosi. Faraonski most na Adi nije morao da usisa toliko sradstava. Kao i uvek, para ima samo su lose rasporedjene :)

Uostalom, sto rece @Arnorian "Ово је мој план, могу да ставим станицу где хоћу" ko ce da pravi lude planove za grad ako mi necemo?
Da bi se dobio dobar projekat (barem kod nas arhitekata tako ide) prvo nacrtas ono sto je pravo resenje, koliko god otkaceno biolo, a tek onda uzimas u obzir budzet i ostale dosadne stavke pa ga prilagodis ako mora ali tako da ne izgubi dusu. Ako odmah uzmes u obzir sva ogranicenja ili ces dobiti kocku sa rupama ili ces da batalis sve :p

masta i realnost idu zajedno ali je lepse kada je masta jaca
 
zidar":z9rcdur0 je napisao(la):
@JohnyBgood

Vuk - Centar - Usce - Z St NBGD

simbioza metroa i bg:voza
veza izmedju dve obale
razvoj novog centra oko Z st NBGD

ovaj potez zasigurno ce biti osovina metroa ako ga ikada bude.

Ipak mrezu treba planirati kao celinu pa makar to bio plan na 30 godina (ili bolje receno planovi) jer nije poenta metroa samo da spoji delove grada vec i da usmeri razvoj naselja. Provuci liniju kroz Savski amfiteatar ili luku Beograd je jasan znak za orijentaciju urbanizacije.

Samo pitanje metroa je intimno vezano sa opredeljenjima za razvoj Beograda:

- Pola Srbije u Beogradu i dalji rast stanovnistva ili razvoj drugih gradova
- sirenje grada u nedogled u vidu jednospratnica ili gusto naseljavanje centralnih podrucja (citaj soliteri na Lekinom Brdu umesto kuca)

odgovori na ova pitanja daju formu metroa: veza izmedju dalekih rasejanjih predgradja ili gusta mreza u gusto naseljenom centru

Metro jeste skup ali novac nije ogranicavajuci faktor u planiranju. Samo je pitanje na sta se novac trosi. Faraonski most na Adi nije morao da usisa toliko sradstava. Kao i uvek, para ima samo su lose rasporedjene :)

Uostalom, sto rece @Arnorian "Ово је мој план, могу да ставим станицу где хоћу" ko ce da pravi lude planove za grad ako mi necemo?
Da bi se dobio dobar projekat (barem kod nas arhitekata tako ide) prvo nacrtas ono sto je pravo resenje, koliko god otkaceno biolo, a tek onda uzimas u obzir budzet i ostale dosadne stavke pa ga prilagodis ako mora ali tako da ne izgubi dusu. Ako odmah uzmes u obzir sva ogranicenja ili ces dobiti kocku sa rupama ili ces da batalis sve :p

masta i realnost idu zajedno ali je lepse kada je masta jaca
OK, pitanje je prekompleksno i ukljucuje resenje puno toga, od filozofije razvoja grada koju pominjes, do mnogih prakticnijih i konkretnijih pitanja, tipa KOJA ce zapravo da bude glavna zeleznicka stanica (mislim da cak ni o tome nemamo koncenzus, mnogi su za NBG a mnogi za Prokop) i gde ce biti autobuska stanica, a i koliko ce ih biti.

No po meni se zapravo kristalise prva linija koju bi u svakoj varijanti trebalo izvesti: Vuk - centar - usce - Zst NBG - Depo

Ostaje dakle da se sikamo oko: detalja (gde u centru, kako preko reke, i tu mi je iskreno najstimulativnija ideja da "centar" ne bude (samo) Trg Republike nego nesto u sto ce stimulisati Karadjordjevu i Savski amfitatar, recimo ovaj predlog Terazije + amfiteatar) i drugog centralnog pitanja STA JOS?

Po meni je to poprecna linija: Raskrpetlja - Sajam i/ili Prokop - centar (ukrstanje sa linijom jedan, zovimo je plava, a ovu crvena ) - Studentski ili Trg Republike a mozda luka?

Moja poenta je da neku vecu mrezu od toga jos duuuuuugo ne samo da necemo imati nego se nece ni postavljati pitanje, a da se naprave ovakve dve bazicne linije, ne bi nas to zakucalo u neki mrtvi ugao posle koga bi nesto zalili. A za nasu generaciju i tako dosta, pa neka unuci na osnovu situacije koja se razvije idu dalje. Da im aktiviramo Savski amfiteatar a mozda i luku, pa to bi bilo vise nego dosta...
 
Pa varijanti je mnogo Arnorian je prikazao jednu od mogućih faza sasvim ok,ali kod Metroa je najvažnije da se krene i završi prva faza tj.kičma M1 sa depom,mostom ili tunelom ispod Save,dalji razvoj mreže naravno uslovljen je samim ekonomskim razvojem Beograda koji zbog svog geostrateškog značaja ipak obećavajući,i da ne zaboravimo da gradovi u svetu i posle 100g. i dalje grade i dograđuju svoju mrežu,razvoj Metro mreže jednog metropolisa zapravo se nikad ne završava jer je Metro sistem kao neurološka mreža gradova..a da je razvoj mreže skup opet zavisi od strategije njegove gradnje,izvora finansiranja (pominjali smo takse iz različitih izvora) ako ne plaćamo mostarinu kao Američkim gradovima za razvoj Metroa bi trebalo, a i primer Madrida koji je zapravo kupio svoju opremu krtice značajno je smanjilo cenu izgradnje,uposlilo domaće firme za kratko vreme izgrađeno 10 ak linja,strategija i planiranje je očigledno vrlo bitno.
Arnorianova treća faza je problematična u Bulevaru jer cut &cover bi tu naporavio haos i u vezi instalacija i saobraćaja,dakle nepotrebno komplikovanje gusto naseljenog dela grada,ispod starog Beograda krtica je jedino racionalno rešenje što je dokazano BGVozom a za cut&cover NBG ima prostora za celu mrežu,to bi bilo najeftinije rešenje,brza gradnja a zauzimanje površina na NBG bi bilo nepotrebno.. :kafa:
 
Glas prirode":3g0ol2bd je napisao(la):
Ta prva trasa bi trebalo da bude Terazije - Vidikovac, jer tu ima najvise delova ispod tla, sve osim dela kod Sajma.

Trase iz pravca Novog beograda bi presecale i dopunjavale metro, iznad tla, ali ne na stubovima, vec kao nezavisan tramvaj.
Зависи којом трасом, може да буде и са најмање испод земље. Нови Београд је у предности за прву линију јер полако постаје нови центар.

metrom3.jpg
 
Матеја Бељан":2orvnj99 je napisao(la):
Po meni je najvažnije spojiti NBG železničku stanicu, preko strogog centra do Vuka. Dakle, rasteretiti centar od automobila i silnih prolaznih linija, napraviti veliki terminus na NBG, pojačati BG voz, ako treva i spratne kompozicije, da se ukine potreba za linije tipa 704, 706, 707, 26 kroz centar... 95, 65... Praktično u centar bi išle trole, eventualno neki busevi tipa 15, 16, i naravno, sve ka jugu preko Slavije i Kneza Miloša (23, 58, 33. 47, 48...)
O ukidanju ili barem redukovanju linija 704 i 707 bi moglo da se razmišlja izgradnjom stanice BG voza "Kamednin" koja bi stanovnicima Zemun Polja bila bliža od trenutne stanice "Zemunsko polje". O tome se već ovde pričalo, da li neko zna kad je nešto tako moguće? Mada bolje da ćutim ove dve linije su tek poboljšane dodavanjem po jednog zglobnog autobusa.

Ono što se po novinama, a i po mnogim planovima ovde na forumu provlačilo kao prva linija metroa je Ustanička - Zemun (Tvornička ulica). Čisto radi napomene Tvornička ulica je vrlo blizu granice Zemuna i NBG i metro koji bi se završavao tu imao bi vrlo malo efekta na transport stanovnika Zemuna, i to Gornjeg Grada, Novog Grada, Galenike i dalje, a i dobrog dela Donjeg grada. Ta linija bi saobraćala istom trasom kojom sada saobraća linija 17, koja iako veoma dugačka i pored radova na Gazeli saobraća vrlo dobro. Recimo da se od okretnice u Zemunu do autokomande za vreme radova stiže za maksimalnih 45 minuta. Koliko bi stanovnicima tog dela Zemuna trebalo da tu relaciju pređu kombinujući autobus do Tvorničke i posle metro? Verujem da po završetku radova na Gazeli razlika neće biti velika.

Moj predlog je da ta prva linija uopšte ne mora da ide na ovu stranu Save, pogotovo što bi to značilo izgradju još jednog mosta.

Матеја Бељан":2orvnj99 je napisao(la):
Po meni je najvažnije spojiti NBG železničku stanicu, preko strogog centra do VukaPraktično u centar bi išle trole, eventualno neki busevi tipa 15, 16, i naravno, sve ka jugu preko Slavije i Kneza Miloša (23, 58, 33. 47, 48...)
Ovo je dobra ideja, ili čak recimo neka linija metroa ide od Zemuna ka Mirijevu kroz centar, pa eto i liniju 15 možemo da izbacimo.
 
meni se ovaj poslednji arnorianov predlog jako svidja kao pocetak. ja bih na ovo odmah dodao liniju koja bi isla od ive lole ribar preko blokova i novog mosta do radnicke (modifikovana faza I iz prvog predloga)i tu se povezala sa linojom jug-centar. u drugojj fazi raditi paralelno na vezi od zemuna (preko arene do savskog amfiteatra pa desno na novi most na adi dok ne naprave taj metro most, a taj most graditi poslednji, kao direktnu sponu centra i nbg-a, dotle preko ade) i na liniji od istoka grada preko vuka do centra. zavrsetkom metro mosta dobili bi cetri kraka ka periferiji i mini krug koji bi opasao buduci centar u savskom amfiteatru
 
faza-i.jpg




prva faza. kroz blokove i imt koji u budućnosti neće biti imt pa airport citi i west 65 preko belvila i nbg stanica pa ka vukovom spomeniku.
 
Jedan od boljih predloga u poslednje vreme. Već u prvoj fazi pokriva blokove, APC i okolinu, belvil, Ž. Stanicu, ali i blizinu Arene i Ušće.
 
Vrh