28/03/2011 18:04
Beogradski metro gradonačelnika Zorana Đinđića
Reagovanje
Autor: Branislav Jovin
Quote:
Povodom sastanka (27. 01. 2011) između predstavnika Grada, francuske kompanije „Alstom“ i ambasadora Francuske u Srbiji, na kome je dogovoreno da se intenzivira rad na potpisivanju ugovora o strateškom partnerstvu Francuske i Srbije, u okviru koga treba da bude i izrada projekta prve linije „Beogradskog metroa“ (LRT) Ustanička-Tvornička... i saopštenja da je potpisivanje međudržavnog sporazuma, sličnog onom koji je predsednik Srbije Boris Tadić potpisao sa predsednikom Kine o izgradnji mosta između Zemuna i Borče, moglo da se dogodi u aprilu kada je planirana poseta predsednika Tadića Francuskoj...
.
Akademija arhitekture Srbije (neprofitabilna, apolitička institucija; 27 profesora univerziteta; sedam doktora nauka) uputila je pismo predsedniku Srbije Borisu Tadiću.
Pored dokumentovane hronologije planiranja i projektovanja Beograda sa metro-sistemom (1967-1982. i 1997-2000) priložene u pismu - Akademija arhitekture Srbije upozorava: da ne postoji nijedan racionalan razlog da se rade novi projekti „Beogradskog metroa“ (LRT) - jer postoje projekti metro-sistema ažurirani po nalogu gradonačelnika Zorana Đinđića (1997-2000); da je fundamentalno pogrešno opredeljenje da se na osnovu strateškog partnerstva sa drugom državom gradi metro, jer metro nije objekat („kineski most“, Železnička stanica, obilaznica...) koji ima početak i kraj - metro je sistem koji počinje da se gradi i gradi se dok se gradi Grad (London je počeo da gradi metro 1864. i gradi ga i danas); da je neophodno obezbediti inicijalna sredstva za početak izgradnje (Beč je 1967. počeo da gradi metro-sistem sa sto miliona dolara u Fondu za Metro); da građevinske radove (tunele, mostove, metro-stanice, rekonstrukciju ulica, saobraćajne i komunalne infrastrukture), u šezdeset dva grada Evrope u kojima se, ovog časa, grade metro-sistemi - obavljaju domicilne građevinske firme, a da se za kredite, preko međunarodnih tendera, kupuju - vozna sredstva i elektromašinska oprema, odnosno, ono što države nemaju. Tako je danas u gradovima Evrope, tako treba da bude i u Beogradu.
Beogradu je neophodan URBANISTIČKI PREOKRET. Umesto retrogradnog automobilsko-tramvajskog urbanizma koji se deset godina sprovodi u gradu, neophodno je reafirmisati URBANIZAM BEOGRADA SA METRO-SISTEMOM (1997-2000) i na osnovu ažuriranih inženjersko-arhitektonskih i elektromašinskih projekata Prve etape metro-sistema, usklađenih sa aktuelnim evropskim standardima - raspisati tendere za izvođače.
To se duguje građanima Beograda i gradonačelniku Zoranu Đinđiću.
Branislav Jovin, član Akademije arhitekture Srbije