Šta je novo?

Linijski park od Beton hale do Pančevačkog mosta

Problem je što je Beogradska tvrđava dopire do same vode. Tako je bilo oduvek, a tako je i sada. Ne može trajno rešenje biti da se auto put provuče direktno kroz tvrđavu. Kao što nije moglo u Golubačkoj tvrđavi, ne može ni ovde. Jedno moguće trajno rešenje je da se bulevar Vojvode Bojovića provuče kroz tunel ispod Kalemegdanskog brega, a da se sam bulevar zatim ukine. Time bi se zona obalskog šetališta spojila i postala sastavni deo donjogradske parkovske zone tvrđave, a na gornjem gradu i deo pešačke zone Knez Mihajlove (uz par spolja nevidljivih liftova na samoj ivici grebena). Doduše ovde je trebalo provući tramvajsku liniju da bi podužno povezao kompletan šetački deo obala obe reke. Međutim, ovako je možda i bolje, jer je prava trasa za tramvaj ustvari trasa bulevara Vojvode Bojovića, tj da šine budu u nivou zemljišta parka, nevidljive i obrasle travom (ukopani i šuplji betonski raster kao osnova), i da idu UMESTO bulevara Vojvode Bojovića. Nikakvog drugog saobraćaja, sem tramvajskog, tu ne sme da bude.

Tako da uz istraživanje i prezentaciju zapostavljenog donjeg dela tvrđave, odmah drugi prioritet bi trebao biti kopanje DVA saobraćajna tunela: Onaj već najavljeni u nastavku novog mosta na mestu tramvajskog, i ovaj ispod Kalemegdana.

IMG_8204.JPG


Bedemi gore i bedmi dole su deo jedne nerazdvojne celine koja će kad-tad ponovo biti spojena. Tvrđava dopire do same vode i tu nema mesta za prometni bulevar. Sasvim dole će biti plaža (kad proradi interceptor pa se preusmeri kanalizacija, a pre toga za sunčanje i pecanje), malo iznad donji deo parka-tvrđave, zatim skriveni liftovi, pa gornji deo parka-tvrđave, pa pešačka zona Knez Mihajlove. To je jedini smisleni plan koji poštuje i naše nasleđe i prirodne predispozicije prostora.

Ulaz u Grad:

IMG_8205.JPG


Mogući izgled tramvajskih šina umesto Bulevara Vojvode Bojovića

tramvajske-sine-topcider.jpg
 
Poslednja izmena:
Pitanje, možda ima negde na temi, ali ne stižem sad da tražim. Kako će izgledati veza između sportskog "M. G. Muškatirović" i Ulice Cara Dušana? Ostaje li onaj podvožnjak ili će ga zatrpati i napraviti raskrsnicu na tom mestu gde je nekada bila pruga?
 
I šta bi sa daljim istraživanjem i iskopavanjem? Spoljni deo bedema je ostavljen kao (sasvim bukvalno) opasni odron građevinskog šuta, a istraživanje i iskopavanje susednih delova unutrašnjeg bedema čiji je Vodena kapija nerazdvojni deo nije ni početo. Isto kao ni dalje iskopavanje rova između bedema da bi se došllo do njihovih temelja, videlo kako to izgleda, i onda TU uradila sanacija, pogotovo apsolutno neophodni sistem drenaže. Kad to misle da rade? Prolazi najsušnija godina koju smo odavno imali, apsolutno idealna za arheološko istraživanje pored reke koje je zbog podzemnih voda decenijama bilo nemoguće. I šta od istraživanja rade u tako idealnom perodu koji se neće skoro ponoviti? NIŠTA. To je prosto neshvatljivo. A sve imaju spremno. I mašine, i radnike, i otvoreno nalazište. I tako to stoji, napušteno i prazno, dok korov polako osvaja sve, još od maja.

Da li ovaj prizor sugeriše da je istraživanje završeno? Odron:

IMG_3794.JPG


Evo lepog profila Beogradske tvrđeve par metara nizvodno od Mračne kapije, iz 1903. godine, pošto je par godina ranije rov dodatno zarpan da bi se tuda provukle šine klaničke pruge.

1903. Die Feste Belgrad, Profili.jpg


Kao što vidite, vrh nožice, tj vrh osnove oba priobalna bedema, je na koti od 69 metra nadmorske visine. Oni sa kopanjem nisu ni blizu te dubine. Čekaju kiše?

Vrh zaklona za topove (ili gornje platforme ?) na unutrašnjem delu priobalnog bedema je na 81 mnv. Dakle visina oba unutrašnja lica bedema plus ti topovski zakloni, ne računajući temelje, je čak 12 metara. Kaldrmisani pod prolaza kroz Vodenu kapiju 1, pa dakle i kosi drveni most preko rova, je od 3,5 do 4 metra iznad dna rova. On je bio pun vode za sve vodostaje iznad 69 mnv, što po vodomernoj letvi i trenutnoj koti "0" RHMZ-a znači iznad vodostaja Save u Beogradu od 72 cm (trenutno je na minimumu a ipak ima 149 cm).
 
Poslednja izmena:
Помало заборављен линијски парк у својој првој фази и даље одолева било каквом завршетку.

20220906_205414.jpg

Мада, ова трећина прве А фазе, је скоро 90% готова:
20220906_205201.jpg

А овај део линијског паркинга се (највероватније привремено) више не користи у пуном капацитету (само један ауто - вау):
20220906_202350.jpg

Као што сам раније писао, за визуализацију Водене капије (и околине) ноћу - замислите тамну мрљу на црном квадрату.

А, о томе да ћемо скоро поново шетати неометано туда, нема ни говора...
 
Mislim da ce delovi pesacke staze (ono sto se nekad zavlo linijski park) biti zavrseni u onom delu koji je interesantan vlasnicima postojecih i buducih ugostiteljskih objekata.
Ostatak ce biti u zamrznutom stanju do sledecih izbora, za 4 godine.
 
Gradsko zelenilo pokušava da napravi travnjak. Međutim zakupci i posetioci baraka i Beton hale imaju čvrstu nameru da to ne dozvole, i da ceo ovaj deo koriste kao dodatni i besplatni parking, uz onaj na krovu koji moraju da plaćaju. Takođe, ovde im je dodatni ulaz za vozila na nivo priobalne pešačke staze. Ako se vrlo uskoro na ulaz ne postave VEOMA čvrsti i VEOMA duboko fundirani betonski stubovi koji sprečavaju ulaz vozila, od pokušaja ozelenjavanja ovog prostora nema ništa. Ovaj "VEOMA" dodatak je bitan, jer će inače bilo koja druga vrsta stubova preko noći biti uklonjena.
 
Poslednja izmena:
Gradsko zelenilo pokušava da napravi travnjak. Međutim zakupci i posetioci baraka i Beton hale imaju čvrstu nameru da to ne dozvole, i da ceo ovaj deo koriste kao dodatni i besplatni parking, uz onaj na krovu koji moraju da plaćaju. Takođe, ovde im je dodatni ulaz za vozila na nivo priobalne pešačke staze. Ako se vrlo uskoro na ulaz ne postave VEOMA čvrsti i VEOMA duboko fundirani betonski stubovi koji sprečavaju ulaz vozila, od pokušaja ozelenjavanja ovog prostora nema ništa. Ovaj "VEOMA" dodatak je bitan, jer će inače bilo koja druga vrsta stubova preko noći biti uklonjena.
ne verujem u tu ogradu
 
Линијско шеталиште


















Део после Водене капије, према Бастиону:

Водена капија стоји у истом стању, с нешто воде у најнижем делу:



Клупе нису завршене:

















Пасарела је неосветљена и овај завојити део је прилично мрачан у стварности (слика је посветљена па не изгледа тако на њој):
 
Poslednja izmena:
Ето још једног задатка за Шапићеву идеју са интегрисаним сервисом. Центар за мобилност грађана. Одељење за лифтове. Једна база, један центар за скупљање и обраду инофмрација, јавна доступност проблему. Могао би још да уведе функцију "активни грађанин" да свако може на поменутом порталу, ко примети да нешто не ради, да кроз апликацију или сајт постави фотке и жалбу.

Лифтови НИКАДА нису радили у Београду, а има их премало у односу на потребе.
 
Kad smo kod toga, čitav koncept linijskog parka je samo deo šire ideje vraćanja Beograda na obale njegove dve reke. To znači mnogo veći broj ljudi u obalskoj zoni, a veliki deo njih će biti turisti, obično stariji, i majke sa decom (zbog slobodnog prostora i čistijeg vazuha uz reku). Što znači da se najzad mora rešiti i problem lakog i MASOVNOG savladavanja visinske razlike između Gornjeg i Donjeg grada Beogradske tvrđave, za veoma mnogo ljudi, tj za drastično veći promet između delova grada na bitno različitim visinama. Zbog toga je recimo bio predviđen lift pored velikih stepenica (doduše on uglavnom zbog pristaništa i kruzera sa veoma starim ljudima, ali i to je deo novih potreba).

Lift pored velikih stepenica.jpg


Taj deo linijskog parka je završen, a od lifta ni traga. A čak bi i on bio tek početak ukupnog broja liftova, pokretnih stepenica i pokretnih traka koji će biti potrebni da se stvarno integrišu ove dve različite visinske zone grada kad obale stvarno zažive, i zbog linijskog parka i zbog masovne nove gradnje na njima. Ja sam davno crtao neke predloge gde bi se sve takve pokretne stepenice i liftovi mogli ubaciti u zonu tvrđave tako da se spolja ne vidi skoro ništa. Međutim vidimo kako traljavo ide čak i ono što je očigledno neophodno, a to je rekonstrukcija glavne atrakcije ovog prostora, donjeg nivoa Beogradske tvrđave.
 
Međutim vidimo kako traljavo ide čak i ono što je očigledno neophodno, a to je rekonstrukcija glavne atrakcije ovog prostora, donjeg nivoa Beogradske tvrđave.

Napisao sam "traljavo". Međutim kad malo razmislim to ustvari nije tačno jer je previše neodređeno i čak sugeriše da je problem samo u izvođenju inače dobre zamisli. Ustvari, sudeći po nekim pričama koje kruže, trebalo bi jasno reći da je u pitanju pravi rat između arheologa (Zavod za zaštitu, Arheološki institut, Beogradska tvrđava) i gradske vlasti. A ovo što se dešava je posledica. Kvalitet izvođenja dogovorenog (kažem "dogovorenog" jer je u pitanju pokretna meta, tj fiksni, zvanični, i unapred odobreni projekat verovatno i ne postoji) ide tek posle toga i predstavlja sasvim drugi problem.
 
Poslednja izmena:
Vrh