U brodovima ima puno mesta, za razliku od automobila, pa su moguća i mnoga druga rešenja. Recimo pogon na vodonik, ako solarna varjanta ima problem sa bilansom energije. Ako vodonik može kod kamiona, još je lakše kod brodova. Ili kombinovano. Ili visoko efiksni dizel ili benzinski motor uz električni.
Naravno da bi bilo jako lepo imati tramvaj oko Kalemegdana. Međutim problem je usko grlo kod tvrđave. Mi OVDE
obavezno moramo imati pešačku stazu, bicklističku/trotinetsku i onu za trčanje. Na ovako važnom i jedinstvenom mestu za rekreaciju, sve tri su obavezne. Ali onda nema mesta za tramvaj.
Jedno što mi pada na pamet kao alternativa je tramvaj po sred bulevara Vojvode Bojovića, u nivou kolovoza. Pa i to samo na najužem mestu. Čim prođemo uski deo, posle kafane Bela Vista, tramvaj može da prolazi između Bulevara i bedema, tj sa njegove unitrašnje strane. Tu ima dosta mesta, 9 metara. Tako smo rešili problem relativno dobro. Odvratne barake posle tramvajske okretnice bi se naravno srušile pa bi trasa tramvaja počela odatle.
A baš-baš konačno rešenje je ono što sam ovde odavno predlagao. Automobilski tunel ispod Kalemegdana, pa ukloniti bulevar Vojvode Bojovića. Tako najzad zaista povezujemo Donji Grad sa obalom reke. Možemo rekonstruisati bedem do kraja i sve ponovo postaje jedna celina kakva je nekada i bila, a mi dobijamo veći i fleksibilniji prostor u Donjem gradu. Onda tramvaj može trasom ulice duž cele njene dužine, pošto on pešacima ne bi toliko smetao. Elon Mask već završava prve tunele automatizovanom mašinom za bušenje sasvim nove generacije, a odavno je obećavao da će tržištu ponuditi potpuno nove modele sa bitno manjom cenom bušenja po kilometru. Takođe, toliko duboko ispod Kalemegdana nema ni instalacija ni arheoloških ostataka, pa takav tunel u budućnosti ne bi trebao biti ni toliko skup ni težak. A svakako nije dugačak. Tako da imamo više dobrih opcija. Za početak srušiti barake i produžiti tramvaj sa unutrašnje strane bedema. Pa onda rečni tramvaj. Ili obrnuto.
Ali pre apsolutno svega - i ODMAH - arheološka istraživanja da bi smo najzad videli šta tu imamo. To može da teče dok oni rešavaju pitanja vlasništva, instalacija, projekata i svega ostalog što ionako mora da ide pre radova na linijskom parku.