Šta je novo?

Koridor 10

Pun profil od Beograda do Nisa je izgradjen za 8 godina.
Za danasnje uslove nezamislivo. Danas za pojedine sekcije prodje po par godina dok se raspise tender i krenu radovi.
Nije baš 8, nego, da kažemo 13 ili 14 i to da ne računamo naknadnu dogradnju zaustavne trake na delu dole ka Nišu.. Gradnja je počela 1969. kroz NBG i do Mostara je završna brzo, ali je dalje nastavljena sa velikim problemima oko Autokomande. Tada je istovremeno rađena čitava deonica do Batočine.
Olakšavajuća okolnosti, u odnosu na ove sadašnje gradnje su:
- Trasa je već bila probijena. Gotovo čitava deonica ide starom trasom, tako da skoro ni nije ni bilo eksproprijacije
- Stari put "bratstva i jedinstva" je korišćen kao podloga za traku od BG ka Nišu.
- petlje su projektovane najprostije moguće, sa vrlo kratkim nadvožnjacima, koji su tipski, osim na petlji Smederevo.
- Većina starih mostova je zadržana kao jedna traka.
- umesto skupe gradnje tunela, zadržani su ozbiljni usponi, na 4 mesta, prilično neprimereni autoput
- stotine omladinaca su radile u ORA

otežavajuće:
Stari nadvožnjaci su svi rušeni ekplozivom i građeni novi.
Izmeštana je Morava kod Bagrdana.
Od Pojata na jug (uključujući brdo Mečka) je put građen potpuno novom trasom, kao i kratka deonica kod Paraćina.


Inace vidim da se nekada ovde pisalo i o autoputu kroz Grcku, prosle nedelje sam isao kolima do Atine. Autoput od Soluna do Atine je besprekoran, ja sam se odusevio. Na mnogim deonicama je sa 3 trake, a nema guzve uopste. Tuneli su brutalni, najduzi je 6km. Putarina se placa na 11 mesta i kosta nesto preko 30 evra.
Iskreno i dalje sam zgranut da Grci deonicu od Evzonija do Soluna drze u onom stanju, pricao sam sa nekim ljudima i rekli su mi da im je to najgori put u mrezi drzavnih puteva prvog rada u celoj Grckoj!!! Bukvalno se secam kada sam tuda prolazio pre 20 godina, put je u sve gorem i gorem stanju svake godine i nista ne preduzimaju kao da ih bas bas briga.
Kako ne preduzimaju, uveli su putarinu. A tek to plaćanje na svakih 15km kroz Makedoniju i Grćku...
🇬🇷
Da, put Solun-Atina je odličan. I sviđa mi se široko razdelno ostvro i što dobrim delom ima i paralelne lokalne puteve na koje može da se preusmeri saobraćaj.
Dobar je i ovaj novi za Kavalu. Na severu Grčke je posle Solunskog Ringrouda, najopterećeniji put 24 koji ima kategoriju motoputa, iako je do Kalikratije (2+1) +(2+1)
Nisam vozio, ali kažu da je i oko Atine ozbiljna gužva.

Onih desetak kilometara od Soluna (1+1) + (1+1) ka granici su mi najteža deonica igde, gde vozim. Kad bi samo malo proširili i odvojili trake bilo bi ekstra. Mada, jednostavno im nije bitno, jer Grci vrlo retko voze ka Makedoniji. Gotovo da ih nema uopšte.
 
Poslednja izmena:
Nije baš 8, nego, da kažemo 13 ili 14 i to da ne računamo naknadnu dogradnju zaustavne trake na delu dole ka Nišu.. Gradnja je počela 1969. kroz NBG i do Mostara je završna brzo, ali je dalje nastavljena sa velikim problemima oko Autokomande. Tada je istovremeno rađena čitava deonica do Batočine.
Olakšavajuća okolnosti, u odnosu na ove sadašnje gradnje su:
- Trasa je već bila probijena. Gotovo čitava deonica ide starom trasom, tako da skoro ni nije ni bilo eksproprijacije
- Stari put "bratstva i jedinstva" je korišćen kao podloga za traku od BG ka Nišu.
- petlje su projektovane najprostije moguće, sa vrlo kratkim nadvožnjacima, koji su tipski, osim na petlji Smederevo.
- Većina starih mostova je zadržana kao jedna traka.
- umesto skupe gradnje tunela, zadržani su ozbiljni usponi, na 4 mesta, prilično neprimereni autoput
- stotine omladinaca su radile u ORA

otežavajuće:
Stari nadvožnjaci su svi rušeni ekplozivom i građeni novi.
Izmeštana je Morava kod Bagrdana.
Od Pojata na jug (uključujući brdo Mečka) je put građen potpuno novom trasom, kao i kratka deonica kod Paraćina.



Kako ne preduzimaju, uveli su putarinu. A tek to plaćanje na svakih 15km kroz Makedoniju i Grćku...
🇬🇷
Da, put Solun-Atina je odličan. I sviđa mi se široko razdelno ostvro i što dobrim delom ima i paralelne lokalne puteve na koje može da se preusmeri saobraćaj.
Dobar je i ovaj novi za Kavalu. Na severu Grčke je posle Solunskog Ringrouda, najopterećeniji put 24 koji ima kategoriju motoputa, iako je do Kalikratije (2+1) +(2+1)
Nisam vozio, ali kažu da je i oko Atine ozbiljna gužva.

Onih desetak kilometara od Soluna (1+1) + (1+1) ka granici su mi najteža deonica igde, gde vozim. Kad bi samo malo proširili i odvojili trake bilo bi ekstra. Mada, jednostavno im nije bitno, jer Grci vrlo retko voze ka Makedoniji. Gotovo da ih nema uopšte.

Da upravu si, poceli su te radove ranije ali opet nije to losa dinamika. Ja nikako ne mogu da rekonstruisem izgradnju juzno od Nisa. Od Petlje Trupale do malo pre Doljevca je poslednja otvorena deonica pre ratove i sankcija. Otvorena je 1992, tada je napravljen i motoput od autoputa do Merosine (prema Prokuplju). Medjutim secam se da sam u leto 1996 isao juzno od Nisa i autoput je bio do ispod Doljevca?! 1997 nakon prodaje Telekoma nastavljena je izgradnja na jug i secam se neke deonice isao sam 1998 koja je uradjena katastrofalno lose, neravna i talasasta, a onda 1999 i skroz izreckana tenkovskim gusenicama... posle te deonice nije bilo, verovatno je ponovo uradjena. Medjutim uopste ne mogu da se setim kada je autoput konacno dosao do Pecenjevca tj do onog prvog odvajanja za Leskovac. Pecenjevce - Grabovnica je otvoren 2005te koliko se secam.

Sto se tice ovog puta kod Evzonija i meni je to teska deonica i uvek sam bio protiv toga, kao u fazonu jbt kako nekome moze da padne na pamet ovako nesto. Ali na Kritu sam vozio takvim besprekornim "autoputem" i mogu da kazem da sam bio prezadovoljan, bas brzo picis, kada naidje neko sklonis se na zaustavnu i to je to. Bukvalno vozis kao po autoputu. Takav poluautoput nas uskoro ceka od Nisa do Plocnika. Mislim uskoro..... u narednih 10-15-20 godina :ROFLMAO: Neznam kako ce da funkcionise, nikada nisam vozio po poluautoputu dok je bio kroz Vojvodinu.
 
Kako je bio obelezen tj kako su bile podeljene trake? Sa obe strane po "zaustavna" tj pola zaustavne?
Upravo tako. Ovako je to izgledalo sve sa stanjem puta:

1677414536012.jpeg
 
Upravo tako. Ovako je to izgledalo sve sa stanjem puta:

Pogledajte prilog 155077

Nis-Plocnik ce biti sirok 11.7metara. Kontam da ce to isto biti taj princip, po jedna traka i sa strane po pola zaustavne.

Na Kritu su ti poluautoputevi sa zaustavnom koja je siroka skoro pa kao i vozna traka tako da kompletno mozes da predjes na nju ako te neko pretice. Takodje na usponima su po 3 trake.


 
Nije bilo po pola zaustavne, nego je bilo obeleženo isto kao i sada, u smeru NS-BG
Dve trake plus cela zaustavna ka Bg.

Bila je teška klanica tamo, mnogo ljudi je stradalo.

"poluautoput" koji se gradi kao prva faza punog autoputa, mora tako da bude obeležena, jer zaustavna građevenski nije predviđena za saobraćaj. Takođe, pola zaustavne pored unutrašnje trake (buduće brze) nema smisla jer je dalje odbojnik.

Siguno je bolje uraditi 2+2 bez zaustavne, ako se nema para, pa kasnije dograditi.
Nije velika razlika u ceni u odnosu na "poluautoput"
Glavna razlika je kod mostova i tunela.
Po meni je najbolje "polu" rešenje
2+2 a gde su veliki mostovi i tuneli, svedeš na 1+1 staviš čunjeve između i ćao.

Inače, ko nije vozio.
Svi veliki mostovi na BG-Niš imaju samo 2 trake bez zaustavne, nema ni jednog tunela. I to podnosi i preko 100.000 vozila na 24h u sezoni.
 
Poslednja izmena:
Da, bukvalno je bila klanica krajem devedesetih, leti je praktično svakodnevno bilo poginulih.

A mislim da su zbog lošeg iskustva s ovim putem i njegove tri trake kasnije i obeležili npr. beogradsku obilaznicu (poluprofil) ovako kako Forest kaže.

Ti putevi u Grčkoj (stari Etniki odos) su takođe nebezbedni, ali oni su širi, 12 metara imaju. U Švedskoj su ih npr. pregrađivali u profil 2+1 sa razdelnom ogradom, što je drastično povećalo bezbednost.
 
Iskreno po mom misljenju ako ga obelece tako da izgleda kao jedna normalna traka (znaci zaustavna samo sa 1 strane) to je potpuno ludilo. Sta je poenta toga?
Ono kako je na obilaznici oko Krusevca je po mom misljenju bolja opcija i pored toga sto zaustavna ne sluzi za zaustavljanje.
Untitled.jpg


Isto mislim da Nis-Plocnik-Merdare nikada nece dovesti na pun profil, napravice poluprofil i to ce biti trajno resenje umesto da su lepo projektovali kao sto si napisao 2+2, sa 1+1 u tunelima i velikim mostovima bilo bi prva liga. Samo do Plocnika ima nekoliko dugackih tunela, vijadukt od skoro kilometar.... ne znam koji protok tu treba da se desi pa da jednog dana kazu ok gradicemo i drugu traku.
 
Nemci u zadnjoj deceniji praktikuju novi model brzih puteva, sam sam se isto vozio na njima i iskustvo je odlično. U principu tri trake širine sa redovnom razmenom traka po smeru, denivelisane petlje itd. Lično mi je bilo daleko sigurnije rešenje nego 1x1 brzi put sa po dve male zaustavne trake po smeru.

ovako to izgleda u praksi
 
Nemci u zadnjoj deceniji praktikuju novi model brzih puteva, sam sam se isto vozio na njima i iskustvo je odlično. U principu tri trake širine sa redovnom razmenom traka po smeru, denivelisane petlje itd. Lično mi je bilo daleko sigurnije rešenje nego 1x1 brzi put sa po dve male zaustavne trake po smeru.

ovako to izgleda u praksi

Ovde mi je jako cudno sto se ovako cesto menjaju trake po smeru. Ok ako negde imas veci saobracaj u nekom smeru tu stavis 2 trake, ali ne kapiram koja je poenta bukvalno na svakih 500 metara raditi ovu izmenu traka po smeru. Maltene kada vozis tu gde su 2 trake nema sanse sa se opustis jer te ubrzo saceka pretvaranje te 2 u jednu.
 
U kako bi se naši trkali preko duple pune. Gledam to svakodnevno uz i niz Zlatibor.
Nije poenta da ss vozač opusti, a opet ni da se vuku kolone, kao što je na deonici od Sušice do Sevojna (skoro 20km neprekidne pune).

Da logicno - smena omogucuje da se kolona koja se formirala gde je 1 traka razbije i da se preteknu oni koji idu sporo.
 
Ovde mi je jako cudno sto se ovako cesto menjaju trake po smeru. Ok ako negde imas veci saobracaj u nekom smeru tu stavis 2 trake, ali ne kapiram koja je poenta bukvalno na svakih 500 metara raditi ovu izmenu traka po smeru. Maltene kada vozis tu gde su 2 trake nema sanse sa se opustis jer te ubrzo saceka pretvaranje te 2 u jednu.
Ваљда је поента да обиђеш спорије од себе и вратиш се у десну траку. Као што иначе треба да радиш и на ауто-путу, само што овде имаш претицајну траку на 50% дужине пута, а не на 100%.
 
У ШвеЦкој:

Example-of-a-2-1-road-in-Sweden-Picture-courtesy-P-van-Vliet-AVV.png


Почели су 1998. и имају већ око 3.000 км таквих путева, али су широки 13 м, а не 12, како написах.
 
Meni ovo rešenje sa alteranacijom 2+1 trake između smerova deluje kao sasvim dobro rešenje uz znatno manje troškove. Kad znaš da sigurno nakon 0.5 ili 1km dolazi dupla traka za tvoj smer nema potrebe da se stresiraš i divljaš. Osim toga, ovo je dupla puna - kamere i deri kaznama i oduzimanjem dozvola prvih par koji budu "pametovali".
Ljudsko društvo, pa tako i saobraćaj počiva na konsenzusu da se manje više svi ponašaju razumno.
 
Može i da se stavi ograda između traka, kao na ovoj slici gore. Malo skuplje, ali mnogo sigurnije rješenje.
 
Meni ovo rešenje sa alteranacijom 2+1 trake između smerova deluje kao sasvim dobro rešenje uz znatno manje troškove. Kad znaš da sigurno nakon 0.5 ili 1km dolazi dupla traka za tvoj smer nema potrebe da se stresiraš i divljaš. Osim toga, ovo je dupla puna - kamere i deri kaznama i oduzimanjem dozvola prvih par koji budu "pametovali".
Ljudsko društvo, pa tako i saobraćaj počiva na konsenzusu da se manje više svi ponašaju razumno.
Na zalost kod nas u uslovima unistenih institucija i uopste ignorisanja struke uopste nije uradjena neka analiza gde nam sta treba. Sa ovakvim brzim saobracajnicama bi resili mnoge deonice ali mi smo krenuli sa nekim sumanutim autoputom ka istocnoj Srbiji... ili Nis-Merdare, pun profil koji potpisujem nikada nece biti izgradjen - jedino mozda da nam EU uleti kompletno sa parama jednog dana, pa na silu sto bi se reklo.
 
Ма рађена је, држана су читава стручна саветовања и писани научни радови о полупрофилима (2+1, 2+2). И граде их, нпр. Баточина - Крагујевац, онда за Лозницу итд.

Држава, ипак, више воли да наплаћује путарину, уместо да пусти бесплатан полупрофил (мада, ономад су новосадску полуџаду увелико наплаћивали).
 
Društvo bi trebalo da počiva na razumu, institucije države da ga podrže i obezbede. Ali, ovo je Srbija, društvo sa velikim ograničenjima i država sa uništenim institucijama.
Zato se bojim da bi ovakav koncept puta kod nas bio katastrofalan.
Sinoć sam video masu snimaka za Zlatiborskog puta gde nervozni i bahati ljudi nizbrdo, neočišćenom srednjom trakom pretiču čitavu kolonu. I kako od takvih očekivati da ispoštuju linije na kolovozu i sačekaju km - dva otvaranje svoje trake za preticanje?
Mada, kad je već motoput mnogo jeftiniji od autoputa, veliko je pitanje da li smo toliko bogati da se razmećemo.
Često vozim Batočina - Kg, ne smetaju mi oni kružni tokovi, niže ograničenje. Za uzvrat, ne plaćam putarinu, a vozim se udobno i bezbedno.
Jedino mislim da je ona dva kružna toka trebalo izvesti izduženo, a ne u obliku pravilnog kruga kako bi devijacija bila manja. Taj model primenili su Turci i bez ikakvih problema se prolaze sa oko 70. Signalizacija je intezivna ispred,: sa 110 na 90, pa na 70, mnoštvo vibro traka koje sa približavanjem postaju češće... Zbog izduženog profila u sredini ima mesta i da duže vozilo zastane u sredini, a da nikomw ne preči put. Ni sama zaustavna traka ne treba u punoj širini. Dovoljno je da nakon ivične linije ima metar asfalta, a da dalje bude trava sa čvrstom podlogom.
Saobraćaj bi dobio mnogo u odnosu na klasičan put, jeftinije bi bilo u odnosu na ap, a protočnost, brzina i bezbednost ne bi mnogo trpela.
 
Nije baš 8, nego, da kažemo 13 ili 14 i to da ne računamo naknadnu dogradnju zaustavne trake na delu dole ka Nišu.. Gradnja je počela 1969. kroz NBG i do Mostara je završna brzo, ali je dalje nastavljena sa velikim problemima oko Autokomande. Tada je istovremeno rađena čitava deonica do Batočine.
Olakšavajuća okolnosti, u odnosu na ove sadašnje gradnje su:
- Trasa je već bila probijena. Gotovo čitava deonica ide starom trasom, tako da skoro ni nije ni bilo eksproprijacije
- Stari put "bratstva i jedinstva" je korišćen kao podloga za traku od BG ka Nišu.
- petlje su projektovane najprostije moguće, sa vrlo kratkim nadvožnjacima, koji su tipski, osim na petlji Smederevo.
- Većina starih mostova je zadržana kao jedna traka.
- umesto skupe gradnje tunela, zadržani su ozbiljni usponi, na 4 mesta, prilično neprimereni autoput
- stotine omladinaca su radile u ORA

otežavajuće:
Stari nadvožnjaci su svi rušeni ekplozivom i građeni novi.
Izmeštana je Morava kod Bagrdana.
Od Pojata na jug (uključujući brdo Mečka) je put građen potpuno novom trasom, kao i kratka deonica kod Paraćina.



Kako ne preduzimaju, uveli su putarinu. A tek to plaćanje na svakih 15km kroz Makedoniju i Grćku...
🇬🇷
Da, put Solun-Atina je odličan. I sviđa mi se široko razdelno ostvro i što dobrim delom ima i paralelne lokalne puteve na koje može da se preusmeri saobraćaj.
Dobar je i ovaj novi za Kavalu. Na severu Grčke je posle Solunskog Ringrouda, najopterećeniji put 24 koji ima kategoriju motoputa, iako je do Kalikratije (2+1) +(2+1)
Nisam vozio, ali kažu da je i oko Atine ozbiljna gužva.

Onih desetak kilometara od Soluna (1+1) + (1+1) ka granici su mi najteža deonica igde, gde vozim. Kad bi samo malo proširili i odvojili trake bilo bi ekstra. Mada, jednostavno im nije bitno, jer Grci vrlo retko voze ka Makedoniji. Gotovo da ih nema uopšte.
Dopunio bih te, danas je usled da tako kažem, ažuriranja standarda (ekoloških, saobraćajnih, građevinskih...) izgradnja autoputa daleko obimnija.
Naime, današnji autoputevi imaju mnogo više kanalizacija (elektro, tk, drenaža, kišna i pribrežna...) i regulacija/devijacija/kolizija (vodotokovi, saobraćajnice, elektro, tk...), zbog povećanja standarda bezbednosti ima mnogo izmena oko odbojne ograde i opreme kao i samog izgleda profila autoputa. Sada se voda sa kolovoza sakuplja i prečišćava u separatorima, što dovodi do toga da ima više radova na betoniranju i ugradnji ivičnjaka.

I sve ovo skupa dodatno produžava izgradnju neke deonice. Na ovo sve dodati i geologiju i arheologiju.

Npr. prilikom izgradnje jedne deonice na A4, pronašli smo arheološko nalazište ispod postojeće magistrale, koja je sagrađena '70tih godina prošlog veka, a koje nigde nije bilo naznačeno da postoji. To ti govori koliko su oni tada u to vreme vodili računa o tome.

Eksproprijacije je posebna priča, pitanje je da li je neko "smeo" u to vreme da zaustavi izgradnju ukoliko se nije slagao kao što danas rade.

Što se tiče Grčke, info koji imam je da bi trebalo da se uradi ta deonica u narednom periodu u standardu autoputa. To je ušlo u novi Ugovor o koncesiji.
 
У ШвеЦкој:

Pogledajte prilog 155097

Почели су 1998. и имају већ око 3.000 км таквих путева, али су широки 13 м, а не 12, како написах.
Ovo nisu dobra resenja jer su skuplja od obicnih puteva a ne pruzaju neke velike benefite.

Bolje je brza saobracajnica 2+2 nego put 2+1 ako se vec ne gradi autoput.
 
Vrh