GOJE":2bjw0g1f je napisao(la):
@Zuma,
Beograd zaslužuje da dobije jednu ovako eksluzivnu građevinu, jer ne postoji apsolutno ništa tog tipa u ovom velikom gradu. Postoje samo vrlo prosečne građevine ili naselja, koja je neko probao da proda kao ekskluzivna
Beogradu je to potrebno baš na ovako ekskluzivnoj lokaciji, jer ta lokacija ne može ni za šta drugo pametnije da se iskoristi. Parkove na ušću dvaju reka, već imamo i to kakve!!! Vizure već imamo i to kakve!!! Ne gubimo apsolutno ništa, jer Beko zgrada i kompleks MGM već postoje.
Centar grada i Dorćol polako umiru i lišavaju se svih sadržaja i ovo je nešto što će apsolutno vratiti sjaj koji im pripada (uz izmeštanje tranzita kroz Dunavsku ulicu).
Jeste, Beograd zaslužuje ovakvu zgradu, nemamo ništa slično, a sama zgrada je izuzetna. Jedini problem je što je na pogrešnom mestu. O svemu ovome smo već naširoko pričali i ja nažalost više nemam energije da sve to ponavljam. Ona na razne načine narušava i zagađuje ambijentalnu celinu Kalemegdana i Donjeg grada, a zatim još zauzima mesto koje se može mnogo bolje upotrebiti. Ja stvarno ne znam za bilo koji drugi slučaj u svetu da prostor ima sve prednosti Beogradske tvrđave i Donjeg Grada. On je potpuno izolovan sa dve strane sa dve velike reke, a na trećoj brdom sa tvrđavom na vrhu, sa vidikovcem, potpuno okružen zelenilom, zaklonjen a ipak u samom srcu milionskog grada, odmah pored centralne pešačke zone, na mestu koje verovatno ima bar 7000 godina kontinualne naseljenosti. Naravno, sve to u "Staroj Evropi". Ovo je za turiste "Ambijent" sa velikim A. Otprilike njegova definicija u leksikonu. U prostoru takvih kulturnih, prirodnih, istorijskih, esteskih i komercijalnih potencijala moguće je zamisliti svašta. SEM njegove degradacije u vidu spomenika masovnom konzumerizmu sa stotinama i stotinama lokala na po 8 spratova, u nekoliko ogromnih betonskih zgrada. Nazvati komercijalni prostor tako masovnih razmera "elitnim" je prilično smela marketinška egzibicija. Možda ljudi imaju problema sa sebi vizuelno dočaraju bogatstvo i kvalitet alternativa u prostoru bez Zahinog kompleksa, bez pruge i bez zoološkog vrta? Nisam siguran šta je u pitanju. Ja sam tokom vremena pominjao niz boljih mogućnosti da se stvori ambijent koji stvarno jeste vrhunski, po kriterijumima koji važe u svetu, a ne u plaćenim pamfletima investitora, ali bi ipak bilo potrebno previše napora da se sve to detaljno opisuje ili vizuelno prikaže.
Možda ovde ipak nije loše ponoviti samo to da noćni pogled sa zidića na Tvrđavi na jarko osvetljeni Donji grad više nikada neće biti isti jer će se sve izvan neonom okupanih vrhova drveća utopiti u mrkli mrak. Pa lepo možete odmah da kažete zauvek zbogom noćnoj panorami Dunava, Save i Zemuna sa svih mesta na Tvrđavi sa kojih makar u periferno vidno polje upada bilo koji deo Donjeg Grada okupan jarkim svetlostima 8 spratova restorana, kafana i robnih kuća tržnog centra.
I na kraju - tvrdnja da ćemo dobiti kineske radnje i prodavnice pljeskavica i pica su prilično maliciozne - zar ne?
Najviše što bi se moglo reći je da sam bio u iskušenju, ali nažalost, to je manje-više tačna tvrdnja. Hteo sam da kažem da polažete previše značaja arhitektekturi zgrade i imenu arhitekte. To je ipak samo zgrada. Koliko je objekat elitan zavisi od njegovog sadržaja, od zakupaca prostora, a ne od lepote ili cene zgrade u kojoj se taj sadržaj nalazi. Konkretno, ko su oni, koje su privredne delatnosti su na tom mestu produktivne, i koliko para oni tu mogu da zarade. Zakupce dakle definiše ekonomska situacija u gradu, potrebe i mogućnosti klijenata tih zakupaca. Od količine para koja se tu zarađuje zavisi održavanje zgrade, a od vrste delatnosti da li tu trešte pevaljke narodne muzike ili neko prodaje turističke aranžmane. Elitnost je tek jedan od mogućih konačnih rezulutata. Ono što sa sigurnošću možemo unapred pretpostaviti je jedino da će na visokom nivou biti hotel i kongresni centar. Možda stanovi.
Kod njih je problem što stranci koji su tu privremeno i imaju para odsedaju u hotelu. Oni koji u Srbiji ostaju dugo i imaju para su nažalost uglavnom osetljivi na pitanja bezbednosti i privatnosti. Kriminalci, političari, ambasadori, estradne zvezde, tajkuni. Većina više voli da bude na Dedinju iza visokih zidova, a ostali ne vole tabloide i poreznike. Zašto bi kupovali stan koji je maltene "u izlogu", na buducem gradskom korzou, pa se onda probijali kroz haos Starog Grada gde god da krenu? Teško je proceniti potražnju za stanovima, pa onda i njihov broj, cenu i "elitnost".
Ali nije bitno, sve ovo zajedno čini ipak samo deo ogromne ukupne površine ovog kompleksa. Sve ostalo je prostor za izdavanje u kome će biti samo ono što Beogradjani žele da vide i plate na baš tom mestu. Ozbiljne i velike firme će teško ići ovde jer je samoubistveno transportovati robu i terati radnike da svaki dan putuju kroz Stari Grad, a još manje će neko tražiti od mnoštva ljudi da plaćaju račune ili preuzimaju nešto u saobraćajnom slepom crevu Ušća. Psovali bi ih svaki dan. Ostaju one firme koje su orjentisane na usluge koje su najbolje na baš tom mestu, a vrsta, sadržaj i cena takvih usluga je prilagođena ljudima koji šetaju ili su voljni da zbog ambijenta potegnu čak tamo. Vlasnik zgrade ne može sebi da dozvoli da dugo gubi novac ako su lokali zbog visoke cene iznajmljivanja prazni, a prostora ima previše za tako saobraćajno, a time i poslovno, nepristupačnu lokaciju. Inače, u Beogradu praznog i jeftinog poslovnog prostora ima koliko god želite. Rezultat će biti da će cena iznajmljivanja lokala biti dovoljno visoka da otera sve sem najbogatijeg dela onih firmi kojima treba malo prostora a zive od ugleda (recimo advokati), a ipak dovoljno niska za mnoštvo masovnih i visoko profitabilnih poslova za kojima baš tu postoji potražnja: muzika, restorani, kafići, pljeskavice, pice i poneka (elitna) Kineska radnja za usputno gubljenje vremena i sitne kupovine zaljubljenih parova. To je ono što će ovde definisati ambijent. Otprilike onako kako sam i rekao u početku. Ko je sve to projektovao nikome neće biti ni na kraj pameti.
Nemojete očekivati previše, mesto iz bajke izolovano od ekonomskih realnosti Srbije, samo zato što na renderima lepo izgleda. Zaha ja nebitna. Ovo je običan komercijalni centar čija ogromna površina govori da u svom najvećem delu nije namenjen bilo čemu što je elitno, već je uglavnom okrenut masi i masovnoj potrošnji. Gubi se nešto što bi lako moglo biti vrhunsko u svakom pogledu, jednostavnim čuvanjem prirodnih prednosti ambijenta, a dobija mnogo manje nego što izgleda posmatranjem rendera.