Delija":2308vn3n je napisao(la):
О како је лепо бити глуп. А какве везе имају коментари посетилаца сајта са самим сајтом? Тамо би чак и ти могао да оставиш коментар.
Kad vec provociras ovakav tip razgovora, bar da je odgovor takav da od njega bude neke koristi:
Netetikecija ne postoji zato sto je neko bio dokon. Elementarna pristojnost je prvo znak osnovnog obrazovanja, a zatim neophodni znak psihicke stabilnosti koja jedino moze omoguciti koriscenje strucnog znanja. Nedostatak samokontrole pre svega unistava nasu kredibilnost. To onda ili znaci da nismo u stanju da objektivno procenjujemo situaciju, pa nam je sud u ocima drugih bezvredan, ili je samo metod kome se pribegava u nedostatku pravih argumenata. Otprilike, nadamo se reakciji poput ove: "Treba mu oprostiti, jadnik se naljutio, pa nije u stanju da se kontrolise." Na nesrecu, taj naivni ulicni "argument" govori samo o nama i uopste ne prolazi ako nismo na ulici, posto se sve moze reci i na drugi nacin.
Zanimljivija od ovoga je cinjenica da je arhitektura pre svega multidisciplinarna. Za razliku od mnogih drugih, koje su to delimicno, ovde je to sama suština. To nije samozadovoljavanje neostvarenih umetnika. Sami ljudi su nesto najslozenije sto postoji, skup ljudi organizovan u zajednicu je sistem cija je kompleksnost na nivou jos visem od toga, a pojedine zgrade i sam grad su strukture koje sve to nekako moraju da podrze. Arhitekta i urbansta zato apsolutno mora imati na umu CELINU, kako se to uklapa, kakve su stvarne potrebe svih, ne samo narucilaca konkretnog projekta, i ne samo te lokacije. Zbog toga je za uspešnog arhitektu neophodno ne samo usko strucno znanje, vec i IZUZETNO ŠIROKO OPŠTE OBRAZOVANJE, a na kraju i jedna tesko odredljiva, sasvim individualna i verovatno urodjena sposobnost stvarnog razumevanja ljudi i nacina na koji oni zive, sta vrednuju i sta im je potrebno. Ti si ovde dragocen kao negativan primer zato sto vecina tvojih komentara vrlo slikovito pokazuje zasto nije dovoljno posedovati usko strucno znanje bez sirokog opsteg obrazovanja i ikakvog stvarnog shvatanja cemu bi to znanje ustvari trebalo da sluzi. Sem uvreda, jedino što dobijamo je stalno pozivanje na vrlo formalno, površno i sasvim pogrešno shvaćenu "struku".
Sada si uspo da pokazes cak i nerazumevanje onoga sto je poznato bas svima, da se Internet razlikuje od klasicnih medija. "Debili iz tri lepe"? Dezeen jedan od najuticajnijih blogova o arhitekturi u svetu. Samo u klasicnim medijima kao sto su novine i casopisi autoritet zavisi samo od redakcije. Na Internetu je uticaj dvosmeran i formiraju ga i komentari, strucnost i prililozi onih koji ga prate. Zar moram da objasnjavam dinamiku i prirodu selekcije komentatora na blogovima, ili nacin na koji losi komentatori smanjuju posecenost i vrednost sajta, a strucni ga podizu? Ili nacin na koji se dobri komentatori podsticu, a losi potiskuju komentarima ostalih ucesnika? Da, svako moze da ostavi komentar. Ali ako ih ima previse, to onda prestaje da bude mesto na kome se skupljaju oni koji vrede, pa ni sajt vise nije uticajan. Posto on to ipak i dalje jeste, a velika vecina ima tragicno lose misljenje, onda komenatri nekolicine "iz tri lepe" nisu bitni, ako ih uopste ima.
Upravo u tim komentarima je dovoljno naznaceno o cemu se u Zahinom projektu ustvari radi. "Signature architects" imaju svoj razvojni put i svoja ogranicenja. Postaju poznati zato sto insistiraju na svom "potpisu" koji guraju i gde treba i gde ne treba. Zapad ceni individualnost i prepoznatljivost zato sto su i proizvodi arhitekata delimicno samo roba na trzistu, a za to trziste je postojanje "branda", a time i opste prepoznatljivosti, realna trzisna vrednost koja se zato postice. Ako se pojavi neko ko istovremeno ima i talenat i prepoznatljivost, on brzo uspeva. Medjutim logika trzista pocinje da ga tera na hiper produkciju, a i on sam zeli da iskoristi trenutak dok je "u trendu", pa to sto radi pocinje da biva prazno, formalno ponavljanje onoga sto ga je proslavilo. Istovremeno "potpis" postaje ogranicenje jer ne sme da ga napusti. Treci efekat je potreba da se odrzi na "oštrici", na avangardi svog pravca, da ostane u žiži javnosti tako sto pravi sve impozantnije, vece i smelije projekte. Pošto u uredjenim i bogatim državama postoji ogromna količina svih mogućih regulativa koja ograničavaju neobuzdane ali nefunkcionalne, ili po okolinu štetne izlete mašte, oni treći svet (sa bar nekim parama) koriste da bi ostali poznati, a prvi svet da bi zaradjivali. Između ostalih stvari, i to si mogao da pročitaš na tim komentarima "iz tri lepe". Ono smatraju da Zaha koristi Srbiju kao "treci svet", za svoju promociju, gurajuci projekat koji na mestu kao što je Kalemegdan apsolutno ne bi bilo moguce realizovati u bilo kojoj uredjenoj drzavi. Po njima, umesto na ponos, dobićemo nešto na večnu sramotu.
Za STF-a. "Mlađi referent iz Južne Koreje" se odnosio na nekog o ima veću kreativnu kontrolu nego što bi trebalo da ima. Naravno da ih svi veliki arhitekti koriste, ali kao pomoć, za odrađivanje onog dela posla koji je glavni arhitekta dovoljno usko definisao.