Šta je novo?

Hram Svetog Save

дај и неку пропратну информацију.
(Занима ме првенствено прва. Где?
Prva slika je crkva Pokrova presvete Bogorodice, u Jasenovu, negde blizu Moskve. Lep primer mešavine vizantijskog i ruskog stila. Čak ima i elemenata romaničkog perioda, pogotovo u polijeleju. Inače, crkva je posebna po tope što je u potpunosti izgradjena dobrovoljnim prilozima i rukama parohijana koji tu žive. Baš onako kako crkva i treba da se gradi :) Crkva je baš skoro izgradjena.
Druga slika je crkva svetog Andreja na Patrasu, Grčka. Izgradjena negde početkom 20. veka. U neovizantijskom stilu
Шта ја знам...

Мучим се да схватим...
Sad sam i ja malo zbunjen. Ne znam šta mi pokazuješ :D Ja nisam rekao da ako napraviš neovizantijsku crkvu u Rusiji, da siđe Gospod i premesti je u Grčku :D Samo sam rekao da postoje stilovi, pa i medju njima ruski...Ne znam :D
 
Poslednja izmena:
Slika levo je Skit svetog Andreja na Atonskoj gori, glavna crkva je završena 1900te, slika desno je Atinska saborna crkva :) Poenta je bila da se jasno moze videti sta je ruski a sta grcki stil. Naravno da oba stila imaju primere u obe crkve, al neke stvari su baš tipične. U ovom slučaju ikonostasi :)
Prilično loš primer za ovo o čemu govoriš. Evo zašto.
Skit Svetog Andreja jeste ruski skit, ali je od strane Rusa napušten u doba komunizma i posle velikog zemljotresa, već decenijama kuburi u ruševinama. Grci su ga naravno preuzeli i ne žele da ga vrate Rusima, iako ovi stvarno imaju velike potrebe. Manastir Pantelejmon tako polako ali sigurno postaje pravi grad zbog ogromnog broja ruskih (verskih) turista koji ga posećuju.
A Grci tek od nedavno obnavljaju skit Svetog Andreja jer su im Rusi debelo zamerili što im ga ne vraćaju, niti ga obnavljaju, i stoji tako u ruševinama...
Naravno, Grcima se ne žuri. Imaju 16 drugih manastira na Svetoj gori koji im svakako pripadaju.

Dakle, Grci verovatno imaju obavezu da obnove skit po nacrtima koji postoje sačuvani, ali čisto sumnjam da su opterećeni time. Tako da sigurno imaju svoje intervencije, a to znači da neće do kraja poštovati tipičan ruski stil...
 
Мучим се да схватим шта је тај руски стил кога се срби панично плаше.
Ако искључимо аутохтону културу до 17ог века, све остало што су руси правили то је на овај или онај начин од некуд преузето, па допуњено месним мотивима више реда ради. Нећемо ваљда то звати руским стилом?

Елнаморе, честитка на препознавању унутрашњости храмова.

Или је радио гугл спец претрага по линковима?
1643837882357.png
 
Prilično loš primer za ovo o čemu govoriš. Evo zašto.
Skit Svetog Andreja jeste ruski skit, ali je od strane Rusa napušten u doba komunizma i posle velikog zemljotresa, već decenijama kuburi u ruševinama. Grci su ga naravno preuzeli i ne žele da ga vrate Rusima, iako ovi stvarno imaju velike potrebe. Manastir Pantelejmon tako polako ali sigurno postaje pravi grad zbog ogromnog broja ruskih (verskih) turista koji ga posećuju.
A Grci tek od nedavno obnavljaju skit Svetog Andreja jer su im Rusi debelo zamerili što im ga ne vraćaju, niti ga obnavljaju, i stoji tako u ruševinama...
Naravno, Grcima se ne žuri. Imaju 16 drugih manastira na Svetoj gori koji im svakako pripadaju.

Dakle, Grci verovatno imaju obavezu da obnove skit po nacrtima koji postoje sačuvani, ali čisto sumnjam da su opterećeni time. Tako da sigurno imaju svoje intervencije, a to znači da neće do kraja poštovati tipičan ruski stil...

Malo je prejaka reč da je u ruševinama. Bar kada govorimo o glavnoj crkvi. Prosto, kanon Svete Gore nalaže da ukoliko broj monaha padne ispod određenog broja on se prebacuje pod brigu Grka. Takodje, pogrešno je da se skit obnavlja odnedavno. Na njemu se radi još od 90ih. Recimo na obnovi sliakrstva, ikona itd. je radio otac Efrem Makarov. Poreklom Rus, tako da imaju Rusi dosta uticaja na obnovu. On je takodje radio i na obnovi sv Pantelejmona. Kako se sada trenutno to odvija zbog odnasa Moskva-Carigrad je malo specifično. Tako da ne razumem zašto sam dao loš primer.
 
Мучим се да схватим шта је тај руски стил кога се срби панично плаше.
Ако искључимо аутохтону културу до 17ог века, све остало што су руси правили то је на овај или онај начин од некуд преузето, па допуњено месним мотивима више реда ради. Нећемо ваљда то звати руским стилом?

Елнаморе, честитка на препознавању унутрашњости храмова.

Или је радио гугл спец претрага по линковима?
Pogledajte prilog 126273

Ranije sam objavljivao vesti o ovoj crkvi na blogu. Ako se vratiš nazad, možda i pronadješ postove. Komentarisao sam u kontekstu kako su lepo oponašali vizantiju i da mi možemo u Hramu to isto da uradimo. Tako da nisam pretraživao u guglu :D Takodje, lako mi je da prepoznajem unutrašnjost hramova jer sam jedno vreme studirao istoriju umetnosti. Pa kad ih vidiš veliki broj, onda ti je lakše da ih grupišeš u glavi. Nekako ostane :D
Da budem đavolji advokat, mislim da se zabrinuto gradjanstvo plaši da prevelika upotreba zlata, belog i svetlog mermera, metala i grandiozne razmere ne liče puno na ono što bi se inače našlo na našim prostorima :) Možda vide ruski stil u tome kakvu auru Hram odaje globalno, a ne u pojedinačnim elementima. Što bi rekli stil je u oku posmatrača :D Ne znam, ja ne zauzimam strane, samo komentarišem. Zanimljivije mi je tako :D Malo tamo, malo 'vamo
 
Ja sam bio i u toj crkvi Svetog Andreja u Patri, i u tom skitu Svetog Andreja u Kareji. Znam o čemu govorim, ali dobro...
 
Ja sam bio i u toj crkvi Svetog Andreja u Patri, i u tom skitu Svetog Andreja u Kareji. Znam o čemu govorim, ali dobro...
Pa o čemu govoriš? Mi ovde pričamo o stilovima, i uticaju tih stilova na Hram, ti pričaš kako grci uzeli, pa ne daju, pa rusi hoće....bacaš info koji ne doprinosi diskusiji. Samo eto onako da prokomentarišeš nešto. Da sam malo zlobniji, pomislio bih da imaš nešto protiv mene pa me ganjaš po komentarima :D
 
Da sam govorio mimo teme valjda bi me neko opomenuo.
Nemam običaj da nastupam ad hominem. Tako da opušteno. :)
 
Evo lep tekst na tu temu https://orthodoxartsjournal.org/ciboria-and-tabernacles-a-short-history/

Meni iskreno ne smeta nijedna tradicija. I vidim lepotu i u ikonostasu u Sabornoj crkvi u Novom Sadu, i u ikonostasu manastira Gradac. I svaki se može podupreti teologijom. Što se samog Hrama tiče, mislim da bi kivorijum (da je veći, a ikonostas manji) zaklonio Bogorodicu sa Hristom. Tako da je meni ovo rešenje u Hramu ok, samo bih voleo da je kivorujum sa stubovima na zemlji, a ne ovako na trpezi, jer sve imam osećaj da će da padne :) Pogledajte prilog 124833Pogledajte prilog 124834
Iskreno, uopšte mi nije jasno, zašto se crkvenom graditeljskom tradicijom smatra jedni srpsko-vizantijski stil i sve neovo što se gradi mora biti u tom stilu? Po čemu su crkve na prostoru Bačke, Banata, Srema i svernog dela centralne Srbije manje srpska pravoslavan tradicija od ovih južno od Dunava? Umsto da budemo ponosni, što smo kao narod, usprkos vekovnoj otomanskoj okupaciji uspeli uhvatiti korak sa evropskim tokovima, pa među retkima imamo i klasicizam, barok i romantizam, mi se retrogradno isključivo vraćamo u srednji vek i samop je to dobro, a sve drugo ne valja. Za primer se može navesti svaka novokomponovana crkvena građevina po Vojvodini Reoublici Srpskoj, Centralnoj Srbiji. (Pod ovim ne mislim na Hram, neko na raznorazne crkvice koje su od devedesetih naovamo).
 
Зато што наш новопечени националистички наратив тежи да упрости цео српски идентитет, махом га усидривши у Немањићима и све што иоле превазилази оквире тог наратива се одбацује

Зато су "прави Срби" искључиво православци, време пре Немањића се игнорише или занемарује, српска култура у Далмацији и Аустро-угарској се максимално потискује због не-православних утицаја итд. итд.

Генерално нам је приступ идентитету у задњих 200 година трагично редукционистички и уместо да обухвати сву разноликост српске историје и културе тежи да је среже и упрости до баналности. Имамо јако занимљиву и дугу историју која се протеже од Немачке до југа Грчке; Словеније на западу и Украјине на истоку али је "прави Србин" човек који носи опанке и живи у Шумадији, сви остали су изгледа погрешни и треба да се поклоне околним народима.
 
Зато што наш новопечени националистички наратив тежи да упрости цео српски идентитет, махом га усидривши у Немањићима и све што иоле превазилази оквире тог наратива се одбацује

Зато су "прави Срби" искључиво православци, време пре Немањића се игнорише или занемарује, српска култура у Далмацији и Аустро-угарској се максимално потискује због не-православних утицаја итд. итд.

Генерално нам је приступ идентитету у задњих 200 година трагично редукционистички и уместо да обухвати сву разноликост српске историје и културе тежи да је среже и упрости до баналности. Имамо јако занимљиву и дугу историју која се протеже од Немачке до југа Грчке; Словеније на западу и Украјине на истоку али је "прави Србин" човек који носи опанке и живи у Шумадији, сви остали су изгледа погрешни и треба да се поклоне околним народима.
Slažem se naravno, mislim da je to trauma posle komunizma i ratova 90ih. Slično se dešava i u drugim republikama bivše države. Kao što se ojačavaju fizičke granice, tako se u zadnjih 30/40 godina jasno definišu i te "nacionalne".
Ali kada govorimo o liturgijskom prostoru, vizantijska arhitektura hrama se najbolje uklapa sa pravoslavnom teologijom. Hoću da kažem da su stari graditelji vekovima razmišljali o svakom kamenu. U pravoslavlju svaka freska na zidu, svaki prozor, prostor i smer je poduprt teologijom. Kada govorimo o stilu gradnje crkve, uvek će teologija imati prednost u odnosu na modu. Hoću da kažem da je pravoslavna misao formirala stil koji bi nazvali vizantijskim, pravoslavnim itd. U pravoslavlju telo i duša utiču jedno na drugo. I zato postimo, i fizički pokušavamo da živimo život hrišćana, a ne samo misaono, teološki. Kada se to prenese na arhitekturu, gde je zgrada crkve telo, a Crkva duša, jasno je da jedno utiče na drugo. Zato uvek moramo biti pažljivi. Zapad trenutno ima velikih problema sa tim, jer se mnogi katolici i protestanti zgrožavaju na postmodernistički uticaj na crkvenu arhitekturu, i mnogi čak napuštaju veru jer ne osećaju tu konekciju izmedju naroda i molitvenog prostora. Ima gomila videa na YouTube-u gde katolici i ostali hvale naš odnos prema molitvenom prostoru. Tako da je razumljiva potreba da se odredjeni stilovi "forsiraju". Al se slažem sa tobom da je gonjenje "različitog" veoma pogrešno. Ali verujem da će to polako proći. Samo je pitanje štete koja bude ostavljena :)
 
Iskreno, uopšte mi nije jasno, zašto se crkvenom graditeljskom tradicijom smatra jedni srpsko-vizantijski stil i sve neovo što se gradi mora biti u tom stilu? Po čemu su crkve na prostoru Bačke, Banata, Srema i svernog dela centralne Srbije manje srpska pravoslavan tradicija od ovih južno od Dunava? Umsto da budemo ponosni, što smo kao narod, usprkos vekovnoj otomanskoj okupaciji uspeli uhvatiti korak sa evropskim tokovima, pa među retkima imamo i klasicizam, barok i romantizam, mi se retrogradno isključivo vraćamo u srednji vek i samop je to dobro, a sve drugo ne valja. Za primer se može navesti svaka novokomponovana crkvena građevina po Vojvodini Reoublici Srpskoj, Centralnoj Srbiji. (Pod ovim ne mislim na Hram, neko na raznorazne crkvice koje su od devedesetih naovamo).

Ко је то рекао, осим овде на форуму, да се традицијом сматра српско-византијски стил (а шта је то?). Зашто све мора да буде у том стилу, мислим да је питање неодрживо, јер је много нових храмова који припадају свему само не том неком српско-византијксом стилу.

Већ смо причали о томе, али није згорег поновити, да су се храмови на северу градили по типским или мање више типским пројкетима, да су постјала правила, а пре свега ДИРЕКТИВА да сви храмови буду споља једнаки. И наравно у стилу какав је био модеран у то време. Имамо и изузетке из тог периода, а то је на пример Преображенски храм у Панчеву. Дакле, ми нисмо ишли у корак са Европом, већ је то било наметнуто споља. Да нисмо били окупирани, питање је како би се градитељство развијало.

Нетачна је тврдња да се по Војводини зида ретроградно:
Панчево, храм св. Саве на Миси,
1644503038992.png

Панчево, храм св. цара Константина и царице Јелене
1644503116844.png

Нови Козарци, храм св. пророка Илије
1644503729434.png


Девојачки бунар, храм св. великомученице Мрине - огњене Марије
1644503765353.png

Лејанка, хрма св Василија Острошког

1644503822555.png

Лукићево, храм трећег обретења глав св. Јована Крститеља
1644503874192.png




Дакле све су у Банату, године градње од 2000 па на овамо. Прво, све су модерне архитектуре, без опонашања нечега, а спојени звоник у великој већини случајева данак архитектури у том ситом Банату где је већина храмова била изграђена у 19ом веку.

Сви храмови изузев последњег је благословио на градњу еписком Никанор, који важи за "ретроградног"
 
Da li zna neko šta se dešava sa podom u Hramu? Da lu su neki radovi ili...?
IMG_20220215_214357.jpg
 
Ко је онај страшни лик у чину ипођакона што се не одваја од патријарха?
 
Mene interesuje zašto neko ne kaže patrijarhu da mu nikako ne idu zajedno ova mitra indigo boje i sakos tirgizne boje.

Kao da nekom daltonisti kažete da je i jedno i drugo plava boja, jer njemu to ništa neće značiti. Ali suštinski, nikako ne idu jedna sa drugom, zar ne?
 
Mislim da reči "patrijarh" i "nema" ne mogu imati ikakvu logičku vezu. :LOL:

Šalim se malo naravno. :cool:
 
Ima li neko informaciju kada će biti gotovi radovi na ukrašavanju ovog prvog portala koji se sada radi? Utisak je da se baš odužilo...
 
Paneli koji prekrivaju bivse rombove su grozomrni. Debeli, u tim okvirima... totalno sulud deo enterijera bez ikakve svrhe ukoliko se izuzme prekrivajuca funkcija.
 
Ima li neko informaciju kada će biti gotovi radovi na ukrašavanju ovog prvog portala koji se sada radi? Utisak je da se baš odužilo...
Skoro svaki dan prolazim kod Hrama,a skele nisu pimerile.Doduse, vidi se da su pri kraju i jako lepo igleda i uopste nije monotono.Kad budem isao slikacu i postavicu sliku ovde..
 
У северној припрати је под рекао бих добио коначно гланцање, или бар близу коначног:





Е сад, човеку увек нешто фали. Док сам гледао како се сија под, некако ми је фалило да се и велики зелени стубови исполирају.
 
У северној припрати је под рекао бих добио коначно гланцање, или бар близу коначног:





Е сад, човеку увек нешто фали. Док сам гледао како се сија под, некако ми је фалило да се и велики зелени стубови исполирају.
Baš lepo izgleda :) Od sada u Hram ili bosi ili u pantoflama :ROFLMAO:
 
Храм Св. Саве

При крају је украшавање јужног портала споља, и све добро изгледа; треба уградити још два украса изнад капитела.
Свуда постоји висинска разлика између нивоа поплочане порте и првог степеника према улазима тако да је он ниже за неколико сантиметара.

Унутра је у току полирање мермерног пода у средишњем делу:

IMG-20220225-211045.jpg


IMG-20220225-220538.jpg


IMG-20220225-220519.jpg


IMG-20220225-220707.jpg


IMG-20220225-220856.jpg


IMG-20220225-220758.jpg


IMG-20220225-220938.jpg


IMG-20220225-221029.jpg


IMG-20220225-221210.jpg


IMG-20220225-221341.jpg


IMG-20220225-221418.jpg


IMG-20220225-221519.jpg


IMG-20220225-221602.jpg


IMG-20220225-130713.jpg


IMG-20220225-140743.jpg


IMG-20220225-221807.jpg
 
Vrh