Elnamor » Чет Сеп 30, 2021 3:57 pm[/url]":2spwl4tq]
Прле":2spwl4tq je napisao(la):
Лаички, ова техника ми делује да ликови могу да буду много насићенииј и детаљнији него што то фреска дозвољава јер је ипак подлога равнија а и сликати је удобиније у студију него на лицу места.
Опет, фреске су показале своју трајност када су храмови били откривени вековима (Сопоћани на пример). или Пирликом пожара (Богородица Љевишка). Питање је како ће се понашати ова техника ако се сличне ствари буду дешавале... Не дај Боже, али балкан је то...
Jednom sam razgovarao sa sveštenikom koji je planirao da oslika crkvu u mom rodnom gradu ovom tehnikom, i tada mi je rekao da je navodno dobra stvar što te "freske" mogu i da se skinu sa zida, jer su na platnu, u slučaju oštećenja ili ne daj Bože čega. E sad ne znam koliko je to tačno.
Ono po čemu su freske dobre je što hemijskim procesom pri sušenju maltera i boja, dolazi do spajanja pigmenta sa malterom i na površini se formira "kristalna" prevlaka. Zato tehnika buon fresco traje po 800 godina i više na kiši i vremenu, dok fresco secco (većina savremenih crkava kod nas) do 200 godina, a sa delovanjem vremena i vlage čak i manje. Al verujem da nadležni u Hramu razmatraju najbolje tehnike za naše prilike. Nemaju razloga da fušere. Valjda