Zuma
Professional
- Učlanjen(a)
- 19.05.2009.
- Poruke
- 10.855
- Pohvaljen
- 26.092
JohnyBgood":3eme3no1 je napisao(la):Ни ја не знам да је неко СЕЛИО центар неког европског града. Кад се центар попуни а и даље треба пословни простор онда или спонтано или плански никне неки други и ДОДАТНИ. Није то никаква мудрост, нити неки велики планер то ради да би смањио саобраћај. Него зато што, као што је чини ми се Делија горе описао, та конвергенција и згушњавање функција једноставно имају економског и другог смисла, и наравно да увек и прво имају смисла у центру. Тако и Лондон има два финансијска центра и Париз има Дефанс, јер више није имао куд просторно а требало је још пословног простора, а не због саобраћајног колапса.
Od Delije odustajem, posto tu nema nade. Sad je poceo i banovanje da spominje. Sve sam vec napisao, pa je dovoljno procitati jos jednom.
Tebi mogu da odgovorim. Nije ni bila rec o "seobi" centra. Razmatramo gde treba u buduce razvijati poslovni centar grada. Gde je zaista najbolje da on bude? Citav kontekst je ovakav. Price se, kao i uvek, vodila oko toga treba li ubaciti i bizis, robnu kucu, konferencijski centar i slicne sadrzaje na Kalmegdan, odnosno na slicno profilisani prostor ovde, na keju kod Jugoslavije. Beograd vec sada ima donekle definisan, moderni poslovni centar na Novom Beogradu, sa zgradama koje su pravljene i posvecene samo tome, sirokom bulevarima koji ih povezuju, i svim ostalim potrebama. Stari Grad je pre svega tradicionalni admistrativni centar, ne pravi poslovni centar. Razne prodavnice i slicni sadrzaji su usluge. U starom gradu ne postoji nista slicno tradicionalnoj poslovnoj cetvrti u gradovima zapada. Stav koji sam zastupao je jednostavan. Nemojte dodavati biznis na Kalimegdan i Kej kod Jugoslavije. Biznisu je mesto na Novom Beogadu, najbolje u cetvrtima koje su se vec profilisale kao pogodne za tu namenu, mada moze biti i bilo kom drugom zgodnom mestu, osim na posebnim mestima o kojima sve vreme pricamo. Takva mesta rezevisete za ono sto tamo najbolje uspeva, za sta imaju kvalifikacije koje ne postoje drugde: Turizam, rekreacija, kultura, sport. Cak i ako je neko mesto na obali, ili u nekom vrlo kvalitetnom delu Starog Grada, sada prazno, bice bolje iskorisceno ako se predvidi za buduce sadrzaje slicne vrste, a ne za bizis. Njega ubacujte u cetvrti koje su se vec specijalizovale za to, pa mu tamo ionako nude najbolje uslove. Delija medjutim tvrdi da bizis treba da bude bas na mestima o kojima pricamo, pa je na kraju to argumentovao tvrdnjom da ce covek sa Zvezdare da trosi manje benzina i da brze stigne ako na posao ide recimo u Zahin Kompleks, ili negde u Stari Grad, umesto da ide na Tosin Bunar, kako se izrazio.
Ja naravno nisam ni spomenuo Tosin Bunar, sve vreme pokusavam da kazem da je Novi Beograd, recimo deo oko Sava Centra ili Bulevar Mihajla Pupina, bolje mesto za biznis nego Stari Grad, iako je malo dalje. Zbog toga je prvo trebalo razjasniti da li je cinjenica da je on nesto dalje, stvarno tako bitna koliko Delija tvrdi. To sam ilustrovao sledecim primerom. Recimo da se citava oblast grada, dakle teritorija sa koje ljudi idu na posao, predstavi krugom. Onda posmatramo dva slucaja. Sta bi bilo da svi ljudi zbog posla moraju da idu idu u sam centar tog kruga i, sta bi bilo ako je taj centar u koji svi moraju da idu, pomeren cak na polovinu radijusa koji obuhvata grad. Ispada da je cak i tada duzina puta veca samo za 4,3 %. Za manje pomeraje centra, povecanje je mnogo manje. To znaci da bi u idealnom Beogradu, u kome nema reka, i u kome su sve ulice istog preseka, ljudi trosili 4,3% vise benzina i vremena ako bi svi morali da idu na Novi Beograd umesto u Stari Grad (ako je Stari Grad u centru, a nije). Medjutim u stvarnom Beogradu, do Novog Beograda je moguce brzo doci auto putem i drugim magistalama, a saobracajnice u njemu su siroke. Plus sto ogroman broj ljudi ionako zivi sa leve strane Save. Pri tome je kroz Stari Grad uvek neverovatna guzva, puno semafora i uske ulice. Ako bi se ubuduce poslovni centar grada razvijao u Novom Beogradu, a izbegavao Stari Grad, onda bi imali sledecu situaciju. Zbog boljih ulica u njemu i kvalitenijih veza do Novog Beograda usteda goriva i vremena bi bila mnogo veca od gubitka goriva i vremena koje je nastalo zbog toga sto je on dalji od Starog Grada (jer je to svega 4,3%). Ukratko, ako od sad tezimo da sto je vise moguce buduceg biznisa razvijamo na Novom Beogradu USTEDECEMO i gorivo i vreme ljudi koji idu na posao, SUPROTNO onome sto Delija tvrdi. Poenta onog broja od 4,3% procenta je bila da je on mnogo manji od ocekivanja, pa je time sigurno manji od usporenja i gubitaka koji nastaju ako i ubuduce teramo ljude da se probijaju u centar Starog Grada umesto da auto putem, mostom na Adi, buducim obilaznicama, itd, idu na posao u Novi Beograd. Jasno je koliko mnogo i vreme stizanja i potrosnja benzina zavisi od prosecne brzine, broja skretanja i zaustavljanja na semaforima. U Starom Gradu se saobracaj NECE bitno poboljsati, pa je savrseno nejasno zasto ljude forsirati da tamo idu i na posao, ako time usput pravimo i razne druge stete o kojima smo vec pricali. Centar, ako je sada ponegde i prazan, ce se lako popuniti sadrzajima zbog kojih ljudi i sada tamo idu zato sto su oni tu mnogo bolji nego na drugim mestima: Zabava, druzenje, turizam, restorani, prodavnice, Kalimegdan, kultura ... Stari Grad ima prirodne predispozicije za sve ovo, dok je za bisnis upravo suprotno, ima mnogo boljih mesta za njega. Ako se svako mesto usmerava u pravcu podsticanja i preteznog koriscenja onoga sto je tu najbolje, ukupni dobitak je najveci. Ne iskljucivo, naravno, ali u meri u kojoj to ima smisla.