Šta je novo?

Hotel Jugoslavija [ Hotel ]

relja":2kk7607q je napisao(la):
@STF - pa, jesi se "malo" podsmevao tuđim stavovima, zar ne?
Šta ti bi?
Не знам...можда сама чињеница да се НБГ сматра небитним и да се за све што иоле неком мишљењу смета у "старом" делу града увек каже: "Ето им НБГ за те ствари", а онда за један пројекат на пространствима НБГ(добро де, Земуна, ко да је то битно :roll: ), исти људи јављају са истим ставом против.....па чекај, шта би са оним: "ето вам НБГ па градите"?

Да ли тај НБГ ипак не треба да буде заморче или су исти људи "по дифолту" против свега и свачега?

У сваком случају, обе опције су крајње забавне, па стога и моји смајлији. Ако је то неко схватио као подсмевање, мене лично ...боли уво...
 
stf":30wsygk4 je napisao(la):
relja":30wsygk4 je napisao(la):
@STF - pa, jesi se "malo" podsmevao tuđim stavovima, zar ne?
Šta ti bi?
Не знам...можда сама чињеница да се НБГ сматра небитним и да се за све што иоле неком мишљењу смета у "старом" делу града увек каже: "Ето им НБГ за те ствари", а онда за један пројекат на пространствима НБГ(добро де, Земуна, ко да је то битно :roll: ), исти људи јављају са истим ставом против.....па чекај, шта би са оним: "ето вам НБГ па градите"?

Да ли тај НБГ ипак не треба да буде заморче или су исти људи "по дифолту" против свега и свачега?
...

Zbog čega biti protiv solitera kod "Juge" - u Zemunu.
Zato što bi realizacijom tog solitera kod "Juge" dobili još jedan slučaj "Ušće".
U Goce Delčeva se automobili parkiraju sa obe strane ulice, a u blokovima okolo je svako asfaltirano parče - parking mesto.
Nova zgrada = novi saobraćaj = kola negde treba izmestiti = pretvoriti zelene površne u parkinge = degradacija jednog pristojnog dela grada i mesta za život. Zbog kratkoročnog punjenja budžeta i zato što neko pati jer Beograd nema "Skajlajn" sa špice "Dinastije"?
Neka kupci Juge konačno završe rekonstrukciju, neka hotel krene sa radom, i neka se zelena površina uredi kao park, neka se završi nešto konkretno...
 
relja, batalicu ispraznu pricu oko jugoslavije i vraticu se na temu iz naslova

ne znam da li lamda developers smatras za "prave investitore" ili kao neku lokalnu balkansku vacarosku ekipu ali u situaciji kad su se ljudi potrudili i kesirali nam 55 miliona, ispunili postvaljene urbnisticke uslove, angazovali svetski poznatog i priznatog arhitektu smatram bezobrznim i krajnje kontraproduktivnim etiketirati ga te sprovoditi i potpirivati hajku protiv njega na jednom forumu kakav je beobuild. smatram takve pojave stetnim i siguran sam da samo doprinose pogorsanju situacije kada su neki buduci investitori i projekti u pitanju
 
A kada si već postavio tezu, razradio i doneo zaključak šta sam ja sve to ovde učinio/napisao - "Lamda Developments" sam ja spomenuo - gde?

Čak šta više, ja mislim da sam već ranije na ovoj temi o BEKO-u i napisao da u ovom slučaju (BEKO) naš problem nisu ni investitor niti arhitekta - već oni koji su im izašli u susret - kada su već došli sa koferom para,i dozvolili da grade na ovoj nerešenoj raskrsnici i u gabaritima u kojima su investitori to poželeli.

A ja videh da se grad samo zadužuje, za ubrzanje radova, za GSP ... pa bih voleo da vidim gde je otišlo tih 55 miliona.
 
Relja, bez ljutnje, ali nisi uopste u pravu oko pripadnosti hotela Jugoslavija. Teritorijalno to jeste u granici gradske opstine Zemun, ali on se apsolutno tretira kao Novi Beograd. Zemunci taj deo uopste ne dozivljavaju svojim. Zemun pocinje od ulice Dzona Kenedija pa levo, ako gledamo ka Dunavu.

Ja sam pravnik i ne bih mogao da strucno opserviram urbanisticka pitanja, ali Zumini argumenti su vrlo ubedljivi. I za lokaciju Beko i za lokaciju kod Hotela Jugoslavija. U pitanju je klasicna korupcija u oba slucaja i to visokog ranga. Bukvlano, to se nije smelo dozvoliti nikako. Sto se tice visoke gradnje, jasno je da je Novi Beograd jedina lokacija za tako nesto. Bez obzira sto se STF ljuti sto se gradnja koncentrise na Novom Beogradu, ima toliko mesta gde se mogu graditi zgrade od 150 - 200 metara visine i to treba da bude iskljucivo centralni deo Novog Beograda, nikako eksluziviteti pored reka i slicno. Ako investitori hoce sagrade milion kvadrata, evo pored Arene nagruvaj, a sadzaje koji ce nekog da privuku izfinansiraj dodatno (bazene, spa centre, zabavu i ostalo) pa gradi do mile volje.
 
Grad nije vide ni dinar od 55 milona evra koje je Lambda ulozila u kupovinu imovinen Beka u stecaju. Pare su otisle na isplatu poverilaca u stecajnom postupku, troskove stecajnog postupka i nagradu stecajnom upravniku. Jadni Beko treba da izadje iz stecaja i da mali akcionari (vecinom radnici Beka) ponovo postanu vlasnici imovine Beka putem akcionarskog vlasnistva (imaju zgradu u Knez Mihajlovoj vrednu najmanje 5 - 8 miliona evra), medjutim drzavno - stecajna mafija to ne dozvoljava. Da sam ministar unutrasnjih poslova samo 2 meseca, zaveo bih red u Srbiji, da bi svi stajali mirno i ponasali se pristojno.
 
Belka, ne ljutim se, ali ne kapiram - po kojem kriterijumu, oslim po ličnom shvatanju?
To je od uvek bio Zemun, tu se nalazila Železnička stanica Zemun kao i Fabrika aviona Ikarus (bivša upravna zgrada fabrike iz 1938 još uvek postoji u Gramšijevoj ulici), mnogo pre nego što je nastao NBG i proširio se do hotela Jugoslavija.

Sad, da li je deo Zemuna postao NBG, "utopivši se" zato što su na mestu železničkih koloseka izgrađene stambene zgrade je - čisto apstraktno pitanje.

Ja znam da ljudi koji tu žive, među njima i jedna bivša (dakle - rasprave nema :) ) kao i jedna koleginica, pa kolega sa faksa... to smatraju Zemunom i da je u granicama te opštine, kao i da je od uvek bio deo Zemuna.

I ne treba ga devastirati.

ps - hvala za objasnjenje za BEKO.
 
relja":1copvkic je napisao(la):
A kada si već postavio tezu, razradio i doneo zaključak šta sam ja sve to ovde učinio/napisao - "Lamda Developments" sam ja spomenuo - gde?

Čak šta više, ja mislim da sam već ranije na ovoj temi o BEKO-u i napisao da u ovom slučaju (BEKO) naš problem nisu ni investitor niti arhitekta - već oni koji su im izašli u susret - kada su već došli sa koferom para,i dozvolili da grade na ovoj nerešenoj raskrsnici i u gabaritima u kojima su investitori to poželeli.

A ja videh da se grad samo zadužuje, za ubrzanje radova, za GSP ... pa bih voleo da vidim gde je otišlo tih 55 miliona.

ti si spomenuo nedostatak pravih investitora, ja spomenuh investitora projekta na cijoj temi pricamo i pitah sta mislis o njemu. u ostatku posta si mi objasnio sta mislis i sa tim se skroz slazem. ali u postovima o kojima ja govorim (a koji nisu tvoji) gnev nije usmeren ka korumpiranim sluzbenicima nego ka investitorima i, a to mi posebno smeta, bogatim buducim korisnicima koji eto otimaju proleterijatu. umesto oni kupili koristi se rec oni oteli ili uzeli, umesto mi smo prodali kaze mi smo dali, umesto oni projektovali stoji oni nabudzili, o profitu se govori kao da je to neki danak u krvi, vlastite zelje i snovi se projektuju na nivo jedinih pravih vrednosti...

osvrnuo bih se i na tvoj komentar o saobracaju. kao sto je most na adi rasteretio sajam i gazelu a povecao guzvu u topcideru tako bi npr i novi tc opteretio tu raskrsnicu ali rasteretio onu kod usca, zar ne?uostalom, da se ne lazemo, za guzvu kod usca ponajmanje je kriv trzni centar ma koliko on bio ruzan i tu opet radimo istu stvar.. krivimo privatnika koji juri profit a ne gradsku vlast koja ne moze da spoji dva bulevara (teslin i popovicev) 50 godina
 
Мени само није јасно у чему је проблем?

Као што рече Љиљана Благојевић у серији Горки плодови: "Хтели сте капитализам, ево вам га!"

Сама реч капитализам врло јасно и недвосмислено говори ко има моћ, и шта је једино битно у таквом систему.


Одмах да се разумемо, не прихватам ону популистичку причу о томе како "код нас није капитализам" него не знам ти ни ја шта и да "се у правом капитализму зна ред". То је једноставно нетачно. Управо код нас се види шта је заправо капитализам, све његове лоше стране и шта од њега може да израсте. Немојте ми за пример узимати сређеније системе. Узорак се мора узети најгори јер је то потенцијална мана система. На страну то што је наш систем само сировији, илити сељоберскији. Крађе нису прикривене јер лопови нису довољно обучени, бизнисмени се зову тајкуни јер нису довољно паметно прикривали мућке, пуна нам уста корупције јер она није прикривено контролисана. Све то дословно постоји и "на западу" али је интелигентније прикривено па раја има утисак де је све ОК.

Као и све остало, и "на западу" имате урбанистичке мућке које инвеститори изгурају. И тамо су инвеститори битнији од раје. То је мана система, а не наше средине.
 
свакако да не треба заузимати свако парче зелене површине. међутим не требају нам ни ливаде. види колики простор се не користи око новог београда. нећемо у крајности, не треба ни то да се све изгради, овакав небодер је сасвим довољан. али треба да постоје пунктови - атрактори људи. та кула није неки функционални атрактор јер није за широке масе, али и не мора све да буде за широке масе. па онда следећи негде (пункт не кула те величине) негде код малог ратног острва нпр. треба нам низ визуалних и функционалних тачака како би шетач имао циљ.

људи су у земуну јер су ту садржаји јер је ту врева, јер је ту град и густина људи, односно баш због недостатка тога на остатку шеталишта има знатно мање људи.
 
Белка, земунци и те како хотел Југославију доживљавају као свој хотел, односно као земунски. Сваки старији земунац ће то рећи, и ја то увек кажем као рођени земунац. Многи и не знају да првих 150 метара улице Алексиначких рудара па десно улицом Кларе Цеткин до Џона Кенедија, односно да блок 11ц, блок 9а (ту је некад била железничка станица Земун) и блок 9б (Ретензија) припадају Земуну, а не Новом Београду.
Што је интересантно многи се запрепасте кад им се каже да Велико Ратно острво припада општини Земуну, а не општини Нови Београд ! Чак и део аутопута од петље "Змај" до петље "Бежанијска коса" (до надвожњака изнад аутопута) територијално припада Земуну, а не Новом Београду.
 
drum1":3m61xwl4 je napisao(la):
свакако да не треба заузимати свако парче зелене површине. међутим не требају нам ни ливаде. види колики простор се не користи око новог београда. нећемо у крајности, не треба ни то да се све изгради, овакав небодер је сасвим довољан. али треба да постоје пунктови - атрактори људи. та кула није неки функционални атрактор јер није за широке масе, али и не мора све да буде за широке масе. па онда следећи негде (пункт не кула те величине) негде код малог ратног острва нпр. треба нам низ визуалних и функционалних тачака како би шетач имао циљ.

Нама треба што више таквих инвестиција. Градња једне куле има читав низ позитивних ефеката на економију града. Ја као будући архитекта могу само да се надам да ћу једног дана учествовати на једном оваквом пројекту.Кад само помислим колико би људи из струке радило на том пројекту ја дилеме немам. У естетском смислу та кула је јако пожељна,у урбанистичком нема никаквих негативних ефеката.Ако тамо не може да се гради онда не може нигде.

Мени је заиста несхватљив овај тренд на форуму где ми бирамо инвестиције. А све је почело од оне велике срамоте и обмане под насловом "Студија високих објеката". Сад то многи овде правдају саобраћајем и паркинг местима а ја бих волео да ми неко наведе једну локацију у граду где то није проблемЈ е ли то значи да сад требамо забранити сваку градњу у Београду? Ено у блоку 72 праве нове стамбене јединице а гужве у Јурија Гагарина су свакодневне и све горе.Забрањуј!!! :roll: Гужва на Бранковом мосту?блок 26? Не може,хоћемо парк са црквом! :roll:

ПС: Овде нема говора о заузимању било какве зелене површине.

v191831p0.jpg
 
Lep projekat na pravom mestu. I nije mi jasno sto su sad oni krivi sto je parking u susednim blokovima haotican? Pa nagurali su krmacice na svaki slobodan metar (ja znam taj kraj i cesto tamo idem kad sam u Beogradu, sazidali su nove zgrade unutar blokova gde im jednostavno nije mesto) i sad je to kao razlog da se ovima ne da da izgrade ovde toranj, a lepo kazu da grade i parking?!

Sto se tice kapitalizma, u njemu se stiti IMOVINA i KAPITAL. Kod nas toga nema nego ko god je na vlasti i ima suvu policijsku silu iza sebe moze da radi sta hoce. Ukljucujuci i cistu otimacinu, a pravi naziv za taj sistem je DESPOTIJA. Mi imamo jedan cudan prelazni sistem "izborne" despotije, a pravi kapitalizam nismo imali nikada pa ni pre II sv. rata. Engleska i neke druge zapadne zemlje su postepeno usle u kapitalizam tako sto su GRADJANI postepeno ogranicavali pravo kralja (koji je u srednjem veku bio despot kome su ne samo svi podredjeni nego prakticno njegova imovina) da im uzima razne oblike haraca i ogranicava slobode sta mogu da rade. Tako su vremenom izgradili, naravno ne idealan ali kakav-takav, sistem vladavine prava. Daleko smo mi od toga.

I vrapci na grani vide da se u ovom gradu i zemlji moze sta god hoces ako iza tebe stoji vlast a ne mozes skoro nista ako iza tebe ne stoji vlast. Zato nam je gradjevinarstvo u kurcu. I moze da dobije samo neku crkavicu kad drzava odluci da gradi "neprofitne stanove". Pri cemu su naravno profiti ogromni ali zna se kome idu. Despotu. U kapitalizmu bi svako mogao da kupuje zemljiste i na njemu gradi potpuno slobodno sa jedinim ogranicenjem, istim za sve, da se postuju urbanisticki planovi i druge norme. E ali nece to ovi reketasi, mnogo bolje je da svojinski odnosi budu mutni kao i to sta se gde sme a gde ne sme. Onda ce moci Zaha ispod Kalemegdana o ovo ovde nece. I na zemljistu koje je je nominalno nase ce neki odabrani da imaju lokale, tzne centre, ili nekakve replike Terazija. Haos.

PS Drzava iz koje kapital bezi (koliko ima para iz Srbije na Kipru, Devicanskim, i drugim fantomskim ostrvima?) po definiciji ne moze da bude kapitalisticka. Ovo nije raj za kapitaliste nego za Dinkica & Co. A ni Koferce & Co. ne stoji lose. Zato nam je ovako kako je.
 
Делија,

Фали ти једна фоткица да закуцаш. Како озбиљно даље разматрати ставове форумаша који су против тог пројекта када очито не знају о чему причају. Ако су против те куле, онда ће бити против апсолутно свега. Или су једноставно негативни.

Ево локације за кулу. И где се то уништава кеј, зеленило, протерују локални становници, набијају зграде уз шеталиште....?
2nqru3d.jpg


Џони,

Знамо обојица да се по питању капитализма нећемо сложити. Податак да "на западу свако може да купи парцелу" је ирелевантан. И на тараби пише пи**а па она то није. Ако је то могуће, иди у Њујорк и купи неку парцелу и рокни солитер, пошто, јелте у БГ-у не можеш због корупције.....
....па не можеш, немаш кеша. Зна се ко има кеша за то. Само 1% људи, који су тај кеш скупили некада давно на исти начин као и наши Беко, Чика Мишко и остали данас.....

Докле год човеку циљ буде имовина дотле ће се водити ратови и људи убијати. Због те суштине је капитализам зло цивилизацијских размера.
 
Onda ce moci Zaha ispod Kalemegdana o ovo ovde nece...

Protivnik sam i zahe i japanca ispod kalemegdana, ali na primer za ovu kulu kod hotela ne vidim ni na koji nacin da bi ona rusila ambijent. Cak mislim da bi se savrseno uklopila, jer i u neposrednoj blizini ima nekoliko kula.
 
razgradjevinar":92qx13tb je napisao(la):
....
osvrnuo bih se i na tvoj komentar o saobracaju. kao sto je most na adi rasteretio sajam i gazelu a povecao guzvu u topcideru tako bi npr i novi tc opteretio tu raskrsnicu ali rasteretio onu kod usca, zar ne?uostalom, da se ne lazemo, za guzvu kod usca ponajmanje je kriv trzni centar ma koliko on bio ruzan i tu opet radimo istu stvar.. krivimo privatnika koji juri profit a ne gradsku vlast koja ne moze da spoji dva bulevara (teslin i popovicev) 50 godina

Nije u pitanju samo TC (jer novi kompleks neće posećivati samo "potrošači") .. povećaće se obim saobraćaja, a okolne ulice će ostati manje više iste, kao i neprirodan oblik raskrsnice (jer je zemljište odtšlo na doboš "u komadu"). A u odnosu na Ušće, kod BEKO-a ulice čak nisu 3+3 i 2+2...
 
stf":c5rzn13w je napisao(la):
Делија,

Фали ти једна фоткица да закуцаш. Како озбиљно даље разматрати ставове форумаша који су против тог пројекта када очито не знају о чему причају. Ако су против те куле, онда ће бити против апсолутно свега. Или су једноставно негативни.

Ево локације за кулу. И где се то уништава кеј, зеленило, протерују локални становници, набијају зграде уз шеталиште....?
2nqru3d.jpg

......

Pogledaj ulicu Goce Delčeva, koja izbija na lokaciju najavljenog solitera. Ona je 2+2 sa zelenim ostrvom u sredini, ali zbog nedostatka parking mesta u već izgrađenim blokovima, napravljena su nova na samoj ulici, pa su automobili naređani duž be strane svakog pravca. Ulica je postala parking i faktički postala 1+1. Slično je i sa Džona Kenedija. Predviđeni soliter će generisati još saobraćaja i biće potrebne šire ulice koje će moći da prime saobraćaj, što zahteva uklanjanje parking mesta sa ulica. Ti automobili će negde morati da se premeste. Dalje, biće porebna i nova mesta.
Postoje samo dve lokacije: zelene površine kod postojećih zgrada ili zelena površina između Dunava Bul. Nikole Tesle.
Pomeri fokus sa predviđenog solitera i sagledaj okolinu.
Slično je bilo sa blokom 21 kada je izgrađeno Ušće - pre Ušća je mesta bilo, ali sada je teško i za manevrisati po internim saobraćajnicama od parkiranih automobila.
Postoji neki razumni maksimum koliko stambenih/komercijalnih/hotelskih kvadrata može da se izgradi u određenom, već razvijenom delu grada, a da ne dođe do njegovog razaranja. Ovaj kraj je već zaokružen. "Kula" (više volim savremenu reč soliter), sama za sebe deluje zanimljivo, ali će generisati devastaciju okoline. Sa druge strane, do sada nisu završili ni postojeći hotel, iako već godinama postoji manjak hotelskih soba u gradu. Ne da im ne bi dao da grade, nego bi im ga oduzeo i hotel i dao ga nekome ko je sposoban da ga završi.
 
stf":1wieiqkg je napisao(la):
Делија,

Фали ти једна фоткица да закуцаш. Како озбиљно даље разматрати ставове форумаша који су против тог пројекта када очито не знају о чему причају. Ако су против те куле, онда ће бити против апсолутно свега. Или су једноставно негативни.

Ево локације за кулу. И где се то уништава кеј, зеленило, протерују локални становници, набијају зграде уз шеталиште....?
2nqru3d.jpg


Џони,

Знамо обојица да се по питању капитализма нећемо сложити. Податак да "на западу свако може да купи парцелу" је ирелевантан. И на тараби пише пи**а па она то није. Ако је то могуће, иди у Њујорк и купи неку парцелу и рокни солитер, пошто, јелте у БГ-у не можеш због корупције.....
....па не можеш, немаш кеша. Зна се ко има кеша за то. Само 1% људи, који су тај кеш скупили некада давно на исти начин као и наши Беко, Чика Мишко и остали данас.....

Докле год човеку циљ буде имовина дотле ће се водити ратови и људи убијати. Због те суштине је капитализам зло цивилизацијских размера.

Око парцеле и овог хотела се слажем (узгред, на овој слици се лепо виде крмачице које су додате у те блокове око Југе и сада је стварно тамо паркинг ХАОС, а некада је унутар блока било и игралишта), али око капитализма једноставно ниси у праву кад су у питању чињенице.

Ево ти листа 10 најбогатијих људи у Америци,
http://www.forbes.com/forbes-400/
већина су прва или друга генерација на тој позицији. Ми још увек робујемо некаквим марксистичким визијама капитализма, у фазону средства за производњу и сличне глупости. Све важнији и важнији облик капитала и приватне својине су ствари типа ЗНАЊА, ИДЕЈЕ, КРЕАТИВНОГ ПОРИВА. Наравно, деци богаташа у пар генерација по правилу није лоше али се богатства пре или касније лако проћердају и онда неки други ступају на сцену. Једна моја колегиница је по имовини врло упоредива самном, имигрантом који је овде дошао "без кучета и мачета", а прадеда јој је имао не хектаре него квадратне километре земљишта у Лос Анђелесу, чији један део и даље носи име по њему. Али су њени деда и мајка у две генерације једноставно проћердали. И ником ништа, иде се даље.

И да, Америка на своју срећу није имала револуцију после које је било "приватизације" какву ми знамо на нашу велику несрећу. Сигурно и у Америци, Енглеској, Холандији и другим западним земљама има доста људи који су се обогатили у дослуху са државом и преко корумпираних политичара (што је код нас нажалост увек био ГЛАВНИ начин за богаћење и за Карађорђевића и данас) али се огромна већина, укључујући и оне најбогатије уздигла СТВАРАЈУЋИ НОВУ ВРЕДНОСТ. Што је поента слободног друштва у коме ти држава каже "ради буразеру и гради шта год хоћеш док год је то у оквирима закона. И бићемо пресрећни да ти наплатимо порез као и свима другима". У таквом друштву може да никне један Гугл, Дел, Оракл, Епл, Старбакс, Фејсбук, Зара, Рајанер, Порше, и да не набрајам. А у друштву у коме кад год некоме нешто крене нађу се неки Уједињени Региони Србије да отимају или некакве хорде инспектора да рекетирају, ту "ни травка неће да порасте".

Тако је и у нашој грађевини, док год ко год нешто хоће да сагради мора да плати и на мосту и на ћуприји па онда и да би сишао и са моста и са ћуприје, ту пиши пропало. Уместо да се јасно зна шта су лимити задати разним плановима и регулативама и да се онда у оквиру тога људи и корпорације једноставно ПУСТЕ ДА РАДЕ. Наравно, неће сви имати милионе потребне за градњу али ко год их скупи треба му дати зелено светло. Е, али неће то наша политичка и грађевинска мафија јер они заправо нису ни у стању да створе неку нову вредност. А од чиновничке плате им се не живи него би да буду "бизнисмени". А најгоре што су толики народ убедили да је ТО капитализам и да другог нема.
 
vranac":1djrst16 je napisao(la):
Onda ce moci Zaha ispod Kalemegdana o ovo ovde nece...

Protivnik sam i zahe i japanca ispod kalemegdana, ali na primer za ovu kulu kod hotela ne vidim ni na koji nacin da bi ona rusila ambijent. Cak mislim da bi se savrseno uklopila, jer i u neposrednoj blizini ima nekoliko kula.

И ја се слажем. И ако видим да постајемо нормално друштво у коме неке ствари долазе на своје место (да рецимо човек може нешто да проба без да му ови рекеташи само пију крв и спотичу га) можда ми пукне филм и вратим се да покренем бродску линију Земун-Југа-Ушће-Бранков Мост-Сајам-Ада-блокови :D ... што би ми био сан, а Југа би вероватно уз и тако феноменалну локацију постала невиђено добро место за "city break" туризам...

Реља, ја верујем да ће већина додатног саобраћаја да иде у правцу града а тај булевар ће то с лакоћом да прими. Ако оне улице на Вождовцу могу да приме саобраћај од оног огромног ортопедовог насеља ја верујем да ће ово бити пуно мањи проблем. О стадиону-молу на Вождовцу и уличицама око њега да не причамо. Што се тиче паркинга, па зар неће да граде вишеспратни паркинг у оквиру целог комплекса? Значи покриће потребе хотела и нових станара, што је одличан пример и за остатак Новог Београда, тако да не видим у чему је проблем, па не мислиш ваљда да ће станари и гости хотела паркирати по суседним блоковима?
 
Bili ste vrlo plodni sa pisanjem. Idemo redom, u obliku pitanja i odgovora. Jedno pitanje i jedan odgovor po poruci.

-- Ovo je Zemun ili Novi Beograd?

Zavisno od toga koji se kriterijum smatra vaznijim. Vizuelno vise lici na Novi Beograd, ali je po većini ostalih kriterijuma Zemun. Administrativno, istorijski, po načinu na koji taj prostor doživljavaju stari Zemunci, i po načinu na koji se koristi prostor. To znači da vrsta sadržaja, opšta atmosfera i ponašanje ljudi mnogo više liči na ono sa Zemunskog keja ili starog jezgra Zemuna nego na ono što se obično dešava na ulicama Novog Beograda. Ali ovo je sasvim nebitno.
 
-- Opis gužve na Keju iz moje prethodne poruke

U pokušaju da budem što kraći izostavio sva obrazloženja koja su mi se činila dovoljno očiglednim. Gužva je znak potreba stanovnika, a potrebe su temeljni parametar urbanog planiranja. Citav smisao tog posla, pa na kraju i samog grada, jeste da zadovolji potrebe ljudi. Stvaranje gužve na jednom, a ne drugom mestu, govori nam da baš tu postoji nešto što ljudima nedostaje, a sadržaji koji na jednom takvom mestu već postoje daju bar početnu informaciju što bi to moglo biti. Zadatak urbanista bi bio da unapred predvide potrebe i obezbede njihovo zadovoljavanje, ali ako iz bilo kog razloga to nije urađeno, analiza mesta ne kojima se ljudi već skupljaju, njihovih postojećih kvalteta, sadržaja i svih drugih karakteristika su dragoceni materijal za analizu što je potrebno dalje raditi. Upravo razmere gužve koja se tu stvara i činjenica da je ljudi ipak podnose govori koliko je značaj, ali i retkost, onoga što se tu nalazi, i ZATO je to veoma važna informacija. To nam omogućuje da analizom dođemo do saznanja čega, kakvih prostora i kakvih sadržaja u njima, treba da bude VIŠE a ne MANJE.
 
-- Da li to znači da je poželjan seoski vašar na koji taj deo sada najviše liči?

Naravno da ne. To liči na vašar baš zato što niko o ovome nije brinuo. Niti su potrebe ljudi bile prepoznate, niti je nekoga bilo briga ako ih je i video. Više su brinuli da pronađu ko bi mogao biti zainteresovan da kupi prostor. Da je prostor uređivan, da ga ima na mnogo više mesta, ne bi bilo ovako haotično i ne bi ličilo na vašar. Čak se i na ovom forumu smatra da su tri simbolicna drveta na Kalimegdanu dovoljna za centralnu istorijsku i zelenu zonu budućeg grada od 500 kvadratnih kilometara urbane površine, da prostor uz obale reka treba u znatnoj meri opredeliti za stambene i poslovne zgrade, da narodu na takvim mestima naročito trebaju robne kuće, konferencijski i spa centri.
 
-- Ali ni ova kula ni Zahin centar ustvari ne oduzimaju prostor. Predviđeni su na mestima gde već postoje objekti a ne na susednom travnjaku?

Novi objekt može da utiče na okolinu u kojoj će biti izgrađen na više načina.

1. Fizičkim zauzimanjem prostora
2. Time što je okolina tog objekta, pogotovo velikog objekta, u praksi uvek u njegovoj službi. Bez obzira kako se taj prostor ranije koristio, veliki objekti, sa mnogo ljudi, zahtevaju neku vrstu servisnog prostora oko sebe u najširem smislu te reči i oni ga silom i sasvim spontano zauzimaju tokom kasnije ekspoatacije objekta.
3. Time što zahtevaju deo okolnog prostora za komunikacije i pristup objektu (raskrsnice, ulice), i što opterećuju saobraćajnice koje su već (ili će budućim razvojem okoline i bez tog objekta biti) ionako opterećene.
4. Time sto uvođenjem novih sadržaja na mesto koje ionako ima ogranicen kapacitet za sadašnje, a pogotovo buduće potrebe (i bez objekta koji se planira), dovodi mnoštvo novih ljudi koji tu ne bi inače ne bi dolazili, čime istiskuju postojeće ljude koji tu dolaze zbog već postojećih funkcija tog prostora.
5. Razne vrste zagađenja okoline. Naprimer kvarenje vidika na mestima gde je on posebno važan, problem buke (u oba smera), izduvni gasovi velikih garaža, senke i vetar oko visokih zgrada, itd.
6. Potencijano nekompatibilne funkcije (stambene zgrade pored brodova restorana - buka, velika garaža tamo gde se ide zbog čistijeg vazduha), dakle bilo šta što čini da deo ljudi koji bi inače išao na neko mesto, više ne želi da tamo ide zato što je ambijent degradiran u odnosu na ono što bi bio, ili mogao biti, da nema nekompatibilne funkcije.

Što se tiče stavke 2. posmatrajte plato u okolini centra Ušće. Ljudima treba mesta gde se grupe nalaze pre ulaska, zatim, pošto svi tuda moraju da prođu, tu su stalno promotivni štandovi, kiosci, klizališta, tereni za igru, more uličnih prodavaca, čitavi zabavni parkovi koji traju mesecima (Naxi Plaža), gigantske svetleće reklame, taksi stanice sa desetinama metara dugačkim kolonama vozila, ukratko, to je čitav mikro-kosmos koji opslužuje, zavisi, i živi od bilo kog velikog komercijalnog centra. Sve ovo ce da ide baš na račun susednog travnjaka na kome je već jeziva gužva, jer tamo nema drugog mesta za to.

Što se tiče stavke 2. i 3. setite sa da su ulice Cara Dušana i Glavna ulica u Zemunu već relativno opterećene, i da nema mogućnosti da se to popravi. Saobraćaj će biti veliki problem. Gradnjom Kineskog Mosta čitav taj kraj Zemuna vremenom će bukvalno eksplodirati od novih sadržaja jer će svi računati na ono što će se graditi na levoj obali Dunava. Znači, i ne računajući novi sabraćaj koji će dolaziti preko mosta, već sam razvoj tog dela Zemuna će poslati novi sabraćaj duž Glavne ulice u Zemunu ka Hotelu Jugoslavija, ali i kroz razne okolne ulice. Kad uračunamo i saobraćaj koji ne potiče sa desne obale Dunava, već onaj koji dolazi sa Kineskog mosta, pa pre ili kasnije skrene u levo, mi moramo računati na povećanje trenutnog nivoa saobraćaja u čitavom Zemunu i bližem delu Novog Beogada, pa dakle delimično i pored Juge, već samo zbog mosta. Sad još uračunajte da će se čitava šira oblast naspram Ratnog Ostrva, dakle staro jezgro Zemuna sa kejom kod Venecije, deo oko solitera na Karađorđevom trgu, i Kej o kome sada pričamo, po planovima pretvoriti u veliki rekreacioni i turistički centar sa mnoštvom splavova i restorana na obali, marina za sportove na vodi, pa čak i skela za prelaz na Ratno Ostrvo.

Namerno sam opisao kolika je gužva na Keju već SADA, pre svega ovoga. Uračunajte sada spomenuti efekat turističkog i privrednog razvoja Zemuna i susednog dela Novog Beograda. A planom korišćenja obala je predviđeno da i čitava desna obala tog rukavca, čak do Ušća, bude jedan veliki niz splavova.

Zar ne izgleda da je sve ovo sasvim dovoljno da napravi ogromnu gužvu tamo gde prostora ionako nema, i bez gradnje jos mnogo hiljada kvadrata, kongresnog centra, hotela i drugih besmislica za jedan ovakav ambijent? Moraju li ljudi stanovati baš na obali, ili recimo na Adi Ciganliji? Mogli bi i tamo jednu kulu sa robnom kućom. Pilon je šupalj, još samo fale prozori. Ukrako, fizičko zauzeće zemljišta je ovde još najmanji problem. Nova zgrada, i to ovako velika, sa mnoštvom potpuno novih sadržaja savršeno nepotrebnih na ovom mestu, indirektno zauzima prostor i dovođenjem mnoštva novih ljudi koji se bave sasvim novim aktivnostima, ometa optimalno korisćenje nečega što je ustvari ambijentalna celina, budući veliki rekreaconi i turistički centar. U osnovi, sustina je ista kao za Ušče, Oblak, Zahu, i ovu kulu. Dobri projekti koji su zbog pohlepe lokalnih moćnika na pogrešnom mestu. Izvlače ekstra profit na račun delimične degradacije visoko vrednog ambijenta i njegovih razvojnih potencijala.
 
-- Pljuvanje, odnosni teranje investitora? Kapitalizam je loš?

Ja to ne radim, niti imam nameru, bilo bi besmisleno i glupo. Kapitalizam nije ni dobar ni loš. To je sistem koji po definiciji koristi sve što mu je omogućeno, jer mu je (bar teorijski) glavni regulator slobodno tržište. Ako je nešto moguće, biće iskorišćeno, i to je sve. Nije moguće proglasiti ga lošim dok takav sudija ne ponudi sistem koji je bolji, a ipak realističan. Kivan sam na ove naše. Kapitalizam je koristan, onoliko koliko mu je u prirodi, ako postoji zakonski okvir koji mu postavlja neke granice i usmerava njegovu energiju na ono što je za lokalnu zajednicu korisno. Ako toga nema, onda je destruktivan, i za to su krivi oni koji su kod nas odgovorni za pravila igre. Onda je to kriminal, a ne kapitalizam, a krivci nisu strani investitori. Iz istog razloga, insistiranje na uvođenju uobičejenih regulativa nije teranje investitora već biranje zdravog kapitala, onog koji investira zato što što stvarno postoji realni poslovni potencijal u investiciji, što je jedino što obezbeđuje njenu budućnost, ali i njenu korist što se nas, a ne investitora, tiče.
 
-- Pa gde onda da se prave visoke i moderne zgrade, ako ne na Novom Beogradu?

Niko to nije rekao. Ja se zalažem samo za ono što je apsolutno elementarno pravilo urbanizma. Pre bilo čega drugog treba izdvojiti oblasti posebnih prirodnih, istorijskih, kulturnih ili komercijalnih vrednosti. Zatim posebno analizirati koji je najbolji način da se njihova posebnost maksimalno iskoristi, da se iz tih retkih i posebnih resursa izvuče ono najviše što bi oni potencijalno mogli pružiti. Vidikovac može biti samo na uzvišenju, a za vodene sportove je idealna obala. Ne obrnuto. Tržni ili poslovni centar može biti na mnogo mesta gde postoje dobre veze, nema smisla stavljati ga pored istorijske tvrđave ili u sred rekrecione i turstičke zone. Tržni centar može biti drugde, tvrđava ili obala reke ne može. Drugim rečima, nema nikakve potrebe da se oni koji idu na kupanje, žele da izvedu decu ili uzvaju u vidiku, guraju sa ljudima u poslovnim odelima ili onima koji idu u nedeljne nabavke. A oni koji žele da se naspavaju u skupom hotelu pred vaznu konferenciju ne žele da celu noć slušaju pevaljke sa splavova. Čitav ovaj koncept prisilnog mešanja nekompatibilnih sadržaja ili besomučne eksploatacije vrednih prostora sve dok se od njih ne napravi haotično ruglo je totalno apsurdan. Nema tu ništa "moderno" bez obzira na arhitektu. Urbanizam je mnogo više od slučajnog uparivanja lepih zgrada sa lepim mestima. Rezultat je obično tragičan. Smejaće nam se kad vide kakve smo vrednosti protraćili.

Iako svaki slučaj zahteva posebnu analizu, a uvek su mogući i izuzeci, neki opšti princip bi mogao biti da uz obale svih reka ostavi jedan uži pojas stroge zaštite i jedan širi pojas u kome se posebno biraju sadržaji kompatibilni sa posebim vrednostima tih rečnih obala ili tih krajeva grada. Isto tako, obično se maksimalna dozvoljena visina zgrada smanjuje kako se približavamo reci. Time se ostavlja široko otvaren vidik na reku, kao i slobodno strujanje vazduha, za ostatak grada. Tako najveći broj ljudi između sebe i reke nema objekte više od njegove zgrade. Time se i matematički maksimizuje prosečna cena kvadrata u čitavom gradu, bar što se tiče ovog faktora, a usput stvara i zdravija zivotna sredina i lepsi pogled. To nije moguće, pa ni poželjno, baš uvek slediti, izmedju ostalog i zbog monotonosti takvog pejsaza, ali bi izuzeci morali biti dobro obrazloženi i imati vise od jednog razloga za postojanje.

Što se tiče desne obale Dunava, udaljite se par stotina metara od obale pa, što se mene tiče, možete praviti kule i gradove. Zaista ne vidim da je baš sama obala jedino mesto gde se to po svaku cenu mora praviti. Ta stvar će biti 150 metara visoka. Zar mislite da će vidik sa tolikog čudovišta biti išta lošiji ako je malo dalje, ili da će se ona sama manje videti? Gledano sa Lida (ili sa bilo kog mesta), oni soliteri od 22 sprata na Karadjordjevom Trgu meni već izgledaju više nego dovoljno ružno - visoki su, pa opet nije to nikakva pozeljna "vertikala", ni u snu - ali, dobro, to je ipak samo moje mišljenje, pa ne mora da bude tako. Samo da nije na, ili bas blizu obale. (Silueta mnostva udaljenih oblakodera bi bila apsolutno fenomenalna, sve sto je blizu samo bode oci ogromnim kontrastom u odnosu na neposrednu okolinu, ostatak Zemuna i blizi deo Novog Beograda).
 
Vrh