Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Ti sam sebe navodiš na politiku. Zato što poznaješ samo dva ekstrema - otkidanje na Rusiju i otkidanje na truli zapad. Tako da svakoga na koga naiđeš svrstavaš u jednu od te dve granične kategorije i posle se čudiš kada ljudi reaguju na to.
Sta po Vama iz Rusije treba uzeti za grad Beograd? 🙂
Trenutno ništa. Ja nisam imao ništa protiv da se uzmu one Lastočke kao zamene za BG i Beovoz ali koliko sam razumeo, ta priča je propala.
 
Beograd je uzeo dovoljno. I hvala bogu prestao. Turski autobusi su daleko bolji i napredniji od ruskih, barem što se Beograda tiče.

Iskreno, hajde da završimo ovo. Jasan mi je tvoj stav, živiš tamo, gledaj svoja posla, vozi se liazom e30 i ostavi Beograd u kom ne stanuješ na miru.
 
Trenutno ništa. Ja nisam imao ništa protiv da se uzmu one Lastočke kao zamene za BG i Beovoz ali koliko sam razumeo, ta priča je propala.
Lastočka je jako kul ali to je EVROPSKI VOZ.
Simens i tačka.

Pritom, lastočke su šire jer je ruska pruga šira, zašto bismo iz poštovanja dovozili vozove sa Urala ako možemo da ih dovezemo iz Evrope, da ne kažem da ih pravimo/sklapamo sami u Kragujevcu?
 
Ma slažem se suštinski, nego slabo pratim šinska vozila a pogotovu vozove, pa sam se uzdao u pisanja i špekulacije drugih članova ovde sa foruma. Ili je možda neko upotrebio termin Lastočka kao kolektivni termin za te Simense i njihove derivate.
 
Siemens Desiro je konkretan model, a Lastočka je ruska verzija koja se sklapa (sklapala, ne znam kakva je sad situacija) u Rusiji.

Priča oko njih je počela pred zimske olimpijske igre održane u Sočiju 2014, zatim su napravljene i druge modifikacije (moskovska gradska za kružnu železničku liniju, regionalne…)

U principu Rusi bi da nam naprave nemački voz.
 
Ti sam sebe navodiš na politiku. Zato što poznaješ samo dva ekstrema - otkidanje na Rusiju i otkidanje na truli zapad. Tako da svakoga na koga naiđeš svrstavaš u jednu od te dve granične kategorije i posle se čudiš kada ljudi reaguju na to.

Trenutno ništa. Ja nisam imao ništa protiv da se uzmu one Lastočke kao zamene za BG i Beovoz ali koliko sam razumeo, ta priča je propala.
Odg posto mi je odgovor izbrisan, pitanjem a sta treba onda nabaviti iz Rusije za nas sto smo orjentisani prema drugim proizvodjacima? Vitez-M ili Korsar, Admiral trolejbusi i Metro sastavi Moskva 2020/2022 sve je Jevropsko bolje jel da? 🤣
 
Skroman broj autobusa sad već nestalog Ikarbusa je izvezen u Rusiju od 2000-te na ovamo. Pozitivno je što ih je većina od tamo poslatih još očuvano, i u dobrom stanju, a kupovani su u vreme kad ruska autobuska industrija nije imala ništa nalik modernom evropskom gradskom ili prigradskom autobusu. Nisu tada ni 103-jke, ni 201-ice bile moderne, al opet su dizajnom i ergonomijom bile u većini ispred tadašnjih Liaz-a na primer. 301-ice još više, a bilo je i nešto malo niskopdnih sa nekoliko 308-ica.

Ne mislim da je, apropo priče o trolama u Moskvi, samo žuta štampa pisala o lobiju grupe GAZ. Nigde u svetu nije jako veliki trolejubski podsistem uništen odjednom, i zamenjen električnim autobusima, još uvek ne baš potpuno dokazanim u praksi. Svuda se uvode postepeno i oprezno, i ne zamenjuju masovno trole, nego klasične autobuse. Ako je u žicama bio problem, a postoji domaća proizvodnja, to se moglo biti mnogo inovativniji sa modernim i kvalitetnim autonomnim trolejbusima. Kakav je Admiral stvarno ne znam, al nije ni bitno. U svakom slučaju, reći takav je gradonačelnik mi je pomalo smešno. Zar stvarno samo jedan čovek sme i može napraviti tako radikalan potez u prestonici države kao što je Rusija? Po meni malo verovatno, a i suludo, al ajde. I na kraju, kako god se okrene, električne autobuse Moskvi prodala je samo grupa GAZ, i sad je valjda takav tip vozila premašio 1000 jedinica. Značajne brojke za bilo kog proizvođača. Dolazimo i do toga da je reč o dogovorenoj proizvodnji, odnosno nabavci, a da su električni autobusi dolazili od raznih proizvođača i grupacija, pa da čovek stvarno i pomisli da je reč o "inovativnosti i modernizaciji" po svaku cenu.
 
Pozdrav svima na ovom forumu.
Ja sam iz Banjaluke i imao bih par pitanja vezanih za organizaciju GP u Beogradu. Zanima me na koji način i u kom procentu privatni prevoznici učestvuju u gradskom prevozu, da li su možda javno dostupni ugovori koje sa njima ima Grad Beograd?

Ovo me zanima jer Grad Banja Luka od 1.7. može da ostane bez gradskog prevoza, a sve zbog ucjena koje dolaze od strane prevoznika.
Nastojaću da vam približim trenutnu situaciju i organizaciju gradskog prevoza u BL.
Naime, gradski prevoz u BL je organizovan na krajnje nelogičan način - Grad isplaćuje subvencije prevoznicima za određene kategorije stanovništva (penzioneri, djeca, studenti, porodice sa četvoro i više djece) i tim kategorijama se umanjuje cijena karte za određeni procenat, a prevoznici uzimaju prihod od svih prodatih karata. Najviše zaslužni za trenutno stanje je prethodna gradska administracija koja je doslovno pred istek mandata, krajem 2020. godine, potpisala ovakav ugovor sa prevoznicima i to na period od 7 godina. Sa početkom pandemije počela su i negodovanja od strane prevoznika i ucjene da će obustaviti GP, a sve pod izgovorom smanjenja broja putnika i povećanjem cijena. Grad im je u prethodne dvije godine uvijek izlazio u susret i ispunjavao njihove zahtjeve tako što im je isplaćivao dodatne subvencije, a sa druge strane prevoznici su značajnoj mjeri redukovali režim vožnje, te redukcije su i dalje na snazi. Grad očigledno nema više novca za isplaćivanje tih dodatnih subvencija, a nema ni snagu da prevoznike dovede u red i da stane na stranu građana koji su u ovoj situaciji najviše oštećeni jer imaju redukovane polaske koji nikako ne odgovaraju njihovim potrebama.

Evo nekih događaja iz proteklih par mjeseci:
mart;

april:

maj:

jun:
 
Da li su javno dostupni ugovori privatnika sa Gradom ne bih znao, al probaću ukratko što se tiče organizacije. Grad na tenderu ponudi linije, uz kriterijume kakva vozila trebaju biti, tipa niskopodna sa klimom i sa troja vrata, ono ništa spektakularno. Privatnici izađu sa svojim ponudama na tender, zna se tačno koliko se vozila traži, i prevoznici organizovani u većini pod jednim konzorcijumom istupaju tako da je tender faktički formalnost. Plaćaju se po pređenom kilometru, što će reći da ih prodaja karata ne zanima, niti povlašćene kategorije putnika. Vozila ne smeju biti starija od deset godina za grad, i valjda do dvanaest za prigrad. Na takozvanim gradskim linijama privatnici učestvuju sa nešto preko 40% koliko znam.
 
Liaz FTW!
IMG_20220628_200107~2.jpg
 
Pa bez licenci, dostupnih delova sa Zapada, tržišta itd. automobilska industrija im je osuđena na propast. Jedino Kina ako ih ne spase. Sreća po njih, pa i Kina proizvodi bukvalno sve, al upitnog kvaliteta. Sad ako bi mogli da prema njima usmere i izvoz, al realno Kina nema neke velike potrebe za vozilima iz Rusije.
 
Nesam školovao, ali koliko sam video, mislim da Kina uglavnom koristi svoje automobile i/ili uvezene iz drugih delova Azije. Mislim da retko koriste ruske automobile.
Ono u čemu su Rusi do sad prednjačili u svetu u odnosu na Kineze jesu teška komercijalna vozila odnosno kamioni i mašine. I po pitanju popularnosti na svetskom tržištu i po pitanju izdržljivosti. Prosto, za Ural, Kamaz, Gaz pa i Uaz znaju svi. Dok za Kineske Ćing ćongove retko ko.

Pretpostavljam da bi ostalo tako još neko vreme da se nije sve poremetilo pre par meseci a Rusi sami sebi iskopali grob i skočili u njega glavom napred. Ovako ko zna šta će da bude. I da, svakako, bez zapadnjačkih licenci i tehnologija, odumreće im mnogo toga. Ostaće im samo te velike i teške industrijske mašine. Jer njima očigledno ide manufaktura velikih mašina i sistema. Ali čim se nešto skalira ispod kamiona i nameni za svakodnevnu upotrebu, za komercijalu, tu počinje da im bude sve teže i teže da održe konkurentnost i isplativost.


Bila je pre jedno desetak godina jedna sjajna karikatura-crtež na naslovnoj strani Politike vezana za neki tekst o Rusiji i njenoj perspektivi. Nacrtan šumski zemljani put, na njemu konjska zaprega i seljanin koji upravlja njome. A na zapregi pozadi nagurana ogromna sofisticirana svemirska raketa. Ne sećam se naslova ali sećam se da je poruka očigledno bila da je raketa vrhunac nauke i tehnike, ali džaba kada je sve ostalo oko nje i dalje na nivou 19. veka. Sam tekst je isto bio objektivni osvrt na taj viševekovni problem Rusije, kako su u nekim stvarima maheri, ali kada treba da primene svu tu nauku i inovativnost za svakodnevne stvari, ne ide im. Zemlja ekstrema, u nekim aspektima prava sila i čudo, ali zato u drugim beda i zastarelost.

Ali opet, to se sve još dodatno promenilo pre par meseci i ko zna kako će (im) tek sad biti. Zatvaranja i skresavanja proizvodnih kapaciteta usled odlaska zapadnjaka razumem. Ali su mi ove odluke da prave vozila bez pojaseva, ABS i jastuka prosto maloumni. Bukvalno sami sebi sakate i ovo što im je ostalo. Jer sa mnoštvom izbora, i sa zapad i sa istoka (Kina, Koreja, Vijetnam...) čak ni najskromnije zemlje u Centralnoj Aziji neće kupovati Lade, Gazele ili novi Moskvič ako imaju pregršt zamena po istim cenama.
 
Poslednja izmena:
Не возе Кинези руске аутомобиле, а најрадије возе немачке (великим делом произведене код њих - Фолксваген, који готово да им је и покренуо "привредно чудо"). И у старије комунистичко доба сами су правили аутомобиле.
Аутобуси су домаћих брендова.
 
Koliko se pise na forumu napamet u vezi RF, ali dobro) Niko od ovih sto pisu ne zivi u njoj, ali je zato aktivno komentarisu.. Mozak pojedinih Srba je ostao u tome da nam se gradovi voze u marsutkama, medved docekuje sa balalajkom i td. Jel neko od ovih sto pisu u toku da je kurs valute bio skoro 120 pre dva/tri meseca, a sada se srokao na 51? Pa ja sam kao vecina hteo da menjam kola, medjutim cene na vozila su se digle za 100-150% tad, a sad kad se kurs spustio cene su ostale iste! Nikome se ne isplati da kupuje nova kola i samim tim su dileri puni ( prepuni ) novih automobila. Bila je vest da nece spustati cene posto su uvezli u Rubljima tad i to je to ( A Ruski proizvodjaci podigli cene tad isto ). Samim tim je i proizvodnja pala. ( ove gluposti oko abs i td sto je neko pisao necu uopste komentarisati. ) Na nivou su da Rusi imaju problema sa Ural Next-tom pa nije usao u proizvodnju, a ja se vozio sa njim 😅 Jedino da su u prodajnim centrima prototipi ( svaka cast kad su im kolicine prototipova tolike, i jos za prodaju idu ) 😅 Nego skoknuo sam malo do gradica na Volgi, pa sam napravio par fotki, evo kako izgledaju sad vozila koja dolaze u autoparkove ( Grad Kimri ) obratite paznju na cistocu parka, a Vector Next je lepotan 👌🏼 Saljem jos slika kad budem u Kimrima, da ne kacim Volgu i pecanje na forum)
20220701_191440.jpg
20220701_191708.jpg
 
Drugi deo 😁

Solo Solaris. I braća zglobna.
I jedna mečka Lions city.

Ono što primetih, stariji su dizel i uglavnom linije na periferiji.
Cng I električni rade po centru.
Električni imaju posebne zelene tablice (registarski).

I njihovi unutršnji pomoćni displeji za stajališta, pregledni i prelepi.
Ima I kod vrata bočnih svetala koje svetle belo kada se otvaraju i crveno kada se zatvaraju.

IMG_20220713_164123.jpg


IMG_20220713_180651.jpg
IMG_20220713_172828.jpg
IMG_20220714_000955.jpg
IMG_20220713_180747.jpg
IMG_20220713_180822.jpg
 
Drugi deo 😁

Solo Solaris. I braća zglobna.
I jedna mečka Lions city.

Ono što primetih, stariji su dizel i uglavnom linije na periferiji.
Cng I električni rade po centru.
Električni imaju posebne zelene tablice (registarski).

I njihovi unutršnji pomoćni displeji za stajališta, pregledni i prelepi.
Ima I kod vrata bočnih svetala koje svetle belo kada se otvaraju i crveno kada se zatvaraju.

Pogledajte prilog 141006

Pogledajte prilog 141010Pogledajte prilog 141011Pogledajte prilog 141013Pogledajte prilog 141014Pogledajte prilog 141015
Prvi put kada sam bio u Varsavi pre nekih 7 godina, rekao sam da nema sanse ikada Beograd dostigne Varsavu. Ne samo po pitanju prevoza, nego i po cistoci i uredjenosti. Grad sravnjen sa zemljom u 2 svetskom ratu, a mi nesto kukamo da smo ruseni.
 
Drugi deo 😁

Solo Solaris. I braća zglobna.
I jedna mečka Lions city.

Ono što primetih, stariji su dizel i uglavnom linije na periferiji.
Cng I električni rade po centru.
Električni imaju posebne zelene tablice (registarski).

I njihovi unutršnji pomoćni displeji za stajališta, pregledni i prelepi.
Ima I kod vrata bočnih svetala koje svetle belo kada se otvaraju i crveno kada se zatvaraju.

Pogledajte prilog 141006

Pogledajte prilog 141010Pogledajte prilog 141011Pogledajte prilog 141013Pogledajte prilog 141014Pogledajte prilog 141015

Kizo, ovaj prvi ti nije Solaris, već Solbus, manje poznat domaći proizvođač.
 
Po meni Budimpešta ima najbolji javni prevoz ne samo u Evropi, veći šire. Takva nivo složenosti, organizovanosti, urednosti, kvaliteta usluge, takav vozni park, efikasnost i pouzdanost još nigde nisam video, a vozio sam se u mnogim eveopskim gradovima.
 
Vrh