Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Majorka, Scania CNG se vozi. Vrhunski bus, vozio se vise puta. Mnogo smo mi daleko od ovoga…


IMG_2144.jpeg
IMG_2143.jpeg
IMG_2138.jpeg
IMG_2142.jpeg
 
Ne izgleda mi kao original Scania. Zna li se ko je karoserista?
 
Nemam pojma iskreno, nisam primetio. Svakako je dosta kvalitetna, doduse ovde i nema nekih rupa da moze da se primeti bilo sta.
 
Ih, pa bez rupa nije to to😁 Kako ćeš da proceniš koliko je autobus stvarno dobar😁
 
Ne izgleda mi kao original Scania. Zna li se ko je karoserista?

Castrosua.

 
Kad smo kod Španije, setih se da nisam podelio nešto od pre par meseci ovde. Evo ga jedini trolejbuski sistem u Španiji, u gradu Castellón de la Plana (cca 170k stanovnika, deo valensijske pokrajine, ali glavni grad sopstvene male regije). Postoji jedna linija, sa pootpuno odvojenom trasom celom svojom dužinom, i povezuje univerzitet na krajnjem zapadu, sa lukom i plažom na krajnjem istoku grada (odvojeno naseljeno mesto). Rade Solaris Trollino 12 Metrostyle vozila. Kroz sam istorijski centar grada voze na baterije. Zabavno je da se sistem zove TRAM, ali je skraćenica od Transporte Metropolitano de la Plana, igra rečima. Naravno, pored trolejbusa, u gradu rade i autobusi. Commuter železnicom je povezan sa Valensijom (linija C-6) i intercity i brzim vozovima sa drugim destinacijama, a postoji i velika međugradska i lokalna autobuska stanica u sklopu kompleksa stanice.

Sorry za loš kvalitet fotki, telefon + očaj vreme.

IMG_5749.jpg

IMG_5779.jpg

IMG_5694.jpg

IMG_5782.jpg

IMG_5783.jpg
 
Hvala!
Upravo tako, stare stanice odišu izuzetnim karakterističnim pariskim šarmom, uz meni jako impresivnu eleganciju sa zilion belih pločica kojima je cela površina stanice obložena, od ulaza, preko tunela i perona, do drugih ulaza. Nove stanice, mada kako koje, su isto tako izuzetne. Jedina mana starih stanica je to što je jako teško kod njih napraviti liftove ili bilo kakav sistem koji bi olakšao kretanje starijih osoba, roditelja sa dečjim kolicima i osoba sa invaliditetom, pa tako se verovatno malo teže tu snalaze.
Ovaj voz na liniji 14 je pun pogodak za sve moguće pare. Interesantan je osećaj vožnje u takvom vozilu na gumama, s jedne strane je jako komforno i tiho, s druge strane pri određenim skretanjima se oseća odbijanje bočnih točkova, pa tako malo "cima" voz horizontalno. Ali istovremeno to omogućava i bržu vožnju i oštrije krivine - što me je i zapanjilo pri kakvim brzinama vozovi zaista idu u krivini i koliko su oštre krivine, u odnosu na ove koje sam navikao u Beču, gde vozovi baš preterano uspore.
Potrudiću se sutra (sutra danas 😆) da postavim i snimke iz metroa, a fali mi i slika metro stanice ispod železničke stanice Lion - prosto neverovatan dizajn i nešto što uopšte nisam zamišljao da može tako da izdrži ispod zemlje.
Bilo je predviđeno da se koriste gumenjaci zbog nagiba (ujedno pogodni za klizišta i bolnice) pa je usledilo pametovanje kako je to Godzila-bus a ne metro (WTF!?), što je i dovelo do višegodišnje drame oko metroa preko "Male Krsne".

Šta da ti kažem osim da smo dobili šta smo tražili.

Sad ovaj mini-metro neće biti na gumama, ali zato ni Prokop neće videti ni gradsku železnicu na metalnim točkovima, kamoli metro još bar jedan vek, ako ikad bude. Možda i zaključe da BG voz regionalnog tipa na desetak minuta ne rešava optimalno presedanje između dve susedne stanice pa zviznu neki Siemens Cityval na šatlu novi-stari Sajam-Beograd vuko*ebina-Autokomanda. Ko zna, možda im se upali lampica da predvide više vagona te produžennem formiraju M4, mada to ne bi bila klasična linija (toliko o unifikaciji).

Teoretski buka i vibracije mogu biti ublaženi kraćim, lakšim vagonima poput onih u Briselu, međutim uzevši u obzir očitu prednost još manjih i lakših gumenjaka, odnosno poodmaklu prvu fazu planiranja M1 čak i u slučaju zadržavanha postojećih trasa samo bi dobro uklopljen metroliki S-Bahn (u Ruskoj ili kod Gazele) dugoročno obezbedio mnogo širi efekat u odnosu na parče people movera.

Mnogo veći gradovi imaju takve metroe, a neki raspolažu i genijalnim presedačkim stanicama, poput ove u Montrelu:

Da je bar na osnovi mreže linija glavno presedanje rešeno na taj način uz ako ne makar okrznut Prokop kod Ortopedskog zavoda onda umrežen S-Bahn, ovo bi bio sasvim drugi projekat. U svakom slučaju i sami su priznali da ovakav metro ne može da isprati potrebe grada sa tri miliona putnika dnevno do 2041., pa će im opravdavanje veštog izostavanja alternarive još od 1982. iz godine u godinu postati sve teže. Tu su i izbori pa videćemo na šta će to na kraju da liči.
 
Има доста Хигера и БМЦ у Софији нисмо једини по том питању🤣
 
Atinski tramvaj. Obratite pažnu između 0:00-0:29, 1:30-1:50 i 20:00-23:00 kako tramvaj deli trasu sa automobilima u brzoj saobaraćajnici. Neobično.
Nemo daješ Stojčiću ideju za Gazelu, Bulevar Arsenija Čarnojevića, Franše d'Eperea, Ulicu Stefana Prvovenčanog i još neimenovanih deonica bivšeg autoputa. :ROFLMAO:

Šalu na stranu pretpostavljam da su se vodili logikom "ako može brzi autobus zašto ne bi mogao i brzi tramvaj", mada moram priznati da me plaše uključenja i neuvučena stajališta na otvorenom putu.

Sa druge strane ne vidim problem zašto se ne bi koristile paralelne servisne saobraćajnice koje odavno služe u svrhu javnog prevoza, kao i periferne magistrale, delovi SMT oko Banjice (zamisli 50 brzi premetro sa kraćim tunelima, vijaduktima, usecima, zasecima u cilju savladavanja većih nagiba).

Naravno dolaze u obzir samo dvosmerni tramvaji standardnog koloseka nalik sarajevskom. Poželjno u sinhronu koji bi se mogao koristiti i na potezima do Barajeva, Klenja, Bubanj potoka preko Vinče, svakako umrežen sa jednako frekventnim BG vozom.
 
елем, био сам поново у Стокхолму, после годину дана. слике од прошли пут су овде. сада сам се возио системима јавног превоза којима нисам прошле године, тако да извол'те

за почетак, Арланда експрес, брзи воз који иде од аеродрома Арланда до главне станице у Стокхолму за 18 минута

IMG-20240824-095742.jpg
IMG-20240824-100145.jpg
IMG-20240824-100300.jpg
IMG-20240824-100315.jpg


у Стокхолму се налази велики парк који се зове Скансен, који представља разне делове Шведске (детаљи). е, ту има једна успињача, али није радила док смо ми стигли:

IMG-20240826-171306.jpg
IMG-20240826-171338.jpg


до острва Јургорден, где се налази парк, може да се стигне бродом и трамвајем број 7. слике брода су биле прошле године, а ово су слике трамваја број 7, где вози троделни КАФ:

IMG-20240826-180915.jpg
IMG-20240826-180907.jpg

IMG-20240826-181327.jpg


идемо сада до Roslagsbanan, ускоколосечна железница од 3 линије која вози до северних и источних крајева града. занимљиво је да се у градској номенклатури води као лака железница. интересантна је ширина колосека од 891 мм, што представља 3 шведске стопе. имају два типа возова, старе X10p и нове Штадлерове X15p са по три модула. сви поласци се обављају са станице Стокхолм Исток, која је направљена само за ту железницу, и није повезана са осталим железничким системима

IMG-20240830-131053.jpg
IMG-20240830-132207.jpg


два стара модела:

IMG-20240830-131146.jpg
IMG-20240830-131244.jpg


нови модел:

IMG-20240830-131526.jpg
IMG-20240830-131546.jpg


сада се наш излет наставља до Lidingöbanan, који повезује град са острвом Лидинге, конкретно од станице Ропстен, где се завршава метро линија 13. исто саобраћају КАФ-ови трамваји, само што су овде четвороделни. интересантно је, да иако је пруга већим делом двоколосечна, саобраћај се одвија само једним колосеком (колико сам успео да приметим док сам се возио)

IMG-20240830-135726.jpg
IMG-20240830-140107.jpg
IMG-20240830-140207.jpg


а на железничкој станици Stockholm City (испод централне железничке станице), где саобраћа Pendeltåg, односно приградска железница, може да се уживо прати локација сваког од возова који се налазе у близини станице:

IMG-20240830-151016.jpg


а возови који саобраћају су шестоделни X60, односно Алстом Корадије, које саобраћају у синхрону по две гарнитуре

IMG-20240830-152052.jpg
IMG-20240830-151946.jpg

IMG-20240830-151214.jpg
IMG-20240830-152153.jpg


идемо сада на станицу Алвик, где се укрштају зелене метро линије и Nockebybanan, трамвајска линија која вози у западно предграђе. са једне стране, перон је висине за метро (дакле 1 метар), а са друге стране 350 мм, колико је висина пода на трамвају

IMG-20240831-131258.jpg
IMG-20240831-131308.jpg


ето, толико од ове репортаже
 
сада се наш излет наставља до Lidingöbanan, који повезује град са острвом Лидинге, конкретно од станице Ропстен, где се завршава метро линија 13. исто саобраћају КАФ-ови трамваји, само што су овде четвороделни. интересантно је, да иако је пруга већим делом двоколосечна, саобраћај се одвија само једним колосеком (колико сам успео да приметим док сам се возио)
Između 2013 i 2015 vršena je rekonstrukcija Lidingöbanan gde je dosta deonica dobilo dupli kolosek. Ideja je da se Lidingöbanan i linija 7 (Spårväg City) spoje.
 
1000037322.jpg

1000037321.jpg


1000037320.jpg




Napreduju radovi prema hrasnici pocelo postavljanje prvog sloja betona

I sto je vazan segment javnog prevoza, brzina protoka saobraćaja radi se trenutno na 163 raskrsnice modernizacija ugradnja novih semafora, senzora, tastera i zvucne najave i gdje ce se sa svim raskrsnicama u gradu upravljati iz centra za upravljanje saobracaja ocekuje se 30% ubrzanje saobraćaja

Na svim semaforiziranim raskrsnicama bit će izvršena antikorozivna zaštita i farbanje semaforskih stubova, zamjena ili postavljanje novih stubova, kao i postavljanje potpuno nove kablovske i podzemne kanalizacije. Izvršit će se instalacija novih LED semaforskih lanterni, kao i pješačkih tastera čiji će zvučni signal od sada biti u sklopu lanterni, kako ne bi bile predmet uništavanja i vandalizama kao u godinama ranije. Na taj način Sarajevo će biti jedan od rijetkih gradova u Europi koji će imati tastere i zvučne signale za pješake na svim semaforiziranim raskrsnicama. Pored navedenog, raskrsnice će imati različite detektore, kamere i senzore za detektovanje nakupljanja vozila", rekao je ministar saobraćaja KS Adnan Šteta tokom obilaska radova na Drveniji.

Jedan od najbitnijih detektora bit će onaj za tramvaje gdje će sistem prepoznavati približavanje tramvaja raskrsnici i davati slobodan prolaz tramvajima i na taj način tramvajski saobraćaj će imati prioritet prolaska na svim raskrsnicama.

I posebno socijalni aspekt javnog prevoza je nastavljen i ove godine gdje svi srednjoskolci, studenti i penzioneri imaju besplatan kupon gdje lokalna vlast u 100% iznosu subvencira te kupone, a nocni prevoz je isto tako besplatan po istom osnovu, a nezaposleni placaju mjesecni kupon koji kosta 10 eura a redovna cijena radnickog kupona kosta 25eura
 
Vrh