Vruća tema ovogodišnjih pokrajinskih izbora u Holandiji su pored krava bio i sam javni prevoz, naime problematika u kojima mnoga ruralna mesta ostaju bez direktnih i visokofrekventnih autobusa.
Da bi smo shvatili celu sliku, moramo da se vratimo u 2020. godinu koja je bila dobro ometena Koronom, još tada su se firme pod koncesijama u različitim pokrajinama našle u problemima, zbog umanjenog profita, redukovanog prevoza i znatno smanjenog broja putnika.
Sve je to uslovilo da prevozničke kompanije racionališu linije, pre svega u ruralnim sredinama kao što su pokrajine "Friesland", "Limburg" itd...
Tokom 2022. godine sektor javnog prevoza je trebao da se oporavi, to je bio jedini sektor u Holandiji koji je i dalje primao "Korona pomoć" kroz celu godinu, međutim zbog rasta cene energenata & nezadovoljstvom plata radnika došlo je do jedne krajnje neizdržljive situacije.
Prvo su Holandske Železnice (NS) štrajkovale za bolje uslove, sam NS je najviše bio pogođen nedostatkom osoblja što je dovelo da se raspoloživo osoblje što više eksploatiše kako bi se umanjio tekući nedostatak, na kraju kolektivni ugovor je sklopljen.
Danas se železnički sektor "vratio" u 2019. godinu po brojkama, a u međuvremenu NS je primio preko 5000 hiljada novih radnika, inače bilo je prijavljeno 50,000 kandidata, ali su većina odbijena zbog rigoroznih pravlia koje nameće NS.
Elem, to nije bio kraj mukama sektora, u Holandiji postoje 4 kolektivna ugovora za radnike javnog prevoza, mnogo je teško objasniti podelu, ali hajde da napišem da se deo radnika opet pobunio ove godine iz jedna od tih 4 KU-a, većinom to su bili vozači/mašinovođe koje su radili u firmama kao što su "Qbuzz", "Keolis", "EBS", "Arriva" itd...
To je značilo da je prevoz u Amsterdamu, Roterdamu, Hagu funkcionisao, jer su oni pod drugim KU-om, međutim prevoz u Utrechtu ili Groningenu i drugim Holandskim gradovima nije.
Proteste su organizovali sindikati "FNV" & "CNV" i oni su se dešavali 2 puta sedmično, ove nedelje je doneta odluka da opet sednu za sto sa poslodavcima i pronađu rešenja oko manjeg stresa & većih plata, tako da se protest neće sledeće nedelje održavati.
Da se vratim na temu izbora, partije poput nove "BBB" ili koalicije "PvdA/GroeneLinks" traže da se javni prevoz vrati u sela i uopšteno manje mesta na nivou iz pređašnjih vremena, u Holandiji su u prošlih 3 godine ukinuta 1500 stajališta, čime su mnogi ljudi izgubili pristupačnost i postali "transportno siromašni".
Jedna od tužnijih priča, jeste ona u kojoj je samohrana majka sa dvoje dece izgubila autobusko stajalište u blizini i sada mora da hoda 2km ka novom koje se nalazi na kraju sela, sve su to rezultati te nove racionalizacije linija od strane prevoznika.
S obzirom na rezultate izbora održanih juče, BBB ima 15-16 mesta, PvdA/GroeneLinks 15 mesta & trenutna vladajuća koalicija je pala na 24 mesta, postoji još nekoliko stranaka, ali sa znatno manjim brojem mesta u Senatu.
S obzirom na takav ishod, deluje da će se u budućnosti javni prevoz oporavljati uz veliku finansijsku podršku, pak ostaje nam da vidimo šta će se stvarno dešavati.
I za sam kraj, jedna simbolična fotografija Ruralnog autobusa sa natpisom "Geen Dienst" (nema vožnje), i nadom da će se na toj tabli jednom u budućnosti naći nazivi mnogih sela koja su izgubila vezu sa javnim prevozom.
Pogledajte prilog 156302