Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Evo i nekih vesti iz mog komšiluka. Na sajtu gradskog prevoza Nirnberga objavljena je virtuelna 360 stepeni tura kroz Siemens Avenio tramvaja koji su proizvedeni u Kragujevcu, kako to izgleda možete ovde da vidite: https://www.vag.de/fileadmin/user_upload/24_virtueller_rundgang_avenio/index.html

Stanovnici Nirnberga su se 14. januara oprostili od garnitura DT1 za tamošnji metro. DT1 garniture su 50 godina vozile korisnike nirnberškog metroa, a sva vozila su zamenjena novom serijom G1 vozila. Zadnja DT1 garnitura će biti izložena u muzeju.

Ovako je izgledao oproštaj:
1674205371725.png

1674205380664.png

1674205405798.png


Na putu za depo, sa strane se vidi G1 serija garnitura
1674205442837.png


Izvor:
 
Siemens-ov "Combino" u ulici sa novim lice "Niuwezijds Voorburgwal", ulica je izgubila nekoliko parking mesta, a biciklisti su najviše profitirali što se može primetiti sa fotografije, moram da napišem da se automobliski saobraćaj sveo na minimum nakon rekonstrukcije ulice.

DSC_7991.jpg


DSC_7994.jpg


A pre Rekonstrukcije, ulica je izgledala ovako:
Снимак екрана (568).png


Pak, tokom moje posete bio je obnovljen samo jedan deo ulice, a ovaj drugi je tek počinjao sa radovima, par fotosa sa te početne faze:

Tokom početne faze, tramvajski saobraćaj je bio u totalnoj blokadi u ovom delu ulice, linije 13 & 17 su se terminirale na DAM-u, dok su linije 2 & 12 išle drugačijom trasom.

DSC_7070.jpg


DSC_7264.jpg


Suma Sumarum jedna jako lepa praksa o uređivanju ulica, sve je ovo deo celokupnog projekta Amsterdama o uklanjanju 10,000 nadzemnih parking mesta, najveći dobitnici toga će biti biciklisti i pešaci, javni prevoz će ostati manje više u neizmenjenom obliku (iovako su bili izdvojeni od ostalih učesnika u saobraćaju pre).:)
 
BARSELONA — U nastojanju da smanje saobraćajne gužve i obuzdaju emisiju gasova staklene bašte koji izazivaju klimatske promene, opštine od Barselone do Brisela krenule su u ono što se naziva „revolucijom transporta“. Urbani centri širom kontinenta usvojili su mnoštvo inovativnih šema dizajniranih da usmere vozila iz prepunih centara, stvarajući takozvane 15-minutne gradove — gde automobili nisu potrebni, a usluge poput banaka, berbera, prodavnica prehrambenih proizvoda i lekara su kratke. šetnja ili vožnja biciklom.

Ovo je sjajna ideja, citao sam ranije da ce i u Engleskoj uvsti isto.
Jednostavno, gradjani nece smeti da koriste automobile za kratka rastojanja, bice na odredjen nacin obeshrabrivani da to rade, bilo povecanjem poreza, bilo kaznama. A opstine se trude da sve sto ljudima nuzno treba bude na 15 min. peske.

Zamislimo kako bo bilo dobro u Beogradu zabraniti privatnim licima da voze po centru, jer zaista, ko zivi na Starom Gradu, delu Palilule i Savskog Venca, ne bi smeo da koristi automobil u centru.
 
Како би било лепо забранити ширење тоталитарних идеологија и агенди.
Zapad posebno kada su u pitanju opšte namere preferira politički korektnu tzv. pasivnu agresiju. Sve je to lepo upakovano, vuk u jagnjećoj koži. A moja baba nije gradila Barselonu do čke materine, nego njihova - bukvalno. To ne mogu da opovrgnu.

Prvo poste ulice, sada i životni stil. Boli ih uvo da li će neko naći prihvatljivo radno mesto u krugu od 15min u najkraćem roku dok ih izvršitelji ne izbace iz kuće. Telekomuting ni ne pominju iako bi on najbrže eliminisao čepove i povišen intenzitet saobraćaja (ciljaju "neobavezna" putovanja kojih je manje od "obaveznih", bar prema njihovom protektivnom stavu radničke ideologije kuća-posao-posao-kuća). A prevoz nikako ni da približe idealnom (i dalje velike gužve, i dalje grade špagete od metro, i dalje ne skrašavaju autobuse - ne znaš više gde će da te odvede koliko često menjaju linije, svako malo ukidaju slabe, dok one preopterećene ne mogu da unaprede preko noći, upravo zbog njihove "gorepomenute babe").

Gradovi su nam nepostojani, to je neželjena posledica neobuzdanog razvoja. Sada kad su videli koliko su pogrešili pokušavaju da svale krivicu na žrtvu koja nema izbora. Porediti Barselonu sa Manresom prečnika cca 2km nije realno, ali mala mesta više funkcionišu ko vertikalne arkologije. Kad ti se predgrađa mrcvare 50km 15-minutni centar neće znatno popraviti eminisiju gasova gradova iz ere parnjača.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: MC_
Мислим да се у Европи, једноставно, полудело. И то је сва мудрост. Пре 30-40 година, било је нормално.
Саобраћајна гужва - big deal. Смак света. Фали нешто Барселони, јесте.
 
Pa fali jer nikad nije dosta, nikad nije dobro. Što je bolje u praksi to je gore u glavi. Progres obično prati arogancijom. To je i uzrok antropogenog globalnog zagrevanja. Prečice se prave na sve strane samo da se dokaže kako je ispred, da se na konkurenciju gleda odozgo.

Najgore što se fokusira na centar koji je ujedno i najbolje pokriven javnim prevozom, pa stoga ima i najbolju predispoziciju za smanjenu neobaveznu cirkulaciju automobila. Posebno Barselona koja je jedan od najbolji primera organizacije javnog prevoza gradova te veličine, standarda i stepena motorizacije na Zapadu. Što je bolji prevoz do će više i motorizovano stanovništvo isti koristiti umesto automobila na delu putovanja. Taj san o idičičnoj atmosferi metastaziranih neoltskih naseobina na 5 miliona gde svi pešače pokvariće im buka dronova iznad glava, brže nego što mnogu da zamisle.
 
Zapad postepeno gradi politicki autoritet koji ce primorati ljude na novi nacin zivota.
Korona je bila jedna pokazna vezba. Rat ce takodje uciniti svoje.
Secam se leta 2020. nije bilo lose, svi su bili u kraju.
Mislim da se polako i lagano vracamo na zivot iz pedesetih godina.
Eliminacija mobilnosti nije losa stvar. Mobilnost pumpa ego.

Ljudi ce poceti ponovo da se druze s komsijama, deca ce ponovo da igraju fudbal na ulicama.
Imacemo novu lokalnu demokratiju.
Mobilnost i slobodu ce ljudi da imaju u sferi informacija, imace internet.
Ako ne mogu da idu na neku predstavu jer ce i 20 km da bude predaleko, moci ce da gledaju prenos.
Vikend putovanja kolima ce postati preskupa i stvar proslosti.

Mislim da je to dobar razvoj dogadjaja, sva ta ogranicenja, ocito smo na ivici ekoloske provalije i delovace se odmah.
Jedan anarhista je ovakav razvoj dogadjaja predvideo jos pre 40 godina.
 
Takvom politikom će ti i dalje ostati problem lokalnog smeća, jer kad ti ovi prepametni Megatrendovci posklanjaju sve kante za đubre, kako se iste ne bi prepunjavale u rekordnom roku, nećeš imati izbora nego da đubre odlažeš na livade i slobodne prostore oko zgrada u kojima živiš.​
 
Takvom politikom će ti i dalje ostati problem lokalnog smeća, jer kad ti ovi prepametni Megatrendovci posklanjaju sve kante za đubre, kako se iste ne bi prepunjavale u rekordnom roku, nećeš imati izbora nego da đubre odlažeš na livade i slobodne prostore oko zgrada u kojima živiš.​
Pretpostavljam da bi sluzbe funkcionisale bez ogranicenja.
Ogranicavanje, zabranjivanje, obeshrabrivanje mobilnosti privatnih lica trebalo bi da dovede do obljeg rada sluzbi.
recimo, GSP bolje radi kad su manje guzve u saobracaju.
 
Evo opet mene sa fotkama iz meni najbližeg "većeg" grada Vircburga, koliko je grad lep toliko su im tramvaji i ružni. Meni lično najružniji tramvaji koje sam video u životu, ali ono zašta imam veliko poštovanje je to što te tramvaje održavaju pa su u tip top stanju iako su prvi takvi tramvaji izašli pre 35 godina na ulice tog grada:
img_203182ik7.jpeg


img_2032zdcby.jpeg


img_20557ddi5.jpeg


img_2056aecus.jpeg


img_20540hc98.jpeg
 
Vruća tema ovogodišnjih pokrajinskih izbora u Holandiji su pored krava bio i sam javni prevoz, naime problematika u kojima mnoga ruralna mesta ostaju bez direktnih i visokofrekventnih autobusa.

Da bi smo shvatili celu sliku, moramo da se vratimo u 2020. godinu koja je bila dobro ometena Koronom, još tada su se firme pod koncesijama u različitim pokrajinama našle u problemima, zbog umanjenog profita, redukovanog prevoza i znatno smanjenog broja putnika.
Sve je to uslovilo da prevozničke kompanije racionališu linije, pre svega u ruralnim sredinama kao što su pokrajine "Friesland", "Limburg" itd...
Tokom 2022. godine sektor javnog prevoza je trebao da se oporavi, to je bio jedini sektor u Holandiji koji je i dalje primao "Korona pomoć" kroz celu godinu, međutim zbog rasta cene energenata & nezadovoljstvom plata radnika došlo je do jedne krajnje neizdržljive situacije.

Prvo su Holandske Železnice (NS) štrajkovale za bolje uslove, sam NS je najviše bio pogođen nedostatkom osoblja što je dovelo da se raspoloživo osoblje što više eksploatiše kako bi se umanjio tekući nedostatak, na kraju kolektivni ugovor je sklopljen.
Danas se železnički sektor "vratio" u 2019. godinu po brojkama, a u međuvremenu NS je primio preko 5000 hiljada novih radnika, inače bilo je prijavljeno 50,000 kandidata, ali su većina odbijena zbog rigoroznih pravlia koje nameće NS.

Elem, to nije bio kraj mukama sektora, u Holandiji postoje 4 kolektivna ugovora za radnike javnog prevoza, mnogo je teško objasniti podelu, ali hajde da napišem da se deo radnika opet pobunio ove godine iz jedna od tih 4 KU-a, većinom to su bili vozači/mašinovođe koje su radili u firmama kao što su "Qbuzz", "Keolis", "EBS", "Arriva" itd...
To je značilo da je prevoz u Amsterdamu, Roterdamu, Hagu funkcionisao, jer su oni pod drugim KU-om, međutim prevoz u Utrechtu ili Groningenu i drugim Holandskim gradovima nije.
Proteste su organizovali sindikati "FNV" & "CNV" i oni su se dešavali 2 puta sedmično, ove nedelje je doneta odluka da opet sednu za sto sa poslodavcima i pronađu rešenja oko manjeg stresa & većih plata, tako da se protest neće sledeće nedelje održavati.

Da se vratim na temu izbora, partije poput nove "BBB" ili koalicije "PvdA/GroeneLinks" traže da se javni prevoz vrati u sela i uopšteno manje mesta na nivou iz pređašnjih vremena, u Holandiji su u prošlih 3 godine ukinuta 1500 stajališta, čime su mnogi ljudi izgubili pristupačnost i postali "transportno siromašni".
Jedna od tužnijih priča, jeste ona u kojoj je samohrana majka sa dvoje dece izgubila autobusko stajalište u blizini i sada mora da hoda 2km ka novom koje se nalazi na kraju sela, sve su to rezultati te nove racionalizacije linija od strane prevoznika.
S obzirom na rezultate izbora održanih juče, BBB ima 15-16 mesta, PvdA/GroeneLinks 15 mesta & trenutna vladajuća koalicija je pala na 24 mesta, postoji još nekoliko stranaka, ali sa znatno manjim brojem mesta u Senatu.
S obzirom na takav ishod, deluje da će se u budućnosti javni prevoz oporavljati uz veliku finansijsku podršku, pak ostaje nam da vidimo šta će se stvarno dešavati.

I za sam kraj, jedna simbolična fotografija Ruralnog autobusa sa natpisom "Geen Dienst" (nema vožnje), i nadom da će se na toj tabli jednom u budućnosti naći nazivi mnogih sela koja su izgubila vezu sa javnim prevozom.:)

DSC_8349 (2).jpg
 
Evo opet mene sa fotkama iz meni najbližeg "većeg" grada Vircburga, koliko je grad lep toliko su im tramvaji i ružni. Meni lično najružniji tramvaji koje sam video u životu, ali ono zašta imam veliko poštovanje je to što te tramvaje održavaju pa su u tip top stanju iako su prvi takvi tramvaji izašli pre 35 godina na ulice tog grada:
img_203182ik7.jpeg


img_2032zdcby.jpeg


img_20557ddi5.jpeg


img_2056aecus.jpeg


img_20540hc98.jpeg
Ova unutrašnjost tramvaja čini da se putnik vrati kroz vreme negde u period kraja hladnog rata.
 
Evo opet mene sa fotkama iz meni najbližeg "većeg" grada Vircburga, koliko je grad lep toliko su im tramvaji i ružni. Meni lično najružniji tramvaji koje sam video u životu, ali ono zašta imam veliko poštovanje je to što te tramvaje održavaju pa su u tip top stanju iako su prvi takvi tramvaji izašli pre 35 godina na ulice tog grada:
img_203182ik7.jpeg


img_2032zdcby.jpeg


img_20557ddi5.jpeg


img_2056aecus.jpeg


img_20540hc98.jpeg
Pa šta da se radi kad je to Nemačka verzija čeških, rumunskih i ruskih od kojih je bar neuporedivo kvalitetnija. ;) Skrpiš i vratiš na ulicu.

Inače moram priznati da je interesantno rešenje niskopodnog dela koje omogućava izbegavanje gore-dole prolaska kroz vozilo. Braća Nemci pragmatični, nema šta.
Vruća tema ovogodišnjih pokrajinskih izbora u Holandiji su pored krava bio i sam javni prevoz, naime problematika u kojima mnoga ruralna mesta ostaju bez direktnih i visokofrekventnih autobusa.

Da bi smo shvatili celu sliku, moramo da se vratimo u 2020. godinu koja je bila dobro ometena Koronom, još tada su se firme pod koncesijama u različitim pokrajinama našle u problemima, zbog umanjenog profita, redukovanog prevoza i znatno smanjenog broja putnika.
Sve je to uslovilo da prevozničke kompanije racionališu linije, pre svega u ruralnim sredinama kao što su pokrajine "Friesland", "Limburg" itd...
Tokom 2022. godine sektor javnog prevoza je trebao da se oporavi, to je bio jedini sektor u Holandiji koji je i dalje primao "Korona pomoć" kroz celu godinu, međutim zbog rasta cene energenata & nezadovoljstvom plata radnika došlo je do jedne krajnje neizdržljive situacije.

Prvo su Holandske Železnice (NS) štrajkovale za bolje uslove, sam NS je najviše bio pogođen nedostatkom osoblja što je dovelo da se raspoloživo osoblje što više eksploatiše kako bi se umanjio tekući nedostatak, na kraju kolektivni ugovor je sklopljen.
Danas se železnički sektor "vratio" u 2019. godinu po brojkama, a u međuvremenu NS je primio preko 5000 hiljada novih radnika, inače bilo je prijavljeno 50,000 kandidata, ali su većina odbijena zbog rigoroznih pravlia koje nameće NS.

Elem, to nije bio kraj mukama sektora, u Holandiji postoje 4 kolektivna ugovora za radnike javnog prevoza, mnogo je teško objasniti podelu, ali hajde da napišem da se deo radnika opet pobunio ove godine iz jedna od tih 4 KU-a, većinom to su bili vozači/mašinovođe koje su radili u firmama kao što su "Qbuzz", "Keolis", "EBS", "Arriva" itd...
To je značilo da je prevoz u Amsterdamu, Roterdamu, Hagu funkcionisao, jer su oni pod drugim KU-om, međutim prevoz u Utrechtu ili Groningenu i drugim Holandskim gradovima nije.
Proteste su organizovali sindikati "FNV" & "CNV" i oni su se dešavali 2 puta sedmično, ove nedelje je doneta odluka da opet sednu za sto sa poslodavcima i pronađu rešenja oko manjeg stresa & većih plata, tako da se protest neće sledeće nedelje održavati.

Da se vratim na temu izbora, partije poput nove "BBB" ili koalicije "PvdA/GroeneLinks" traže da se javni prevoz vrati u sela i uopšteno manje mesta na nivou iz pređašnjih vremena, u Holandiji su u prošlih 3 godine ukinuta 1500 stajališta, čime su mnogi ljudi izgubili pristupačnost i postali "transportno siromašni".
Jedna od tužnijih priča, jeste ona u kojoj je samohrana majka sa dvoje dece izgubila autobusko stajalište u blizini i sada mora da hoda 2km ka novom koje se nalazi na kraju sela, sve su to rezultati te nove racionalizacije linija od strane prevoznika.
S obzirom na rezultate izbora održanih juče, BBB ima 15-16 mesta, PvdA/GroeneLinks 15 mesta & trenutna vladajuća koalicija je pala na 24 mesta, postoji još nekoliko stranaka, ali sa znatno manjim brojem mesta u Senatu.
S obzirom na takav ishod, deluje da će se u budućnosti javni prevoz oporavljati uz veliku finansijsku podršku, pak ostaje nam da vidimo šta će se stvarno dešavati.

I za sam kraj, jedna simbolična fotografija Ruralnog autobusa sa natpisom "Geen Dienst" (nema vožnje), i nadom da će se na toj tabli jednom u budućnosti naći nazivi mnogih sela koja su izgubila vezu sa javnim prevozom.:)

Pogledajte prilog 156302
Znači da Velika Britanija nije sama po pitanju marginalizacije lokalnog prevoza, ali da im komšije bar ulažu značajan napor u poboljšanje stanja.

Bojim se da ovde gde se prevoz odavno značajno dotira ni to više nije garancija, ako ćemo bar po okolini Novog Sada koja je odsečena od istog još od propasti ATP Vojvodina. Nekada nisu terali decu sa 16 godina da polažu vožnju, kamoli da im kupe kola za punoletstvo kako bi sleteli u jarak za par meseci (niko nemari što propis kaže da mora da ima suvozača), ali sada domaćinstvo na 20-ak km od Futoške neretko ima onoliko automobila koliko članova. Ako neko misli da je situacija u Beogradu mnogo bolja, slobodno nek pokuša da se domogne Pudaraca. Češće ide smederevski do Vodnja nego beogradski do obližnjeg Živkovca, uz to i solo.
 
@Express, која места су одсечена од Новог Сада након пропасти АТП Војводина? Околина Новог Сада у кругу од 20 км (Град Нови Сад, општине Темерин, Беочин и Сремски Карловци) се увек ослањала на ЈГСП Нови Сад и они, уз Град Нови Сад за своју територију, су кривци за лошу повезаност неких места.
А породице са више аутомобила постоје и у граду, па и у они деловима који су одлично покривени градским превозом.
 
Video taj brend i pre, al nisam se nešto bacao u istraživanje porekla. Sad eto znam da je Ukrajina u pitanju. Ne znam kakav im je plasman, niti kad su počeli sa radom. Znam samo da ih još Aleksandrija ima, bar onaj njen iole podnošljiv deo.
 
Malo iznenađenje od Setre, izbacili su novu generaciju u "Intercity" programu aka Prigradu/Međugradu.

Radi se o Multiclass-u serije 500 LE (Low Entry), u odnosu na prošlu generaciju imaćemo čak 4 podmodela, najavljuju i da će autobusi ispunjavati uslove klase 1 (gradski autobus) & klase 2 (Međugrad).

U ponudi su:
1) Multiclass S 510 LE dužine od 10,51 metara i kapacitetom od 39 sedišta.
2) Multiclass S 515 LE dužine 12,21 metara i kapacitetom do 51 sedišta.
3) Multiclass S 516 LE dužine 12,92 i kapacitet od 59 sedišta.
4) Multiclass S 518 LE (ovo je troosovinac) dužine 14,52 i sa 63 sedišta.

Modeli će biti opremljeni i novom PPC tehnologijom ( Predictive Powertrain Control (PPC) cruise control ), ta tehnologija će olakšavati vozaču vožnju tako što će se automatski menjač prilagođavati topografiji područja vožnje.
Što se tiče motora, osnovna verzija će imati OM 936 šestocilindarac, u verziji sa 299 "konja" ili 354 "konja", troosovinci će imati OM 470 šestocilindarski sa 394 "konja", sve to upareno sa menjačem ZF Ecolife 2 ( 6 brzina ) ili "Voith Diwa NXT" sa 7 brzina.
Pored ovih modela svoje mesto je našao i "Hibridni" sa OM 936 motorom & elektromotorom snage od 14 kW.
Zanimljivo ili ne, sve verzije imaju mogućnost ugradnju trećih vratiju.

Da ne mlatim više, evo i prvih fotki koncepta nove generacije:

23DT058_001-1920x1080.jpg


23DT058_002-1920x1080.jpg


23DT058_003-1920x1080.jpg


23DT058_007-1920x1080.jpg
 
Vrh