Generalštab u Beogradu, posle deset godina (1)
Đorđe Bobić
Deset godina je prošlo od bombardovanja i urušavanja zgrada Generalštaba u ulici Miloša Velikog u Beogradu. Jedne majske noći 1999 godine, bacilo je bombe i ozbiljne ranilo zdanja. Od tada arhitektura čeka da rane budu izvidane i građevine vratćene u gradsku vrevu. Zgrade za potrebe Generalštaba Jugoslovenske narodne armije je projektovao arhitekta Nikola Dobrović, po njegovim nacrtima sazidane su i useljene 1965. godine. Otada su svojim likom obogaćivale Beograd i obeležavale metropolu, bile su znak prepoznavanja na raskršću dve glavne gradske ulice. U najboljoj tradicji moderne sa prepoznatljivim Dobrovićevim rukopisom, šezdesetih godina predstavljale su iskorak u nove predele arhitekture, u osvajanje novih stvaralačkih prostora i to ne samo u Beogradu ili Jugoslaviji, stizale su te poruke daleko po planeti.
Kompleks Generalštaba sa obe strane Nemanjine ulice bio je tada jedno od najznačajnijih dela jugoslovenske arhitekture u Srbiji. I sada, urušene i zapostavljene, zrače istu energiju. Kompleks Generalštaba je obeležio epohu, i arhitekta Dobrović je postavio referentnu vrednost koja je postala vrednosni sud za stvaranje arhitekata decenijama posle tog događaja. Čak i sada, danas, u stanju kakvom su dominiraju u gradskom pejsažu i kazuju poruku o arhitekturi neosporne vrednosti koju ni nasilnički čin niti proteklo vreme nisu umanjili.
Od te majske noći poslednje godine prošlog veka traju polemike o tome da li zgrade Generalštaba treba srušiti i zidati neke druge, ili ih treba očuvati i rekonstruisati, dovesti ih u autentično, izvorno stanje. I kako to uraditi, odakle namaći potreban novac, da li ih prodati ili ostaviti u vlasništvu države? Svi pozvani i nepozvani iskazivali su svoje mišljenje. Bilo je onih koji su tražili obnovu ističući vrednost arhitektonsku i istorisku, a drugi su tražili da se sruši do kraja jer su prepoznali simbol komunističkog perioda, podsećalo ih je na kanjon Sutjeske što je njima bio dovoljan razlog za rušenje. Srećom, ništa se nije dogodilo, kao da je neki mudri nevidljivi duh, uprkos brzopletim i nedorečenim namerama ovozemaljskih službenika i dužnosnika, sprečavao da se nanese nepopravljiva šteta ne samo zdanjima Generalštaba već i kulturi naroda u kojoj ona zauzimaju uzorno i zaluženo mesto. Zgrade Generalštaba čekaju svoj usud, napuštene i ophrvane nebrigom iza metalne ograde sa grafitima, a građani u prolazu bacaju oko i bivaju gnevni što im ruševine kvare ugođaj po sunčanom danu, ili misle sve najgore o bacačima bombi. Državni službenici su takođe, po službenoj dužnosti, pogledavali na zgrade smišljajući kako da ih prodaju na pijaci nekretnina (i umalo se to nije dogodilo), ne bi li ih kupac srušio i na tom mestu, prestižnoj gradskoj lokaciji, izidao neke druge, lepše i starije i sa više metara kvadrtanih, a država dobila neki novac za svoje potrebe i oslobodila se brige o ranjenim zdanjima.
Zahvaljujući inicijativi jednog građanina, arhitekte koji je dobio podršku kolega, Društva arhitekata Beograda, kabineta gradonačelnika Beograda a potom i probuđenih nadležnih institucija koje se u državi bave zaštitom istorije arhitekture i kulturne zaostavštine, vlada je 2005. godine donela odluku da kompleks zgrada Generalštaba uvrsti u nacionalnu kulturnu baštinu i zaštiti kao kulturno dobro. Zdanja su tako istrgnuta iz ruku komercijalno nastrojenih državnih službenika jer odluka o zaštiti je zahtevala da se lik zdanja, fasada i lice moraju vratiti u prvobitno, autentično stanje kako je arhitekta Nikola Dobrović osmislio. Unutrašnjost zgrada, pa i namena, mogu se menjati. Na pijaci nekretnina to nije prihvaćeno sa odobravanjem, verovatno zato što cena obnove i rekonstrukcije prevazilazi okvir u kojem kupac, vlasnik kapitala, može naći prostora za ostvarenje svog profita.
U nedostatku drugačije vizije osim prodaje zdanja na pijaci (a izgleda da nije ni pokušano da se sete nečeg drugog), državna institucija na koju je zdanje uknjiženo i dalje insistira na prodaji ali misli da bez ukidanja zaštite kulturnog dobra to neće biti moguće, jer zdanja sa „teretom“ zaštite, navodno, gube na tržištu značajni procenat vrednosti koju bi inače imala ako bi njihov tretman bio slobodan i prepušten volji i želji kupca nekretnine i zemljišta istovremeno.
Ministarstvo odbrane je nadležno za kompleks Generalšraba u ime države i verovatno nema novca za obnovu, poseduje nekretninu koja nije u funkciji i koja mu izgleda nije potrebna pa želi njenom prodajom da reši mnoge druge probleme, što je prihvatljiv i razumljiv razlog. Ministrastvo je državna institucija pa kad ono nije u moći da zdanje uredi, država, posebno kada se radi o vrhunskom delu nacionalne kulturne baštine, treba da preuzme brigu o zdanju i u okviru državnog budžeta stvori stavku sa dovoljno para (javnih para kojima država raspolaže u ime građana, vlasnika tih para) i nameni ih rekonstrukciji Generalštaba. Država treba da rekonstruiše i obnovi zdanja čiji je vlasnik u ime svih građana, jer ozbiljna država ne prodaje narodno kulturno blago na pijaci. Posle obnove moguće je zdanja nameniti javnom dobru, kulturi, umetnosti, univerzitetu, nauci, moguće je čak i jednu polovinu zdanja komercijalno iznajmljivati na tržištu i od toga izdržavati deo namenjen javnim poslovima na drugoj strani Nemanjine ulice. Čini se da to nije tako komplikovano i da je sasvim dostižno i održivo. Dotle, dok nadležni to ne razumeju a onda donesu odluku sledeći moj savet, zgrade Generalštaba praviće društvo Narodnom muzeju, Muzeju savremenu umetnosti, depou Narodne biblioteke ...
(1) Tekst je objavljen prvi put 6 maja 2009 godine na desetogodišnjicu bombardovanja zgrada Generalštaba a potom, godinu dana kasnije, 2010 godine ponovo u mojoj knjizi „Beleženje po Beogradu“ u izdanju SAMZDAT B92. I sada, 2012 godine na blogu uz manje autorove intervencije.