Šta je novo?

Energetika

Podrazumeva se da će energija morati da se štedi. Isto tako da su trenutne potrošnje nekih sektora privrede neodržive i da prosto nije moguće da se ti sektori šire po obimu, a da i dalje troše isti procenat energije. Naprimer AI u buduće neće smeti da bude toliko energetski intenzivan toliko koliko je sad, pošto onda jednostavno neće MOĆI da ima veću ulogu koju bi trebalo da ima, a recimo potrošnja za rudarenje kriptovaluta je takođe neodrživa i ustvari sasvim besmislena kao potrošač. Na svim ovim problemima se intenzivno radi.

Međutim, prelaz sektora transporta sa fosilnih goriva na električni pogon uopšte nije veliki problem jer na transport u svetu otpada samo 1,8% potrošnje energije. Uz razuman razvoj električna mreža i proizvodni kapaciteti to lako mogu da postignu uzevši u obzir da zbog potrebe za amortizacijom uložene vrednosti u vozni park, zamena vozila električnim modelima ionako ne može da napreduje previše brzo. Takođe, punjenje električnih vozila može da bude u dobroj meri distribuirano pošto oni već imaju ugrađene sopstvene kapacitete za čuvanje energije (interne baterije u vozilima) pa nisu previše osetljivi na varjabilnost proizvodnje obnovljivih izvora energije. Privatni solarni paneli po krovovima kuća i po firmama mogu da napajaju njihova vozila tako da se veliki deo te potrošnje uopšte i ne prenosi na električnu mrežu. Prelaz na elektična vozila zato nije problematičan, pa zato to i nas sigurno čeka. Drugi problemi su bitno teži od ovoga.
 
Sve to što pričaš Bendere stoji. Ali, tako to ide sa "napredtkom", mora se trošiti. Samo jedna mala digresija - veliki problemi se oečkuju u svetskoj trgovini zato što Kina jača svoje kapacitete za proizvodnju svega i svačega, od kišobrana do superkompjutera. Ali istovremeno komunistaička partija neće da se povećaju plate i standard kineza nego sve to ide u izvoz. Toliko proizvoda nema ko da kupuje a da ne uništi svoju industriju, tako da se već krenulo sa tarifama i trgovinskim ratovima. A to je samo početak. Razlog za sve to, KIna mora da ima rast GPDa od 5%, tako je odredio brat Xi.
Da se vratim na temu; koliko god štedeli potrošnja struje će se povećavati. NE možemo to sprečiti. I ne treba se ni truditi pošto protiv vetrenjača nije uspeo ni Don KIhot. Mora da se razmišlja kako da povećamo svoju proizvodnju. Mada ima i drugo rešenje - uvoz. Ali onda nema ništa od energetske nezavisnosti.
Da ne bude zabune, razdvojiću u nekoliko delova i da bih bio sažetiji izraziću neke stvari kroz analogije.

Normalno je da postoji trošenje da bi postojao napredak. Ljudska vrsta kroz istoriju napreduje na razne načine, čak i kroz ratove (što ne podržavam, samo kažem) pa tako i kroz jurenje potrošnje. Napraviću paralelu sa inflacijom. Kao što moderne ekonomske škole kažu da zdrava inflacija treba da iznosi 2% (mada ja mislim da treba 1% al aj nebitno) tako smatram da treba da postoji neka pisana ili nepisana norma kolikoj stopi potražnje treba da se teži.

Povećanje potrošnje struje je neminovnost. Ali od nas ljudi zavisi koliko će ona iznositi. Mi odlučujemo kako ćemo živeti, šta ćemo koristiti, šta ćemo kupiti a šta nećemo, koga ćemo slušati, kome ćemo dati pare, kome glas...

Postoji više nivoa uvećavanja upotrebe i potrošnje struje u društvu i civilizaciji. Da skratim, daću neke nasumične proste primere. Jedan nivo je npr naša želja da imamo električna vrata na tramvaju umesto da kao nekada okrećemo mehaničku ručku. Drugi nivo je recimo da želimo da koristimo liftove da se penjemo na spratove umesto da pešačimo. Treći nivo bi bilo da koristimo klimu da nas rashladi na 32 stepena (namerno tako kažem jer ja nisam tip koji pali klimu tek tako). Četvrti nivo bi bilo da imamo dekorativne rasvete na stambenim objektima. Peti nivo je da imamo objekte sa električnim motorima za dizanje i spuštanje roletni umesto gurtne. Šesti nivo je da želimo elektronska vrata i bravu. Sedmi nivo je da želimo da turimo čip, OS i jednog dana - IoT i AI u sve uređaje oko nas. I tako dalje,da ne dužim, mislim da sam jasan.

Sad, gde tu da podvučemo granicu do kog nivoa je razumna želja i potreba, a posle kog je čisto iživljavanje i izvoljevanje? Teško pitanje, ali po meni, granica u ovim primerima je negde oko 4. i 5. nivoa (3-4 ili 4-5). Ja zaista ne vidim preku potrebu da imam elektronski dizač roletni na modernim prozorima, koje teže 4 kg. Niti vidim potrebu za elektronskom bravom. Pogotovu što ne želim da mi sve te funkcije nestanu ako nestsne struje, a oba mogu sam da radim rukom uz 1 Kcal potrošenu. A sve je više ljudi koji se ponašaju kao da ne mogu bez toga. I bez veš mašine sa WiFi-jem, bez taga za ulaz, bez LED šipki svuda, bez ekrana u autu, bez TVa od 60 inča, bez ovoga, bez onoga... Jer ih mediji i industrija tako dresiraju.

Da mi (svet) sad živimo u neko stabilno vreme sa manjkom ljudi a više energije pa da kažemo ok nek ide život, daj da uživamo u čarima tehnologije gde god možemo. Ali mi živimo u senci najveće sociološke, ekonomske i energetske krize koja je pogodila svet od 1945. a opet i dalje pričamo i planiramo gde ćemo sve da utrpamo kolo, vod i struju. Ne znam, meni to nije normalno. I mislim da previše ljudi danas odbija da uopšte napregne mozak da se na sekund zapita da li je sve to razumno, nego puštaju da ih bogataši, industrija i glupi političari vode i savetuju, čak i na svoju štetu.
 
Kao što sam već rekao, potpuno se slažem sa tobom. MOje mišljenje je takođe da se previše troši i da ima mestu uštedama. Ali ljudska priroda je takva kakva jeste i mi koji štedimo možemo samo da se nerviramo. Ja sam zamenio sve sijalice u stanu sa štedljivim, i njih gasim kada mi ne treba, gasim i radio kada nisam u sobi mada on troši minimalno. A neko "upali" svoj SUV da ode do prodavnice i uništi svu moju uštedu. Ovo shvati kao filozovsku misao.

A šta bi moglo da bude možda može da razjasni ovaj tekst

Picture2_bb4156.webp
 
Ne znam da je neko predložio da se sva vozila na unutrašnje sagorevanje preko noći bace, i da se zamene električnim. Godinšnje se "u penziju" pošalje jedno 27 miliona automobila u svetu. Mislim da je generalna ideja da se vremenom sve veći procenat ove cifre zamenjuje sa električnim vozilima (bar kada su u pitanju putnička vozila).

Ako ima 1.4 milijarde putničkih vozila, i recimo 15 miliona godišnje zamenimo sa električnim, vrlo brzo možeš da izračunaš da se ništa neće desiti preko noći.

EDIT: naravno, ne baci se "u smće" svako vozilo ili svaki deo vozila koje više nije u upotrebi. Neki delovi.mogu da se recikliraju.
Pa Evropa juri da istera sva vozila na fosilna goriva do 2035. Uzimajući u obzir veličinu i kompleksnost tog poduhvata, to je jako kratak i nerealan rok. Ostali delovi sveta nisu još lupili takav rok, ali pre ili kasnije i to će se desiti. I krenuće globalna hajka na auspuh i SUS motor a fazon Afrika će ostati jedini i poslednji region gde će, još neko vreme, opstati i voziti se par miliona SUS vozila.

Još nerealnije je da su oni bili svesni (ili je trebalo da budu svesni) da razvoj i praksa EV ide daleko teže od onoga što su energetski i električarski lobi lagali. Meni je to nepojmljivo,da neko bude toliko slep ili prosto toliko korumpiran (ovi što su ih potplatili lobisti).

Vozila koja se bace na otpad se recikliraju u vidu presovanja, obrade i pretopljavanja metala. To postoji. Ali to nije isto što i vađenje SUS motora i ostale mehanike i stavljanje nove električne pogonske grupe u istu šasiju i vraćanje tog vozila u promet. Korporacije to neće da rade. Živimo u vreme Planned obsolence filozofije šeme. U vreme kad se proizvodi dizajniraju i prave tako da traju kraće, da se kvare i da se teže ili nikako ne popravljaju. Nijedna velika auto korporacija neće reći "hej, ajde da konvertujemo otpisana SUS vozila u električna". Ne, reći će "emmm, mi ne možemo to da izvedemo zbog toga i toga" (imaće izgovor iz svake kategorije) , "pa izvolite kupite nova, od nas". I glupi političari će reći "pih, pa dobro", jer su glupi ili potplaćeni. I opet ćemo završiti sa 1-1.4 milijarde vozila na otpadima, a dok se oni recikliraju i konvertuju u kockice metala, pa u sirovine i nova električna vozila na proizvodnoj liniji, potrošiće se brda struje i resursa i stvoriti brda zagađenja.


Mi ljudi volimo da mislimo da smo u 21. veku kao kolektiv (!) mnogo napredni i mnogo racionalni, uhodani, mudri, dovitljivi, efikasni... ali realnost je da i dalje mnogo toga radi sa nikakvom efikasnošću i još manje razuma, a da širom sveta odluke i smernice donose ljudi koji ili nemaju pojma šta rade, ili samo jure svoj interes i pohlepu. Zvuči da preterujem ali nije. Kao kolektiv i globalni sistem, neefikasni smo, nerazumni i sluđeni do bola. I previše se kolektivno uzdamo u magarce i pokvarene ljude koji ne rade za opšte dobro.
 
Poslednja izmena:
Podrazumeva se da će energija morati da se štedi. Isto tako da su trenutne potrošnje nekih sektora privrede neodržive i da prosto nije moguće da se ti sektori šire po obimu, a da i dalje troše isti procenat energije. Naprimer AI u buduće neće smeti da bude toliko energetski intenzivan toliko koliko je sad, pošto onda jednostavno neće MOĆI da ima veću ulogu koju bi trebalo da ima, a recimo potrošnja za rudarenje kriptovaluta je takođe neodrživa i ustvari sasvim besmislena kao potrošač. Na svim ovim problemima se intenzivno radi.

Veštačka inteligencija i rudarenje kriptovaluta su zanemarljivi potrošači energije. One delatnosti "troše" manje od pola procenta proizvedene struje, a proizvodnja struje čini oko 20% ukupne proizvodnje energije.

Takođe, treba dodati da obe delatnosti, kao potrošači struje, mogu lako da koriste obnovljive izvore energije, i da već postoje rudnici kriptovaluta koji koriguju svoju potrošnju struje prema proizvodnji struje od strane solarnih panela i vetroturbina namenski izgrađenih za njihovu upotrebu (mislim da je to u Kanadi... i, ako se ne varam, u Čileu).
 
Pa Evropa juri da istera sva vozila na fosilna goriva do 2035.

Ne, nego da se od 2035. godine proizvode samo kola na električni pogon. Inače, izgleda da se i od toga odustalo.

Vozila koja se bace na otpad se recikliraju u vidu presovanja, obrade i pretopljavanja metala. To postoji. Ali to nije isto što i vađenje SUS motora i ostale mehanike i stavljanje nove električne pogonske grupe u istu šasiju i vraćanje tog vozila u promet.

Ni sam bi rekao da jeste... Mada.i to postoji.

Korporacije to neće da rade. Živimo u vreme Planned obsolence filozofije šeme. U vreme kad se proizvodi dizajniraju i prave tako da traju kraće, da se kvare i da se teže ili nikako ne popravljaju.

Ali to važi i za vozila na unutrašnje sagorevanje.
I opet ćemo završiti sa 1-1.4 milijarde vozila na otpadima, a dok se oni recikliraju i konvertuju u kockice metala, pa u sirovine i nova električna vozila na proizvodnoj liniji, potrošiće se brda struje i resursa i stvoriti brda zagađenja.

Mislim, ni jedan automobil ne traje večno, tako da ćemo kad-tad završiti sa 1.4 milijarde automobila na otpadima i ovako i onako.

Ono što treba gledati, kad si već u tom raspoloženju, jeste "lifecycle energy consumption" - tj. ukupna energija koju potroši jedno vozilo tokom celog svog "života", uključujući njegovu proizvodnju. U tom smislu, električna vozila su neosporivo "bolja" ili "jeftinija".


Mi ljudi volimo da mislimo da smo u 21. veku kao kolektiv (!) mnogo napredni i mnogo racionalni, uhodani, mudri, dovitljivi, efikasni... ali realnost je da i dalje mnogo toga radi sa nikakvom efikasnošću i još manje razuma, a da širom sveta odluke i smernice donose ljudi koji ili nemaju pojma šta rade, ili samo jure svoj interes i pohlepu. Zvuči da preterujem ali nije. Kao kolektiv i globalni sistem, neefikasni smo, nerazumni i sluđeni do bola. I previše se kolektivno uzdamo u magarce i pokvarene ljude koji ne rade za opšte dobro.
To svakako. 100% potpisujem.
 
Kao što sam već rekao, potpuno se slažem sa tobom. MOje mišljenje je takođe da se previše troši i da ima mestu uštedama. Ali ljudska priroda je takva kakva jeste i mi koji štedimo možemo samo da se nerviramo. Ja sam zamenio sve sijalice u stanu sa štedljivim, i njih gasim kada mi ne treba, gasim i radio kada nisam u sobi mada on troši minimalno. A neko "upali" svoj SUV da ode do prodavnice i uništi svu moju uštedu. Ovo shvati kao filozovsku misao.
Ja očekujem da se u nekoj budućnosti ovakav sistem uruši. Konzumerizam zahteva mnogo energije da bi mogao što više da raste, i sve tako u krug. A da li tako može doveka??? Tražimo što više obnovljive energije da bi mogli da pravimo jednokratne proizvode od plastike koji ne mogu da se recikliraju? Očekujem da se poljiprivredna dobra u budućnosti zamene panelima. Struja je skuplja od hrane.


Godinama indirektno učestvujem kao elektroničar u "zelenoj energiji". Mišljenja EU i srpskog tima je potpuno kontradiktorna. Dok je za EU priča o potpuno održivoj zelenoj energiji i izbacivanju fosilnih goriva gotovo svršena stvar, naš tim ima smatra da to u ovom političko/ekonomskom sistemu ravno utopiji i veoma podložno agendi.
( pominjao sam već) Na predavanju o zelenoj energiji i ekologiji, došlo je do diskusije o tome da se električna vozila trenutno ne mogu smatrati ekološkim zbog procesa prerade litijuma, a predavač je uz smeh izjavio da oni ne nameravaju da ga kopaju po EU.


Ovo je jako paušalno tumačenje sa moje strane, nemam vremena da duboko ulazim u problematiku ali lično ne verujem da se sve ovo radi zarad boljitka za čovečanstvo.

Da je agenda toliko jaka govori i podatak šta sve može uticati na karbonski otisak. Krave mnogo prde, pampers pelene zagađuju.... Jednokratna električna cigara ne zagađuje, hiljade bogataša voze se svojim privatnim avionima. Hiljade tona elektronskog otpada sa zapada se šalje u Pakistan da ga golim rukama "reciklira" dete.

delim stav @Bender Rodriguez gotovo 100%. Podržavam svaki napredak koji će nam doneti boljitak ali moja stremljenja su malo socijalistička i način na koji se sve ovo radi mi nije obećavajući.


1715945140715.png
 
Znači nastavak sage - komšija dobio odgovor u vezi računa sa 0 kWh, da oni nemaju nigde u sistemu evidentiranu zamenu brojila.
ONI POJAM NEMAJU da cela zgrada ima nova brojila koja je ugradila, naravno, njihova ekipa.
Meni još nisu ni odgovorili.
Evo nisam mislio da ću ikada reći, ali - ukidajte ova državna preduzeća, tu se ne zna ko pije ko plaća. S obzirom na to da znam mnogo ljudi koji su odande otišli u druge firme, tamo je ova bag** izgleda ukrcala isključivo ljude koji ne znaju šta rade.
Opšti javašluk i ludilo. Ja mislim da tamo jedno 40% ljudi ni ne treba, a privatnik ih ni lud ne bi držao na platnom spisku.
 
Odgovorite im "Pogledajte ponovo evidenciju". Ozbiljno, to im odgovorite. Ako ne mogu da nađu i ako su aljkavi, to nije vaš problem. Ako ne mogu da nađu, onda neka podnesu prijavu protiv nn lica zbog neovlašćene zamene brojila (i uklanjanja plombi), pa neka sami reše svoj problem onda.
 
Ali to važi i za vozila na unutrašnje sagorevanje.
Naravno. Samo što će se ciklus bacanja vozila A i menjanjem njega vozilom B ubrzati ako se nastavi s ovim lobiranjem forsiranjem da svi, što je pre moguće, pređemo na EV umesto da duže koristimo postojeće aktuelne SUS. I tu ne mislim na pomenutu EU regulativu (koja je samo odložena, vratiće je opet kad tad) nego i na pritisak kroz medije, kampanje, sponzorstva, lobiranje, uticanje na zakonodavce, uticanje na nabavke, itd...

Na stranu (odložena) EU 2035 regulativa, tačno se širom sveta u zadnjih par godina oseća pritisak da se što više zemalja preplavi EV. Ne postepeno racionalno uvođenje, ne plasiranje. Nego baš pritisak i forsiranje. Mnogi legendarni modeli odnosni linije modela koje su decenijama bile nešto najbolje, su ugašene i ubijene jer su bili na fosilna goriva.

Mnogi ljudi čak i dan danas ne znaju ili odbijaju da prihvate da elektro konglomerati imaju svoje lobiste i ucene. Mnogi misle da će biti drukčiji i bolji od naftaša u 20. veku. Neće. Biće isti ili gori. Bolji sigurno neće biti.
Ono što treba gledati, kad si već u tom raspoloženju, jeste "lifecycle energy consumption" - tj. ukupna energija koju potroši jedno vozilo tokom celog svog "života", uključujući njegovu proizvodnju. U tom smislu, električna vozila su neosporivo "bolja" ili "jeftinija".
Ali zato imaju mnoge druge nedostatke i ograničenja. I baterije su im potrošne, toksične a ne mogu se reciklirati niti deponovati a da ne izazivaju štetu.

Zato je meni ok priča da postoje paralelno sa SUS, negde SUS nađe primenu i većinu, negde EV (npr gradski prevoz i železnica generalno). Ali ovo što se sad dešava je jedno silovanje nekoliko kontinenata da su EV nešto najbolje u istoriji i da svi (svi mi plebovi) moramo što pre da pređemo na njih. Što rekoh nedavno na drugoj temi - korporacije su uvek pune priča o slobodi tržišta, fer takmičenju, racionalnosti, efikasnosti, "neka najbolji pobedi" i sličnom... a u praksi su neefikasni a najgori fašisti koji ne mogu da smisle koncept imanja izbora i diverziteta na tržištu. To će isto pokazati i ove elektro i energo korporacije u narednim godinama. Ali opet deo ljudi neće verovati i braniće ih. Jer mnogi ljudi ne mogu da podnesu istinu.
 
Verovatno će postojati prelazni period u kome će popularni biti plug-in hybrid automobili. Dakle oni koji se mogu koristiti i kao punjivi električni i kao klasični benzinski aitomobili. Oni su jeftiniji za eksploataciju (što su uglavnom troškovi goriva) od klasičnih automobila. U tom slučaju je skoro nebitno kojim se tempom razvija električna mreža. Kad oboje (i sama interna optimizacija unutar automobila i njegov vozač) imaju slobodan izbor vrste goriva na "mikro nivou", dakle tokom putovanja, onda će tržište automatski regulisati u kojoj se meri električna energija koristi za transport. Koristiće se onoliko koliko je ima i koliko košta. Time je rešen i problem prelaznog perioda na putu ka odustajanju od fosilnih goriva, bar što se transporta tiče.


4 ways to power a car.jpg


main.svg
 
Odgovorite im "Pogledajte ponovo evidenciju". Ozbiljno, to im odgovorite. Ako ne mogu da nađu i ako su aljkavi, to nije vaš problem. Ako ne mogu da nađu, onda neka podnesu prijavu protiv nn lica zbog neovlašćene zamene brojila (i uklanjanja plombi), pa neka sami reše svoj problem onda.
A ima i novi tvist, zamenu brojila im radi unajmljeni podizvođač.
Tako da sad oni moraju da skapiraju gde im je podizvođač preneo evidenciju (očitano stanje starih satova), i spisak novougrađenih.
otprilike jedna firma im očitava, druga ugrađuje brojila, verovatno im neki unajmljeni servis kreira račune, ako je meni jasno šta oni uopšte rade sami.
 
Veštačka inteligencija i rudarenje kriptovaluta su zanemarljivi potrošači energije.
Ovo ne može biti dalje od istine. Za veštačku inteligenciju nemam podatke (jer je teško sakupiti, a i dosta kompanija prikriva) ali rovarenje kriptovaluta troši koliko jedna Poljska.

The CBECI estimates that global electricity usage associated with Bitcoin mining ranged from 67 TWh to 240 TWh in 2023
--------
Global energy consumption from bitcoin mining has grown 101% since Jan. 1 to reach 141.2 TWh
---------
In 2023, the country [Poland] consumed 167.52 TWh

I to gore je samo što se bitkoina tiče. Sa drugima je verovatno još više.

Veštačka inteligencija će trošiti još više, kad svaka kompanija u svetu sa mesijanskim kompleksom napravi svoju neuralnu mrežu (što danas rade na x načina) i nakače sve to na strujnu mrežu i internet. I onda će svet energetski otežati za jednu celu Nemačku, ili tri Poljske, ili nešto tog reda veličine.

A svet trenutno u najvećoj energetskoj krizi od 1945...

"Jedva uspevam da platim račune i hranu a već sam naručio Alienware, 2 klime, audio stub, đakuzi i auto za svoju gajbu od 40 m2" fazon. Potpuno bez mozga. Jer nekome odgovara da se struja ždere sad kad je najskuplja. A sve smo tekuće ljudske probleme u svetu rešili (korupcija, disparitet, glad, arčenje...) pa nam sad još samo trebaju virtuelni novci i 3000 veštačkih inteligencija bez ruku i nogu...
 
Poslednja izmena:
To se odnosi samo na taj jedan model, a i on uopšte nije plug-in tipa. Naravno da postoji čitava lepeza u ponudi, od čistog đubreta do zaista kvalitetnih automobila. A i svi oni su još u fazi intenzivnog razvoja. Sačekajte godinu ili dve, pa onda procenjujte kvalitet, koristi i štete.
 
Pa slično su govorili i za EV pa se izjalovilo.

Doduše nisam ja po difoltu protiv hibrida, ali jesam protiv tog nekog stvaranja lažnog osećaja hitnosti a uz mlitave argumente korporacija (SUS bad, struja good, fosilno gorivo no-no, toksična baterija samo napred, naftaši 20. veka zli, mi dobri).
 
ali jesam protiv tog nekog stvaranja lažnog osećaja hitnosti a uz mlitave argumente korporacija (SUS bad, struja good, fosilno gorivo no-no, toksična baterija samo napred, naftaši 20. veka zli, mi dobri).
Setih se kada sam čitao ove tekstove, nađi podnaslov Green agenda, tu imaš objašnjenje zašto se forsira da sve bude "green": https://bmanalysis.substack.com/p/germany
Nisam od ovog našao ništa bolje mada nisam ni istraživao mnogo na tu temu.
 
Kada se priča o EV treba da se gleda KIna, ne SAD i Evropa. Kina dobija trku a druge države zatvaraju svoje granice izmišljajuće koje kakve razloge.


NE može se reći da benzinski motori nisu kvalitetni, još uvek ima prostora da se dalje razvijaju i budu još efikasniji

Da li benzinski motori pružaju veću fleksibilnost i svestranost u poređenju sa električnim automobilima?​

U Nemačkoj je sprovedeno istraživanje naručeno od strane Targobanke i sprovedenom od strane Forsa, koje je pokazalo poprilično interesantne podatke. Naime, vozači u Nemačkoj pokazuju sve veće interesovanje za kupovinu automobila sa benzinskim motorima. Broj onih koji bi kupili benzince porastao je sa 22% prošle godine na 30% ove godine. Interesovanje za hibridna vozila je blago opalo sa 18% na 15%, dok je popularnost električnih vozila takođe blago opala sa 17% na 16%. Istraživanje je pokazalo da je ekološka slika električnih vozila kontinuirano slabi 2016. Kao pad interesovanja za električnim automobilima navodi se nedovoljan broj stanica za punjenje i ograničen vek trajanja baterija. Interesovanje za kupovinu dizel automobila takođe opada, sa samo 10% ispitanika koji bi ih kupili. Cena je takođe navedena kao jedan od argumenata protiv električnih vozila, sa 64% ispitanika koji su je istakli kao nedostatak.
Ako vozite auto koji ide na benzin, možete brzo i lako dopuniti gorivo na benzinskoj stanici. Ovo je korisno za duža putovanja i situacije u kojima nije dostupna infrastruktura za punjenje električnih vozila. Benzinski motori imaju obično duži doseg u poređenju sa električnim vozilima. Ovo je posebno važno za vožnju na dugim udaljenostima i u ruralnim područjima.
Trenutno postoji veći izbor modela automobila sa benzinskim motorima na tržištu u poređenju sa električnim vozilima. Ovo pruža veću raznolikost izbora u pogledu veličine, stila, performansi i cene vozila.

Benzinski motori su doživeli značajan tehnološki napredak poslednjih godina​

Benzinski motori su doživeli značajan tehnološki napredak iako su električni i hibridni automobili postali popularni. Benzinski motori i dalje dominiraju u automobilskoj industriji. Napredak benzinskih motora usmeren je ka poboljšanju efikasnosti, smanjenju emisija i povećanju performansi.
Umesto tradicionalnog sistema ubrizgavanja goriva, direktno ubrizgavanje omogućava preciznije doziranje goriva i bolje mešanje sa komprimovanim vazduhom, što dovodi do veće efikasnosti i smanjenja emisija. Moderni benzinski motori često koriste i turbopunjače kako bi povećali snagu bez povećanja potrošnje goriva.
Još jedan značajan napredak je upotreba promenljivog vremena otvaranja ventila. Ova tehnologija omogućava bolju kontrolu protoka goriva i vazduha kroz motor, optimizujući performanse u različitim uslovima vožnje. Promenljivo vreme otvaranja ventila takođe doprinosi smanjenju emisija i povećanju efikasnosti.
Napredak u elektronskom upravljanju motora takođe je ključan za poboljšanje performansi benzinskih motora. Napredni senzori i računarski sistemi omogućavaju precizno praćenje i kontrolu svih aspekata rada motora. Ovo omogućava bolju optimizaciju mešavine goriva i vazduha, podešavanje paljenja i upravljanje drugim ključnim parametrima motora radi poboljšanja performansi i efikasnosti.
Upotreba lakših materijala kao što su aluminijum i legure čelika takođe je doprinela tehnološkom napretku benzinskih motora. Korišćenje ovih materijala smanjuje ukupnu težinu motora, što dovodi do boljih performansi i efikasnosti. Takođe omogućava bolju raspodelu težine vozila, što pozitivno utiče na upravljivost i manevrisanje. Novi katalizatori su efikasniji u smanjenju emisija azotnih oksida (NOx) i čestica, što dovodi do manjeg uticaja na životnu sredinu. Izvor
Tranzicija se usporila trebaće još puno godina i tehnoloških inovacija da EV poptuno zamena vozila na fosilna goriva. Za razliku od termoelektrana koje će se brže istisnutu sa tržišta.
 
A ima i novi tvist, zamenu brojila im radi unajmljeni podizvođač.
Tako da sad oni moraju da skapiraju gde im je podizvođač preneo evidenciju (očitano stanje starih satova), i spisak novougrađenih.
otprilike jedna firma im očitava, druga ugrađuje brojila, verovatno im neki unajmljeni servis kreira račune, ako je meni jasno šta oni uopšte rade sami.
U svakom slučaju moraju predati nalog tog firmi koja menja brojila, sa spiskom zgrada/ulaza/stanova kojima se menjaju brojila. Mislim, razumem šta hoćeš reći, kakav javašluk i haos vlada - ali to nije problem korisnika 😆 ja kao korisnik ne mogu da ispaštam zbog nečije greške. U svakom slučaju valjda mora postojati neki ugovor, šta su obaveze pružaoca usluge. Ili zakon.
 
Zato što se razume u ekonomiju i geopolitiku. Već imaju tačne predikcije o nekim dešavanjima, jako lepo objašnjavaju stvari, pomogli su mi da sklopim kockice o raznim stvarima u geopolitici. Da bih ja mogao da kažem da to što pišu jeste ili nije tačno morao bih mnogo da učim i čitam o ekonomiji, vojsci, ratovanju itd..a nemam volje ni energije za to. Umesto toga čitam i slušam ove što znaju šta pišu i pričaju među kojima je i on. Na kraju sve analize se vrše sa uglavnom javno dostupnim informacijama, niko ne zna šta će tačno biti u budućnosti.
 
da EV poptuno zamena vozila na fosilna goriva.
Slušao sam nedavno Mladena Alvirovića i kaže da uopšte nije namera da svi pređu na EV već jedan deo ljudi kojima će to da odgovara. Šta će biti sa ovim ostalim ja ne znam, možda ostatak vozila da bude na nivou Kube ili će ljudi ostati bez vozila ako im bude skupo da ga održavaju u životu.
 
Poslednja izmena:
Polako, transformacija sa SUS na EV će se desiti ali neće odjednom kako su mislili da može. Uostalom, pre nego što je Ford izmislio svoj automobil, postojale su električne kočije jer su tada svi bili ludi za strujom, postojale su i baterije, a motori su bili male snage pa je to moglo da radi. A onda se desio Ford i to je nestalo, jer je Fordov model nudio duže relacije i veću autonomnost.
Kinezi su upravo prezentovali baterije koje mogu da "izguraju" domet osrednjeg automobila skoro na 1000 km. To je već ozbiljno. E sad, infrastruktura zasad nije ispratila rast broja EV, pa kada bi svi prešli na EV verovatno bi se ceo elektroenergetski sistem srušio i to ne samo naš koji je ionako klimav već i mnogo bolji. Oni sad imaju drugi problem imaju mnogo više odbačenih EV prve generacije "jeftinih" (koji su imali mali domet). Jer su ti brzo prevaziđeni performansama, ali su sad deponije pune i tek treba reciklirati elektroniku i baterije. I da litijum jonske baterije se recikliraju, pogotovo jer je besmisleno odbaciti litijum koji je ionako relativno redak (dobro više i ne toliko jer je došlo do hiperprodukcije i pada cene).

Ono što znam da se vani sada radi jeste smart punjači i upravljanje - da ljudi postavljaju svoje solare, ali da isto tako imaju i svoje punjače za EV. Ponekad sam punjač ima svoju lokalnu bateriju (ali takvi su znatno skuplji). Tako se lokalno čak i u samom automobilu, ima i čuvanje viška struje koju kućna solarana elektrana proizvodi tokom dana, a sam automobil, ako bi i bila neka frka za napajanje uređaja u kući, recimo noću u slučaju prekida napajanja iz mreže, može da posluži i u obrnutom smeru - da isporučuje energiju nazad preko punjača u kućnu mrežu. Naravno uz ovo ide kombinovanje sa "pametnim" kućnim uređajima tako da se uključe kada je najpovoljnije (napunite mašinu i ostavite da dobije signal kada vaša solarna elektrana ima najveći produkciju - naravno neki uređaji nemaju smisla da rade na ovakav način ali za neke je to sasvim ok). Ovo može da radi za sve koji žive u pogodnim klimatskim zonama i imaju svoje kuće, i naravno, imaju novca da kupe opremu. Ostali će morati da se pune na komercijalnim punjačima, mada slični koncepti mogu da se rade i na večim objektima (tržni centri, parkinzi i sl. - naravno bez onoga da se vraća struja iz auta).

U smislu korišćenja solarnih, Siemens ima i kombinovana postrojenja - gasne elektrane, sa fotonaposnkim poljima za prozivodnju struje iz sunca. Ta struja osim što se može isporučivati u mrežu, kada je ima viška, služi da se izdvaja vodonik iz vode i skladišti, zatim taj vodonik ide umesto dela gasa u gasne turbine. Ovkave stvari jako lepo kombinuju inovativna rešenja, dobro rade ako ste pored morske obale (morska voda je sama po sebi elektrolit). Kombinovanje raznoraznih inovativnih rešenja nas polako vodi napred. I ko zna do kojih će se sve rešenja i novih generacija baterija doći u bližoj budućnosti.
 
Poslednja izmena:
Setih se kada sam čitao ove tekstove, nađi podnaslov Green agenda, tu imaš objašnjenje zašto se forsira da sve bude "green": https://bmanalysis.substack.com/p/germany
Nisam od ovog našao ništa bolje mada nisam ni istraživao mnogo na tu temu.

Jedna od boljih makro analiza i apsolutno se sve ovo i dešava, sa dopunom da mi se čini da je usporavanje EV nastalo primarno iz drugih razloga, a ne toliko tih tehničkih, u koje se ne razumem mnogo! U stvari, ne razumem se u automobilsku industriju ni malo, vrhunac mog prčkanja oko vozila bi bila zamena metlica brisača i jedna zamena točka, nikad ulje zamenio nisam sam, da ne pričam o kompleksnijim stvarima.

Nije tajna da zapad ima ozbiljan makroekonomski problem i da je model koji su oni ponudili i nametnuli celom svetu, dolazi u ćorsokak i da nije moguće održati isti standard života za prosečnog stanovnika. Debt/gdp i ostali makropokazatelji su sve nepovoljniji (i delimično su se peglali ovom inflacijom posle cov, gde je opet mali čovek najviše nastradao. ). Jeste bila potrebna (i još uvek je, uveren sam i da se ovaj svetski rat vodi iz sličnih motiva, čist biznis), neka revolucija i skok koji bi kupio još neku deceniju ovog sistema, gde bi naravno zapad zadržao liderstvo! EV gledam u svetlu toga. E sad, glavni problem po meni je što su oni mislili da će oni pokupiti 80% kajmaka u celoj priči i uopšte nisu očekivali da će uprkos startnoj prednosti, drugi postati lideri u KNOW-HOW i u visokoj tehnologiji i da će u stvari iz godine u godinu postajati sve jači i konkurentniji, prosto rastu brže. Prirodno je da kapital želi da se oplodi i umnoži i da ide tamo gde se pravi najveća razlika profita. To je bilo ok dok se autsorsovala ta low tech industrija, e sad je postao problem kad su ovi sebi rekli, pa čekaj, zašto mi ne bi proizvodili bolje automobile, vozove, brodove, avione pa i čipove sutra? Po nominalnom GDP su tu negde, ali po paritetu kupovne moći su ih odavno prešišali! Još važnije od toga je struktura tog GDP! Dok na zapadu ugl dominiraju FIRE ekonomije (finansije, osiguranje, nekretnine), ovi peglaju dominantno manufakturu i ne da ne zaostaju u novim tehnologijama, nego su i lideri. Da ne širim dalje o valutnim rizicima pogotovo za svetsku rezervnu valutu i šta bi se desilo za valutu i državu gubitkom tog statusa. Za sada rešavaju tako što rasturaju Evropu, aktivno se seli i ljudski i finansijski kapital, ali i to ima granice.

Bukvalno ovih dana gledamo vrhunsko licemerje u vidu carina i kvota i flagrantno kršenje pravila na koje je pažnju skrenula i WTO. Naravno, platiće krajnji korisnik, USA je već uvela te carine, uskoro će i EU verovatno, ako se ne otrgne.
 
Vrh