Šta je novo?

Energetika

Kina nema elektricnu energiju za pokretanje tih elektricnih automobila.
Prema tome, ta vozila su namenjena izvozu.
Izvozu onima koji zele da se samoubiju.

Niko nema ni energiju ni mrezu za punjenje svih tih baterija.
 
Pobogu odakle ti ovakve ideje?

Uvođenjem električnih vozila se ne menja ukupna količina energije koja se u svetu troši i koja se mora napraviti i platiti. Tačno za onoliko za koliko se zbog EV-a mora povećati proizvodnja električne energije, za toliko će se smanjiti proizvodnja i potrošnja dizela i benzina. Pa je jedina razlika što ljudi iste pare za neko gorivo umeravaju jednom ili drugom prodavcu. Sve je isto. Ono što se uštedi na činjenici da naftu više ne treba tražiti po čitavoj Zemlji, vaditi iz nje, rafinirati, praviti naftovode, prenosti tankerima i cisternama po čitavoj Zemlji, to će se dati za pravljenje novih električnih centrala i novih dalekovoda za prenos. Jel hoćeš da kažeš da više ne umemo da napravimo nove električne centrale? Nuklearke ili bilo koje druge? Ponuda i potražnja, sećaš se? Ako postoji potražnja, napraviće se i ponuda. Pa je jedino pitanje ima li para za tu potražnju. A videli smo da ima, jer nisu potrebne nove pare, nego će ljudi umesto za benzin, ISTE TE pare da daju onome ko im isporučuje električnu energiju, a on će onda, u skladu sa vrlo postepenim povećenjem potražnje, da tim parama pravi nove električne centale koliko god ih bude trebalo i za koliko god postoji potražnja. Dakle prosto se jedna energija zemeni drugom tako što prozvodna i prenosna postojenja postepeno menjaju tip onoga što prave ili prenose, a kupci svoje za "gorivo" već odvojene pare, postepeno preusmeravaju dugom ponuđaču umesto prvom. Uz bonus da su električni motori jeftiniji, manje komplikovni i pouzdaniji, da manje zagađuju i manje se kvare, da imaju veći koeficjent iskoristivosti, da će dobar deo energenata biti besplatan i SAMO OBNOVLJIV, da vam bukvalno sam ponovo "raste" na krovu sopstvene zgrade umesto da ga tražite na 5000 metara dubine u nekoj pustinji ili na dnu mora.

I u gde ti i ostali istomišljenici sad ovde vidite neki ozbiljan problem? Zaveru ili ne znam već šta vam je tekuće objašnjenje.
 
Poslednja izmena:
Nedavno je završena rekonstrukcija puta Kokin Brod - Pribojska Banja u dužini 27km, koji prolazi pored velike trafistanice "Bistrica" u Radojinji i buduće akumulacije Klak od Rev.HE Bistrica. To je ustvari visoranan na 800-900m/nv i idealno je mesto za Solarne elektrane, jer je na toj visini veće UV zračenje i dobra je osunčanost.

Pošto su dalekovodi i trafistanica blizu, a tamo su uglavnom pašnjaci, šikara i šima, može da se izgradi veći broj Solarnih elektrana duž tog puta po brdima okrenutim prema južnoj strani.

IMG_20221226_040833.png
 
Nemacka se vraca uglju


@Zuma Prelazak na elektricna vozial zahteva povecane kapacitete elektrana, trafostanica i dalekovoda.
Cak i kucnih instalacija.
Koliko to kosta?
 
Pobogu odakle ti ovakve ideje?

I u gde ti i ostali istomišljenici sad ovde vidite neki ozbiljan problem? Zaveru ili ne znam već šta vam je tekuće objašnjenje.
Samo jedan ideoloski obojen talas propagande.
Racunali smo, nedavno. Samo za pogon elektricnih automobila u Srbiji treba jedna nova elektrana.

Zar ne bi bilo jednostavnije ograniciti mobilnost?
Ogromni porezi na gorivo, na registraciju.
Da se ljudima mobilnost ne isplati.

Zar to nije jednostavnije i jeftininje resenje?
Doslo bi do prinudne decentralizacije, samo od sebe.
 
Ekstra ideja. Ja bih ukinuo i letovanja van zemlje, ionako samo troše devize
Mislim da ce to doci samo od sebe.
Ne trebaju nikakve zabrane.
Samo nek gorivo poskupi dovoljno. Dace bog.

Cenom treba ljude spreciti da budu mobilini, a ne zabranjivati kretanje, koa u Engleskoj.


Stanovnici će biti ograničeni na svoj lokalni kvart i moraće da traže dozvolu da napuste sve da bi „spasili planetu“.
Savet okruga Oksfordšir juče je odobrio planove da se stanovnici zaključaju u jednu od šest zona kako bi se „spasila planeta“ od globalnog zagrevanja. Najnovija faza u programu „15-minutni grad“ je postavljanje elektronskih kapija na ključnim putevima u i van grada, ograničavajući stanovnike na sopstvene kvartove.
Prema novoj šemi, ako stanovnici žele da napuste svoju zonu, biće im potrebna dozvola Saveta koji odlučuje ko je dostojan slobode, a ko nije. Prema novoj šemi, stanovnicima će biti dozvoljeno da napuste svoju zonu najviše 100 dana u godini, ali da bi to uopšte i stekli, svaki stanovnik će morati da registruje podatke o svom automobilu u savetu koji će potom pratiti njihovo kretanje putem pametnih kamera širom grad.
 
 
Fascinatno je koliko ljudi prosto voli teorije zavera. Pa što ima više stručnjaka koji nešto tvrde, i što je globalni konsenzus o nečemu veći, oni smatraju da je to utoliko čvršći dokaz da zavera postoji. Jer zašto bi eksperti inače bili baš toliko jednoglasni? To može biti samo ako im je neka "Duboka Država" naredila šta moraju da pričaju, pa zato svi horski tvrde isto. A to onda znači da je istina uvek suprotna od "prividno" logičnog i od opšteg konsenzusa!

To je ta logika i taj "dokaz". Sa takvim razmišljanjem nema rasprave jer ne postoji zajednički jezik.
Citiracu sta kaze @Bender Rodriguez koji je postavio sasvim racionalno pitanje.

Drugim recima, potvrdjujes i priznajes da ti i ostali zagovornici izbacivanja vozila na fosilna goriva uopste nemate predstavu kako biste nakon tog izbacivanja resili problem 1 do 1.5 milijarde vozila na struju kojima ce svima biti potrebni izvori energije.
Toliko o naucnom pristupu, strucnosti i kredibilitetu.
 
Kvalitetna zeleznica i pola problema sa zagadjenjem je reseno. Samo bi teski mazohista vozio automobil do Novog Sada, Nisa ili Subotice ako ima mogucnost da stigne vozom za pola sata, sat i ne smara se na autoputu pored turskih kamiona . Naravno ostaje problem dolaska do same zeleznicke stanice no to je sasvim druga prica o metrou. Ali najveci problem je kako da ubedis naseg coveka da nije sramota da koristi javni transport i da nije manje uspesan u zivotu ako se ne vozi svojim automobilom.
 
Ja ću možda biti dosadan, ali kada se priča o elektrifikaciji prevoza, i prelazak na OIE, treba da se uzme u obzir FAKTOR VREME (izvinjavam se na caps locku, ali da i tako podvučem). Niko ozbiljan ne misli da to može brzo. Trebaće mnogo godina, decenija. Geopolitika je ubrazala stvari, ali opet će trebati dosta vremena da se paralelno ojačaju prenosne mreže, da se izgrade novi kapaciteti za proizvodnju EV, da se izgradi mreža punjača, da nauka reši efikanost i cenu baterija, itd, itd. Sve ono što je u lancu. Znači nekoliko decenija za zamenu 1 milijarde vozila. Negde će to ići brže, kao u Norveškoj, negde sporije kao u Indiji ili Burkini Faso, ali kreće se. Degrowth, tj smanjenje konsumerizma može da pomogne, ali ja mislim da ljudska prirada nije takva. MOže se samo očekivati smak sveta i likovati na tome što neće biti ništa i što ćemo živeti u kamenom dobu.
Interesantno kako je protiv EV i OIE, iz različitih razloga, i ekstremna desnica i ekstremna levica.
 
Kvalitetna zeleznica i pola problema sa zagadjenjem je reseno. Samo bi teski mazohista vozio automobil do Novog Sada, Nisa ili Subotice ako ima mogucnost da stigne vozom za pola sata, sat i ne smara se na autoputu pored turskih kamiona . Naravno ostaje problem dolaska do same zeleznicke stanice no to je sasvim druga prica o metrou. Ali najveci problem je kako da ubedis naseg coveka da nije sramota da koristi javni transport i da nije manje uspesan u zivotu ako se ne vozi svojim automobilom.
Извини, али ово је невероватно наивна поставка. Не постоји земља где је аутомобил потучен од воза, чак и од авиона на мало даље од НС, и за то сигурно постоји добар разлог...

На пример, ако идеш у Нови Сад, али би да свратиш и код кума у Нове Карловце (као што ја редовно чиним), баш ћеш возом да се цимаш, врло је практично. Или кад сам ишао да купим намештај за купатило у "Леснини", која је код Новог Сада, на аутопуту. Схваташ ли колико је флексибилније путовање аутомобилом од свега другог што постоји и колика је то предност у старту?

Оставите аутомобиле на миру, то је стварно постало невероватно иритантно. На крају ће одбрана права на аутомобил заиста бити исто што и одбрана слободе. Претерује се с тим ултралевичарењем, људима га је доста, и преко главе. Мени се буквално повраћа на ту парадигму, и од аутистичне комуњаре Грете, од тупаве Аналене и још тупљег загребачког градоначелника, и од свега тога. ФУЈ!
 
Citiracu sta kaze @Bender Rodriguez koji je postavio sasvim racionalno pitanje.

Drugim recima, potvrdjujes i priznajes da ti i ostali zagovornici izbacivanja vozila na fosilna goriva uopste nemate predstavu kako biste nakon tog izbacivanja resili problem 1 do 1.5 milijarde vozila na struju kojima ce svima biti potrebni izvori energije.
Toliko o naucnom pristupu, strucnosti i kredibilitetu.

Da li ti uopšte čitaš prehodne poruke pre nego što nešto napišeš?
 
Još nešto o čemu treba početi misliti.

Pojasnila je da bi trećina stanovništva mogla da se brine o sebi bez struje najduže četiri dana.

“Vojska zbog toga do 2025. godine želi da postavi ukupno 100 samoodrživih kasarni koje same sebe mogu da snabdevaju dve nedelje. Osim toga, trebalo bi da postoje takozvana bezbednosna ostrva, koja u hitnim slučajevima mogu biti kontaktne tačke za civilne pomagače i službenike za provođenje zakona”, rekla je austrijska ministarka.

 
Извини, али ово је невероватно наивна поставка. Не постоји земља где је аутомобил потучен од воза, чак и од авиона на мало даље од НС, и за то сигурно постоји добар разлог...

На пример, ако идеш у Нови Сад, али би да свратиш и код кума у Нове Карловце (као што ја редовно чиним), баш ћеш возом да се цимаш, врло је практично. Или кад сам ишао да купим намештај за купатило у "Леснини", која је код Новог Сада, на аутопуту. Схваташ ли колико је флексибилније путовање аутомобилом од свега другог што постоји и колика је то предност у старту?

Оставите аутомобиле на миру, то је стварно постало невероватно иритантно. На крају ће одбрана права на аутомобил заиста бити исто што и одбрана слободе. Претерује се с тим ултралевичарењем, људима га је доста, и преко главе. Мени се буквално повраћа на ту парадигму, и од аутистичне комуњаре Грете, од тупаве Аналене и још тупљег загребачког градоначелника, и од свега тога. ФУЈ!
Dobro to jeste tacno, ali sam trebao da napisem pola i nikako vise. Automobil jeste potreba i cesto nezamenljiv, ali i dalje mislim da se neopravdano cesto koristi u brojnim situacijama kada postoji alternativa kao sto je zeleznica na primer. Ili u nasem slucaju nadam se da ce da postoji dobra zeleznica. Naravno da ne dolaze u obzir bilo kakva zabrana koriscenja automobila ili takse za ulazak u centar grada i slicne ultralevicarske besmislice, neka koriscenje kola ostane na svakom pojedincu da sam izabere.
 
Pobogu odakle ti ovakve ideje?

Uvođenjem električnih vozila se ne menja ukupna količina energije koja se u svetu troši i koja se mora napraviti i platiti. Tačno za onoliko za koliko se zbog EV-a mora povećati proizvodnja električne energije, za toliko će se smanjiti proizvodnja i potrošnja dizela i benzina. Pa je jedina razlika što ljudi iste pare za neko gorivo umeravaju jednom ili drugom prodavcu. Sve je isto. Ono što se uštedi na činjenici da naftu više ne treba tražiti po čitavoj Zemlji, vaditi iz nje, rafinirati, praviti naftovode, prenosti tankerima i cisternama po čitavoj Zemlji, to će se dati za pravljenje novih električnih centrala i novih dalekovoda za prenos. Jel hoćeš da kažeš da više ne umemo da napravimo nove električne centrale? Nuklearke ili bilo koje druge? Ponuda i potražnja, sećaš se? Ako postoji potražnja, napraviće se i ponuda. Pa je jedino pitanje ima li para za tu potražnju. A videli smo da ima, jer nisu potrebne nove pare, nego će ljudi umesto za benzin, ISTE TE pare da daju onome ko im isporučuje električnu energiju, a on će onda, u skladu sa vrlo postepenim povećenjem potražnje, da tim parama pravi nove električne centale koliko god ih bude trebalo i za koliko god postoji potražnja. Dakle prosto se jedna energija zemeni drugom tako što prozvodna i prenosna postojenja postepeno menjaju tip onoga što prave ili prenose, a kupci svoje za "gorivo" već odvojene pare, postepeno preusmeravaju dugom ponuđaču umesto prvom. Uz bonus da su električni motori jeftiniji, manje komplikovni i pouzdaniji, da manje zagađuju i manje se kvare, da imaju veći koeficjent iskoristivosti, da će dobar deo energenata biti besplatan i SAMO OBNOVLJIV, da vam bukvalno sam ponovo "raste" na krovu sopstvene zgrade umesto da ga tražite na 5000 metara dubine u nekoj pustinji ili na dnu mora.

I u gde ti i ostali istomišljenici sad ovde vidite neki ozbiljan problem? Zaveru ili ne znam već šta vam je tekuće objašnjenje.

Jos jednom sam procitao tvoj tekst.
>Uvođenjem električnih vozila se ne menja ukupna količina energije koja se u svetu troši i koja se mora napraviti i platiti.

Ne teoretski, prakticno da.
Cak iako bi nafta umesto da direktno sagoreva u motorima automobila, sada sagorevala u termoelektranama, ona ne bi automatski dospela u automobile. Potrebni su dalekovodi, trafostanice, nove instalacije za nepredvidjenu potrosnju.
Potrebne su dakle investicije u sistem proizvodnje i prenosa elektricne energije.
Sto se tice CO2 ne bi doslo do smanjenja jer bi se isti generisao u termoelektranama.
Ne zaboravimo zastrasujuce zagadjenej zbog proizvodnje litijuma i neresn problem iskoriscenih baterija.

Mnogo jednostavnije resenje je decentralizacija i smanjenje mobilnosti.
 
@Sweet Dee
Pa u našem slučaju postoji odlična železnica između Beograda i Novog Sada, doduše, sa još nedovoljno dobrim redom vožnje, ali da kažemo i da autoput između Minhena i Nirnberga (donekle uporediva situacija), kako napisa jedan forumaš, mislim caribrod, ima 10 traka. A oba grada imaju i metro, a ni voz između nije za bacanje...
 
Извини, али ово је невероватно наивна поставка. Не постоји земља где је аутомобил потучен од воза, чак и од авиона на мало даље од НС, и за то сигурно постоји добар разлог...

На пример, ако идеш у Нови Сад, али би да свратиш и код кума у Нове Карловце (као што ја редовно чиним), баш ћеш возом да се цимаш, врло је практично. Или кад сам ишао да купим намештај за купатило у "Леснини", која је код Новог Сада, на аутопуту. Схваташ ли колико је флексибилније путовање аутомобилом од свега другог што постоји и колика је то предност у старту?

Оставите аутомобиле на миру, то је стварно постало невероватно иритантно. На крају ће одбрана права на аутомобил заиста бити исто што и одбрана слободе. Претерује се с тим ултралевичарењем, људима га је доста, и преко главе. Мени се буквално повраћа на ту парадигму, и од аутистичне комуњаре Грете, од тупаве Аналене и још тупљег загребачког градоначелника, и од свега тога. ФУЈ!

Ja nemam kola i uspevam da nabavim mnoge stvari.
Narucujem.
Znam i neke taksite i oni mi prevoze kad treba.
Ako je nesto tako daleko, kao ta Lesnina odustanem.
Necu umreti ako ne dobijem bas sev sto hocu.

Sve je bolje od posedovanja automobila.

Pogledajte film

The Betrayal by Technology: A Portrait of Jacques Ellul (1992)​


govori o tome kako samo postojanje automobila izaziva stanovnike Pariza da leti krenu na putovanja.

Da navedem samo jedan primer, u vezi s korišćenjem automobila:
čim počnu praznici, tri miliona Parižana, potpuno slobodno, neza-
visno jedni od drugih, odlučuje da kolima krene ka mediteranskoj
obali. Tri miliona ljudi slobodno odlučuje da uradi istu stvar. I onda se
pitam da li nam automobil zaista donosi toliku slobodu... Svi ti ljudi
ni za trenutak ne pomišljaju da su zapravo određeni tehnikom, kao i
životi koje vode; da zapravo č
ine masu, koherentnu celinu.
 
U pogledu autombila, mozemo da postavimo pitanje:

Da li je zaista neophodno da ga posedujemo svi?
Automobil moze i da se iznajmi, da se pozajmi.
Opstina bi mogla da ime pool automobila za korisnike.
Trosilo bi se manje energije bez ikakvih novih ulaganja.

Vazno je slomiti malogradjanski ego, slomiti naduvano ja koje veruje da je svemoguce jer moze da ukljuci motor i da se vozi, naizgled bez napora.

Milim da je to transformacija kroz koju prolazimo.
Totalni slom malogradjnskog drustva.
 
Чувајте ту агенду за Енвер Хоџину Албанију и Кастрову Кубу, једине две земље које имају искуства с тим болештинама.
 
Jos jednom sam procitao tvoj tekst.
>Uvođenjem električnih vozila se ne menja ukupna količina energije koja se u svetu troši i koja se mora napraviti i platiti.

Ne teoretski, prakticno da.
Cak iako bi nafta umesto da direktno sagoreva u motorima automobila, sada sagorevala u termoelektranama, ona ne bi automatski dospela u automobile. Potrebni su dalekovodi, trafostanice, nove instalacije za nepredvidjenu potrosnju.

A da bi benzin dospeo do rezervoara tvog automobila potrebno je potrošiti energiju da bi se:

Našlo gde ima nafte
Ona izvadila iz zemlje
Prenela do rafinerija
Obradila u rafineriji
Gotov benzin preneo u regionalna skladišta i onda ponovo do razuđene mreže benzinskih pumpi, pa zatim, u tvojim kolima, od pumpi do tvoje garaže.

Zatim, čak i ako se struja dobija isključivo od nafte, a to je u sve manjem udelu, ona u termoelektranama UVEK radi na optimumu termodinamičkog ciklusa, pa je efikasnost konverzije nafte tamo daleko veći od malog motora u kolima. Koji je često i nepodešen kako treba, motor radi u čitavom opsegu broja obrtaja, ili u leru, gde je efikasnost konverzije još bitno manja od i inače bednih 20% do 25% koliko iznosi u tako malim motorima. Plus što se kod električnih vozila energija na nizbrdici vraća, a benzin se ne vraća.

Potrebne su dakle investicije u sistem proizvodnje i prenosa elektricne energije.

Bile su potrebne i za čitavu naftnu infrastrukturu. Takođe, i ona ima svoju amorizaciju i vreme kad se mora obnavljati. Tada se prosto ne ulaže u nju nego se te pare preusmere u novu infrastukturu za električna vozila, pa efektivno i nema potrebe za NOVIM investicijama. Samo se postepeno preusmerava obnavljanje starih investicija u fosilna goriva, onda kad im istekne vek.

Sto se tice CO2 ne bi doslo do smanjenja jer bi se isti generisao u termoelektranama.
Ne zaboravimo zastrasujuce zagadjenje zbog proizvodnje litijuma i neresn problem iskoriscenih baterija.

Tačno, za CO2, ali se zato smanju ostala zagađenja jer velike elektrane em bolje iskorišćuju gorivo i emituju manje zagađenja po jedinici goriva, em imaju filtere, a kola nemaju. Pri čemu se udeo fosilnih goriva u proizvodnji električne energije stalno smanjuje, pa se onda smanjuje i emisija CO2. Tehnologija baterija je u naglom razvoju, ali je (kad se posmatra čitav ciklus) ukupno već bolja i manje zagađuje od transporta baziranog na fosilnim gorivima.

Mnogo jednostavnije resenje je decentralizacija i smanjenje mobilnosti.

Decentralizacija se bolje ostvaruje tako da krov sopstvene zgrade bude od solarnih ćelija, pa onda imaš centralu sasvim bukvalno iznad kola. Solarne i vetro farme su takođe decentralizacija koja smanjuje potrebne kapacitete za distribuciju. A benzin ne možeš praviti u dvorištu. Smanjenje mobilnosti nije potrebno, mada jeste razumno forsiranje kolektivnih električnih umesto individualnih električnih prevoznih sredstava. Moramo da vratimo oduzete gradove. Tako da ponovo pripadaju nama, a ne kolima. Međutim to nema veze sa pitanjem koju energiju koristiti za transport.
 
Poslednja izmena:
Ja ću možda biti dosadan, ali kada se priča o elektrifikaciji prevoza, i prelazak na OIE, treba da se uzme u obzir FAKTOR VREME (izvinjavam se na caps locku, ali da i tako podvučem). Niko ozbiljan ne misli da to može brzo. Trebaće mnogo godina, decenija. Geopolitika je ubrazala stvari, ali opet će trebati dosta vremena da se paralelno ojačaju prenosne mreže, da se izgrade novi kapaciteti za proizvodnju EV, da se izgradi mreža punjača, da nauka reši efikanost i cenu baterija, itd, itd. Sve ono što je u lancu. Znači nekoliko decenija za zamenu 1 milijarde vozila. Negde će to ići brže, kao u Norveškoj, negde sporije kao u Indiji ili Burkini Faso, ali kreće se. Degrowth, tj smanjenje konsumerizma može da pomogne, ali ja mislim da ljudska prirada nije takva. MOže se samo očekivati smak sveta i likovati na tome što neće biti ništa i što ćemo živeti u kamenom dobu.
Interesantno kako je protiv EV i OIE, iz različitih razloga, i ekstremna desnica i ekstremna levica.

Tako je. Vreme je veoma važan faktor. Ništa se neće desiti brzo. Vreme omogućuje da deluju tržišni mehanizmi koji mogu sami od sebe da regulišu tempo prelaska na električna vozila. Ako za neke primene, ili za neke grupe ljudi, električna vozila još nemaju prednost u odnosu na benzinska, neće se prodavati više od tempa kojim ih kupuju preostale grupe ljudi za koje su ona već bolja. Ako nema dovoljno novih elektrana ili stanica za punjenje, zašto bi ih kupovali oni kojima je to stvarni problem? Zašto čekati satima na punjenje, ako su ponuda i potražnja neusaglašeni? Tako postoji kontrolni mehnizam, negativna povratna sprega, koja onemogućuje da njihova prodaja ide brže od gradnje novih električnih centrala i ostale električne infrastukture za njih. Konačni rezultat je da je svejedno kojim se tempom grade nove centrale. Prodaja električnih vozila će pratiti razvoj kojim se one grade, koliko god to brzo ili sporo bilo, tako da se nikada ne pojavi ozbiljan manjak struje ili ozbiljan manjak stanica za punjenje. Zbog toga je netačan argument da "neće biti dovoljno struje". Koliko je ima, toliko se prodaje EV automobila, i to je sve što je potrebno kao kontrola celog procesa tranzicije.
 
Naftna infrastruktura stvarana je decenijama u sklopu trzisnih mehanizama.
Prelazak na elektricna vozila nije odluka potrosaca, to je odluka neoliberalne elite.
Elita moze da zabrani vozila na fosilna goriva, ali taj administrativni dekret ne moze da kompenzuje decenije i decenije razvoja naftne industrije.

Razmislite samo o postojecim garazma u kojma bi se recimo punila elektricna vozila. Zamislite nove instalacije koje bi omogucilie da se istovremeno puni recimo 100 i vise vozila.

"Smanjenje mobilnosti nije potrebno, mada jeste razumno forsiranje kolektivnih električnih umesto individualnih električnih prevoznih sredstava. Moramo da vratimo oduzete gradove. Tako da ponovo pripadaju nama, a ne kolima. Međutim to nema veze sa pitanjem koju energiju koristiti za transport."

Ovde se slazem sa @Zuma . Koncept elektricne energije je kolektivni koncept.
1. Medjutim ne postoji obilje elektricne energije kakvo je postojalo obilje nafte pre 100 godina.
2. Kolektivno resenje - elektricna energija je u nesaglasju sa pokretacima ovog koncepta - neoliberalnim elitama. Elektrifikacija i centralizacija nisu u duhu kapitalizma.



PS Sinski prevoz je takodje kolektivni koncept.
 
Samo da ukažem na nekoliko napisanih zabluda.

Električni automobili gledano na potrošnju energije po pređenom kilometru (kWh/km) troše skoro upola manje energije od vozila sa motorom na unutarnje sagorevanje. Električni motor ima izkorištenje od preko 95%, dok motor na benzin ili dizel manje od 50%. Tako da nije istina da će potrošnja energije biti ista kao i sa benzinskim i dizel motorima i da je potreban izvor električne energije jednak količini energije koju uvozimo uvozom nafte ili derivata nafte. Saobračaj na električnu energiju je energetski efikasniji i poprilično smanjuje potrošnju energije.

Pre 70 godina smo električnu energiju koristili samo za rasvetu, a danas koristimo za sve uređaje u domaćinstvu. Mreža je projektovana za duplo veća opterećenja ili više nego što su trenutno realna. U poslednjih 30 godina umesto jednog televizora imamo u svakoj sobi televizor, u svakoj sobi klima uređaj, po nekoliko računara, kotao za grejanje, u mrežu se u nekim sredimana već 50 godina nije ništa uložilo i još uvek sve funkcioniše. Svi nabrojani uređaji troše električnu energiju u špicevima potrošnje, dok električni automobili se masovno pune kada je potrošnja minimalna. Naravno sve ima svoj životni vek i moraće se početi, i bez električnih automobila, mreža obnavljati i poboljšavati.

Što se tiče elektroenergetske mreže i punjenja električnih vozila kod kuće skoro svako domaćinstvo može da poseduje električni automobil u Srbiji. Električni automobil se puni noću kada je najjeftinija struja i kada je elektroenergetski sistem najmanje opterećen. Najslabiji priključak domaćinstva u Srbiji na električnu mrežu je snage 4,6kW (1x20A). Električni automobil uz pomoć punjača koji se dobija uz automobil se puni preko kućne utičnice snagom od 2kW (1x10A). Znači snagom bojlera za pripremu tople sanitarne vode. Vreme punjenja na takvom punjaču od 20% do 80% prosečnog automobila sa baterijom od 58kWh je oko 17 sati. I napunili ste se za domet od oko 200km po autoputu zimi do 350km vožnje leti po regionalnom putu. Električni automobil više proši zimi nego leti i više troši pri većim nego pri manjim brzinama. Dosta rasprostranjem priključak domaćinstva na električnu mrežu u Srbiji je trofazni priključak snage 13,8kW (3x20A) ili 17,25kW (3x25A). U takvim domaćinstvima uz kupovinu brže punionice električni automobil može da se puni snagom od 11kW (3x16A) gde će te automobil napuniti od 20% do 80% za oko 3 sata. Tako da za kućne mogućnosti punjenja vam nije potrebna nikakav poseban priključak, elektroenergetska mreža ili trafostanice. Po meni sve dok svako treće domaćinstvo nebude imalo električni automobil, a do tada će proći bar još dve decenije ili više. Jer već sada ljudi na zapadu koji poseduju električni automobil uglavnom imaju i sunčanu elektranu na krovu tako da troše vlastitu električnu energiju.

Što se tiče proizvodnje električne energije moraće se još mnogo bolje izkoristiti svi obnovljivi izvori energije i najverovatnije će se morati graditi klasični nuklearni kapaciteti jer nove tehnologije proizvodnje bazne energije su još uvek jako daleko.

Interes svake države je što manji uvoz tako da moramo početi smanjivati uvoz svega kao i svih energenata i biti samodovoljni u što većoj meri.
 
Poslednja izmena:
Vrh