Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ne, glavni uzročnici zagađenja su termoelektrane i industrija, zatim saobraćaj. U pekingu još pojačano pešćanim olujama. Pratim na društvenim mrežama neke naše ljude koji tamo rade, kažu da se zagađenje smanjuje, možda i zbog kovida. U svakom slučaju imaju još dosta pola, ali barem nešto preduzimaju za razliku od mnogih
 
Pa ako je tako (a oduvek sam i znao da jeste, ali reko da proverim, možda grešim) zašto se u poslednjih godinu dana toliko forsira i propagira masovno i što brže (zbrzano, forsirano, ofrlje, usiljeno, smandrljano...) prelaženje sa fosilnih goriva na struju kao pogon? I to još u doba najveće svetske socio-ekonomsko-političko-energetske krize od WW2?

Čini mi se da što što svet više tone u energetsku krizu, nestašice i astronomske cene i mašćenja od malo struje na dlanu, to se više ljudi siluju da masovno pređu na struju kao pogon. Kakva slučajnost, zanimljivo. Da ne znam bolje, pomislio bih da takve ideje nemaju veze s razumom i logikom, i da je posredi neko veliko mašćenje. Nešto naspram čega će čak i naftaši delovati kao male bebe i humanisti.
 
Nemam pojma zašto. Možda ima previše CO2 u atmosferi? Ili možda neke države ne žele da budu zavisne od drugih po pitanju nafte i gasa? Ko će ga znati. A možda da brže razviju tehnologiju pa da oni drže druge u zavisnosti. Ko je uskočio u voz uskočio je.
Bloomberg je pravio analizu, ne znam koliko je to ozbiljno deluje mi malo novinarski odokativno, da kada bi svi automobili na svetu bili električni, to je milijardu auta potrošnja struje bi skočila 9 %. Sa kamionima, autobusima, motorima, itd potrošnja bi se popela do 15%
 
Emisija gasova bi bila znatno niza.

U BW Galeriji je predstsvljeno bas dosta elektricnih vozila.
 
Francuska ima 1/6 evropskog proseka emisija gasova staklene bašte u energetskom sektoru.
70% električne energije proizvode u nuklearnim elektranama, 20% iz obnovljivih izvora i samo 10% iz fosilnih goriva.
Tako da njihova elektrifikacija prevoznih sredstava bi sigurno pozitivno uticala na smanjenje aerozagađenja u gradovima pa i državi.

Po podacima iz 2021. godine u Nemačkoj je proizvodnja električne energije bila 13% iz nuklearnih elektrana, 46% iz obnovljivih izvora i 41% iz fosilnih goriva.

Ljudi svoje mišljenje o elektrifikaciji prevoznih sredstava izgrađuju na lošoj praksi u proizvodnji električne energije u Srbiji, gde je 70% električne energije proizvedeno iz fosilnih goriva.
 
Evo i tabelarnog pregleda sa Nemačkog tržišta za mesec Septembar 2022.
Tesla model Y je najprodavaniji model ispred Golfa 8 a zanimljivo je da se i jedan kinez MG5 probio do sredine tabele.
Screenshot_2022-10-16-11-42-03-91_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2022-10-16-11-40-25-25_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Na drugoj tabeli je prodaja po modelima sa udelom e modela u ukupnom plasmanu.
 
B92, 21.10.2022

Tesla pobedila Volkswagen "u gostima"

Američka kompanija prodala je više električnih vozila u Nemačkoj od domaćeg Volkswagena.

Prema najnovijim podacima nemačkog KBA, automobili makre Tesla su najprodavaniji u konkurenciji električnih vozila u Nemačkoj. U prvih devet meseci prodato je 38.458 primeraka, što je 6.000 električnih vozila više od najljućeg rivala, Volkswagena.

Pritom je Tesla ostvarila rast od 50 odsto u odnosu na isto razdoblje 2021, dok je Volkswagen pao za čak 40 procenata i prodao 32.326 električnih automobila na nemačkom tržištu.

Kad je prodaja električnih automobila u pitanju, rast su u Nemačkoj iz VW grupe zabeležili jedino Audi i Seat/Cupra.

Volkswagen se zauzvrat može tešiti globalnom prodajom gde je u domenu prodaje električnih automobila ostvario rast od 25 odsto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Međutim, ukupna prodaja VW grupe sa uračunatim vozilima na fosilna goriva (konvencionalni i hibridi) je pala za 13 procenata. Kako se navodi, to je posledica problema sa nestašicom pojedinih delova, ali i problemima poput inflacije i rasta cene energenata.

"Napeta situacija sa snabdevanjem komponentama u više navrata je dovela do prilagođavanja u procesu proizvodnje. Očekujemo stabilizaciju snabdevanja tokom 2023. godine", izjavio je portparol Volkswagena nakon objave podataka o prodaji.

Zanimljivo je i da je Tesla usprkos rastu pogođena nestašicom. Broj isporuka je rekordan, ali su logistički izazovi sve očiglediniji, pa je i rast bio manji od prognoza, naglašava Automotive News Europe.
 

Ауто компаније улажу 1.2 билиона долара у развој и производњу електричних возила​


Ciklusi gluposti.jpg
 
Znam da ne volite Vesića ali ipak da ostane zabeleženo šta naš Ministar misli o električnim vozilima.
 
Ово је изгледа шема за нечији увоз где ће се доточни огребати. Боље да се побољша железница.
 
Kakve veze imaju privatni investitori koji prave zgrade sa zeleznicom?
 
Nisam ljubitelj Železnice (zbog krutosti ruta) ali ako dođe do nestašice nafte, onda za veće daljine bolje i to nego bajz ili konji. Inače, vezano sa ovim gore, po meni bi Srbija trebala pokrene akciju subvencija stavljanja solarnih panela, i kopanje litijuma SAMO za svoje potrebe (ne izvoz) pravljenja elektrovozila u Srbiji da smanji uvoz nafte i vozila, plus ako može i laptopova i mobilnih koji koriste litijum.
 
То да 70% загађења долази са друмова је чиста лаж која се паушално пласира од стране заступника зелене агенде. Друмски транспорт генерише до 20% загађења. Главни загађивачи су термоелектране и индустрија.
 
Kakve veze imaju privatni investitori koji prave zgrade sa zeleznicom?
Мислио сам да Весић прича о повластицама за електрична кола. Боље те паре уложити у ефикаснију железницу. Ефекат масовног електричног јавног превоза је већи на смањење загађења од електричних аутомобила.
Са друге стране, што се мене тиче нек уведу да у БнВ могу само електрична возила да улазе.
 
Нови ОМВ електропуњачи од 180 киловата за електрична сокоћала

OMV uvećao broj električnih punjača
8 novembra, 2022

Najmoćniji punjač za električna vozila sa 180kW izlazne snage sada i na OMV pumpi Bačka Topola 1​

Zahvaljujući saradnji OMV i Charge&GO, na auto-putevima u Srbiji postavljeno je pet punjača
Kompanije OMV i Charge&GO nastavljaju da unapređuju mrežu i dostupnost punjača za električna vozila u našoj zemlji, pa su novi elektropunjači sada dostupni i na OMV pumpama Doljevac, Gradina i Bačka Topola 1.
https://vrelegume.rs/59641-2/

електро пуњач.jpg
IMG-80a89e3e995832a9e725af947910e0a2-V.jpg
 
Ako se zaista ide ka tome da električni automobili kroz izvesno vreme potisnu "naftaše", onda će verovatno benzinske pumpe preći na biznis elektro-punjača+minimarketa i restorana.
 
Tehnologija ev auta i punjača mnogo brže napreduje nego prethodna i u naredne 2 godine tržište će preplaviti automobili sa mogućnošću punjenja od 10-80% za 10minuta.To je je neka granica koja će definitivno zadovoljiti 90% tržišta.Naravno za tako nešto treba infrastruktura koju mi nemamo i zato ne vidim razlog da se nerviramo.Onaj ko to ima nastavice razvoj elektromobilnosti i što bi Vesara rekao to je tako.

Na dnevnom nivou pratim ne samo razvoj e auta već i v2g i v2l resenja,hvdc prenos,izgradnju vetro i solar parkova,integracije na svim nivoima i kombinaciju tehnologija na svim poljima i možete mi verovati ili ne oni za većinu pitanja imaju rešenje.Trenutno usko grlo sa litijumom i reciklažom prevazilaze takodje a prodaja ev auta u Kini je nezamisliva za pojmove Evrope koja je takodje velika.

Koga interesuje neka zaprati ovaj link i neka anilizira.

Ovo sa punjačima u tržnim centrima itd je više marketing ali koristan ljudima koji "su štedljivi".Primer je prost recimo većina tih punjača je od 5-7kw ,vi maksimalno možete za 2 sata boravka da im uzmete 10-20kw struje što je u novcu maksimalno 200 dinara.Ti punjači kada se kupiju na veliko su maksimalno 500 evra komad.A svi znamo koliko novca samo za kafu ostavimo u TC.

Evo i testa auta koji ima gore pomenutu brzinu punjenja.
 
Energetska kriza + Rat u Ukrajini + Zelena agenda = Savršena prilika za profiterstva i hohštapleraje

Direktor Volkswagena Tomas Šefer upozorava da će gradski automobil biti skuplji od 3.000 do 5.000 evra.



Sad, ako će ovo doprineti tome da generalno manje ljudi kupuje i vozi automobile, to bih i mogao da podržim. Samo, čini mi se da to neće tako završiti. Ostaje nam da vidimo.
 
Iskrcavanje Kineza na Eu tržište je počelo odavno a sada dolaskom kompanije Nio na nekoliko tržišta tj prvo Norveško pa zatim Nemačko,Švedsko,Holandsko i Dansko stvar se dodatno zahuktava.

Nio je mlada kompanija koju je u prošlosti snažno podržala Kineska vlada a ciljna grupa su joj premijum kupci i direktno se konfrontira Mercedesu,Audiju i Tesli.Najeftiniji model ET5 je 50.000 eura pa naviše.

Druga možda bitnija stvar po čemu je Nio poznat je što su svi modeli opremljeni baterijama koje se menjaju i čija zamena traje oko 5 minuta u zato predvidjenim stanicama.U Kini ih ima već preko hiljadu a u EU počinje njihova izgradnja.

Ukratko tehnologija zamene baterija se pokazala uspešno i uz mogućnost kupovine kola bez baterije vlasnik je apsolutno lišen brige o njenom stanju ,starosti itd a takodje i sledeći vlasnik može nastaviti ugovor tako da često spominjan problem polovnog baterijskog auta ovde nema prodju.

Druga pozitivna stvar ovde je što su svim vozilima iz game a to su modeli ES6,ES7/EL7,ES8,EC6,ET5 i ET8 kao i budućim modelima odgovara isto kućište baterije a kapicitet ide u 3 veličine to jest 75,100 i 150kwh.Samim tim vlasnik je u mogućnosti da tokom godine u gradu vozi manju i lakšu bateriju a kada ide na put može uzeti duplo veću.

Sve početne strepnje oko zamene,pouzdanosti baterije i sklopova itd su demantovane višegodišnjim uspešnim poslom,cak su i drugi kineski proizvodjaci krenul itim putem a takodje u modelu pretplate vlasnik je osiguran od svakog problema naravno kao što sam gore napisao sve to ima svoju cenu primerenu premijum segmentu i nije za poredjenje sa nižim segmentima.

Evo cena za EU trziste za varijantu fiksne pretplate ili varijantu fleksibilne pretplate kada auto možete vratiti ili zameneti drugim modelom po vašoj želji.Nio očekuje da će modelom fleksibilne pretplate stvoriti poverenje kod kupaca jer će svako moći kad god poželi da odustane a mnogi upravo žele tako nešto jer je ipak u pitanju novi brend pa još kineski.

Fiksna pretplata

Nio fix.JPG


Fleksibilna pretplata

Nio flex.JPG


Gore pomenuta mogućnost kupovine vozila bez baterije kod Nia se zove BAAS,tj battery as a service i podrazumeva rentiranje trenutno dve vrste baterija od 75kwh i 100kwh.


Cene su sledeće.

Baas.JPG


I na kraju pošto naravno na internetu ima mnogo jutjubera koji promovišu ono što im neko plati ja sam izdvojio za vas dva meni omiljena od kojih je jedan Nemac a jedan Amerikanac.
Nemac na kraju videa nije preporučio kupovinu a Amerikanac jeste iako u USA nema Nio prodajne mreže.Svakako Nemac je u pravu da je mogućnos SWAP tehnologije izmene baterija u EU bez infrastrukture trenutno malo korisna opcija ali po meni koncept izmene može rešiti mnoge nedoumice ljudi sa trećih tržišta jer smatram da takav dobro očuvan polovnjak sa mogušnoću lake reparacije i izmene unutrašnjosti baterija može biti dobitna kombinacija za naša trzista gde o novom autu možemo često da sanjamo.Bukvalno zamensku bateriju može izraditi svaka bolje opremljena radionica ,možda skromnijeg kapaciteta plus nešto malo elektronike oko BMS i onda bi takav auto mogao da se vozi u Srbiji bukvalno 30 godina kao sada Audiji,BMW i Passati.Svakako tehnologija baterija napreduje i za 5-10 godina to može postati vrlo cenjen polovnjak.

Evo testa NIO ET7


Evo i testa Kajla Konera.


Naravno pazljivom gledaocu klipova ce zapasti za oko detalji kineske škole auto industrije,neke pocetne greske i nedoumice ali po meni njihovo vreme je definitivno došlo.
 
Poslednja izmena:
Vrh