Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Energetska kriza + Rat u Ukrajini + Zelena agenda = Savršena prilika za profiterstva i hohštapleraje

Direktor Volkswagena Tomas Šefer upozorava da će gradski automobil biti skuplji od 3.000 do 5.000 evra.



Sad, ako će ovo doprineti tome da generalno manje ljudi kupuje i vozi automobile, to bih i mogao da podržim. Samo, čini mi se da to neće tako završiti. Ostaje nam da vidimo.
у 21. веку аутомобил није ствар луксуза, већ ствар потребе. Ово је нарочито изражено у државама где је слаб јавни превоз. Пошто друштво захтева од нас да смо стално у покрету, да се често померамо и да радимо можда више послова, аутомобил постаје неопходан. Такође, ја мислим да више не знам ниједну породицу која нема барем један аутомобил.

Ако је некоме циљ да смањи број аутомобила на улици, онда тај исти мора да понуди замену за то или да ослободи људе присиле да се крећу и да се померају. Аутомобил није животна намирница без које не може да се живи, али је савремени свет наметнуо људима обавезу да морају да се крећу од куће до посла, од куће до великих самопослуга, да иду у друге градове како би нешто купили и нешто урадили итд.

Многи људи се питају зашто је Београд закрчен колима, а нико се не пита шта би ти људи радили да немају аутомобил? Како ће неко из Вишњице да стигне до Земуна у догледно време, без превеликог напора? Како ће неко из Борче да оде до Бановог брда? Када би постојала замена, људи би вероватно оставили кола, али пошто је нема, неће их продати. Иста ствар је и на западу. Поскупљење ће довести до тога да ће људи бити више задужени.
 
Многи људи се питају зашто је Београд закрчен колима, а нико се не пита шта би ти људи радили да немају аутомобил? Како ће неко из Вишњице да стигне до Земуна у догледно време, без превеликог напора?
To nije bilo dovođeno u pitanje ni u jednom trenutku, bar ne od strane mene, za ostale ne znam. Pisao sam o tome u nekoliko navrata širom foruma, evo ovde ima sve o tome:
A što je automobil kriterijum za ''otpis''?

Ja i kad sam nedavno na drugim temama pisao o problemu preplavljenosti Beograda automobilima, i da to mora da počne da se rešava (ili da se pusti, pa da se mučimo svi u nedogled), lepo sam bio rekao: jedno kad automobil ima i koristi neko kome je neophodan za posao, ili pak za decu i porodicu, ILI npr neko ko živi u Staroj Pazovi a radi na Konjarniku, pa je sasvim razumno i očekivano da nema živaca da svaki dan prevaljuje taj put autobusom i presedanjima. A drugo je kad neki mogu bez kola u svakodnevnim (podvlačim ovo svakodnevnim) aktivnostima, al neće.
Ali naravno da nemam ništa protiv nekoga ko bez kola prosto ne bi mogao da funkcioniše. I ne smatram njega narušiocem ekologije i sredine.

Pogotovu što sam juče morao na temi o metrou da podsetim Dragana da saobraćaj u aerozagađenju Beograda učestvuje sa oko 20%. Nije malo, ali s obzirom da ima oko milion vozila u Beogradu, nije ni toliko puno.

Problem s automobilima i tim ljudima koji mogu bez njih al neće je što prave gužve i razbacuju se po trotoarima i kolovozima (čast izuzecima).
Ali nema problema s nekim ko živi daleko ili mu je neophodan auto svakog dana. Ni sa aspekta gužvi ni sa aspekta zagađenja nemam problem s time.
Nadam se da nećemo morati i 31. put da se vraćamo na to, jer ako će forum da se svede na konverzacije tipa:

Osoba A: ja sam protiv tog i tog ekstrema i ludila
Osoba B: aha, a znači onda si sigurno za drugi esktrem i ludilo?
Osoba A: ne, nisam to rekao
Osoba A: obrazloži
Osoba B: evo imaš tu i tu, rekao sam to i to, dakle nisam ni za jedan ekstrem...
Osoba B: epa jbg nisam znao, nisam bio online mesecima
Osoba A: pa jbg, koristi pretragu ili čitaj malo unazad jbm mu miša...


Onda možemo da ugasimo forum, pošto će sva komunikacija da se pretvori u vrtenje u krug i ''šumove'' odnosno pretrpavanje tema postovima gde jedni drugima podnosimo račune i obrazloženja za sve što izgovorimo samo zato što članovi foruma koji nisu bili prisutni mesecima pa su propustili neke prethodne korake, nisu u toku ili ne znaju pozadinu priče, pa za svaki nečiji post rade detaljnu (ali pogrešno usmerenu) analizu i seciranje, te propitivanje autora na šta je tačno mislio i da ponovo obrazloži nešto što je rečeno već 10 puta.

Nadam se da ćemo svi prerasti to i da će svako naučiti da koristi pretragu foruma ili da gleda širu sliku (više strana unazad) kad se o nečemu priča, ili da prosto pita nekog člana kada mu njegov post nije jasan, umesto da odmah pretpostavlja da stav ''broj automobila mora da se smanji'' znači isto što i ''treba ukinuti sve automobile'' i da, generalno, stav "nisam za jedan ekstrem" automatski znaci "da sam za drugi ekstrem". Pošto postaje baš zamorno. Ovo je neki treći ili četvrti takav slučaj u svega nedelju dana.
 
Poslednja izmena:
Elem, da se vratimo na temu.

Zagovornici električnih vozila često navode aerozagađenje uzrokovano sagorevanjem goriva kod konvencionalnih pogona kao jedan od najvećih, ako ne i najveći uzrok zagađenja po gradovima. I ove godine, podaci ih demantuju i potvrđuju da saobraćaj u celokupnom aerozagađenju u Srbiji čiji jako mali procenat.
Izašao je izveštaj o kvalitetu vazduha za 2021. Više manje je sve isto, samo što iz godien u godinu imamo sve više mernih stanica, pa sada i oni gradovi koji su bili "zeleni" su postali "ljubičasti". Naravno, bili su zeleni jer se nisu merile PM čestice koje su primarni izvor zagađenja u većini mesta.
pm10-i-25-2021-jpg.149651

Po ko zna koji put imamo dokaz o tome ko najviše zagađuje i koliki je udeo saobraćaja u tome.

Zna se na koje čestice saobraćaj najviše utiče i koliko je često prekoračenje tih čestica. Ko ne zna neka pročita izveštaj, dosta smo već pisali o tome.
Ovo je posebno bitno ponoviti i naglasiti jer zagovornici i/ili sledbenici električnog lobija često izostavljaju da svoje ideje nametnu nekom od 650.000 vozača privatnih automobila u Beogradu, koji u proseku mahom voze sa popunjenošću od 25 do 50%, dok najviše vole da pikiraju na vozila javnog prevoza, tačnije auspuhe 700 dizel autobusa koji svakog trenutka prevoze 100 odnosno 160 ljudi. Stoga, forsiranje i nametanje zamene dizel autobusa električnim bi u Beogradu smanjio ukupno aerozagađenje za manje od 1%. Uz strašne troškove i druge probleme koji nastaju kada se preduzeće i sistem zaglavljeni u 1950im i suočeni sa brojnim krizama i rupama, sile da preko noći prelaze na nove vidove pogona punih nedostataka i ograničenja.
 
Poslednja izmena:
Zapalio se Teslin felerični šporet u SAD. Ostali samo dugmići. :)

Potrošili šest cisterni vode da ugase požar na Tesli​

tesla-fire-before-after.jpg


Električni automobili su manje skloni samozapaljenju od benzinaca, ali kad se zapale obično im nema spasa.

O tome najbolje govori najnoviji primer sa auto-puta u Pensilvaniji, SAD. Tamošnji vatrogasci dobili su poziv zbog požara na automobilu do kojeg je navodno došlo nakon što je automobil udario u neki predmet na kolovozu. Odmah po udarcu iz vozila je počeo da se širi dim, tvrdi putnik koji je istog trenutka napustio vozilo.

Požar na Teslinom Modelu S počeo je brzo da se širi, tako da čak ni vatrogasci nisu uspeli da ga obuzdaju. Brzo su ispraznili obe cisterne sa oko 15.000 litara vode, da bi onda u pomoć pozvali dodatne vatrogasne jedinice.

Ukupno su potrošili preko 45.000 litara vode da bi ugasili požar na automobilu, odnosno onome što je od njega ostalo.

"Zbog litijum-jonske baterije u vozilu, gašenje ovog požara zahtevalo je dodatne cisterne jer je vozilo nastavilo da se iznova pali i na mahove burno gori", stoji, između ostalog, u objavi vatrogasnog društva koje je gasilo Teslu.

Kako se navodi u saopštenju, za gašenje požara na običnom automobilu dovoljno je nešto manje od 2.000 litara vode.
U konkretnom slučaju, Tesla je doslovno izgoreo do neprepoznatljivosti. Da nije točkova, teško bi bilo uopšte zaključiti da je to samo dva sata ranije bio automobil.

 
Inače, postoje i tehnologije napravljene za gašenje požara na električnim vozilima. Vrlo su jednostavne i praktične za upotrebu.
Sve što je potrebno je da u radijusu manjem od 50km stalno bude na dežurstvu čitav jedan vatrogasni kamion sa spremljenim specijalnim kontejnerom, koji se pozicionira oko automobila i onda ga vatrogasci nalivaju specijalnim gelom. Lako, jeftino, brzo, efikasno. Ne mož' da omane. :) Električna vozila na Li-ion baterije su zaista budućnost transporta.

:D(y)

container-fire2.jpg

maxresdefault.jpg
 
Rekao bih da su već sadašnjost. U zavisnosti od zemlje do zemlje, električna vozila su negde potpuna svakodnevnica. U Evropi pre svega mislim na Norvešku, Dansku i Holandiju (za njih makar znam iz prve ruke).

U Nemačkoj još uvek nisu na tom nivou ali broj potpuno električnih vozila na ulicama se povećava svakog meseca.

@overdrive Jedno od rešenja koje vidim jeste koncept deljenih vozila koji u gradovima na Zapadu funkcioniše sasvim dobro. Koristio sam ga jako često u periodu dok nisam imao svoje vozilo, ali se i sada desi da iznajmim auto za kratku gradsku vožnju. Takvih vozila obično ima baš dosta (sve više ih je električnih), i za one kojima auto ne treba svaki dan, već povremeno, predstavlja sasvim korektnu opciju.
 
A ti si beše onaj što nedavno pozdravi poskupljenje struje i izjavi da treba da se još dižu cene jer se ista mnogo rasipa? :D Reci mi, kako se ta vizija štednje i racionalne potrošnje struje i očuvanja okoline uklapa u forsiranje da se 1.6 milijardi vozila na svetu zamene električnim? I odakle će da se dobija struja za sva ta vozila? :)
 
Naravno da niko normalan ne može tvrditi da je litijum takav kakav je budućnost ali kad se krene u nekom pravcu otvaraju se novi horizonti.

Trenutno su najdalje otišli sa istraživanjem Natrijum Jonskih baterija čije se masovno korišćenje najavljuje već za 2024 godinu i koje imaju više prednosti a to su jeftini materijali,manja sklonost ka požarima (sem elektrolita) i jedna vrlo važna karakteristika a to je da se mogu potpuno isprazniti i tako čuvati i transportovati bez bojazni da će biti oštećene ili degradirane.
Mane su svakako gustina energije(140wh/kg) koja je sada na nivou NMC od pre 10 godina ali makar u prvim godinama dok ne dodju do čvrstog elektrolita odlično će poslužiti u magacinima energije dobijenim solarom i vetrom.

Sa druge strane sama činjenica da ste u 2 metra kvadratna nabili energiju od 100kwh(dovoljnu da punite TA peć 30 sati neprekidno) svakako ne može biti bez posledica u slučaju havarija ali nije ni benzin jer sam ih se zapaljenih nagledao na stotine.

Ja u ovome svemu vidim jedan zaokret na energetskoj mapi sveta i mislim da će se stvari značajno brže smenjivati nego što je do sada bio slučaj.
 
A da, čuvena priča ''baterije su budućnost, sve je razrađeno, samo još jedan ključni korak da rešimo i napravićemo savršenu bateriju''. Al taj jedan korak im uvek nekako zafali negde.

Podseća malo na priče o Perpetuum mobile. I u njegovom slučaju, izumiteljima uvek fali ''još samo jedan korak'' da se reši i da se napravi savršeni beskonačan izvor energije. I tako već 200 godina. Ili hladna fuzija recimo. Sve je razrađeno, 99.99% je rešeno, samo fali onaj jedan poslednji korakčić koji nikako da se otkrije.


I da, naravno, ako sam dobro razumeo elektro lobi i elektro-fanove (koji su, ironično, sve bučniji i militantniji od početka svetske energetske krize), sve to mora da se po svaku cenu desi do 2030. Ne može postepeno, ne može u više faza, ne može u više navrata nego mora sve odmah sada. Inače ako posle 2030. na svetu ostane više od 1/3 vozila na konvencionalne pogone, nadrljali smo svi. Ali ako do tada prebacimo 2/3 svetskih vozila na struju do 2030. onda će sve biti kul a Zemlja će biti spašena. I naravno, sva ta dodatna struja da napaja ta vozila širom sveta na dnevnom nivou, će dolaziti isključivo iz potpuno čistih i obnovljivih izvora. 👌


U ovom momentu svetske socio-ekonomsko-energetsko-političke krize, nikad veće inflacije u modernoj istoriji, nikad veće nestabilnosti i nikad većih dugova, zaista je najveći imperativ i najveća urgentnost da se vozila sveta, sa jednog pouzdanog i proverenog izvora energije koga imamo za još 40 godina, što pre prebace na struju. Što pre, što više. Da, zvuči potpuno logično. I ja isto tako kad sam u besparici ili kada sam bolestan, uzmem da menjam prozore i vrata jer to je u datom momentu najveći prioritet. Sasvim logično. 👍
 
Poslednja izmena:
Faradion,Engleska startap kompanija koja je najavila komercijalizaciju Sodium Ion baterija je kupljena od strane Indijaca za 135 miliona eura,pre neki dan je dala oglas da zapošljava 300 radnika.

Sa druge strane CATL jedan konglomerat u proizvodnji svih vrsta baterija je takodje najavio komercijalizaciju i čak 200wh/kg u svojoj izbedbi.

Neka bude i za 5 godina ali može rešiti mnoge probleme a najviše po meni problem magacina energije.Kada uspemo lako i bezbedno da skladištimo energiju onda priča e auta ima neki smisao.Do tada moja neka skromna procena je da će elektrifikacija makar na Eu i Usa tlu imati konstantno uspon ali ne tako drastičan i da će sve doći na svoje mesto za dvadesetak godina.
 
Jasno, hladna fuzija fazon. ''Samo što nije''.

Inače, ja ne vidim da će prisiljavanje cele planete da (preuranjeno) pređe sa fosilnih goriva na struju bilo šta rešiti. Štaviše, očekujem samo još više zagađenja, još skuplje energente, još većih kriza i nestašica (problema u snabdevanju) i još više promašenih investicija i mera. A što se budućnosti (energetike i industrije) tiče, ne očekujem ništa više od ovoga:
Ciklusi gluposti.jpg

Iako znam da je to moje mišljenje dogma i jeres za mase modernih elektro-avangardista koji su nikli kao pečurke posle kiše odnosno novonastale ENERGETSKE, STRUJNE KRIZE. Mislim, sama ideja stavljanja ''vozila na struju'' u istu rečenicu sa ''svetska strujna kriza'' je van svake logike i razuma. 😄 Ali dobro, bože moj, i ranije su me nazivali ludistom i ludakom, a ko će na kraju biti u pravu, vreme će pokazati. :)
 
Narod je u trajnoj anesteziji moguće je vršiti razne eksperimente,dali će se probuditi? Mislim teško.

Da objasnim samo svoju podršku elektro automobilima ukratko.Nemam nikakve biznise i aspiracije u vezi zelene agende ili bilo čega sličnog a stvari pristupam iz svog tehničkog obrazovanja i profesije jer smatram da je elektro pogon superioran.

Ali nikako se ne mogu složiti sa opštom histerijom pravljenja i zbacivanja SUV i sportskih modela ,razbacivanjem resursima i bespotrebno teškim i velikim automobilima.
U redu razumem da je to trenutno ono što ljude pali i što traže ali ako se upravljači sveta redom kriju iza zagadjenja posebno u gradovima zar nije logičan pristup praviti male elektro automobile sa baterijama do maksimalno 30 kwh.
Materijal koji se potroši na bateriju i motor i elektroniku jednog Audi Etrona je dovoljan za 3 baterije i motora za 3 Dačije Spring.
Po meni stvar je trebala tako da krene i da se razvija postepeno a ne ovako na silu.

Subvencije za ta manja vozila bi ih učinila jako konkurentnim a ljudi bi bili motivisani da ulažu u solar recimo i da se voze skoro besplatno.

Njihova potrošnja nebi prelazila 15kwh na 100km što bi za neki Srpski prosek u toj kategoriji ljudi od 1,000km mesečno značilo 150-200kwh više na mesečni račun što ni za sistem nebi bilo preopterećenje.

Ali ovo je neka moja utopija,profit je svakako iznad svega i zbog toga sada Litijum vredi 75.000 za tonu,a potražnja za retkim magnetima,i drugim mineralima nas vrlo lako može dovesti u ćorsokak.
 
Moje pitanje je zašto uopšte forsirati baterije kao pogon bilo gde i bilo kad u narednih 20 godina?

Ko hoće da se mlati sa baterijama i traženjem idealne savršene baterije, uvek to može da radi sa strane. Kao što već 20, 30 godina raznorazni tragaju za hladnom fuzijom za svoj groš.
Ko se pak brine šta ćemo da radimo posle 2070. kada nestane nafte (a pitanje je da li će i tada nestati, jer se prognoze stalno pomeraju sa otkrićem novih nalazišta), uvek može da se okrene biodizelu ili tečnom gasu i da razvija tehnologije i rešenja bazirana na njima.

Ovo što se trenutno odigrava u svetu, ovo što se sluša i što odjekuje sve jače i militantnije u zadnjih godinu dana, to je kao kada bi neki nepoznati sumnjivi tipovi iznenada ušli u dom neke porodice u kojoj je pola članova teško bolesno a druga polovina u dugovima do guše, i na silu uzeli da im menjaju prozore i vrata jer ''nisu dovoljno green, nisu dovoljno ekološki i finansijski odgovorni''. I naravno na kraju im dostave račun za ''uslugu'' koju niko od njih nikad nije ni tražio. Čemu to???!!!

Mimo zelene agende, elektro lobija i elektro hipika-zaluđenika, koga drugog na svetu od marta 2020. zanima problem čestica iz auspuha? Koga? Kako izgleda osoba koja nakon jedne godine Kovid ludila koje je desetkovalo čovečanstvo u svakom pogledu, druge godine raznih veštački izazvanih kriza (nekretnine, materijali, sirovine) i nakon treće godine svetske savršene oluje i kombinacije svih prethodnih kriza, i nove svetske ekonomsko-političko-energetske krize... se bavi filozofiranjem ''zašto, oooo zašto mašine troše i zagađuju da bi radile?'' :unsure: I ''kako da dobijem energiju ili pogon za nešto, a da pritom ništa ne poremetim i ne promenim?'' :unsure:

Ko se bavi takvim glupostima? Mimo navedenih eniteta od kojih jedni to rade zarad profita a drugi jer su upali u kultove i/ili psihoze, zanima me koji običan čovek, pion i smrtnik, se svakodnevno muči takvim dilemama i brigama, dok mu iz dana u dan novčanik postaje sve tanji, a radno mesto ili generalna budućnost sve klimaviji?

Da li iko pri zdravoj pameti može da misli da u vreme dok je svet u nikad do sad goroj strujnoj krizi, koja je dodatno otežana i drugim, sociološkim, ekonomskim i političkim... teranje pola planete da pređe na vozila na struju do 2030. je najpametnija i najurgentnija stvar? Da je taj alternativni izvor pogona i goriva barem savršen i beskonačan, pa i onda bi bilo pitanje da li je zaista apsolutno neophodno da se to usiljeno radi ovde i sada, u nikad gorem vremenu od WW2 naovamo? Nego je i sama ta ''alternativa'' fosilnim gorivima prepuna problema, prepreka, iziskuje brdo troškova i brda odricanja za implementaciju i još bitnije - donosi još nove štete po planetu i štete po čovečanstvo. I opet se iz dana u dan forsira sve militantnije i zadrtije.

Ja to prosto ne mogu da razumem.
 
Poslednja izmena:
Bender, za razliku od naftne, strujna kriza je trenutna i oročena. U naftnoj krizi smo već pola veka. Ratovi počinju zbog nafte, ratovi se gube zbog nafte (WW2) Zar nismo i sada? Gas, nafta, hrana (spomenuo si biodizel wtf), sve kul?

Industrijski najrazvijenije zemlje sveta nemaju naftu (EU, Japan, Kina, sa izuzetkom SAD). Struju imaju, i mogu da dupliraju proizvodnju ako zatreba u srednjem roku čak i sa postojećim resursima i tehnologijama. Strateški je interes svake države da proba da bude nezavisna
80% rezervi nafte kontroliše par ludaka, struja se pravi lokalno, bukvalno SVAKA država na planeti ima potencijal uz malo pameti da bude energetski (strujno) nezavisna. Da ne idemo sada do ekstrema i novoa domaćinstva.
BTW ko radi šta usiljeno? EU jedino, ok možda su avangardni, možda su i sektaši. Ostatak najbogatijih i najmnogoljudnijih zemalja se ne zamara ni da potpiše ili ispoštuje sporazum iz Kjota.


Inače mi je fascinantno kako su neki ljudi ubeđeni da postavljaju "prava" pitanja, samouvereni i puni sebe. Jel ti stvarno misliš da niko pre tebe i sličnih forumskih stručnjaka ta pitanja ne postavlja? Odakle nam energija, kako da je čuvamo, prenosimo, upravljamo proizvodnjom i potrebama? Ne govorim o političarima i zelenim sektašima, već o inženjerima u kompanijama i doktorima po institutima. I to zadnjih 20godina... Pa u mom sirotom gradu na Balkanu bar 50 ljudi, uz dužno poštovanje tebi, ali mnogo stručnijih od nas forumaša je na fakultetu posvetilo karijere tome. I još njih par hiljada u Bosch-u, Continetalu, Schneider-u, ZF-u...

I 1910. su ljudi postavljali pitanja i bili skeptici, nema šanse da sada zamenimo sve konje i kočije automobilima - odakle nam nafta, kuda će oni da se teraju, gde su pumpe, ko će to da popravlja...
 
Daleko je strujna kriza od trenutne, potrosnja je rasla munjevitom brzinom i pre naglog jakog uvodjenja elektricnih vozila, a tek ce sa njima da raste jos vise.

Moze naftu da kontrolise ko god hoce, stvar je prosta, nikome od njih se ne bi isplatilo da drze cene koje niko nije sprrman da plati. Strujno nezavisne drzave mogu da budu samo zemlje koje imaju veliki hidropotencijal, termoelektrane ili razradjene nuklearne izvore. Solarna tehnologija nije tako nezavisna i izvesna jer je jos uvek ogranicena u mnogo aspekata. Ona moze da bude ispomoc, ali da ucini neku drzavu strujno nezavisnom - jok.
BTW ko radi šta usiljeno? EU jedino, ok možda su avangardni, možda su i sektaši. Ostatak najbogatijih i najmnogoljudnijih zemalja se ne zamara ni da potpiše ili ispoštuje sporazum iz Kjota.
Pa EU, zatim levacka zelena agenda u EU, SAD i Aziji (Japan i Koreja) a njih u stopu prate druge drzave i proizvodjaci iz sveta. Sporazum iz Kjota nije nikakav argument ili reper, jer tamo neki Katar ili Turska mogu da potpisu ili ne potpisu taj sporazum ali ako 20 najvecih svetskih proizvodjaca vozila odluci da forsira elektrosporete i batali SUS, svi mogu samo da se slikaju. I to se i desava. Paralelno sa time, punom parom radi elektro lobi, koji mic po mic potkupljuje jednu po jednu vladu i zemlju da forsiraju vozila na struju u vreme nikad gore krize i nestasice struje.
Inače mi je fascinantno kako su neki ljudi ubeđeni da postavljaju "prava" pitanja, samouvereni i puni sebe.
Da, zaista je neverovatno da neko postavlja pitanje za koji ce nam andrak da u vreme kada je ceo svet u strujnoj krizi, u periodu od 10 godina menjamo pola svetskih vozila da budu na struju.

Pretpostavljam da je fascinantno i da neko uzme i uradi racunicu za koliko hiljada TWh godisnje ce se povecati potrosnja struje, i samim tim i devastacija planete, ako na postojecih 24.000 TWh godisnje dodamo jos dvaput toliko za napajanje elektro vozila?

Da pogodim - ja sam ludak ili hejter sto postavljam to pitanje, i ludak sam sto pravim racunicu, iako niko od zelene agende i lobija nema nikakvu, ama bas nikakvu drugu racunicu ili argument da to ospori?
Ne govorim o političarima i zelenim sektašima, već o inženjerima u kompanijama i doktorima po institutima. I to zadnjih 20godina... Pa u mom sirotom gradu na Balkanu bar 50 ljudi, uz dužno poštovanje tebi, ali mnogo stručnijih od nas forumaša je na fakultetu posvetilo karijere tome. I još njih par hiljada u Bosch-u, Continetalu, Schneider-u, ZF-u...
Naravno, nauka i proizvodjaci su uvek u sluzbi kolektiva i opsteg dobra. Nema sanse da moderna nauka bude u sluzbi privatnih interesa. Pa kaze...


Sve ove proizvode, izume ili prakse su naucnici i institucije sirom sveta podrzavali po vise decenija, dok su pomenute stvari cinile stetu. Mnogi od tih "inzenjera i doktora" su vremenom cak i saznali za stetne posledice, ali bi nastavili da ih propagiraju i guraju jer lake i brze pare kad se oslade, tesko je odreci ih se.

Ili mislis da ce ovaj put, sa elektro-lobijem i svime vezanim za njega biti drukcije?
I 1910. su ljudi postavljali pitanja i bili skeptici, nema šanse da sada zamenimo sve konje i kočije automobilima - odakle nam nafta, kuda će oni da se teraju, gde su pumpe, ko će to da popravlja...
Babe i zabe. Tehnologija se tada menjala jer je nova opcija nudila brojne pogodnosti i promene na bolje. Potencijal je bio vidljiv i jasan. Ljudi su tada sami zeleli da se to menja, jer im je bilo potrebno. Niko ih nije terao, uslovljavao, sramio, zbrzavao, davao rokove.
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: MC_
Nisi svestan koliko ličiš na kočijaša (bez uvredljive konotacije) iz drumske kafane iz 1910.

Pazi ovo... ti auti su buktinje na točkovima, to natočiš benzinom i sedneš na to. Ko će to da gasi kada se upali? Zvaće nas sa zapregom i kofama i ćebićima da ih gasimo. Jedino da dežura nas par sa kočijama i ćebićima na svakih 50 kilometara

Zapalio se Teslin felerični šporet u SAD. Ostali samo dugmići. :)

Potrošili šest cisterni vode da ugase požar na Tesli​

tesla-fire-before-after.jpg


Električni automobili su manje skloni samozapaljenju od benzinaca, ali kad se zapale obično im nema spasa.

O tome najbolje govori najnoviji primer sa auto-puta u Pensilvaniji, SAD. Tamošnji vatrogasci dobili su poziv zbog požara na automobilu do kojeg je navodno došlo nakon što je automobil udario u neki predmet na kolovozu. Odmah po udarcu iz vozila je počeo da se širi dim, tvrdi putnik koji je istog trenutka napustio vozilo.

Požar na Teslinom Modelu S počeo je brzo da se širi, tako da čak ni vatrogasci nisu uspeli da ga obuzdaju. Brzo su ispraznili obe cisterne sa oko 15.000 litara vode, da bi onda u pomoć pozvali dodatne vatrogasne jedinice.

Ukupno su potrošili preko 45.000 litara vode da bi ugasili požar na automobilu, odnosno onome što je od njega ostalo.

"Zbog litijum-jonske baterije u vozilu, gašenje ovog požara zahtevalo je dodatne cisterne jer je vozilo nastavilo da se iznova pali i na mahove burno gori", stoji, između ostalog, u objavi vatrogasnog društva koje je gasilo Teslu.

Kako se navodi u saopštenju, za gašenje požara na običnom automobilu dovoljno je nešto manje od 2.000 litara vode.
U konkretnom slučaju, Tesla je doslovno izgoreo do neprepoznatljivosti. Da nije točkova, teško bi bilo uopšte zaključiti da je to samo dva sata ranije bio automobil.

 
Svet ima struje. Mrska ti EU ima struje. Struja je poskupela zbog naftne/gasne krize i jednog ludaka što kontroliše izvor i pumpe, a ne obrnuto. I ne zbog elektroauta.
 
Aha znaci nemas nikakve argumente i nikakve racunice pa prelazis u izvrtanje reci. Nista novo od zelene agende i elektro lobija koja ionako retko kad i ima neko znanje i argumente.

Ah da, evo sada i ovo "mrske ti EU". Iako nigde nisam rekao da mi je mrska. Samo da grese i ponasaju se kao slepci u pogledu ovoga sa energetikom i gorivom.

Ali u redu je, kako god je tebi milo. Ja sam glupi ksenofob, Evroskeptik i naftas a vi ste prosveceni elektricari i zelembaci koji pucaju od argumenata i cinjenica samo nikako da ih vec jednom iznesete i dokazete. Eno i na susednoj temi ista prica. Iznesu se brojke i procene i objasni zasto 1.5 milijardi vozila na struju vodi u propast, a druga strana u fazonu "ne ne, nije tako, verujte mi na rec, znam sta pricam. Ne'am nikakve konkretne podatke ali znam da su vozila na struju jedino resenje". A sva ta vozila na struju, njih 1.5 milijardi koliko ce ih biti, cemo da napajamo ljubavlju i pozitivnim mislima. Mda...
 
Poslednja izmena:
Sorry bender, ali za smislenu diskusiju je potrebno dvoje kompetentnih sagovornika. Inače liči na jutarnju debatu Sarape i Jelene o ...čemugod. Isprati bar jednu nit koju si počeo. Zašto je poskupela struja u Evropi?
Kažem ti, za razliku od tebe i mene što od jutros lupamo po tastaturi, samo u NS-u je 2000 ljudi selo za radni sto i lupa glavu na rešavanju tih pitanja.
 
To, hvala jos jednom na potvrdi da nemas nikakve argumente i znanje pa moras da se evakuises da ne bi zavrsio potopljen i posramljen.

I da, naravno, "2000 ljudi u NS" su jedini na planeti koji rade nesto korisno i lupaju glavu oko nekog drustvenog problema. 🤣 I Ilon Mask, sveti dobri cika koji izmislja nove tehnologije (sam, licno) jer ga boli dusa zbog svetskih problema. Nikako zbog profita i kompleksa boga. 🤣 I ovi u NS rade to volonterski. Stalo im je. 🤣
 
Ajd još jednom da probam :(

Šta je izazvalo "strujnu krizu" u EU? Električna vozila ili ludak sa rukom na slavini za gas i naftu?
U Srbiji? Električna vozila ili ludak na čelu EPS-a?
Ima li "strujne krize" van EU? U Norveškoj il Kini dele bonove za punjače. Ili samo za EV uvode par-nepar ograničenja?
 
A ti si beše onaj što nedavno pozdravi poskupljenje struje i izjavi da treba da se još dižu cene jer se ista mnogo rasipa? :D Reci mi, kako se ta vizija štednje i racionalne potrošnje struje i očuvanja okoline uklapa u forsiranje da se 1.6 milijardi vozila na svetu zamene električnim? I odakle će da se dobija struja za sva ta vozila? :)

To povećanje struje je bilo neminovno. Jednostavno, nije realno da je u Srbiji koja je postala neto uvoznik struje cena bude 2-10rsd po kWh a u Nemačkoj koja je neto izvoznik cena skoči sa 25-30 centi na preko 40, a sada i 50 centi. Biće dobro ako ovo najavljeno poskupljenje struje bude jedino u narednoj godini.

Moj post tada je više imao za cilj da ukaže na to da ljudi kod nas nisu baš energetski najodgovorniji niti su svesni gde i kako mogu uštedeti energiju. Kada pogledamo podatke za 2019. vidimo da od nas u Evropi (EU zemlje + Srb, Nor, Sui) više struje po domaćinstvu troše samo skandidavske zemlje - Finska, Švedska i Norveška.

Zašto je to tako? Zašto trošimo 20-30% više struje od domaćinstava u našem okruženju poput Madjarske, Bugarske, Hrvatske ili Slovenije?

Da li je moguće (samo pitam) da je razlog za to bila jeftina struja, koja je dovela do toga da se ona troši više nego u drugim zemljama?

Stojim iza onoga što sam rekao, moramo se uozbiljiti kao društvo i racionalno sagledavati aspekte života. I prvo i uvek krenuti od sebe i probati poboljšati svoje okruženje.



Screenshot 2022-11-30 at 13.05.32.png
 
Ko se rasipa strujom? Koliko si obicnih pojedinaca video da se u svojim kucama rasipaju strujom koju placaju? Isto tako, da li znas porodice koje kradu struju, pa ? Ja znam. Jel mislis da porodica koja oduvek sve placa uredno i na vreme treba da placa vise zato sto EPS nece da kazni ove koji kradu? Jel mi to govoris?

Hocu konkretne podatke ko se kako rasipa. Izvolite iznesite tacne podatke pa onda mozemo da pricamo o tome da li treba ceo narod da snosi posledice, ili pojedinci, ili drzavne firme, ili privatne firme. I kako koji prestup treba da se sankcionise.

Jel imas ti makar podatak, bilo kakav, ne mora zvanicni, koliko samo rovatori Shitcoina trose struje u Srbiji? Nemas, pretpostavljam? Super. Nabavi pa se vrati pa onda mozemo da pricamo o poskupljenjima i odgovornosti.

Ajde bre, dosta vise, preko 30 godina slusam kako smo ja i moje domacinstvo krivi za sve redom i kako treba da placamo ili nadoknadjujemo umesto drugih, dok te druge zabole patka i niko ih nikad ne dira. Ni murija, ni Vlada, ni EPS, ni poreska, niko.


Iznesite tacne podatke ko se koliko i kako rasipa po kategorijama pa onda mozemo da pricamo o menjanju cena za one koji to zasluzuju. Do tada, sve te price su nistavne. I ne samo to, nego bez takvog sistematskog pristupa nista necete resiti. NISTA. Da stavite cenu KWh da bude 100 dinara opet nista ne biste resili, opet bi EPS bio gubitas, opet bi pucao sistem i opet bismo morali da uvozimo. Zato sto taj "sivonja" metod resavanja ne radi kada imas sistem koji je sav truo i hordu debila i lopova koji ga vode. I koliko god para ti nabijes u njega, on ce opet ostati u minusu. Jer je to crna rupa, korupcijska crna rupa bez dna, i dokle god ne zatvoris crnu rupu u njemu, dokle god ne smenis i ne pohapsis te lopove i parazite tamo, dzaba ti sve. Shvatite to vec jednom aman i sjasite sa besmislenim sivonjskim srednjevekovnim feudalistickim merama koje nikada nista ne menjaju.
 
Poslednja izmena:
Ajd još jednom da probam :(

Šta je izazvalo "strujnu krizu" u EU? Električna vozila ili ludak sa rukom na slavini za gas i naftu?
U Srbiji? Električna vozila ili ludak na čelu EPS-a?
Ima li "strujne krize" van EU? U Norveškoj il Kini dele bonove za punjače. Ili samo za EV uvode par-nepar ograničenja?
Okej, moramo ovde da budemo realni. Za energetsku krizu nije kriv Putin, a ni električna vozila. Za krizu je isključivo kriva EU, odnosno pojedine države koje su tokom godina razvile visoku zavisnost energetsko sistema na gas. Onda su svi primorani da uvedu sankcije, nema više gasa, traže se alternative, one skupe, sve skupo. Energetska kriza je mogla da bude izbegnuta, naravno bez rata, ali istovremeno i neizmišljanjem tih sankcija. Tako da, kukanje Evrope da je Putin kriv za sve je budalaština i prenemaganje i prebacivanje sopstvene krivice.
 
Ma neka krive i njega sto se mene tice, mene podjednako zabole i za Rusiju i za EU i sve svetske siledzije i smradove i licemere. To zna i svako ko me vidja na temi Izbori. Dakle briga me za sve te kontrol frikove i alave gadove na prestolima sirom sveta.

Samo neka mene i druge obicne ljude ovi dokoni kvazi-aktivisti i kvazi-dusebriznici ostave vise na miru sa svojim stupidarijama i Stokholmskim sindromima.

Imas brate sirom Srbije mesta gde pomocu Radio Mileve mozes da saznas ko krade, sta i koliko. Imas na nivou sveta spiskove pojedinaca, grupacija, organizacija pa i citavih drzava, ko sta kome duguje, ko je sta pokrao, ko je utajio, ko je ostetio, ko je za sta odgovoran. Izvolite, put pod noge, pa na posao.

I'te lepo pa drndajte njih. Mene i druge koji radimo i placamo sve po duznosti i obavezi zaobidjite u sirokom luku da ne bude posle iznenadno pao klavir na glavu niotkuda. Dosta bre vise licemerja i glumatanja. Pun mi je kufer toga.

(Mare, nije upuceno tebi)
 
Vrh