Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ko se rasipa strujom? Koliko si obicnih pojedinaca video da se u svojim kucama rasipaju strujom koju placaju? Isto tako, da li znas porodice koje kradu struju, pa ? Ja znam. Jel mislis da porodica koja oduvek sve placa uredno i na vreme treba da placa vise zato sto EPS nece da kazni ove koji kradu? Jel mi to govoris?

Hocu konkretne podatke ko se kako rasipa. Izvolite iznesite tacne podatke pa onda mozemo da pricamo o tome da li treba ceo narod da snosi posledice, ili pojedinci, ili drzavne firme, ili privatne firme. I kako koji prestup treba da se sankcionise.

Jel imas ti makar podatak, bilo kakav, ne mora zvanicni, koliko samo rovatori Shitcoina trose struje u Srbiji? Nemas, pretpostavljam? Super. Nabavi pa se vrati pa onda mozemo da pricamo o poskupljenjima i odgovornosti.

Ajde bre, dosta vise, preko 30 godina slusam kako smo ja i moje domacinstvo krivi za sve redom i kako treba da placamo ili nadoknadjujemo umesto drugih, dok te druge zabole patka i niko ih nikad ne dira. Ni murija, ni Vlada, ni EPS, ni poreska, niko.


Iznesite tacne podatke ko se koliko i kako rasipa po kategorijama pa onda mozemo da pricamo o menjanju cena za one koji to zasluzuju. Do tada, sve te price su nistavne. I ne samo to, nego bez takvog sistematskog pristupa nista necete resiti. NISTA. Da stavite cenu KWh da bude 100 dinara opet nista ne biste resili, opet bi EPS bio gubitas, opet bi pucao sistem i opet bismo morali da uvozimo. Zato sto taj "sivonja" metod resavanja ne radi kada imas sistem koji je sav truo i hordu debila i lopova.koji ga vode. I koliko god para ti nabijes u njega, on ce opet ostati u minusu. Jer je to crna rupa, korupcijska crna rupa bez dna, i dokle god ne zatvoris crnu rupu u njemu, dzaba ti sve. Shvatite to vec jednom aman i sjasite sa besmislenim sivonjskim srednjevekovjim merama koje nikada nista ne menjaju.

Upravo sam izneo podatke da u proseku srpsko domaćinstvo troši bar 20-30% više struje od komšijskih zemalja. I postavio tebi pitanje, šta ti misliš zbog čega je to?

Tebe i tvoju porodicu niko nije napao. Ja kažem da u globalu, pored stvari koje si nabrojao poput kradje struje, rudarenja bitkoina (za koje nemam pojma da li iko ima podatke koliko se potroši), neodgovornosti u upravljanju EPSom, odgovornost moraju da ponesu i gradjani i institucije, svako u svom domenu.

Ja ne govorim da nema ljudi koji se racionalno odnose prema potrošnji energije, ali očigledno je da je nešto ne funkcioniše kako treba. Da, slažem se, EPS ne funkcioniše najbolje, ali izvinite je li samo meni nije logično da trošimo u proseku toliko više energije od komšijskih zemalja?
Šta je tome uzrok, neracionalna potrošnja, veći % ljudi koji se greju na struju, katastrofalna izolacija stambenih jedinica (u proseku) ili nešto deseto, nemam pojma. Samo ukazujem na egzaktne podatke a oni su više nego jasni: u evropskom smo vrhu po prosečnoj potrošnji po domaćinstvu.
 
I da dodam na temu električnih vozila i punjača. Verovatno oni neće rešiti ništa epohalno u pogledu ekologije, da, naravno da je glavni interes profit, uvek je bio i kada je reč o električnim vozilima i o svemu ostalom (tako funkcioniše zapadni svet).

Mi kao Srbija smo krajnje nebitni i ne pitamo se ništa kao ni običan gradjanin EU ili USA. Igru postavljaju drugi i mi možemo postavljati pitanja narednih 15 godina da li je to ispravno, moralno, i slično. Odgovor zapravo i nije bitan, i ne menja činjenicu da se industrija automobila okreće u tom smeru. Prema tome, mi možemo i u 2035. postavljati ova pitanja, terati pravdu ali bez efekta. Bolje je racionalno razmišljati i pripremiti se na ono što je neminovno.

Kada smo kod brzine, to što iz Brisela, Londona, Berlina i slično kažu da od 2030. ili 2035. nema ovoga ili onoga to su samo pusti snovi. To su odluke političara koji se ne razlikuju puno od naših. Moja procena je da će promena ići puno sporije od tih najava.
 
Upravo sam izneo podatke da u proseku srpsko domaćinstvo troši bar 20-30% više struje od komšijskih zemalja. I postavio tebi pitanje, šta ti misliš zbog čega je to?
Taj podatak ne govori ko i koliko krade. Razbacujete se nekompletnim i nebuloznim podacima, kao pravi statisticari, iduci logikom "neki jedu samo meso, neki samo kupus, svi skupa jedemo sarmu". Mani me bre toga, slusam to ceo zivot.
Tebe i tvoju porodicu niko nije napao. Ja kažem da u globalu, pored stvari koje si nabrojao poput kradje struje, rudarenja bitkoina (za koje nemam pojma da li iko ima podatke koliko se potroši), neodgovornosti u upravljanju EPSom, odgovornost moraju da ponesu i gradjani i institucije, svako u svom domenu.
To sto ti i drugi predlazete mozda nije usmereno protiv mene i moje porodice licno, ali se svakako tice svih nas. I kako ti kao gradjanin imas pravo da vices vlastima "hocu da nas sve derete jos jace" tako i ja imam svoje pravo da stanem pored i paralelno vicem "ja necu da me derete, to vidite s ovim ovde".
Ja ne govorim da nema ljudi koji se racionalno odnose prema potrošnji energije, ali očigledno je da je nešto ne funkcioniše kako treba. Da, slažem se, EPS ne funkcioniše najbolje, ali izvinite je li samo meni nije logično da trošimo u proseku toliko više energije od komšijskih zemalja?
Šta je tome uzrok, neracionalna potrošnja, veći % ljudi koji se greju na struju, katastrofalna izolacija stambenih jedinica (u proseku) ili nešto deseto, nemam pojma. Samo ukazujem na egzaktne podatke a oni su više nego jasni: u evropskom smo vrhu po prosečnoj potrošnji po domaćinstvu.
Pa jel si uzeo malo da pogledas koje delatnosti najvise trose? Jel gledas ti malo oko sebe, jel citas vesti, jel hodas gradom, jel razlikujes sporet za kuvanje rucka od sale za rovarenje Shitcoina? Jel se raspitujes (makar i nezvanicno) o tome koliko domacinstava krade struju? Koliko struje se izgubi u prenosu zbog lenjosti i starosti EPSove infrastrukture? Jel si ulazio ikad u neku zgradu drzavne firme u kojoj 200 racunara stoji upaljeno non stop, 24/7365, cak i onda kada se ne koriste i nije neophodno da budu ukljuceni? Sa sve monitorima, koji se nikad ne gase? Jel si video fabrike i radionice u kojima se isto tako ne gase masine jer "koga briga, ionako je sve to drzavno"?

Jel si sve to uzeo u obzir? Ne moras da imas tacne podatke (osim ako nameravas da agitujes protiv celog svog naroda i navijas za poskupljenje). Nego ovako usputno, kao obican covek, jel razmisljas nekada i o tim drugim faktorima? Ili je jedina asocijacija koju dobijes kada neko pomene rasipanje struje - slika porodice u kuci koja drzi sva upaljena svetla, televizor, komp i sporet?
 
Poslednja izmena:
Код нас ће електрични аутомобили доћи масовно кад се на западу буду решавали половних којима је батерија при издисају.
То ће тада да вози "виши средњи слој' као што сада возе дизелаше старе 5 година али који су прешли 200.000. км.

Забранио бих увоз половних електричних аутомобила.
 
Evo trenutne uporedne tabele cene punjenja za 1000 kilometara u Nemačkoj kod više operatora u poredjenju sa poslednjim redom gde je cena ako se puni kući.
IMG_20221130_145440.jpg
 
@Bender Rodriguez Ja ne predlažem ništa. Struja je morala da poskupi jer nije bila održiva. I ovako i onako mi (gradjani) smo je plaćali skuplje (gubitkom koji pravi EPS).
Apsolutni je prioritet konsolidacija EPSa i pokušavanje da se dovedemo na nivo da makar ne uvozimo struju.

Ja ne idem i vičem naplaćujte nam više, već upravo suprotno, napravite sistem koji neće zavisiti od uvoza struje (čitaj stranaca). U ovoj situaciji sada, apsolutno je neophodno da svi, uključujući svakog gradjanina shvate da struja mora da se štedi jer je nemamo dovoljno i primorani smo da je uvozimo. Za kažnjavanje stoke koja je razvalila EPS postoje izbori i/ili ulica.

Moja poenta je, ne možemo više posmatrati energiju kao jeftinu i lako dostupnu (promenile su se okolnosti globalno). Moramo se prema njoj racionalno odnositi u celom društvu. Za to se moramo malo i sami promeniti, učiti i ulagati u sopstvenu nezavisnost.

@StaraMo
Ovo su sada već stare cene. EnBW kao jedan od lidera je najavio poskupljenje od januara. Poskupljenje je čak možda i 50% u poredjenju sa najmanjim novim paketom.

1669817326397.png
 
Narod ni ne zna da štedi niti u pravom smislu zna šta to znači. Zbog toga mislim da je ovo povećanje cena dobro. Moramo shvatiti i razumeti svet oko nas i našu poziciju u svemu.
Istina bogme, nisi striktno trazio povecanje, samo si slavio kad su nam ga uvalili. Ima razlike, minorne doduse ali ajd kao, ima je. Nije aktivno trazenje kazne, samo iscekivanje i radovanje kada se dogodi.
Apsolutni je prioritet konsolidacija EPSa i pokušavanje da se dovedemo na nivo da makar ne uvozimo struju.
Moja poenta je, ne možemo više posmatrati energiju kao jeftinu i lako dostupnu (promenile su se okolnosti globalno). Moramo se prema njoj racionalno odnositi u celom društvu. Za to se moramo malo i sami promeniti, učiti i ulagati u sopstvenu nezavisnost.
Sve si u pravu. I, onda, kada mozemo da ocekujemo da pises Grcicu i zahtevas od njega odgovaranje pred sudom i nadoknadu napravljene stete?
U ovoj situaciji sada, apsolutno je neophodno da svi, uključujući svakog gradjanina shvate da struja mora da se štedi jer je nemamo dovoljno i primorani smo da je uvozimo. Za kažnjavanje stoke koja je razvalila EPS postoje izbori i/ili ulica.
Ma ne brini ti, vecina gradjana zna to odavno. Nego pozabavi se ti malo onom manjinom koja to zna a ignorise.
Za kažnjavanje stoke koja je razvalila EPS postoje izbori i/ili ulica.
I sta sad, posto nisi odnosno nismo uspeli da ih kaznimo, sad treba ja i drugi da placam tudje svinjarije i bahatosti? Pa necu. Ne pada mi na pamet. A i tih 300 dinara mesecno vise u odnosu na postojece poskupljenje iz avgusta, cu naci nacin da vratim odnosno da izravnam. Dobili su povecanje haraca od 8.4% od avgusta pa na dalje i to je to. Dosta im je. Za sve ostalo, ako im fali para, neka pisu dopis Braci Vucic i Miloradu Grcicu. A mogu i direktoru Lelekoma i onome ko je aminovao odluku da se baca 600 narodnih miliona na prenos fudbala.(sto mu opet dodje Vucic)
 
Poslednja izmena:
P.S.
Moja poenta je, ne možemo više posmatrati energiju kao jeftinu i lako dostupnu (promenile su se okolnosti globalno). Moramo se prema njoj racionalno odnositi u celom društvu. Za to se moramo malo i sami promeniti, učiti i ulagati u sopstvenu nezavisnost.
Forsiranjem cele planete da u sledecih 15 godina milijardu vozila (2/3 od ukupno 1.5 milijarde) prikaci na uticnice umesto na postojece izvore pogona? I poveca globalnu potrosnju struje nekoliko puta?

Koliko ja primecujem, svaki argument i/ili rezon na kome zelena agenda ILI njeni podrzavaoci grade neku pricu, pociva na falicnim, kontradiktornim temeljima i premisama. Ali bukvalno svaki.
 
Aman čoveče, ko se radovao poskupljenju, to je moralo da se desi, pre ili kasnije. To je bilo očekivano i racionalno. Kao što bi bilo normalno da kazne sve one koji su odgovorni za razne propuste u vodjenju EPSa, i neinvestiranju u proizvodne kapacitete.

Forsiranjem cele planete da u sledecih 15 godina milijardu vozila (2/3 od ukupno 1.5 milijarde) prikaci na uticnice umesto na postojece izvore pogona? I poveca globalnu potrosnju struje nekoliko puta?
Da li stvarno misliš da će se to desiti?

Konteksta radi, ove godine se očekuje prodaja od oko 10.6 miliona BEV & PHEV zajedno. Ovim tempom, trebalo bi 95 godina da se zameni 1 milijarda vozila. To što se priča o 2030. ili 2035. su budalaštine. Evropa nije spremna za tako brz i nagli zaokret. Puno još stvari mora da se uradi da bi električna vozila preuzela potpuni primat (povećanje proizvodnje struje, skladištenje, mreža punjača...).
 
Rekao bih da su već sadašnjost. U zavisnosti od zemlje do zemlje, električna vozila su negde potpuna svakodnevnica. U Evropi pre svega mislim na Norvešku, Dansku i Holandiju (za njih makar znam iz prve ruke).

U Nemačkoj još uvek nisu na tom nivou ali broj potpuno električnih vozila na ulicama se povećava svakog meseca.

@overdrive Jedno od rešenja koje vidim jeste koncept deljenih vozila koji u gradovima na Zapadu funkcioniše sasvim dobro. Koristio sam ga jako često u periodu dok nisam imao svoje vozilo, ali se i sada desi da iznajmim auto za kratku gradsku vožnju. Takvih vozila obično ima baš dosta (sve više ih je električnih), i za one kojima auto ne treba svaki dan, već povremeno, predstavlja sasvim korektnu opciju.
То је једно од решења, али оно није довољно, јер постоје људи којима треба баш њихов аутомобил. Некоме је потребан аутомобил који има већу аутономију, неко жели да вози ван путева итд. Немам ништа против да постоје дељиви градски аутомобили, јер је то јефтиније од рентакара (барем се надам да јесте). Живот је данас такав да човек мора да има некакав ауто.
 
Код нас ће електрични аутомобили доћи масовно кад се на западу буду решавали половних којима је батерија при издисају.
То ће тада да вози "виши средњи слој' као што сада возе дизелаше старе 5 година али који су прешли 200.000. км.

Забранио бих увоз половних електричних аутомобила.
Apsolutno. Ne samo što bi tako izbegli još veći problem opasnog otpada, već bi i sprečili nepotrebno indukovano zagađenje nabavkom novih baterija, i pored toga što bi došlo do uštede na svemu ostalom što čini polovno vozilo (ne bi proizvodili i nov ostatak vozila) jer bi u tom slučaju mudrije bilo iskoristiti vozila sa dugovečćnijim pogonskim sklopom poput onih sa SUS motorima na hidrogen.

Tiha voda breg roni, a teče uglavnom iz građevinskog i poljoprivrednog sektora. Građevinske mašine su specifične po uslovima rada tako da proizvođači nidu mini mašine za zatvoren prostor i pomoćne radove na manjim gradilištima na baterije, a velike samo kablom vezane bez baterija za rad u kontrolisanim uslovima poput rudnika i kamenoloma. Zato sve više proizvođača nudi varijante postojećih modela i na hidrogen.

Isti problem imamo sa poljoprivrednim mašinama koje u SAD ne mogu da se vraćaju 5km i da se pune x sati da bi nastavile rad na stotinama hektara obradive zemlje, niti ovde gde se skupe igračke mogu isprazniti na 10km od kuće zbog rasparčanih parcela. Kombajni su poseban problem jer su zapaljivi, pa svaki požar kombinovan s toksilnim baterijama može predstavljati potencijalnu ekološku tempiranu bombu, zbog čega bi iovako velika tarifa osiguranja probila plafon.

Ceo svet se napeo s električnim autobusima, međutim u saobraćajnom sektoru i prozvođači činskih vozila sada nude lokomotive i EMV na hidrogen kao alternativu dizel modelima. Kola, iako najbrojnija zapravo i nisu toliki problem u slučaju dobre saobraćajne politike koja uključuje ne samo dobar javni prevoz nego i smanjenje stani'kreni saobraćaja i van špiceva planiranjem realizacije projekata ukljanjanja intragradskog tranzita sa arterijalnih i sporednih ulica na autoputeve odgovarajućeg kapaciteta.
 
Počeo je Tesla live event. Električni kamion je najzad stigao. Tesla Semi:

 
Najvažniji detalji po meni su novi trimotorni pogon,niska potrošnja,mogućost autonomne vožnje,obrtni moment itd i možda najvažniji detalj je sam megavatni punjač sa 1000V aritekturom čiji kabal i džek neće biti ništa veći nego Teslin gen3 punjač.

Ujedno takav dzek će posedovati i najvljeni pikap tzv Cybertrak što opet znači da će punjenje pikapa trajati 10 minuta a Semija oko 45 minuta.

Ljudi naravno sa pravom odmah pomisle na potrebnu instalisanu snagu mreže za recimo 4 punjaca ali Tesla već od gen3 punjača ima DC priključak na svakom punjaču i takve stanice će verovatno biti izgradjene u zaledju njihovih energetskih magacina ,solara itd čime će pritisak na mrežu biti značajno umanjen.
Tzv Tesla storage i Tesla chargers su biznisi od koga oni takodje očekuji značajnu zaradu.

Test od 500km su radili sa ukupnim opterecenjem od 41 tone ali nisu saopštili težinu samog kamiona.Od skoro su neke zemlje usvojile pravila kojima se elrktričnim i hidrogenski pogonjenim vozilima dozvoljava prekoračenje ukupne mase za odredjeni procenat
 
"Компанија Rivian, једна од светских највећих иноватора у изради електричних возила из Калифорније и једна од 100 најутицајнијих компанија у 2022. години по избору TIME магазина, долази у Србију у децембру када ће отворити свој напредни технолошки центар у пословном комплексу у Београду."
 
Da, to sa tri motora je zanimljivo. Obično radi samo jedan i to u najekonomičnijem režimu i broju obrtaja. To štedi energiju. Međutim kad je potrebna dodatna snaga uključuju se i ostala dva. I onda motor postaje tri puta snažniji od uobičajenih kamionskih dizel motora. Upečatljiv je ovaj dron snimak sa planiskog uspona nagiba 6%. Tesla Semi pretiče druge kamione kao da stoje. I još ta ukupna težina od 82.000 lbs, što je 37 tona, u tom trenutku i ubrzava, na 6% uzbrdici. Neće više biti dugačkih automobilskih kolona na uskim putevima u brdima samo zato što je negde daleko napred natovareni kamion koji ide maltene brzinom pešaka budući da brže ne može. Takođe, na nizbrdici više nema potrebe voditi računa da se izabere odgovarajući prenos i koči motorom, a ne kočnicama. I nema brige da li će zbog pregrevanja da one otkažu na nekom dugačkom i vijugavom spuštanju sa planine. Sve radi automatski i još se baš tada ponovo pune baterije - a upravo to onda usput i koči ceo kamion umesto kočnica. Energija potrošena na uspon se dobrim delom vraća, i sve je maltene hladno, i motor i kočnice. Nema ni rasipanja energije ni trošenja materjala zbog ogromnih radnih temperatura motora i kočnica. Na ovom testu (natovaren kamion i preko planine) autonomija je bila 500 milja, tj 800 kilometara sa jednim punjenjem.

Ovo je zanimljivi deo:


Tesla semi delivery event, battery and elevation profile.jpg
 
Poslednja izmena:
Obratite pažnju na strogo linearno smanjenje napunjenosti baterija. Na usponima se mora uložiti dodatni rad na savlađivanje gravitacije, tj tih 37 tona treba podići pravo uvis, ali se zato posle nizbrdice kriva napunjenosti baterija vraća na istu opadajuću liniju. Ta linija opada zbog nepovratnog rada uloženog na horizontalno kretanje, i to se ne vraća, ali se vraća komponenta energije uložena na vertikalnu komponentu kretanja, jer se na nizbrdici krećemo u suprotnom smeru po vertikalnoj osi. Čista fizika.
 
Apsolutno fascinantan napredak imajući u vidu namenu.Pošto sam u jednom periodu života vozio više tipova kamiona utisak je potpun.
E sad stanje u transportu i cene prevoza nisu baš sjajne,vozača nema i onda su često vozila u pretovaru da bi se izvukla kakva takva zarada,pa vidim da će tu biti nekih zadrški kod budićih vlasnika i naravno sve ovo nema smisla bez infrastrukture.

A kao elektroničaru najveći utisak mi je predstavljanje kabla i konektora Megavatnog punjača u kojoj se tečnost za hladjenje i sam bakarni provodnik nalaze u istoj cevi.
Prethodno rešenje je imalo cevčice kroz koje prolazi glikol uz provodnike.Struja koju će moći da propusti ovakav kabal je 1000A.

Inače standard na kome se radi kada su u pitanju megavatni punjaci se zove MCS i razvija ga udruženje CharIN a kao krajnji cilj ima zadatak da razvije punjače neverovatno velike snage do 3,75MW tj napona 1250v i struje do 3.000A.Medjutim ono što se u Eu moze očekivati do 2025 je maksimalno 1MW uostalom kao i Teslin sistem.

Evo ilustracije kabla i amperaze koju će V4 mreza super punjača moći da isporuči zadržavajući istu debljinu i težinu kabla koja mi damama neće predstavljati problem za lako rukovanje.
Do pre neku godinu ovo je delovalo prosto nezamislivo.

IMG-8a413e2294eea1d19552d721fba22ae2-V.jpg
 
To je kao da odeš na bivšu benzinsku pumpu i uzmeš crevo za točenje, a u njemu umesto benzina okruglo 1000V napona i 1000 ampera struja.

Izgleda da će se uskoro zemlje razlikovati i po tome koja ima energetsku infrastrukturu koja to može da izdrži i da zatim razvede do svakog ćoška države. Sa "benzinskim pumpama" od po 1MW na svakom punjaču.
 
Poslednja izmena:
To je kao da odeš na bivšu benzinsku pumpu i uzmeš crevo za točenje, a u njemu umesto benzina okruglo 1000V napona i 1000 ampera struja.
Bukvalno,jedini mali problem što trenutni CCS2 konektor koji je sada preovladao kao standard nasuprot ostalima(chademo itd) ima tehnološko ograničenje na 500A i 1000v proboja zbog same izvedbe i blizine pinova.

Što znači da će uskoro morati da dogovore neki novi standard.Tesla je već napravio neke korake u USA i predložio svoje rešenje nacionalnog konektora ali su ih izgleda odbili.
Nije to nova priča svedoci smo toga kad je u vezi Usb C itd ,svi znamo koliko dugo traje poradjanje jedinstvenog konektora.
Stoga mislim da će u svetu putničkih vozila to malo teže ići ali za nekih 10 godina će svakako doći do nekog pomaka.
 
Sudeći po najnovijoj analizi Nemačkog AutoBilda a u vezi najnovijeg cenovnika najvećeg provajdera usluge punjenja ENBW sadašnjim i budućim vlasnicima elektro automobila predstoji sumorna budućnost.

 
B92, 7.12.2022.

Vesić: Svako treće parking mesto u novim zgradama imaće elektropunjač

Ministarstvo građevinarstva će predložiti novi Zakon o izgradnji kojim će sadržati niz mera za podsticanje zelene gradnje.

To je danas najavio ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić na panelu „Zelena gradnja kao sastavni deo održive budućnosti“ na „Regionalnoj look up eko konfrenreciji“ na Kopaoniku.

On je rekao da je sa premijerkom Anom Brnabić razgovarao o novom zakonu koji treba da donese veću transparentnost u tu oblast, da ubrza procedure u građevinarstvu i podstakne zelenu gradnju.

"Ubrzavanjem porcedura ideja je da se reši problem sa infomracijom o lokaciji, da se obaveže investitor da prilikom dobijanja upotrebne dozvole priloži plan za zbrinjavanje građevinskog otpada, da investirtori imaju polisu osuguranja od štete trećim licima, čija vrednost će zavisiti od lokacije, kako bi molgi da se naplate građani koji imaju štetu zbog nesavesne gradnje“, rekao je Vesić.

Ministar je naveo da će u predlogu novog zakona o izgradnji pisati da svi invsetitori pre pijave radova moraju da podnesu elaborat o stanju puteva oko gradilitša i finansijsku garanciju, kako bi lokalna samouprava mogla da se naplati, ako investitor ostavi ulice u lošem stanju, kako se njihovo popravljanje ne bi finansiralo iz budžeta, odnosno novcem građana.

Vesić je izneo podatke da je prva zgrada u Srbiji sa zelenim certifikatom izgrađena 2013. godine, a da ih je u septembru ove godine bilo a 110, što znači da postoji tržište za takve objekte.

"Predložićemo da ubuduće svi novoizgrađeni državni objekti imaju zelenu sertifikaciju. Razmišljamo o tome da objekti preko 10.000 kvadratnih metara takođe moraju da imaju zelenu certifikaciju, zatiim da uvedemo podsticaje za one čiji su objekti certifikovani. Mislim da predložimo da im lokalne samouprave smanje doprinose za gradjnu, što bi moglo da podstake investitore da ulažu, kao i da se smanji porez na imovinu na takve objekte“, rekao je Vesić.

On je dodao kako se planira da se uvede zakonska obaveza da svako treće parking mesto u novim zgradama ima elektro punjač.

Vesić je otkrio da je u toku tender koji sprovode „Putevi Srbije“ za 10 novih elektropunjača i da bi u narednih godinu i po dana trebalo da ih bude još stotinak na putevima u Republici.

"Mislimo da napravimo takozvane zelene oaze na auto-putevima i tu postavimo 10 ili 12 punjača, da ih pretvorimo u neku vrstu zelenih pumpi, kako bi vozači i putnici imali gde da se odmaraju dok pune baterije svojih vozila“, naveo je Vesić.

On je rekao da se razmišlja o mogućnosti da se vlasnicima električnih, a možda i hibridnih, vozila smanji iznos putarine.

Vesić je izneo i ideju da se formiranjem posebnog fonda pomogne vlasnicima stanova u zgradama izgrađenim od druge polovine prošlog veka da ih renoviraju, kako bi mogle da dobiju zeleni certifikat i ocenio da za to nisu potrebna velika ulaganja.

Naveo je da je to bitno i zbog štednje energije i smanjenja emisije gasova staklene bašte, jer zgrade troše 36 procenata energije i emituju 39 odsto ugljendioksida.

Vesić je dodao da će u dogovoru sa Ministarstvom zaštite životne sredine preložiti da se propiše obeveza da se prilikom izgradnje novih i rekonstrukcije starih puteva upotrebljava reciklirani materijal, što će između ostalog reciklerima obezbediti tržište za njihove proizvode.

Ministar je najavio da će ovi predlozi proći široku javnu raspravu u koju će biti uključeni svi relevantni i zainteresovani faktori i ostavio mogućnost da nakon toga neki od ovih predloga, koje je danas prvi put izneo u javnost, možda budu izmenjeni ili popravljeni.
 
U ovom panel obraćanju smo saznali i da je sam Vesić vlasnik električnog automobila a ovo za putarinu se priča i pominje godinama uostalom kao i većina priča.
Sve ovo deluje kao spisak lepih želja a evo imamo najavu da Rivian dolazi u Srbiju ,a već su tu ZF i Continental tako da smo na karti komponentaša za elektro auta solidno pozicionirani.

Inače Rivian pored modela R1T i R1S pravi i kombi za dostavu svojoj matičnoj kompaniji Amazon ali bi takav produkt mogao imati i tržište u EU.
 
Naravno, pošto je u pitanju Daily Mail, sam naslov je čisto đubre napravljeno samo da bi id*** kliknuli.

 
Vrh