Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Jedan drugačiji pogled, pun optimizma ali i opomene svima koji "kasne".

 
Norveška dostigla tačku na kojoj je 93,4 % kupljenih novih automobila električno. Takođe, pošto nije u EU, odbila je da uvede carine Kineskim električnim vozilima.

 
Norveška dostigla tačku na kojoj je 93,4 % kupljenih novih automobila električno. Takođe, pošto nije u EU, odbila je da uvede carine Kineskim električnim vozilima.

Što ovaj u gornjem klipu reče,jJUŽNI SVET će slediti Kinu a ne USA i Eu.

A ta Kina je u Oktobru 2024 imala prodaju NEV vozila na nivou 47 posto ukupne prodaje svih vozila.

Na tržištima Latinske Amerike imaju mali ali konstantni rast kao i u mnogim Azijskim državama.


Za razliku od Norveške obzirom na veličinu zemlje koja jeste dobar dokaz da nešto može ako se ljudi delimično organizuju Kina je neko ko ima velike planove za izvoz pa ovoliki rast prodaje NEV vozila lepo pokazuje kuda svet ide .

Za to vreme u EU se ne mogu dogovoriti da li i šta i kao raditi,svaki lobi ima svoje vidjenje situacije.


 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink

Sveobuhvatan pregled tehnologija i budućnosti bezicnog punjenja komercijalnih i putnickih vozila
 
1732504917629.jpg
 
Ogroman pad cena baterija u Kini. Analitičar predviđa velike poremećaje sa posledicama čak i u geopolitici, zbog smanjenja cena i za solid state energy storage i za automobilske baterije. Trenutna razlika u ceni baterija u Kini i Evropi je da Evropljani plaćaju čak 50% veću cenu baterija za svoje električne automobile. To nije razlika koju Evropski proizvođači mogu da izdrže. On predviđa da će se u narednih 18 meseci cene električnih i klasičnih automobila izjednačiti, i da će do 2030. godine 80% automobila u svetu biti električno. Takođe posledica će biti i u sferi energije. Polako se ispostavlja da više nije toliki problem proizvesti dovoljno obnovljive energije od Sunca i vetra, nego balansirati energetski sistem zbog njihove nepredvidljive proizvodnje, tj imati velike kapacitete za čuvanje elektične energije. Zbog toga se sve više koriste solid state uređaji za čuvavanje i balansiranje sistema, a to su najčešće opet baterije. Tesla ima za godinu dana unapred rasprodanu proizvodnju svojih profesionalnih sistema za čuvanje energije. Što znači da baterije sve više utiču i na transport i na energiju, a to su dve od svega nekoliko glavnih komponenti svake privrede. Otuda geopolitičke posledice. Ako se ovako nastavi Kina će "obrisati pod" sa ostatkom sveta. Doduše Amerikanci ubrzano prave nove velike fabrike baterija, ali se Evropi crno piše.

 
Ovaj lik je pomalo preoptimističan, više ga ne pratim tako često, ali baš voli da previđa (pre)svetlu budućnost. Koja će doći ali ne verujem baš tako brzo. KIna pravi giganske korake, ali drugi ne prate. Oni mogu da subvencionišu njihove EV, ostali ne mogu ili su odlučili da to ne rade.
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Ovaj lik je pomalo preoptimističan, više ga ne pratim tako često, ali baš voli da previđa (pre)svetlu budućnost. Koja će doći ali ne verujem baš tako brzo. KIna pravi giganske korake, ali drugi ne prate. Oni mogu da subvencionišu njihove EV, ostali ne mogu ili su odlučili da to ne rade.

Po mom mišljenju, zastupljenost EV ne zavisi toliko od faktora koji se tiču samog vozila (dokle god vozilo može da se proizvede za razumnu cenu, što će biti postignuto brzo), već od infrastrukture koja to treba da isprati, a što je na zapadu još uvek nedovoljno prisutno da bi nadvladalo primat vožnje na fosilna goriva.

Tako da će EV pre preuzeti primat u zemljama sa slabijom infrastrukturom i gde su fosilna goriva manje priuštiva, koje se sad razvijaju i koje će se fokusirati na EV, nego što će se to desiti u Evropi i USA.

Npr EV je postao državna politika u Etiopiji:


EV mogu postati razvojna šansa Afrike s obzirom na njen generalni potencijal proizvodnje obnovljivih izvora energije (mnogo veći nego u Evropi). Solarna, hidro i vetro energija u Africi je još neiskorišćen potencijal u većini zemalja, i za njih ima generalno smisla da se okrenu ovim vozilima mnogo više nego za nas (trenutno).
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
To za Afriku i obilje obnovljive energije u njoj je tačno, pa će tu Kinezi pronaći novo tržište koje bi im malo kompenzovalao gubitke zbog protekcionizma u Americi i Evropi. Ali u Evropi i kod nas postoji drugi razlog za insistiranje na EV vozilima. A to je nezavisnost od energetskih ucena. Da li mi stvarno treba da zavisimo baš od Hrvata za naftu? Ili od bilo koga, za gas i naftu? Pa iako imamo bitno manje izvora u sferi obnovljive energije od Afrike, fosilnih goriva nemamo uopšte (a ono malo što imamo ne smemo koristiti). "Malo" je ipak bolje od "ničega". A u sličnoj poziciji su i mnogi drugi. Zato će relativno brz prelaz na EV da se dešava svuda, mada iz različitih razloga. Transport je jedna od osnova privrede, pa se kao strateška potreba mora oslobodtiti zavisnosti od fosilnih goriva. Ekonomija u takvim oblastima teži da u početku ima tek sekundarnu ulogu, i to je nešto što vrlo lepo vidimo sada u Evropi.
 
Nastavak prošlog videa o baterijama. Bavi se Teslinom gigatskom mrežom dobavljača i sopstvenih fabrika baterija koje se upravo grade. Suština je da Teslin energetski ogranak ("Tesla Energy Operations, Inc") posluje još bolje od automobillskog ogranka (energetski ima rasprodanu proizvodnju za dve sledeće godine), pa su u mogućnosti da kombinuju svoje dve primene baterija (za kola i za vetro-solarne elektrane) i da zatim kao daleko najveći kupci baterija u svetu traže najbolje cene. To im je potrebno da bi pobedili u trci ka dobrim el. automobilima "za mase" do 30.000 dolara. I to onda ima globalne posledice da time svuda spuštaju cene baterija, što je do sada bila glavna prepreka širem prihvatanju električnih automobila. Tačno je da je veliki problem i nedovoljni broj stanica za punjenje, ali je njihov trenutno mali broj izvan Amerike pre svega posledica nedovoljne tražnje zbog malog broja električnih automobila, a ne toliko problem previše velikih investicija za stanice ili električne infrastukture u nekoj državi. Tako da su baterije ključ svega, i pre svega treba pratiti njihove cene. Sve ostalo je sada već maltene nebitno.

 
Poslednja izmena:
EV mogu postati razvojna šansa Afrike s obzirom na njen generalni potencijal proizvodnje obnovljivih izvora energije (mnogo veći nego u Evropi). Solarna, hidro i vetro energija u Africi je još neiskorišćen potencijal u većini zemalja, i za njih ima generalno smisla da se okrenu ovim vozilima mnogo više nego za nas (trenutno).
Afrika stvarno ima obilje obnovljivih izvora, ali teško će EV postati razvojna šansa. Zemlje Afrike nemaju dovoljno kapitala da isprate elektrifikaciju saobraćaja. Primer dda su preskočili fiksnu telefniju nije relevanan ovde, pošto mobilni telefoni su značajno jeftinijie, a EV još uvek nisu jeftini. Kineski bum se temelji na velikoim subvencijama, skoro 50% cene pokriva država. Nisam siguran da će Africi da poklone tako jeftina vozila.
 
Vrh