Šta je novo?

Električna vozila i punjači

EV i sudari

Električna vozila učestvuju u saobraćajnim nezgodama podjednako često kao i automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Najčešće nesreće se dešavaju u vreme saobraćajnih gužvi i u urbanim sredinama, što odražava činjenicu da ih vlasnici pretežno koriste za svakodnevne vožnje na posao i nazad. Javnost električne automobile često doživljava kao bezbednije u slučaju sudara, ali je važno uzeti u obzir specifične rizike koji proističu iz visokog napona u njihovim sistemima.

Najčešći uzroci sudara električnih automobila

Električna vozila imaju određene specifične faktore rizika koji mogu da doprinesu saobraćajnim nezgodama. U nastavku su najčešći uzroci sudara električnih automobila i saveti kako ih izbeći.

#1. Iznenadno ubrzanje

Vozači često nisu spremni na brzinu kojom električni automobil može da ubrza, jer nedostaju uobičajeni zvučni i mehanički signali prisutni kod benzinskih vozila.
Zbog toga može da dođe do prebrzog ubrzavanja i gubitka kontrole nad vozilom, dok neki vozači mogu da se preplaše momentalnog ubrzanja, i oklevaju da dodaju gas kada je to potrebno. A, obe ove situacije mogu da dovedu do nesreće.

Kako bi se izbegle ovakve situacije, vozači bi trebalo da provedu neko vreme upoznajući se sa reakcijama svog električnog automobila, i tako prilagode način vožnje novim karakteristikama vozila.

#2. Greške pri kočenju

Električna vozila često imaju drugačiji sistem kočenja u poređenju sa konvencionalnim automobilima
, pa je vozačima potrebno određeno vreme da se naviknu pre nego što krenu na duže vožnje ili veće brzine. Dodatno, mnogi novi modeli poseduju napredne bezbednosne sisteme, poput asistencije pri promeni trake, i adaptivnog tempomata.

Vozači bi trebalo da se detaljno upoznaju sa ovim funkcijama, kako bi ih koristili na bezbedan način.

#3. Problemi sa električnim sistemom

Električna vozila su sklonija kvarovima na električnim sistemima, što može da dovede do nesreća.
Osim toga, kvarovi u električnim instalacijama mogu da onesposobe važne bezbednosne funkcije, povećavajući time rizik od udesa. U retkim slučajevima, kratki spoj u električnom sistemu može da izazove i požar.

Zbog toga je neophodno redovno servisiranje i održavanje vozila kako bi se osigurala maksimalna bezbednost.

Koliko su električni automobili bezbedni pri sudaru?

U slučaju sudara, električni automobili predstavljaju specifične rizike kako za vozače i putnike, tako i za prolaznike i hitne službe.

#1. Opasnost od požara



Ako dođe do sudara, postoji rizik da se baterija električnog vozila zapali ili eksplodira.
U poznatom slučaju iz Indijane, dvoje mladih izgubilo je život u požaru nakon nesreće, iako su mnogi smatrali da bi u normalnim okolnostima preživeli. Ova opasnost ne prestaje odmah nakon sudara – u jednom dokumentovanom slučaju, vozilo se zapalilo dve nedelje nakon testnog sudara.

Nakon bilo kakvog sudara, baterija treba da se potpuno isprazni, a onda ukloni i zameni, pre nego što vozilo ponovo postane bezbedno za upotrebu.

#2. Rizik od strujnog udara

Nakon nesreće, delovi električnog vozila mogu da ostanu pod naponom, čak i ako izgledaju oštećeno ili izloženo.
Zbog toga se mora pretpostaviti da je vozilo potpuno pod naponom, sve dok stručnjaci ne potvrde da je bezbedno.

Prolaznici i hitne službe treba da budu upozoreni da je automobil električni, kako bi se izbegli nesrećni slučajevi izazvani strujnim udarom. Preporučuje se da vozači spuste prozore pre nego što ugase motor i da se drže na udaljenosti od najmanje pet metara od vozila dok se ne potvrdi da ne postoji opasnost.

Kako bi trebalo postupati sa električnim vozilom nakon nesreće?

Iako su istraživanja u toku, trenutno važeća preporuka je da se baterija električnog automobila potopi u vodu nakon sudara kako bi se umanjio rizik od zapaljenja. Takođe, neophodno je da se oštećeno električno vozilo čuva na otvorenom prostoru, najmanje petnaest metara udaljeno od objekata i drugih automobila.

Svako curenje tečnosti ili pojavu mehurića na bateriji treba odmah prijaviti, jer oštećenje visokonaponskih sistema može da izazove ispuštanje toksičnih i zapaljivih gasova čak i nekoliko dana nakon sudara.

Poverite popravku stručnjacima koji se bave održavanjem i popravkama električnih automobila

I konačno, ako se vaše električno vozilo nađe u sudaru, važno je da popravku poverite stručnjacima koji koriste najsavremenije metode i najbezbednije prakse. Naravno, ako imate električno vozilo, verovatno ste već upućeni na određeni servis koji se bavi isključivo njima ali, nije zgoreg naglasiti. U svakom slučaju, dok se baterija ne zameni i sve ostalo ne proveri, ne bi trebalo da pokušavate da ponovo vozite svoj automobil.
Izvor https://www.automobilibre.rs/blog/sve-sto-treba-da-znate-o-sudarima-elektricnih-automobila-77.html
 
Zračenje imaju svi savremeni automobili nevezano za pogon. Ono svakako nije opasno. Verovatno nije mnogo drugačije nego kod prosečnog korisnika računara koji još ima i mobilni kao i mnogo drugih električnih igračaka kojima smo svi okruženi.
Da je drugačije odavno bi pomrli svi američki taksisti i uberovci koji su Teslama prešli već ko zna koliko stotina hiljada km. Onog nemačkog dekicu koji je prešao Teslom 2 miliona da i ne pominjem. Živ čovek i zdrav.

Zračenje imaju svi savremeni automobili nevezano za pogon. Ono svakako nije opasno. Verovatno nije mnogo drugačije nego kod prosečnog korisnika računara koji još ima i mobilni kao i mnogo drugih električnih igračaka kojima smo svi okruženi.
Da je drugačije odavno bi pomrli svi američki taksisti i uberovci koji su Teslama prešli već ko zna koliko stotina hiljada km. Onog nemačkog dekicu koji je prešao Teslom 2 miliona da i ne pominjem. Živ čovek i zdrav.

Za tvog oca možda bi baš nova Panda bila pravi auto. Osim lake vožnje koja karakteriše sva EV Panda je malo i povišena što je veoma zgodno starijim ljudima za ulazak i izlazak iz vozila.
Pa jedno je to što nećeš umreti a jedno je da li je štetno.
Znamo ljude koji puše cigarete i nakon 80-90god, pa je zaključeno da su cigarete loše za zdravlje.
Tako je, okruženi smo štetnim uticajima kojekakvim električnim uredjajima, što bi se još dodatno zračili vožnjom u elektro vozilima ako ne moramo.
U nekoj budućnosti će i to zračenje verovatno da se poboljša i svede na minimum kao što se i ostalo poboljšava vezano za električna vozila.
Jeste stariji ali je u odličnoj kondiciji i zdravlja 😉
 
Pozdrav svima, nov sam na ovoj temi. Planirao sam kupovinu nove Dacie Spring uz subvenciju, ali ću verovatno sačekati Pandu, ako nije velika razlika u ceni, ipak je veći i ozbiljniji auto. Naravno, za gradsku i eventualno prigradsku vožnju planiram da koristim. Molim vlasnike malih EV za iskustva po pitanju punjača, za slučaj nekog dužeg puta (od Bg do neke planine, tipa Zlatibor). Vidim da ima Charge&Go, kakva su iskustva i ima li nekih alternativa?
Ima i Orion, ali generalno je taj deo Srbije slabo pokriven. Napuniš u Čačku pa polako, do Zlatibora i nazad bi trebao stići ako nije baš strašno hladno, recimo ispod minus 10.
 
Mislum da je objektibno. mane ev ne treba da se guraju pod tepih nego rešavaju
Nije objektivno ni malo*, al ajde.

* Primera radi, tvrdnja da su baterije lako zapaljive prilikom sudara uopšte nje tačna. Mnogo češće (tipa 10 puta češće ili više) dođe do požara kod benzinskog ili dizelskog automobila. Znači, u članku iznose netačne informacije kako bi predstavili električne automobile kao problematične. Drugim rečima, propaganda.
 
Vrh