Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Danas sam video da je lik opušteno u Vojislava Ilića sproveo kabal preko krošnje drveta do parkiranog auta kako bi ga punio...

Po sistemu-šta može da pođe naopako
Ne vredi život ide i ne čeka gradske i republičke organe da krenu ozbiljnije u izgradnju mreže punjača a ljudi polako i sve više nabavljaju ta vozila iaoko nemaju kuću i dvorište,

Svima su na Tv puna usta priča i priča kako će ugraditi kako će napraviti a samo na tranzitnom koridoru mi nemamo više od 20 punjača na kraju 2024.

Opet neko će reći zašto da se od mog poreza prave neki punjači a neće se pitati da li ga je neko pitao o nekim drugim projektima.

Mislim i u svetu nije bolje ali defininitivno se vidi jasan pravac,mnogi koji površno prate temu i ne znaju da prodaja e auta se više raste.Na primer u mesecu Septembru 2024 je Tesla najprodavaniji automobil na Evropskom kontinentu sa 28.600 komada a u Srbiji vodeći medij o automobilima Sat revija se u najnovijoj emisiji Nedelju podsmevao nastupu Tesle u hodniku Pariskog salona a nikad nije našao za shodno da sa autom napravi super test jer zaboga nema zvaničnog dilera u Srbiji.Ukupno gledajući svetska prodaja EV u 2024 će porasti 30 posto predvodjena ekspanzijom Kine na nekoliko tržišta a pad VW grupe će biti 10 posto što je pogubno po njih jer najviše profita imaju u Kini gde sada gube tržište a takodje im nije uspela fabrika u USA gde imaju strašne gubitke.

Moja teza je da vlasti i mas mediji ustvari dezavuišu ljude jer neki prelazak na struju u Srbiju može biti poguban po bužet punjen akcizama na naftu.

I uopšteno sve je tako,Ministrarstva Energetike i Saobraćaja još nisu našla za shodno vremena da promene propis da se struja može prodavati po kwh na punjačima a ne po minutu parkinga kao što je sada slučaj.

Nikome nije palo na pamet da napravi neki pilot projekat punjača male snage do 4kw i da svaka opština ima bar 3 komada na parkingu opštine ili Rode ili Lidla da recimo noću kad su ti parkinzi prazni omogući punjenje po jeftinijoj tarifi i bez opterećenja mreže ....Niko ništa ne preduzima,radio svira dok svi čekaju vladu,vlada čeka Eu a ljudi onda počinju da se igraju sa kablovima i žicama po principu uradi sam.
 
Poslednja izmena:
I kao dodatak priči o gubicima Eu proizvodjača u Kini evo najnovijih Septembarskih podataka o prodaji po brendovima.


VW je u Kini prisutan kroz tri Joint Venture i sve im to nije pomoglo da zadrže prvo mesto koje su imali godinama.

Kratkoročno EU i SAD pokušavaju da zaustave Kineze carinama a gube tržišta po svetu na dnevnom nivou.60 posto svih prodatih vozila u Kini su nova energetska vozila

Cunami koji se jednostavno više ne može zaustaviti je tu. Pogledajte pažljivo minuse etabliranih proizvodjača iz EU,Sad i Japana....Svi alarmi su popaljeni a Eu baba se češlja.
 
Poslednja izmena:
Danas je CATL održao live event u vezi baterija za hibridne tehnilogije gde smo mogli čuti i naslutiti kako će se ustvari dešavati tranzicija prelaska na elektro vozila

 
Lažna briga države za ekologiju se najbolje vidi na primeru TNG, koji je kao prihvatljiv, ekološki energent surovo oglobljen akcizom. Procentualno i više od nafte ili benzina. Čim je postao šire rasprostranjen stavili su šapu, tako će neminovno biti i sa strujom.

Od 1.01. uvode akcizu i na prirodni gas za grejanje. Istina, u početku simboličnu, ali ček samo...
 
Poslednja izmena:
Lažna briga države za ekologiju se najbolje vidi na primeru TNG, koji je kao prihvatljiv, ekološki energent surovo oglobljen akcizom. Procentualno i više od nafte ili benzina. Čim je postao šire rasprostranjen stavili su šapu, tako će neminovno biti i sa strujom.

Od 1.01. uvode akcizu i na prirodni gas za grejanje. Istina, u početku simboličnu, ali ček samo...
Moralno gledano (iz moje hajde nazovimo je nacionalističke perspektive), država i treba da drži akcize (i to visoke) na sve energente koji se uvoze u zemlju. Kada (jednog lepog dana) proizvodnja energije bude u našim rukama (haha - nisam naivan, mislim ovde naravno na ruke vladajuće elite), tj. kada se bude proizvodila na teritoriji republike Srbije, neće biti moralnog opravdanja za takve akcize.
 
Lažna briga države za ekologiju se najbolje vidi na primeru TNG, koji je kao prihvatljiv, ekološki energent surovo oglobljen akcizom. Procentualno i više od nafte ili benzina. Čim je postao šire rasprostranjen stavili su šapu, tako će neminovno biti i sa strujom.

Od 1.01. uvode akcizu i na prirodni gas za grejanje. Istina, u početku simboličnu, ali ček samo...
Ne sumnjamo,ali me samo interesuje ono što sam već pisao kako će sa jedne strane uspeti da promovišu litijum,zelenu energiju,Fiat Pandu,fabrike baterija i sa druge strane da mi zabrane da stavim off grid od 5kw i da punim svoj budući ekološki elektro automobil iz Kragujevca ili svoju bateriju iz Ćuprije ili Subotice.

Mislim to će biti vrh lobotomije na ovim prostorima
 
Poslednja izmena:
Danas je CATL održao live event u vezi baterija za hibridne tehnilogije gde smo mogli čuti i naslutiti kako će se ustvari dešavati tranzicija prelaska na elektro vozila

Evo da odgovorim sebi a i pomognem drugima koje možda bude mrzelo da pogleda ceo video

Najvažnije od svega je da će hemija baterije biti Natrijum Jonska.

Drugo je da su svesni da sadasnji razvoj čistih elektro auta nije dovoljan da omogući 100 posto prelazak i da će Range Extender (mali benzinski motor koji puni bateriju,pogon je preko elektromotora)hibridi u kombinaciji sa ovom baterijom potpuno omogućiti prelazak na 100 posto NEV vozila.

Kažu takodje da je u ovom mesecu Kina prodala više NEV vozila nego SUS vozila i da već za tri godine očekuju značajne rezultate jer je trend nezaustavljiv.

Takodje i ne manje bitno je procena da će kroz V2G program ova baterija korisniku potencijano doneti godišnje značajan prihod od prodaje struje nazad u vršnim satima potrošnje a povlašćenu cenu punjenja u periodima niže od Čak 20.000 Juana a recimo vrednost jednog auta je tamo od 150.000 juana pa na više

Evo i zvaničnog saopštenja...

Na predstavljanju novog proizvoda Super Hybrid Battery 2024, s ponosom smo predstavili CATL Freevoy Super Hybrid Battery. Ova inovacija redefinira standarde za hibridnu tehnologiju sa svojim visokim performansama, pouzdanošću, sigurnošću i vrijednošću.

CATL Freevoy Super Hybrid Baterija omogućava neometano putovanje s preko 400 km dugog električnog dometa, eliminirajući brigu o čestim zaustavljanjima punjenja. Sa samo 10 minuta punjenja, možete postići domet od preko 280 km, zahvaljujući mogućnostima 4C supercharginga, efikasno rješavajući probleme u vezi sa sporim punjenjem. Osim toga, osigurava pouzdane performanse čak iu hladnim uvjetima—savršeno za nordijski region, gdje hladno vrijeme često može ometati performanse.

CATL je ponosan što vodi put u naprednim energetskim rješenjima, pokrećući budućnost mobilnosti.
 
Poslednja izmena:
Evo da odgovorim sebi a i pomognem drugima koje možda bude mrzelo da pogleda ceo video

Najvažnije od svega je da će hemija baterije biti Natrijum Jonska.

Drugo je da su svesni da sadasnji razvoj čistih elektro auta nije dovoljan da omogući 100 posto prelazak i da će Range Extender (mali benzinski motor koji puni bateriju,pogon je preko elektromotora)hibridi u kombinaciji sa ovom baterijom potpuno omogućiti prelazak na 100 posto NEV vozila.

Kažu takodje da je u ovom mesecu Kina prodala više NEV vozila nego SUS vozila i da već za tri godine očekuju značajne rezultate jer je trend nezaustavljiv.

Takodje i ne manje bitno je procena da će kroz V2G program ova baterija korisniku potencijano doneti godišnje značajan prihod od prodaje struje nazad u vršnim satima potrošnje a povlašćenu cenu punjenja u periodima niže od Čak 20.000 Juana a recimo vrednost jednog auta je tamo od 150.000 juana pa na više

Evo i zvaničnog saopštenja...

Na predstavljanju novog proizvoda Super Hybrid Battery 2024, s ponosom smo predstavili CATL Freevoy Super Hybrid Battery. Ova inovacija redefinira standarde za hibridnu tehnologiju sa svojim visokim performansama, pouzdanošću, sigurnošću i vrijednošću.

CATL Freevoy Super Hybrid Baterija omogućava neometano putovanje s preko 400 km dugog električnog dometa, eliminirajući brigu o čestim zaustavljanjima punjenja. Sa samo 10 minuta punjenja, možete postići domet od preko 280 km, zahvaljujući mogućnostima 4C supercharginga, efikasno rješavajući probleme u vezi sa sporim punjenjem. Osim toga, osigurava pouzdane performanse čak iu hladnim uvjetima—savršeno za nordijski region, gdje hladno vrijeme često može ometati performanse.

CATL je ponosan što vodi put u naprednim energetskim rješenjima, pokrećući budućnost mobilnosti.
Super! Puno hvala što si nam to preneo.
 
Ovaj V2G deo je posebno zanimljiv.
Nedavno je i Samsung objavio da je proizvodna linija za solid state baterije operativna i da su dali uzorke proizvođačima automobila. Karakteristike su obećavajuće, životni vek od milion milja/20 godina.
 
Akciza će biti rešena putem pređene kilometraže/mase vozila/ snage.
Još nešto će smisliti
 
Ovaj V2G deo je posebno zanimljiv.
Nedavno je i Samsung objavio da je proizvodna linija za solid state baterije operativna i da su dali uzorke proizvođačima automobila. Karakteristike su obećavajuće, životni vek od milion milja/20 godina.
Da baš se ubrzava trka sa solid state mada svi kažu da će biti skuplje na početku.

Stelantis je pre neki dan saopštio da ih očekuje u određenom broju vozola u 2026.

Čeri takodje za 2026



A Quantum takodje šalje uzorke B serije velikim proizvodjačima.


Sve su ovo različiti dobavljači što znači da do 2030 realno imamo i tu vrstu baterija mada mislim da će LFP i Natrijum Jonske do tada biti dobra jeftina i rasprodtranjena alternativa prvog izbira u masovnoj produkciji
 
Ovaj V2G deo je posebno zanimljiv.
Nedavno je i Samsung objavio da je proizvodna linija za solid state baterije operativna i da su dali uzorke proizvođačima automobila. Karakteristike su obećavajuće, životni vek od milion milja/20 godina.
Upravo sam pročitao ovo. Ake se baterija puni za 9 minuta, što se mojih potreba tiče, može da pruža i dosta manji domet. Nekih 300-400 km bi mi bilo sasvim dovoljno za duža putovanja, pošto moram i ovako i onako da stanem s vremena na vreme da pružim noge, zapalim cigaru, popijem kafu, itd.
 
Priličan je problem što ne postoji infrastruktura za veći broj jačih punjača. Ipak, ponegde bi se moglo iskoristiti i to što se ima. Recimo brojne napuštene fabrike su svakako imale dovod velike količine električne energije. Na tim mestima bi se mogli izgraditi brzi punjači.
 
Priličan je problem što ne postoji infrastruktura za veći broj jačih punjača. Ipak, ponegde bi se moglo iskoristiti i to što se ima. Recimo brojne napuštene fabrike su svakako imale dovod velike količine električne energije. Na tim mestima bi se mogli izgraditi brzi punjači.

Priličan problem je što svi samo pričaju a niko ništa ne radi.

Neko će reći šta država ima da tim ali trenutno broj automobila nije isplativ za privatni biznis pa jednostavno država mora da interveniše i subvencioniše.

Svaki grad ima po neku industrijsku zonu i sada ali i od pre i mogao bi u tim zonama svaka od opština da izgradi bar po jedan brzi punjač što bi odmah značilo bar 200 punjača.

Politikom cena bi se ispeglao problem preopterećenja mreže jer bi recimo ljudima srednjih godina odgovarala tarifa od 22-00h za recimo duplo od dnevne tarife.

Za mlade noćna tarifa od 00 do 04 recimo 30 posto cene.

Za ranoranioce tarifa od 04-06 opet duplo od dnevne i tako dalje.

Jedan punjač od 100kw košta oko 50.000eura

Nije malo ali nije nedostižno.

Spori punjači su od 500 do 2500 i ugradnja za njih je mnogo mnogo lakša.

Solarni parkinzi bi rešili većinu problema a evo sad smo svedoci konkursa za solare na državnim ustanovama sa 90 posto subvencije.

Solar je pao na nivo 25.000 za Elektranu od 50kw.

Takva elektrana danas može puniti 10 automobila a ujedno služiti kao parking.


Jednostavno cene padaju i tehnički je sve izvodljivo ali očigledno nema interesa što realnih razloga (skupa nabavka vozila, neizvesnosti investicije itd ) a sa druge strane ako nemate infrastrukturu nema ni realne mogućnosti za posedovanje i proširivanje.

I to je onda priča šta je starije koka ili jaje.
 
Evo ioš jedno razmišljanje naglas a u vezi obezbedjenja energije za buduća vozila a u vezi gore iznetog podatka da jedan brzi punjač sa instalacijom košta oko 50.000 eura i da automaski zauzima četvrtinu kapaciteta jedne trafostanice 10/0.4/400KVA

Naime padom cene solara vidimo da se trenutno off grid sistem od 100kw može nabaviti za ispod 50.000 eura koja nam je gore potrebna za samo jedan brzi punjač.

Screenshot_2024-10-25-23-08-34-618_com.instagram.android-edit.jpg


I sada idemo u proračun da se za ugradnju tog sistema uz subvenciju neke XY države od 50 posto što je opet uobičajno u mnogim zemljama ,odluči neki privatnik koji ima 20 zaposlenih i neku halu na tom mestu koja bi trebala biti minimalno 40x20m tj 800m2 krova,placa itd što je prilično uobičajeno.

Svaki auto ima svoj onboard punjač od 3 do 7 kw,obično dobijen uz vozilo pa trošak punjača neću uzimati u obzir a inače to bi na ovu cenu podiglo investiciju za 10.000.

Efektivno sunce u našim krajevima sija 250 dana ali ću za primer smanjiti taj broj na 220 dana radi smanjenja uticaja zima/leto.

20 auta zaposlenih prikačena na ovu elektranu za 6 sati prosečno kvalitetnog sunca i snagom svog punjača od 4kw dobiće 24kw h po automobilu.

Inače 20 auta po 4kw će invertor opteretiti sa 80 kw tako da sistem ne trpi max opterećenja kako obično svi reklamiraju što naravno nike dobro na duge staze.

Sa 24kwh svaki moderan auto može preći 150km.

Neka snaga bude i manja i neka auto dobije 20kwh opet će mu to biti dovoljno 100km vožnje.

Sa 150km svakog sunčanog dana vozač može svoju vožnju i energiju raspodeliti lagano i na dane kada sunca ne bude bilo uz eventualno minimalno dopunjavanje noću ,jeftinijom strujom u ekstremnim situacijama.

Sa 220 do 250 sunčanih dana taj zaposleni u toj kompaniji bi dobio izmedju 20.000 i 25.000km godišnje što je iznad Srpskog proseka kilometraža običnih ljudi.

Praktično neka sistem traje 15 godina i neka efikasnost panela opada ova elektrana bi opsluživala 20 vozila bez potrebe da se skoro pa nikad ne kače na mrežu.

Sad ide onaj deo zašto država to neće dozvoliti....

20 automobila bi za godinu dana za gorivo dala po autu 2.000 Eura ili ti 40.000 za 20 auta što je ustvari otplaćena cela centrala od 100kw za godinu dana samo.

Ukupni trošak goriva za 20 automobila za 15 godina je oko 600.000 Eura..

Troškove servisa neću uzimati iako su ogromni jer i elektro vozila naravno nisu savršena pa tteba ostaviti rezervu za održavanje nepredvidjenih kvarova.

Sami izračunajte akcizu i Pdv za koji bi država ostala kratka.

Za 600.000 Eura se inače mogu kupiti čak 30 električnih automobila niže klase marke Dacia Spring ili Chery Eq1.

Neka Beograd ima lupam sad 600.000 putničkih auta ,neka broj električnih bude pola što je projekcija možda za 2035-2040.Neka od tih 300.000 vozila trećina pripada ljudima kojima bi taj režim odgovarao.

Znači 100.000 vozila podeljeno sa 20 znači da bi trebalo biti oko 5.000 takvih centrala ma krovu tj 5.000 takvih objekata,hala,itd....Ako se to podeli sa 17 Beogradskih opština to je samo 300 objekata po opštini.

Kako vam sve ovo izgleda sa strane države.....Veoma loše zar ne?

Izvinite ako ima grešaka,gledao sam da sve bude relaksirano.
 
Poslednja izmena:
Ne vredi život ide i ne čeka gradske i republičke organe da krenu ozbiljnije u izgradnju mreže punjača a ljudi polako i sve više nabavljaju ta vozila iaoko nemaju kuću i dvorište,

Svima su na Tv puna usta priča i priča kako će ugraditi kako će napraviti a samo na tranzitnom koridoru mi nemamo više od 20 punjača na kraju 2024.

Opet neko će reći zašto da se od mog poreza prave neki punjači a neće se pitati da li ga je neko pitao o nekim drugim projektima.

Mislim i u svetu nije bolje ali defininitivno se vidi jasan pravac,mnogi koji površno prate temu i ne znaju da prodaja e auta se više raste.Na primer u mesecu Septembru 2024 je Tesla najprodavaniji automobil na Evropskom kontinentu sa 28.600 komada a u Srbiji vodeći medij o automobilima Sat revija se u najnovijoj emisiji Nedelju podsmevao nastupu Tesle u hodniku Pariskog salona a nikad nije našao za shodno da sa autom napravi super test jer zaboga nema zvaničnog dilera u Srbiji.Ukupno gledajući svetska prodaja EV u 2024 će porasti 30 posto predvodjena ekspanzijom Kine na nekoliko tržišta a pad VW grupe će biti 10 posto što je pogubno po njih jer najviše profita imaju u Kini gde sada gube tržište a takodje im nije uspela fabrika u USA gde imaju strašne gubitke.

Moja teza je da vlasti i mas mediji ustvari dezavuišu ljude jer neki prelazak na struju u Srbiju može biti poguban po bužet punjen akcizama na naftu.

I uopšteno sve je tako,Ministrarstva Energetike i Saobraćaja još nisu našla za shodno vremena da promene propis da se struja može prodavati po kwh na punjačima a ne po minutu parkinga kao što je sada slučaj.

Nikome nije palo na pamet da napravi neki pilot projekat punjača male snage do 4kw i da svaka opština ima bar 3 komada na parkingu opštine ili Rode ili Lidla da recimo noću kad su ti parkinzi prazni omogući punjenje po jeftinijoj tarifi i bez opterećenja mreže ....Niko ništa ne preduzima,radio svira dok svi čekaju vladu,vlada čeka Eu a ljudi onda počinju da se igraju sa kablovima i žicama po principu uradi sam.

Moja firma je zainteresovana za ekspanziju i izgradnju sporih punjača i u Istočnoj Evropi (pregovara se sa Poljskom i Češkom za sada). Bili bismo zainteresovani i za tržište Srbije istog momenta kada bi se zakon promenio i kada bismo imali mogućnost naplate po kWh.

Privatne firme imaju interes za izgradnju mreže punjača, čak i na još uvek nerazvijenim tržištima poput srpskog. Poenta je u dozvolama za punjače koje se izdaju na više godina a u perspektivi većina punjača će u nekom momentu početi da stvara profit.
 
Kinezi naprave 3 GW solara za 14 meseci a ovde 24 meseca ne mogu da povećaju broj punjača na koridoru.

Sve se svodi samo na priču,priču i priču nezainteresovanih novinara i političara.

Nema ovde ni volje ni želje da se tu nešto promeni a nekoliko postova pre sam i detaljno objasnio zašto.

A trajanje ugovora je ovde tek posebna priča,propisi su kao u vreme komunizma a ugovori sa rokom od 1 do 3 godine.Smena tehnologije je takva da vi niste uoošte sigurni da li će te to moći održavati posle i da li ćete uopšte dobiti produženje ugovora.

Svakako trebate biti uporni i razvijati rešenja za punjače male snage jer je to najeftiniji i najbezbolniji način da se tranzicija bar u jednom delu izvrši.

Sa druge strane trebate predstavljati i priču o V2G sistemima i mobilnim DC punjačima koji bi mnogim komunalnim službama bili korisni.

Takodje sa nekim od partnera trebate nastupiti i sa solarnim nadstrešnicama i sličnim kombinacijama punjača i parking mesta.

Nisam gledao vaš portfolio jer ne znam naziv kompanije ali vam želim sreću.
 
Poslednja izmena:
Iako ovde o električnim autima pišem afirmativno protivnik sam da ikone poput Ferarija i slično budu elektrifikovane.

Nešto slično kao i cevna pojačala za audiofile

Ta sintetička goriva bi to trebala omogućiti.
 
Prvo su pravili dimnjak pa onda temelje i sada su kupci toliko zbunjeni da čisto sumnjam da išta od zacrtanih ciljeva ikako može biti sprovedeno.

2013/2014 u Evropi smio mali nekolko odličnih malih e auta To su bili Bmw i3,Reno Zoe,Vw Up e i Nissan Leaf,i mali Pežo Citroen Mitsubishi Zero/Ion/Miev

Jedna solidna osnova da se u segmentu koji se najviše koristi u gradu promoviše buduća tranzicija ka elektromobilnosti.

Takodje mali auti,mali zahtevi za repromaterijale,rude,mali zahtevi za energiju,prenisne kapacitete,manje subvencije manje kikometraze ,jednistavniji termo sistemi kao i svi sistemi uoošte

Kao prvo sva ta auta su manje više bila sa AC punjačima i trebalo je raširiti mrežu Ac punjača do 22kw koja je ujedno najeftinija za izgradnju jer takav priključak manje više ima svaka zgrada,firma itd.

Takva mreža punjača na el. stubovima,zidovima,svuda bi bila dostupna i uz neku vrstu pretplate na punjenje opštr prihvaćena....Strah ljudi od malog dometa bi bio poništen kada znaju da priključak imaju svuda.

Mnogi ne kapiraju da AC punjenje ustvari ide preko OBC u vozilu a da je wall box samo jedna pametna sklopka sa kablom koja se kači na trofaznu struju.

Zato bi bili lako raširiti tu mrežu bez prevelikih problema za prenosni sistem.

Zatim politika odnosa i vlasništva nad baterijom trebala je da bude podeljena izmedju vlasnika i drzave preko osiguranja koje bi subvencijom od strane države pokrila kroz kasko osiguranje celog vozila.

Nije trebalo nešto previše praviti čudne modele već kao VW Up iskoristiti postojeće platforme da bi osiguranje od sudara i gradske vožnje bilo na istom nivou...Jednostavno masovno koristiti postojece delove i proizvodne trake i na taj nacin ne praviti nove probleme ni fabrikama ni kupcima.

Takodje poreska politika je trebala obeshrabriti ljude da kupuju male dizele i benzince za grad a sa druge strane lizing i kreditima promovisati elektro pa bi i ovi što kupuju velike vremenom shvatili da je isplativo malo žrtvovati komfor a uštedeti mnogo

I tako kada bi ljudi bili delom rešeni brige zvana vlasnik baterije i brige gde da nadjem punjač kao i osiguranjem i ostalim dazbinnama penetracija ev u stanivništvo bi bila maksimalna.

Uz put dizati svest o štednji el energije, promociji solara,usput učvšćivati linije snabdevanja 7 graditi fabrike,osavremanjavati i ulagati u razvoj hibrida za veća vozila ,jačati svoje pozicije u svetu a ne ovako dočekati Kineze kao sada itd itd itd

Umesto toga kreatori naših sudbina su pokrenuli frontalni napad zabrane,sulude subvencije za sve modele ne bitno da li je 30 ili 130 hiljada cena vozila,proiizvodjači se našli u čudu a tek narod


Da je polako stvoreno poverenje u sistem sada bi svaka tranzicija bila logična i prihvaćena ovako sve je dovedeno pod znak pitanja pa čak i opstanak autoindustrije.
 
Poslednja izmena:
Vrh