Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ali zato imamo velike potencijale u geotermalnoj energiji, što se jako malo koristi. Obnovljiva, i uvek je ima, nije zavisna od vremena. Može da ide direktno na zagrevanje stanova ili tople vode, pa da se poništi potreba za velikim količinama struje koju dobijamo uglavnom sagorevanjem uglja.
 
Nažalost sa prodajom NIS-a i Naftagasa su prodate i sve postojeće bušotine geotermalne vode. NIS naplaćuju geotermalnu vodu po ceni gasa koji bi se utrošio da se obična voda zagreje na tu temperaturu
Zbog toga se i ne koriste u velikoj meri, a bušenje novih je skupo i komplikovano (potrebna je gomila dozvola i koncesija od države).
 
I vetar su prodali. Ovi vetroparkovi uglavnom stranci uzimaju pare, strana I oprema, nasi ljudi od svoje zemlje nemaju nista. Kad se Srbija oslobodi moraju sudjenja.
 
Za te vetrenjače ne moraš da imaš jak vetar da bi radile. zato se i grade da budu visoke i velike. Na tim visinama uglavnom ima dovoljno vetra za bar neku proizvodnju struje. Pa kad ih rasporediš u velikom broju svuda po srbiji teško da bar negde neće biti nekog vetra. a kad ga nema obično ima puno solarnog potencijala.
Što se baterija tiče previše ljudi radi na novim tipovima da bi ih zanemarili. I biće nužni deo mreže, možda ne za dugoročno snabdevanje noću npr ali bar da preuzmu teret dok se ne zavrti neka druga elektrana, npr na gas, nuklearna ili koja već.
Nuklearka u Kostolcu se odavno spominjala I ja bih voleo da imamo bar jednu, ali sa ovim ljudima na vlasti bih prihvatio samo da ti ljudi žive u okolini. Stvarno nemam poverenja u naše ljude, pogotovu iz tog (mog) kraja.
 
Za vetrogeneratore je potrebna brzina vetra od najmanje 20-25 km/h.
Fintel energija koja gradi najveće vetro parkove u Srbiji je u vlasništvu Koleta i Italijanima. Iskreno meni su draži stranci od domaćih tajkuna.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=625178#p625178:idzp5oxo je napisao(la):
Dart » 26 May 2019 06:26 pm[/url]":idzp5oxo]Nažalost sa prodajom NIS-a i Naftagasa su prodate i sve postojeće bušotine geotermalne vode. NIS naplaćuju geotermalnu vodu po ceni gasa koji bi se utrošio da se obična voda zagreje na tu temperaturu
Zbog toga se i ne koriste u velikoj meri, a bušenje novih je skupo i komplikovano (potrebna je gomila dozvola i koncesija od države).
To su možda one za zaista vrućom vodom, pogodne za direktnu proizvodnju električne energije. Ali postoje podzemne vode (ili zagrejane stene) koje nisu toliko tople, i one se eksploatišu toplotnim pumpama za zagrevanje vode i stanova, plastenika u poljoprivredi, itd. Toga imamo puno i svuda. Čak i u Beogradu.

Ukupan energetski potencijal podzemnih voda na teritoriji grada Beograda, uključujući svih 17 gradskih opština, iznosi oko 2.300 MW. Ako bi se izražavao u Mtoe (milioni tona ekvivalenta nafte), subgeotermalni potencijal na području Beograda iznosi 10.500GWh ili oko 0,9 Mtoe. Na užoj teritoriji grada (teritorija Generalnog urbanističkog plana) on iznosi oko 1.200 MW. Ta snaga dovoljna je za skoro potpuno pokrivanje osnovnih energetskih potreba grada - grejanje i hlađenje različitih tipova objekata, što ovaj resurs svrstava u strateške i sa najviše potencijala.
Dakle, geotermalna energija jedan je od najvećih ali neiskorišćenih prirodnih resursa Srbije. Potencijal toplih podzemnih voda temperature od 10 do 150 stepeni Celzijusa, jednak je sagorevanju 200.000 tona nafte godišnje! Iako je jedan od navjvećih resursa u Srbiji geotermalna energija, njeni potencijali su neiskorišćeni.

Primeri: toplane, koje u sezoni za energente potroše 320 miliona evra mogle bi da prepolove troškove. Veliki projekti pokrenuti su najviše u Vojvodini i Beogradu. Studija koju je Rudarsko – geološki fakultet uradio za potrebe Ministarstva nauke pokazuje da Srbija može da iskoristi više od 2.000 megavata toplotne snage samo od vode čija je temperatura do 20 stepeni. To je oko dve trećine kapaciteta obrenovačkih elektrana. Ušteda u struji i novcu je ogromna. Stručnjaci kažu da nisu potrebna neka značajna ulaganja i da se investicija u grejanju, odnosno hlađenju i korišćenju geotermalnih voda isplati za godinu ili dve.
Veliki energetski potencijal podzemnih voda u Beogradu - Geotermalnom energijom moguće zagrevati više od polovine stanova u sistemu daljinskog grejanja
https://www.ekapija.com/news/1472018/ve ... evati-vise

POTENCIJAL GEOTERMALNIH IZVORA U SRBIJI
https://www.makroekonomija.org/0-branis ... -u-srbiji/

Mogućnosti i načini korišćenja subgeotermalne energije u Beogradu
https://izdanja.smeits.rs/index.php/kgh ... 1878/1905/

I čitava izuzetno detaljna doktorska disertacija (od 100MB)
Hidrogeotermalni resursi teritorije grada Beograda
http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/2656

Obratte pažnju na razliku teperature podzemne vode na Novom Beogradu (16 stepeni) i vazduha (0,5 stepeni) u januaru. To je maltene besplatna energija za grejanje u sred zime. Automatski bi se smanjila i potrošnja "prljave" struje.

Pogledajte prilog 1
 
Pričam o geotermalnim bušotinama mahom u Vojvodini i Mačvi, temperatura je oko 30-70 C dubina oko 600 metara. Za proizvodnju električne energije potrebno su mnogo veće temperature koje su moguće samo u blizini vulkanskih aktivnosti. (Island, Italija...)

Za samostalno grejanje je potrebna temperatura od oko 50+ C, i pošto su to uglavnom visoko minineralzovane vode ne direktno već kroz izmenjivac što smanjuje efikasnost...
Za toplotne pumpe se mogu koristiti i te podzemne vode sa manjih dubina koje nisu toliko tople, ali nam to ne rešava problem jer i one troše električnu energiju. Princip rada je sličan kao kod klima uređaj, jedino sto je taj sistem voda-voda efikasniji za grejanje na nižim temperatura, a klime su efikasnije za hlađenje.
 
Ugalj je otkad se koristi u Srbiji za proizvodnju struje i grejanje kuća ubio desetine hiljada statističkihljudi. U svakom slučaju smrtnost i ukupna šteta nadmašuje štetu - ljudsku i materijalnu - od svih havarija nuklearki širom sveta. Od lignita nema ništa gore. Podledajte fasade kuća na periferiji, kuće stare manje od 20 godina već imaju tamnu fasadu a saobraćaj u njihovoj okolini je redak...zimi se na periferiji ne može disati od ložišta na ugalj. Situacija se polako popravlja, masovno se prelazi na pelet koji za istu količinu toplote izbaci mnogo manje čađii dima, sve više se greje na invertere, toplotne pumpe itd - zaključak električno grejanje je trenutno najisplativije kod nas ako se ima u vidu slaba pokrivenost gasovodom u centralnoj Srbiji.

No odosmo u off.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=625262#p625262:3vkkwneu je napisao(la):
Dart » 27 May 2019 07:23 am[/url]":3vkkwneu]
Za toplotne pumpe se mogu koristiti i te podzemne vode sa manjih dubina koje nisu toliko tople, ali nam to ne rešava problem jer i one troše električnu energiju. Princip rada je sličan kao kod klima uređaj, jedino sto je taj sistem voda-voda efikasniji za grejanje na nižim temperatura, a klime su efikasnije za hlađenje.
Toplotne pumpe daju više energije nego što potroše, a ta razlika je sigurno čista energija. Poenta je da za razliku od ostalih izvora čiste energije ovde imamo velike kapacitete i to što ona nije toliko ćudljiva i zavisna od vremena. Ni jedan trenutni oblik dobijanja obnovljive energije ionako nije dovoljan sam za sebe. Oni treba da se kombinuju i međusobno dopunjuju. Ako je kombinovavan sa ostalim tipovima obnovljive energije, geotermalna energija kod nas MOŽE da zameni veliki deo energetske proizvodnje koji sada dolazi od fosilnih goriva. Ne omogućuje kompletan prelazak na čistu energiju, ali omogućuje zamenu velikog dela prljave, a to je za nas već veoma velika stvar. Daje nam mogućnost da se vremenom ipak uklopimo u buduće obavezne međunarodne i Evropske regulative o štetnim emisijama, što nas sigurno čeka. To će biti povezano i sa sasvim opipljivim penalima za one koji to ne urade jer klimatske promene nikako ne idu na bolje, već samo na gore od onoga što se očekivalo. Tako da je preterano reći da "ne rešava problem". Reašava u dovoljnoj meri jer tek sa njom imamo realne šanse da dostignemo te buduće kvote.
 
Meni je zanimljiva ova Zumina slika jer bi bilo dobro ako bi moglo da se na cevi gradskog grejanja dovodi voda ugrejana ispod zemlje, mislim da bi za svrhe grejanja bilo dovoljno da ima 40-50 stepeni, i da tako cirkulise zatvorenim sistemom cevovoda grejuci stanove u gradu. Ipak nam je uvoz gasa ogroman odliv bogatstva iz zemlje, bili bi mnogo bogatiji kada bi nam u zemlji ostajalo tih stotine miliona evra godisnje koje odu na uvoz gasa (ne znam tacno kolko). Meni je ovo povezano sa ovom temom jer je cilj sto veca energetska nezavisnost pojedinca, kako u prevozu, struji, tako i grejanju. Ukratko, sloboda, kad bi se energija demonopolizovala, obicnom coveku bi mesecno trebalo i do 50% manje novca, a time ce i drzava oslabiti. Sto je dobro jer ja ne shvatam Srbe kao Tadica, Vucka, Vulina, Cedu, Sekija, Canka, Ugljanina... i ostale namesnike drzave koji su jaci, kao i njihovi mentori, sto je covek zavisniji od njih. Zato ce ovde biti rat izmedju obicnog coveka i onog koji zeli njime da vlada, a u tom ratu trenutno nasi saveznici su svi koji proizvode i snizavaju troskove za solarne panele i elektrovozila, a neprijatelji sve gde drzava moze da se ugradi poput akciza za gorivo, davanja monopola na vetrpoarkove stranim parazitima po skupljim cenama da iznose novac iz zemlje, monopol proizvodnje i uvoza gasa, eventualne nuklearke... i sl nepozeljni izvori energije, a tu bi racunao i pogon vozila na hidrogen, jer sve sto drzava moze da monopolise je neprijatelj obicnom coveku, njegovoj slobodi, broju dece koje moze da finansira i ostalo.
 
Zuma":3f9wtm25 je napisao(la):
Toplotne pumpe daju više energije nego što potroše, a ta razlika je sigurno čista energija. Poenta je da za razliku od ostalih izvora čiste energije ovde imamo velike kapacitete i to što ona nije toliko ćudljiva i zavisna od vremena. Ni jedan trenutni oblik dobijanja obnovljive energije ionako nije dovoljan sam za sebe. Oni treba da se kombinuju i međusobno dopunjuju. Ako je kombinovavan sa ostalim tipovima obnovljive energije, geotermalna energija kod nas MOŽE da zameni veliki deo energetske proizvodnje koji sada dolazi od fosilnih goriva. Ne omogućuje kompletan prelazak na čistu energiju, ali omogućuje zamenu velikog dela prljave, a to je za nas već veoma velika stvar. Daje nam mogućnost da se vremenom ipak uklopimo u buduće obavezne međunarodne i Evropske regulative o štetnim emisijama, što nas sigurno čeka. To će biti povezano i sa sasvim opipljivim penalima za one koji to ne urade jer klimatske promene nikako ne idu na bolje, već samo na gore od onoga što se očekivalo. Tako da je preterano reći da "ne rešava problem". Reašava u dovoljnoj meri jer tek sa njom imamo realne šanse da dostignemo te buduće kvote.

Ne može biti čista energija, ako koristi struju prvenstveno proizvedenu u termoelektranama. Efikasnost generatora na ugalj je oko 30% a ostatak toplote završi u reci. To otprilike anulira efikasnost toplotne pumpe. Zagađenje je najboljem slučaju jednako kao kod toplana jer one koriste gas koji manje zagađenje i ne bacaju toplotu u reku.

Što se tiče regulativa o smanjenju štetnih emisija, tu se ne moramo mnogo brinuti. Prema protokolu iz Kjota kao bazna godina se uzima 1990. Nama je u međuvremenu propala kompletna teška industrija, tako da smo među najboljima u svetu.
 
Pa ne mora biti 100% čista energija. Ako je 60% čista, a 40% prljava, to je već bolje nego da je 100% prljava, kao sad.

Uzmimo domaćinstvo koje se sada zimi greje na struju i za to koristi 2 KW snage. Ako bi prešli na toplotnu pumpu koja izvlači toplotu iz vode i zemljišta ispod njihove kuće, onda bi trošili recimo 800W prljave snage iz mreže, a na osnovu toga bi iz zemljišta dobili još 1200W. To znači da bi se u termoelektarni iz uglja moglo proizvoditi za 1,2 KW struje manje, a oni bi u stanu i dalje dobijali ukupno 2 KW toplote. Onih 800 W iz mreže nije bačeno. Oni se koriste za grejanje isto kao što su se koristili i ranije, pa nisu ni bitni jer se tu ništa nije promenilo. Ali smo zato efektivno zamenili ostatak od 1,2 KW snage iz prljave u čistu energiju. A to je isto kao da si sagradio 1,3 KW solarnih panela koji su potpuno čista energija. Tako da je savršeno svejedno da li je izvor 100% čist ili nije, bitan je samo konačan ukupan bilans u državi fosilna-obnovljiva energija, odnosno da bude bitno bolje nego sad.
 
Битно је и до да ли ће се штетни гасови, азотни оксиди пре свега, слећи на земљу, елиминисати филтром, или ће се директно инсталирати у плућа.
 
Folkswagen deluje tragikomicno, kao da su pali s Marsa i sad hoce posto poto da prave elektrovozila. A nemaju pojma o osnovnoj stvari, o pravljenju baterija. I sad panicno traze ko ce im biti snabdevac te tehnologiju u kojoj su oni duduci. Nemaju resen osnovni problem - snabdevaca baterija, a vec panicno najavljuju modele 2025-e ili ko zna koje godine. Sigurno nude millijarde i milijarde da bi posto poto kupili snabdevaca, da bi sacuvali sto se sacuvati moze od nekada poznatog brenda u staroj tehnologiji motora sa unutrasnjim sagorevanjem. Pa druze, sto bi vama Samsung ili Kinezi prodavali baterija kada ONI lepo sad mogu da prave citava elektrovozila (jer imaju kljucnu kompenentu- tehnologiju baterije) i vas lepo da postave u muzej gde vam je i mesto, vase vreme je proslo.
"Puca posao "težak" 50 milijardi €? Folksvagen odustaje od baterija sa Istoka
Volfsburg -- Folksvagen menja svoj plan o kupovini baterija za električne automobile u vrednosti od 50 milijardi evra, zabrinut za dogovor sa Samsungom, objavili su mediji.
Trebalo je da Samsung snabdeva baterijama Folksvagen, za oko 200.000 električnih vozila.
Međutim tokom pregovora pojavila su se različita gledišta u vezi sa vrednošću proizvoda i rokovima isporuke, jer je južnokorejska kompanija smanjila količinu na četvrtinu inicijalne ponude, saznaje agencija Blumberg iz neimenovanih izvora..."
https://www.b92.net/biz/vesti/svet.php? ... id=1547186
 
Zna VAG sa čime raspolaže i nisu oni tako dezorjentisani kao što hoće da ih prikažu. Oni već duže vreme kupuju, skladište litijum i ostale sirovine za baterije čekajući pravi momenat da iskoriste kako bi sapleli konkurenciju. VAG iz svake krize izlazi jači i profitabilniji.

156.jpg
 
Nema logike da VW proizvodi baterije, to treba prepustiti firmama čija je to specijalnost. U slučaju samostalnog razvoja trebale bi im godine i opet bi teško sustigli one koji se bave tim poslom decenijama. Eventualno mogu da kupe nekog postojećeg proizvođača.

Opšti trend u industriji je outsourcing, proizvođači automobila malo toga
proizvode, uglavnom to za njih rade kooperanti, a oni samo sklapaju...
 
Niko nije ni rekao da će VAG da proizvodi baterije.
Automobil je veoma kompleksan pa se razvijanje i proizvodnja pojedinih delova prepušta komponentašima. To je dobitna kombinacija za sve. Manji troškovi razvoja, manje stručnjaka koji rade na razvoju a ti isti mogu znanje i iskustvo da primene za druge proizvođače .....


D7HW6JYXoAYwqc3.jpg
 
Po mom shvatanju, kada uskoro krenu ozbiljnije elektrovozila, brend ce postati nebitan. Jer su elektromotori isti. Postaje najbitnije ko ima najbolju I najdugotrajniju bateriju. A u toj oblasti danas prednjace proizvodjaci mobilnih telefona, a ne stara autoindustrija. Takoreci, proizvodjaci baterija ce poceti da pobedjuju sadasnje proizvodjace kola na njihovom terenu. Brendiranje ce biti pomocu kvaliteta baterije, a ne na osnovu stare slave. Sadasnji brendovi ce izgubiti ogromne profite jer ce svima biti otvoren ulaz u granu (gde je ulaz do sada bio ogranicen komplikovanim sus motorima I transmisijom prvenstveno). Na duzi rok, usled lakog ulaska novih proizvodjaca u igru, cena vozila ce pasti, svakom ce biti dostupna. Pocnite na vreme da gradite nove bulevare I parkinge za jos vise vozila... Sledecih 5 godina jos vidim dominantne sadasnje proizvodjace, ali za 10 godina vidim nove, out of the blue.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=625467#p625467:w1ic3w63 je napisao(la):
Earthmoving » 27 May 2019 10:33 pm[/url]":w1ic3w63]Po mom shvatanju, kada uskoro krenu ozbiljnije elektrovozila, brend ce postati nebitan. Jer su elektromotori isti. Postaje najbitnije ko ima najbolju I najdugotrajniju bateriju. A u toj oblasti danas prednjace proizvodjaci mobilnih telefona, a ne stara autoindustrija. Takoreci, proizvodjaci baterija ce poceti da pobedjuju sadasnje proizvodjace kola na njihovom terenu. Brendiranje ce biti pomocu kvaliteta baterije, a ne na osnovu stare slave. Sadasnji brendovi ce izgubiti ogromne profite jer ce svima biti otvoren ulaz u granu (gde je ulaz do sada bio ogranicen komplikovanim sus motorima I transmisijom prvenstveno). Na duzi rok, usled lakog ulaska novih proizvodjaca u igru, cena vozila ce pasti, svakom ce biti dostupna. Pocnite na vreme da gradite nove bulevare I parkinge za jos vise vozila... Sledecih 5 godina jos vidim dominantne sadasnje proizvodjace, ali za 10 godina vidim nove, out of the blue.

Ja vidim stvari malo drugačije. Sa dolaskom električnih automobila brend će postati još bitniji faktor jer će veliki igrači biti u poziciji da prodaju vozila sa sličnim performansama za manje pare (zbog postojeće infrastrukture za proizvodnju i distribuciju, ali i zbog "ekonomije obima" - videli smo koliko se Tesla muči da ih dostigne i koliko su milijardi dolara upumpali u to, a ipak im ne ide).

Ipak, slažem se da će proizvođači baterija biti na dobitku - bar u ovom inicijalnom periodu dok veliki proizvođači ne nađu alternativna rešenja... A pošto je reč o milijardama dolara, verujem da će ipak kad-tad pronaći način da zamene Koreance i Kineze.
 
Dobro, Tesla je ipak posbna prica jer su oni buldozer koji krci sumu za elektrovozila, tako da je njihova uloga dublja od obicne kompanije, tu su dublji interesi odredjenih dubljih krugova da se predje na elektrovozila, i promeni citava civilizacija zasnovana na gorivu kao bazicnom energentu. Tako da, po mom misljenju, Tesla nije obicna kompanija vec da je neko debelo gura i daje pare pare godinama unazad, moguce americka vojska jer cesto oni vojnu tehnologiju preko izabranih kompanija kasnije komercijalizuju (u ovom slucaju baterija). Zato su oni izuzetak a ne pravilo sa kojim ce se kasnije porediti proizvodjaci elektrovozila. I Tesla je uspesno odradio svoj posao, sto bi rekli - shill, da povuce industriju u tom smeru. Ne bi me cudilo da americka vosjka uksoro pusti u komericajlizaciju u bezicni prenos struje. E sad, zasto mislim da ce dugorocno stari proizvodjaci nestati, pa nije prvi put da neko ko je bio u nekom periodu najpoznatiji, danas za njega niko ni ne zna da je postojao. Zato sto svaka drzava moze praviti elektromotore, a ni sasija, gume, i ostali delovi nisu neki problem sem baterija. I zato svako ko ima tehnologiju baterija moze praviti svoja kola, i to dosta jeftinija od nemackih gde su plate radnika velike, a imaju polutajne finansijske obaveze prema nemackoj drzavi (recimo skoro sam se iznenadio da je Donja Donja Saksonija vlasnik 20% Folkswagena)... Meni je zao sto su se Nemci odlucili da odugovlace sa prelaskom na eletrovozila, iako sam ubedjen da su sigurno pre Korejanaca, Japanaca, Kineza mogli razviti tu tehnologiju, ali eto pohlepa je bila jaca. Ali how you saw, thus you reap, uskoro ce doci vreme za naplatu, kada se omasove eletrovizola, niko nece imati vise razloga da uvozi nemacka kola, i puni njihov budzet izvozom. Evo, voleo bi za 10 godina videti da li ce se u tom pravcu stvari odvijati....
 
Teslu finansira dobar marketing, oni su po tržišnoj kapitalizaciji (vrednost na berzi) treći u svetu automobila,a po broju proizvedenih verovatno nisu ni u prvih 50.
dda9dc4811ce9b74c1913bf300656c5d.jpg


Btw Tesline baterije zapravo proizvodi Panasonic
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=625605#p625605:30k3q4y1 je napisao(la):
Earthmoving » 28 May 2019 02:40 pm[/url]":30k3q4y1]Dobro, Tesla je ipak posbna prica jer su oni buldozer koji krci sumu za elektrovozila, tako da je njihova uloga dublja od obicne kompanije, tu su dublji interesi odredjenih dubljih krugova da se predje na elektrovozila, i promeni citava civilizacija zasnovana na gorivu kao bazicnom energentu. Tako da, po mom misljenju, Tesla nije obicna kompanija vec da je neko debelo gura i daje pare pare godinama unazad, moguce americka vojska jer cesto oni vojnu tehnologiju preko izabranih kompanija kasnije komercijalizuju (u ovom slucaju baterija). Zato su oni izuzetak a ne pravilo sa kojim ce se kasnije porediti proizvodjaci elektrovozila. I Tesla je uspesno odradio svoj posao, sto bi rekli - shill, da povuce industriju u tom smeru. Ne bi me cudilo da americka vosjka uksoro pusti u komericajlizaciju u bezicni prenos struje. E sad, zasto mislim da ce dugorocno stari proizvodjaci nestati, pa nije prvi put da neko ko je bio u nekom periodu najpoznatiji, danas za njega niko ni ne zna da je postojao. Zato sto svaka drzava moze praviti elektromotore, a ni sasija, gume, i ostali delovi nisu neki problem sem baterija. I zato svako ko ima tehnologiju baterija moze praviti svoja kola, i to dosta jeftinija od nemackih gde su plate radnika velike, a imaju polutajne finansijske obaveze prema nemackoj drzavi (recimo skoro sam se iznenadio da je Donja Donja Saksonija vlasnik 20% Folkswagena)... Meni je zao sto su se Nemci odlucili da odugovlace sa prelaskom na eletrovozila, iako sam ubedjen da su sigurno pre Korejanaca, Japanaca, Kineza mogli razviti tu tehnologiju, ali eto pohlepa je bila jaca. Ali how you saw, thus you reap, uskoro ce doci vreme za naplatu, kada se omasove eletrovizola, niko nece imati vise razloga da uvozi nemacka kola, i puni njihov budzet izvozom. Evo, voleo bi za 10 godina videti da li ce se u tom pravcu stvari odvijati....

Svakako je moguće da si u pravu. Ne volim da predviđam šta će biti, niti sam dobar u tome. Ali, sa druge strane, Dajmler je najstariji proizvođač automobila i Folksvagen je preživeo Drugi svetski rat... tako da ipak mislim da su im šanse za uspeh relativno dobre.

Uz to, prilično sam siguran da će se Nemci (koji imaju veoma jak "glas" u EU) truditi da zaštite evropsko tržište od jeftine kineske proizvodnje... uostalom, to već i rade.

EDIT: Nije ni kineska proizvodnja toliko jeftina koliko je bila i ne vidim da oni izbacuju električni model koji će koštati 10.000 evra na tržištu. Indijci su svojevremeno probali sa par ultra-jeftinih modela (ne električnih, naravno) da osvoje svet ali im nije pošlo za rukom.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=625605#p625605:1yve05pz je napisao(la):
Earthmoving » Uto Maj 28, 2019 2:40 pm[/url]":1yve05pz]Dobro, Tesla je ipak posbna prica jer su oni buldozer koji krci sumu za elektrovozila, tako da je njihova uloga dublja od obicne kompanije, tu su dublji interesi odredjenih dubljih krugova da se predje na elektrovozila, i promeni citava civilizacija zasnovana na gorivu kao bazicnom energentu. Tako da, po mom misljenju, Tesla nije obicna kompanija vec da je neko debelo gura i daje pare pare godinama unazad, moguce americka vojska jer cesto oni vojnu tehnologiju preko izabranih kompanija kasnije komercijalizuju (u ovom slucaju baterija). Zato su oni izuzetak a ne pravilo sa kojim ce se kasnije porediti proizvodjaci elektrovozila. I Tesla je uspesno odradio svoj posao, sto bi rekli - shill, da povuce industriju u tom smeru. Ne bi me cudilo da americka vosjka uksoro pusti u komericajlizaciju u bezicni prenos struje. E sad, zasto mislim da ce dugorocno stari proizvodjaci nestati, pa nije prvi put da neko ko je bio u nekom periodu najpoznatiji, danas za njega niko ni ne zna da je postojao. Zato sto svaka drzava moze praviti elektromotore, a ni sasija, gume, i ostali delovi nisu neki problem sem baterija. I zato svako ko ima tehnologiju baterija moze praviti svoja kola, i to dosta jeftinija od nemackih gde su plate radnika velike, a imaju polutajne finansijske obaveze prema nemackoj drzavi (recimo skoro sam se iznenadio da je Donja Donja Saksonija vlasnik 20% Folkswagena)... Meni je zao sto su se Nemci odlucili da odugovlace sa prelaskom na eletrovozila, iako sam ubedjen da su sigurno pre Korejanaca, Japanaca, Kineza mogli razviti tu tehnologiju, ali eto pohlepa je bila jaca. Ali how you saw, thus you reap, uskoro ce doci vreme za naplatu, kada se omasove eletrovizola, niko nece imati vise razloga da uvozi nemacka kola, i puni njihov budzet izvozom. Evo, voleo bi za 10 godina videti da li ce se u tom pravcu stvari odvijati....

kada je bila prica da se zabrani olovni benzin, ljude koji su se pitali da li je olovni benzin zapravo nezdrav i da li naftni lobi mozda ne manipulise istrazivanja, ti ljudi su ispadali id***, teoreticari zavere, dzabalebarosi, ista je prica bila kad su proizvodjaci SUS automobila u kaliforniji morali da proizvode i EV pa su namerno povlacili iz prodaje i na ostale nacine gledali da ih sklone, ljudi sa mozgom su se pitali da nije to opet naftni lobi

sada posle dosta godina znamo da su ti "id***, dzabalebarosi" zapravo bili u pravu, otkrile su se muljacine

i sad bih se ja, jedan dzabalebaros, usudio da se zapitam zasto neko toliko gura teslu, da nije neki ugalj/solar/uranijum lobi :?
 
Vrh