Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Al se otegla ova rasprava. Po trotoaru se sme voziti. ili mi nađi negde da piše da ne sme, samo su pešaci svetinja na trotoaru.
sam zakon traži promene ali to verovatno nećemo skoro dobiti jer koga boli uvo. Da li je iko ikada kažnjen za prekoračenje brzine biciklom? ja sam čak jednom pored radara prošao sa preko 50 u naseljenom mestu i ništa sem što se prodrao policajac sa "poginućeš" :D
I dokle god se kod nas zakoni dobrim delom ne primenjuju sva ova diskusija pada u vodu. A trotinet teško da će nekome smetati. Onog trenutka kada počne da se primenjuje zakon kako treba i vozači automobila će se unormaliti pa će postati sasvim normalno da biciklu voziš i kolovotzom. A ja se sve više bojim da vladavina prava u našoj zemlji neće za moga života
 
Ma vidiš da ljudi ne umeju ni prosto proširenu rečenicu da razumeju kako treba.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=622000#p622000:3jz3z3eq je napisao(la):
Dart » 12 Мај 2019 04:27 pm[/url]":3jz3z3eq]Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima
Član 7
21) trotoar je posebno uređen deo puta pored kolovoza namenjen prvenstveno za kretanje pešaka
Dakle, evo matematički
prvenstvneno = pre svega za pešake
prvenstvneno <> isključivo
Sledi: Može svašta, ali pešaci imaju prednost.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=622000#p622000:3jz3z3eq je napisao(la):
Dart » 12 Мај 2019 04:27 pm[/url]":3jz3z3eq]
Član 40
Za vožnju bicikla, gde ne postoji posebna staza, odnosno traka, sme da se koristi kolovoz u širini od
najviše jedan metar od desne ivice kolovoza.
Ajde i ovde:
sme = dozvoljeno je da koristi kolovoz u slučaju da ne postoji staza
sme <> mora
Sledi: Ako ne postoji staza, biciklista sme da koristi kolovoz ali ne mora. Ako postoji staza - ne sme da koristi kolovoz.
Kako ljudi odavde izvedu zaključak da ne sme po trotoaru...

E sad, tehnički, trotinet može da spada po zakonu u moped. A sa druge strane može da spada i u ono "slično". Pa sad tu neko mora da tumači čemu je bliže. Pošto zakon nije jasno definisan i dvosmislen je ne može da bude obavezujuć.

Uzgred, i dalje tvrdim da zakone treba da pišu matematičari.
 
EU zadržava carine na uvoz solarnih panela iz Kine
Brisel -- Evropska unija odlučila je da analizira učinak carina na uvoz solarnih panela iz Kine, zadržavajući tako postojeće trgovinske mere kojima je rok danas isticao. EU optužuje Kinu, najvećeg svetskog proizvođača solarnih panela i srodnih proizvoda, da nedopuštenim merama snižava cene.Kineski uvoz ima oko 20 posto udela na evropskom tržištu solarnih panela. Važeće antidampinške i antisubvencijske carine kreću se između 34 i 84 posto, prema Evropskoj komisiji.
https://www.b92.net/biz/vesti/svet.php? ... id=1542227

CARINE 34-84% ?! Ajde do 10% da zaštitiš uništenje industrije od oslobađanja zaliha damping cenama strane konkurencije, ali ej 34-84% ?! To znači da si debelo nekonkurentan i da cela EU treba da štiti nekonkurentne masne debele plate nekih zapadnoevropskih proizvođala. SSSR je pojam tržišne ekonomije za ovakve EU komuniste. EU je mafijska organizacija.
Živeli nemački benzinci i dizelaši, živela naftna industrija, živeo petro-dolarski sistem. Smrt solarnim panelima, smrt jeftinim solarnim panelima, smrt ličnoj proizvodnji struje sa solarnih panela svoje kuće, smrt ličnim solarnim panelima za punjenje svojih kola, smrt jeftinim solarnim panelima za zaradu običnog čoveka od prodaje viška struje elektroprivredi.
 
EU ima daleko veće učešće obnovljivih izvora energije od Kine i ostatka sveta, tako da primedbe nisu baš na mestu. Takođe je česta zabluda da Kinezi rade za sitniš, jer je prosečna plata u Kini preko 1000 $ što je vise od nekih članica EU ( ne sele bezveze motanje kablova u Srbiju).
 
Ali carine 34-84% ?! Umesto da subvencionisu solarne panele (smanjenje zagadjenja od uglja, manje struje od nuklearki...) oni deru na njima. Pa cekaj zar Teslu kao americkog proizvodjaca nisu subvencionisali u mnogim zemljama? A ovde obrnuto, deru carinama.
 
Nisu subvencionisali samo Teslu, već sve kupce električnih automobila. Verovatno imaju neke subvencije i za solarne panele.
Stvar je u tome što Kinezi subvencionisu svoje proizvođače, a oni onda prodaju po cenama ispod troškova proizvodnje (damping). Time dovode u nepravednu situaciju ostale proizvođače, jer se u EU subvencionisu kupci, a ne ne proizvođači...

U svakom slučaj nas to ne tangira, jer nismo u EU. Mada kineski damping možemo videti i u srpskoj građevini. Kina finansira super povoljne kredite, a uslov je da posao vode kineske firme. Došli smo do toga da više nismo u stanju samostalno napraviti most, iako smo ih pre pravili po čitavom svetu.
 
Trenutno svi ratuju sak inom jer je se plaše. kao što su svi ratovali sa sovjetima jer ih se plaše. Sad praktično imaš 3 bloka a možda će biti i 4 kad se još malo pošure na međunarodnom tržištu. Generalno će trend biti vraćanje proizvodnje u matične države i mislim da će to EU mnogo teško dap adne. UK pogotovu ima da se z, osim ako opet ne naprave neki sjajan potez.
Kina trenuto savbija sa novim količinama obnovljivih i da, plate tamo rastu zato se proizvodnja tekstila npr seli ua friku, zatu kina ulaže enormne pare u afriku kako bi imala infrastrukuturu. i ono što je za kinu interesantno, kad se dogovoriš nešto sa njima to mora dase uradi, i to baš tako kako je dogovoreno. Kinezi i nama debelo lupaju šamare koliko sam čuo i za železnicu i za treći blok elektrane u drmnu.
Što se tiče lobija, naravno da će eu automobili da forsiraju još uvek svoje sus automobile. Čak ima i neka nova vrsta menjača, jako interesantna. EV ima daleko manje delova i daleko manje posla. Tesla ima 90% automatizacije. daj im 5 do 10 godina i imaće skoro pa evropski kvalitet a možda i bolji, a daj bože da će 5% proizvodnje biti na čoveku.

Inače, globalna kriza sa baterijama kači čaki teslu. model Y je vrlo moguće da će čekati proizvodnju. Panasoic dnevno baci preko 500 000 baterija (ćelija) jer nisu po zadatom kvalitetu. Idealno vreme da dobar državnik kod nas odigra pametno i da otvorimo naš rudnik. I da privučemo možda čak i teslinu giga fabriku, ali makar eu proizvođače da kod nas prave baterije.
 
Da Gorstak.
Poenta mog komentara je bila: Sta briga mene u Srbiji za neki belgijski SunGlass pa da zbog belgijske industrije ja placam robu 34-84% skuplje. Ok, Srbija nije u EU, sta briga Slovenca, Madjara... za neku belgijsku firmu koja je trazila carine. Sto se tice plata. U Kini je prosecna plata mozda 500 evra ali je dosta veca kupovna moc za te pare nego kod nas. Pa evo nek gospoda iz EU smanje 50% akciza na gorivo I spuste ga na kineske cene, nek spuste platu sa 2.000 evra na kineskih 500... itd I druge bazne troskove, pa da vidimo da li ce biti jeftiniji. I da li su kineske cene damping ili su cene EU prenaduvane. Do tad deluje da su gradjani velikih delova Evrope taoci nekonkurentnih, skupih, tehnoloski zaostalijih... proizvodjaca. A trazili su od nas u SFRJ I kasnije Srbiji da otvorimo ekonomiju da postane "konkurentija", "efikasnija", ne secam se da su se tada brinuli za damping cene koje su unistile nasu industriju.
U svakom slucaju, nek EU radi sta hoce, ovime samo sve vise u elektronici zaostaju za Kinezima ali I nekim drugima, kada se konacno predje na novu elektricnu tehnologiju, bice u velikom zaostatku I cenovnoj nekonkurentnosti. Imam isti utisak kao Gorstak oko toga.
 
Bojim se da je ta situacija veoma komplikovana. Opšti je stav da i USA i EU greše svojim potezima i da ih to debelo košta. Ali ekonomija je takva da je sve upleteno, pa ne možeš da izvčeš jednu stvar a da se to ne odrazi na neku drugu. Ja sam daleko od toga da sam sposoban da ovo razumem ali mi je jasno da je situacija jako komplikovana. Ono što je tužno je to što većina onih koji se time bave takođe ne razumeju, kod nas je problem i to što nemamo ni sve informacije. Vrlo verovatno da bi nam se isplatilo na duge staze da spustimo. Ali naša orivreda je izuzetno slaba i jedva postojeća pa je moguće da nestane, ako nestane nestaćemo i mi :D A ovde niko ne radi na jačanju privrede što jeste preduslov za bilo šta dalje. Kad odlučiš da počneš da se baviš nekim poslom dobiješ migrenu koja ne popušta dok ne odustaneš. milion propisa, forica, lokalnih propisa, drakonskih kazni, korumpiranih inspektora... Još ako insistiraš na tome da budeš pošten - završio si priču.
 
I Volvo prelazi na struju: "Budućnost automobila je električna"
Geteborg -- Volvo grupa potpisala je više milijardi dolara vredne ugovore sa dva glavna azijska proizvođača baterija CATL i LG Chem osigurati snabdevanje litijum-jonskim baterijama za novu generaciju Volvo i Polestar modela.Od 2017. ta kompanija posvetila se nastojanjima da svi novi automobili od 2019. budu hibridni. I više od toga, Volvo želi da potpuno električna vozila zauzmu polovinu njihovog obima prodaje do 2025. "Budućnost Volvoovih automobila je električna i čvrsto smo posvećeni prelasku na struju sa motora sa unutrašnjim sagorevanjem", kazao je Hakan Samjuelson, Predsednik i CEO Volvo Carsa. "Sporazumi sa CATL-om i LG-om pokazuju kako ćemo dostići svoje ciljeve elektrifikacije", dodao je Samjuelson. CATL je kineska, a LG južnokorejska kompanija. Kao jednu od važnijih kompanija u automobilskom sektoru, Volvo Cars kupio je kineski holding Džeđang Džili 2010. Ta firma prodala je prošle godine 642.253 automobila.
https://www.b92.net/biz/vesti/svet.php? ... id=1542301

LG uglavnom znamo ali ova kineska fabrika baterija CATL je bar za mene nova, pa evo i linka ko želi da prouči njihov program
http://www.catlbattery.com/en/
 
Obadve strane su delimično u pravu. Kinezi zaista imaju subvencionisane i dampinške cene za maltene sve strateške proizvode. A i EU i Amerika imaju neracionalnosti koje žele da pokriju carinama. Međutim gde je prava mera u tome je veoma teško reći zbog ogromne kompleksnosti problema. Jer to zavisi i od veličine tržišta na koje se nepoštenim subvencionisanjem prodre, pa zatim od prelivanja dohotka iz jedne privredne grane u drugu što Kinezi mogu da rade zbog strogo centralizovane države i privrede, a u EU i Americi bi narušilo slobodu tržišta, što je dugoročno od velike važnosti, pa je tu ugrađena i cena prljave i čiste energije, itd, itd. Pre će biti da je EU malo više u pravu od Kineza.
 
Kina je daleko tržišnija od drugih. Ono što Kini daje ogromnu prednost je to što npr u šenzenu ti možeš da kupiš bilo šta što ti padne na pamet, svaki postojeći čip, bateriju, motor, ama baš bilo šta. imaju neveruvatnu količinu i malih šopova super usko specijalozovanih. Druga stvar je ta da oni uglavnom nikad ne koriste najnoviju tehnologiju koja je urnebesno skupa. Tako je moj pocophone f1 koštao 310 evra dok ostali iz sličnog ranga koštaju barem duplo više pa na gore. A taj hladni rat koji vode će sve skupo da ih košta, a i nas. Nekada je amerika dominirala svetskom trgovinskom organizacijom, pa kad je kina htela da upadne, pustili su bombu, tobože slučajno, na kinesku ambasadu, to je odgodilo ulazak kine 4 godine. Dakle nije to čist račun duga ljubav nego teška politička borba za prevlast i dominaciju. Sada imamo tešku kolonizaciju afrike. tu se i usa gura, ali kina tamo prodire žestoko. Na kraju, druga giga fabrika tesle je otišla baš u kinu. Nemačka je silno sankcionisala ruse ali nikako tamo gde im ne odgovara. dakle, politika i ništa više.
 
Problem je ZAŠTO su Kineski proizvodi toliko jeftiniji? Ne verujem preterano u baš toliku razliku u efikasnosti privrede Amerike i Evrope. Što znači da Kinezi ne obračunavaju neke realne troškove koji se na zrelom, slobodnom i uravnoteženom tržištu ne mogu izbeći. Verovatno zagađuju životnu sredinu daleko više nego što je to dozvoljeno na zapadu. Koriste ogromne količine jeftinog ali zagađujućeg uglja i nafte za proizvodnju energije. Ne prerađuju opasni otpad nego ga verovatno bacaju u neku pustinju. Sistematski kradu tuđe inovacije. Traže ugovore o saradnji sa obaveznim prenosom tehnologije. Sindikalna prava ne postoje, pa su uslovi rada gori, a standard života i nadnice i dalje u proseku niži. Sve su to eksterni troškovi koji se moraju uračunati u cenu proizvoda ako se želi uravnoteženo, relativno pravedno i dugoročno održivo tržište. Sem ako centralistička država diriguje zbog agresivnog osvajanja tuđih tržišta, a unutrašnja prava radnika ili građana ne postoje. Vrlo je teško odrediti "pravednu cenu" ili recimo "realnu cenu" sa tolikom intervencijom države u ekonomske zakonitosti. Realna cena bi bila recimo situacija da Kina može negraničeno dugo proizvoditi po tim cenama i ponašati se na isti način. A sumnjam da je njihovo ekonomsko ponašanje dugoročno održivo, što je zbog ograničenih resursa Planete i političke stabilnosti u svetu nužnost kojoj svi moramo da težimo, inače ćemo na teži način biti naterani na to.
 
Posto Kinezi subvencionisu sve zivo damping cenama, I to vec deceniju I duze, cisto se pitam odakle im taj gejzir para da sve to poplacaju :) Covek bi pomislio da oni, a ne Ameri, imaju stampariju svetske valute. A sto se tice postenja, tu su u zadnje vreme Nemci prvaci, oni nekim kolima uopste ne dozvole prodaju zbog nepostovanja izduvnih gasova, a onda kad svojima nadju, kazne ih sa par milijardi, pa imamo racunicu: ne-nemacki prozivodjac-prodaja 0 komada, zarada 0; a nemacki proizvodjac-zarada 10 milijardi-kazna 2 milijarde = neto zarada 8 milijardi. Nepostenje se ne isplati, zar ne :)
 
Moje shvatanje zasto su Kinezi jeftiniji: nemaju tolko zasticenih aristokratskih belih medveda koje moraju izdrzavaju (npr Ameri samo vojni budzet godisnje placaju 700 mlrd dolara ili kolko, dok u Evropi isto ima dosta onih bbelih medveda, aristokratije, stare industrije too big to fall, bankara...) koji se moraju stiti. I zato su im svi troskovi jeftiniji: pocev od goriva kao energetske baze, preko nameta, poreza, akciza, interneta... Kad te drzava zbog belih medveda puno poreski I nametno optereti, to ti naredja troskove, I onda ti umesto 100 evra mesecno za zivot treba 200. A onaj kome treba 100 moze biti onda jeftiniji. Znaci kljuc je smanjenje rashoda drzave. A ne kao so se kod nas vlast hvali da joj je sve godine veci budzet. Sto je njima veci suficit, meni je veci deficit, I treba mi sve veca plata da bi poplacao osnovne troskove, najvise benzin I infostan.
 
va2i98x4.jpg
 
Samo za par dana sam vidio 10 elektro trotineta po gradu ...siri se siri ...
 
Jedna mala registracija nije na odmet...atest, tehnicki, pa nalepnica, pa oprema : prva pomoc, fluorescentni prsluk, kaciga... samo dok se strucnjaci iz agencije za bez. saob. opsete koje mogucnosti imaju za jedno tako slozeno vozilo... :)
Gluposti na stranu.

Elektricni trotineti su dobra alternativa biciklama u Beogradu posto mogu da se koriste isti deo godine, a da onaj koji ih vozi ne mora da ima top kondiciju ni da se preznoji pedalirajuci. Zbog svoje male brzine i malih tockova koji osete svaku neravninu, ipak je veliki rizik da se nadju na kolovozu na par santimetara od vozila.
 
Što mala, dobiješ lepo tablicu kao za skuter, pa se snađi za nosač iste, a onda moraš i da platiš homologenizaciju amss-u i onoj agenciji za bezbednost saobraćaja :D
 
Kad se isprazne baterije na jednom, možete da pređete na drugi :)

 
Kad ste kod elektricnih trotineta, koje je to ludilo, ja sam se odusevio. Bio sam pre 10 dana u Vasingtonu i vidim svi se voze sa tim, rekoh ajde da probam. Ono ide ko ludo, postoje razni provajderi tj operateri koji imaju aplikacije, kartica se veze za aplikaciju i tako se placa. Ides ulicom, naidjes na trotinet, skeniras QR kod i krenes da vozis, kad oces negde da stanes samo ga ostavis da ne smeta nikom i izlogujes se i to je to. Vozio sam ovim modelom. Zvanicno ide 15 milja na sat, vuce dobro i uz uzbrdicu i to malo jace ljude kao mene :D Inace postoji i fora nocu ko hoce da pokupi trotinete puni ih kod kuce i ujutro pobaca po gradu, placaju od 5-20$ po komadu.
Ovde ima da se kupi za 450-500$ ovaj model
https://www.mi.com/us/mi-electric-scooter/


 
Vrh