(AG Nekretnine) Mega projekat : Šoping naselje “Brdo” u Beogradu
Svakodnevno se postavlja pitanje: Zašto treba investirati u Srbiju? Sve je češći odgovor: To je tržište koje u svom geografskom okruženju u narednom periodu nudi najviše prednosti! Ako se uzme u obzir očekivane i potvrđene projekcije pozitivnog razvoja srpskog tržišta nekretnina, onda se zaključuje da ovo pitanje i očekivani odgovor na njega, predstavlja skroman odraz realnih očekivanja!
Poslednjih nekoliko godina Srbija ima uprosečen ekonomski rast od 7%. Visoke devizne reserve od skoro 14 milijardi evra garantuju stabilnost loklane valute dok ukupni spoljni dug ne prelazi 1/3 bruto nacionalnog dohotka. Uz jednocifrenu godišnju inflaciju, u takvom jednom okruženju u Srbiji tržište nekretnina predstavlja najprosperitetniju privrednu granu. Rastuća platežna moć građanstva i sveobuhvatni oporavak privrede, svakodnevno povećava i pojačano diktira tražnju svake vrste nekretnina.
Ovaj podatak se posebno ogleda u ekstremnom nedostatku savremenih maloprodajnih i moderno koncipiranih urbanističkih celina u kojima se pokreće trgovina na relaciji prodaja – kupovina, ponuda i potražnja. Po verodostojnom podatku od pre 3 godine samo je u Beogradu tog momneta nedostajalo oko 800.000m2 raznih vrsta maloprodajnih i šoping centar prostora. U međuvremenu je izgrađeno ne više od 200.000m2 što potvrđuje “javnu tajnu” da su takvi projekti u Srbiji i ne samo u Beogradu, zlatna koka budućih investitora.
Beograd, grad budućnosti…
Polovinom 2006. u specijalizovanom časopisu Foregn Direct Investment koji se nalazi pod okriljem grandioznog Financial Times-a, Beograd je odneo prestižnu titulu grada budućnosti jugo-istočne Evrope. Beograd leži na dve reke i dva koridora. To je grad sa mnogovekovnom tradicijom i kulturom koji sada leži na ukrštanju koridora 10 i 7. To je grad iz koga se zrakasto širi 7 transportnih, putno-železničko-vodnih pravaca i koji predstavlja geografski centar regiona koji ima oko 100 miliona stanovnika. Titula grada budućnosti potrkepljuje saznanje da je u poslednje 4 godine rekonstuisano oko 1000km ulica, da su gradski vodovod i kanalizacija na pojedinim deonicama pretrpeli korenite rekonstrukcije. Takođe drastično su oporavljeni i poboljšani telekomunikacioni sistem i kapaciteti u gradu. Uz očekivan završetak obilaznice oko Beograda uz izgradnju najmanje jednog mosta na Savi i jednog na Dunavu, Beograd se dodatno svrstava u najpreporučljiviju destinaciju za investiranje u nekretnine, posebno kada je u pitanju retail sector.
Sa druge strane postojeći urbanizam počeo je da favorizuje razvoj na do sada neaktivnim lokacijama. Sadašnji akcenat razvoja na Novom Beogradu i na potezu auto-puta ka zapadu, polako počinje da jenjava ustupajući nalet pred ubrzanim razvojem lokacijama na gradskim prilazima sa jugo-zapada, juga, jugo-istoka i istoka.
U tom smislu, jugo-zapadni izlaz poznat kao Ibarska magistrala na potezu ukrštanja sa obilaznicom kod Orlovačke petlje, predstavlja dragulj razvoja novih urbanističkih vizija, sadržaja i kvaliteta. I to tako kako to dolikuje savkom glavnom gradu država iz okruženja.
Mikro lokacija
Opština Čukarica je jedna od 17 gradskih opština i po poslednjim podacima ima oko 300 hiljada stanovnika. Ranijim razvojnim urbanističkim planovima na ovoj teritoriji uglavnom je potencirana gusta i višespratna stambena gradnja. U manjem obim favorizovana je retka rezidencijalna izgrađenost. Postojeća mrža maloprodajnih objekata nije pratila ovaj razvoj pa se pokazalo u više istraživanja, da je na ovom sektoru prilaza grada evidentan nedostatak savremenih retail prostora. Pokazala se praksa da su stavnici sa ove opštine išli u veća porodična snabdevanja na 10 i 20km daleko od svog prebivališta. Čak i na drugu stranu Dunava u Banat.
Zato je odluka YU Kapital-a da prvo urbanistički uobliči oko 100ha neuslovnog zemljišta sa nepotpunom infrastrukturom, vredna pažnje iz više razloga. Prvo to će biti teritorija koja će po svom sadržaju, funkciji i nameni u i oko Beograda biti, za sada neviđena. Na toj teritoriji investiciono će se zaokruži 17 urbanističkih celina i to 15 celina veličine od 3 do 5 ha, jedna od 7,5ha i jedna od 13ha. Tako će jako brzo nići jedna nova trgovačka destinacaja koja za sada ima radni naziv Šoping naselje “Brdo”. Treće, to će biti jedna prepoznatljiva celina i pečat jugo-zapadnog ulaska u Beograd.
Sagledavajući potrebe prosečnog građanina u Beogradu i shvatajući njegovu potrebu da na jednom mestu kupi sve što mu treba, očigledno je defininsana funkcionalna namena ovog projekta. Treba očekivati da jedan ovakav kompleks kao svuda u svetu ponudi specijalizovane maloprodajne prostore u kojima će na jednom koncentrisanom mestu, kupci zadovoljiti svoje potrebe vezane za nameštaj, tekstil, alate. Predviđeni su tu multipeks bioskopi, razne perionice, prodavnice i trgovine vezane za modu, odeću, obući, prehranu kao i vrhunske brendove maloprodajnih lanaca brze hrane.
Nužno je napomenuti da je concept ovako zamišljenog projekta urbanistički viđen ali do sada kod nas nerealizovan. Ono što budi poseban optimizam i uliva dodatno poverenje to je očigledno sagledana potreba postojanja jedne ovakve celine po strukturi i funkciji a sa druge strane potreba da ona zaživi na jednoj obodnoj gradskoj destinaciji. Kada se uzme u obzir prikazan zahvat vezan za infrastrukturu sa već sada sagledanim obimom posla vezanom za komunalno opremanje predmetnog zemljišta, već je sada više nego jasno da je ovaj projekat osuđen na uspeh.
Imajući u vidu da ova lokacija gravitira obilaznici i da će nova Orlovačka petlja rešiti veliki deo sadašnjih saobraćajnih problema, inevstitori se na ovoj lokaciji mogu nadati da će ponuđeni program i koncept privući veliki deo građanstva iz ostalih delova grada, koji do sada, zbog slabih saobraćajnih komunikacija, nisu imali ni želje ni volje da u ovaj kraj dolaze. Zato će ovaj „gornji deo“ Čukarice, vrlo brzo prerasti u jedno novo trgovačko čvorište Beograda.
Ko je YU Kapital?
YU Kapital je holding kompanija formirana 2003. godine. Struktuirana je kao tim izuzetnih profesionalaca koji su stekli vrhunsko iskustvo u privatizaciji, kao i u savetovanju, razvoju i realizaciji svojih poduhvata i projekata drugih investitora vezanim za nekretnine i investicije uopšte. Shvatajući rastuće potrebe na tržištu Srbije, fokusirali su se i specijalizovali da sveže i moderne ideje vezane za razvoje nekretnina na tom tržištu pretoče u efektne projekte koji sa tačnim i preciznim strategijama, učesnicima garantuju nedostižan uspeh.
Tržište nekretnina u Srbiji je vrhunski razvojna privredna grana. YU kapital bazira svoju filozofiju poslovanja na prikupljanju i selektovanju pravih informacija u pravom momentu i njihov plasman u pravom trenutku. Potencijalnim klijentima se nudi zaokružena lepeza profesionalnih usluga. Sa takvim uslugama klijenti na potencijalnim projektima mogu da računaju na ranije otrkivanje skrivenih troškova, poboljšanje efikasnosti i minimiziranje operativnih troškova uz maksimiziranje projektovanih prihoda.
Imajući u vidu stečeno iskustvo širom Srbije, YU Kapital se proporučuje u davanju usluga koje uključuju razvoj rezidencijalnih kompleksa, komercijalnih i industrijskih zona kroz izbor najboljeg načina njihovog korišćenja. Takođe nudi se selekcija mogućih poboljšanja postojećih potencijala kroz sveobuhvatne stručne izveštaje i nalaze.
Glavne aktivnosti
Kroz ralizaciju stručnih aktivnosti YU Kapital omogućuje pun servis i potrebni Know-how. Sa Adria Consulting kompanijom YU Kapital je formirao partnersvo u kome Adria Consulting istražuje tržište, vrši procene, projektuje feasibility studije i radi sve vrste tehničkih studija izvodljivosti. Inače YU Kapital permanentno obezbeđuje zemljište za sopstvene i projekte njihovih klijenata i to u industrijskim i komercijalnim zonama. Prvobitan focus na Beograd i njegovu okolinu, u međuvremenu se prošio na specijalizaciju ineteresa ka glavnim industrijskim, ekonomskim i socijalnim centrima Srbije. To su Šabac, Niš i Kragujevac gde je brižljivo sproveden izbor mikro lokacija koje su podređene interesu njihovog razvojnog potencijala. Razvoj lokacija za višenamenske projekte (komercijalno-rezidencijalne) na lokacijama centralnih pozicija grada Beograda predstavlja poseban segment poslovanja komapnije kao Holdinga. Pokretanjem novog brenda maloprodajnih prostora YU Kapital ih razvija kao jezgro svojih aktivnosti celog Holdinga i to od ideje do potpune realizacije. Trenutno se priprema deset lokacija i to 5 u Beogradu i 5 širom cele Srbije. U tom smislu u ovom segmentu YU Kapital je otvoren sa svaku vrstu partnerstva.