Šta je novo?

Blok 26 - Crkva Sv. Simeona Mirotočivog - [ Religijski objekat ]

:( Разочаран сам количином проливене мржње на претходне две стране.
А и неколико велелепних глупости краси своје ауторе.
Част разумним, умереним и конструктивним појединцима.

Све у свему, претходне две стране нису на нивоу Беобилда. Као да сам, далеко било, на форуму Б92.
 
@Nebojša

Pusti glasine. Odluka o izgradnji ove crkve je doneta još dok je Andrija gulio kontrolne iz matematike u srednjoj školi i niti on, niti DSS imaju veze s tim. Devedesetih godina Blok 26 zajednički je trebalo da razviju Energoprojekt i Napred kroz konzorcijum EPNA - te firme su potom deo bloka ustupile SPC za hram i parohijski dom (uz siguran pristanak, ako ne i pritisak ljudi iz tadašnje vlasti). Tada je jednostavno to bilo "in".

Nemojmo teme kontaminirati dnevnom politikom kada za to nema potrebe.
 
Bravo Homere za post.Ljudi zaboravljaju kolika je birokratija kod nas i da se stari koje se planiraju tek ostvare posle nekoliko godina.

Ako ste zainteresovani mogu staviti glasanje na ovu temu.

Ja sam licno misljenja da ovoj lokaciji uopste nije trebalo graditi crkvu a kamoli parohijski dom.

Takodje,primetno je da je slavina presusila i da puno crkava koje gradi SPC u zadnjih nekoliko godina zaustavljeno sa gradnjom.
 
@ Homere bravo za post, ne samo ovaj, vec inace, svi su racionalni, realni i tacni, bez nagadjanja i pretpostavki, sto doprinosi kvalitetu ovom forumu.
 
Hvala milanche, ali nemojmo preterivati, nakucao sam se ja dosta gluposti na ovom forumu. Zato i izbegavam da idem na net kada vikendom dođem pijan iz grada :D
 
vranac":2ivlvqvg je napisao(la):
JohnyBgood":2ivlvqvg je napisao(la):
Recimo mi danas govorimo o srpskoj trubi ali nju su u Srbiju zapravo doneli Turci.

Ovo je budalastina...

Da ti je prvi instinkt da se malo obrazujes i raspitas ne bi ovako primitivno reagovao. Trubu sigurno nisu pronasli ni Sveti Sava, a ni car Dusan ili car Lazar, niti je ona koriscena u njihovim vojskama. Trube i vojni orkestri uopste su se po svetu rasirili iz nama nemile Turske, ali cinjenice su cinjenice.

Ovde se lepo vide i cuju vec prilicno dobro formirane trube koje lice na danasnje.
http://www.youtube.com/watch?v=D0Fyf63qI_E
http://www.youtube.com/watch?v=3BWDAntAXB4

A o prihvatanju turskih uticaja u Evropi evo ovde pisu Hrvati koji Turcima isto tako nisu naklonjeni kao ni mi:
http://www.hrvatski-vojnik.hr/hrvatski-vojnik/0722006/allaturca.asp

No cinjenica da su Turci trubu usvojili iz Persije i stavili je u novi kontekst vojnog orkestra, a mi smo ratnike koji su se sa trubama vratili stavili u novi kontekst svadbi i veselja i tako od necega sto nam je stiglo "iz sveta" kreirali nesto svoje samo potvrdjuje moju tezu. Zatvaranje u svoju ljusturu i neprihvatanje bilo cega sto nije tvoje te vodi nazad u kameno doba. Otvaranje prema svetu i prihvatanje inovacija ti daje sansu da napredujes i uopste ne znaci da gubis svoj identitet. Naprotiv, gradis ga i unapredjujes, kao sto primer Srba i trube lepo ilustruje. Da je knez Milos Obrenovic rezonovao po sistemu "ne treba nam to jer nije srpsko" bili bi duhovno i kulturno siromasniji i ne bi kreirali jedan jedinstven svetski a opet srpski brend.
 
@ Nebojsa
Нисам написао пост као реакцију на мржњу према цркви. Само сам изнео гласно размишљање. Покушао сам да покажем зашто је можда црква таква каква је, и зашто је добро и пожељно да буде таква.

Овде су се појавиле критике толико агресивне да се могу протумачити као чиста мржња. Ја сам само покушао да убацим другачијег светла, јер је очигледно да готово нико није овде заиста размишљао зашто и како.

@ dusanfj
Душане, нисам причао о самој архитектури, већ о филозофији религије, наспрам филозофије капитала. Тачно, постоје квалитетне модерне цркве, али се то коси са циљем цркве. Циљ цркве није да повлађује тренутном времену у којем се налази, јер се времена мењају. Црква, тј. религија је константна, њена филозофија је константна, па према томе, и архитектура би требало да прати ту филозофију.
1. Црква се налази у пословном блоку, а филозофија бизниса је супротна филозофији религије. Према томе, она можда и не треба да комуницира са пословним окружењем, већ да представља алтернативу и да она буде јасно наглашена.
2. Слажем се, архитектонска вредност ове цркве је јако дискутабилна и сигурно је испод просека, али, руку на срце, ни пословни део блока не представља бисер пословне архитектуре. Отприлике су, у својим категоријама, истог квалитета.
 
Мени такође страшно смета та острашћеност која понекад прелази у мржњу, па може само да изазове сукоб, никако нешто конструктивно. Отприлике нешто тако сам и написао у претходном посту. Нисам за то да црква треба да изгледа као тржни центар како би се уклопила у окружење, далеко било, али ако говоримо о развоју духовног, као супротности окружењу, томе неће допринети кичасто изграђена или осликана црква (не говорим о овој посебно, него генерално). У својим планинарским лутањима посетио сам велики број цркава и манастира широм Србије и Црне Горе. Већина њих су ванвременска места, која просто испуњавају топлином, па макар то биле цркве-брвнаре. Међутим, када у неком селу видите превелику цркву за то место, која зврји празна, или очајно урађене иконе, када вам све делује некако вештачки, пластично - онда ту нема ни говора о духовном миру.
 
Pitajte se da li bi osecali nesto duhovno i sveto u jednoj crkvi koja lici na shopping mall?
 
JohnyBgood":3i755wb5 je napisao(la):
Da ti je prvi instinkt da se malo obrazujes i raspitas ne bi ovako primitivno reagovao. Trubu sigurno nisu pronasli ni Sveti Sava, a ni car Dusan ili car Lazar, niti je ona koriscena u njihovim vojskama. Trube i vojni orkestri uopste su se po svetu rasirili iz nama nemile Turske, ali cinjenice su cinjenice.

Trube su stigle u Srbiju iz Austrije tek u 19. veku, za potrebe vojnih orkestara. TO sto su Turci imali primitivne duvacke instrumente ne znaci da su to isti instrumenti koji cine danasnje duvacke orkestre, koji su dosli sa zapada.

I falmenko i barokna gitara je nastala pod uticajem arapskih (koji su nastali pod uticajem persijskih) zicanih instrumenata, ali je necemo nazivati arapskim instrumentom...
 
Ta crkva u bloku 26 nije uopste arhitektonski losa sama po sebi, nego se ne uklapa u okolinu. ALi to je u principu opste obelezje nase arhitekture, koje ne vazi samo za crkve tako da nema nikakve potrebe njenog preteranog kritikovanja.

To bi trebala da bude duznost grada da kaze tu moze da se grade samo objekti u tom i tom stilu, kao sto je u Rimu, gde imas tacno propisanu i visinu i boju fasade i stil...
 
^^ Problem je u tome sto je bas GRAD rekao da ce tu biti I CRKVA I POSLOVNE ZGRADE! :bash:

Naravno posto nismo Rim, grad nije dao nikakve propise oko uklapanja u sredinu, stila, boje fasada...

Ja licno mislim da nisu krivi ni preduzeca (Napred, Energoprojekt itd...), ni crkva, vec grad koji je samo doneo DUP bez ikakvog smisla da sve te nove objekte uklopi u jednu skladnu sredinu.
 
Da, trenutno je prilikom gradnje crkava dodatni problem (re)izgradnja kvartova naših gradova, jer je i tu totalni haos. Čak su i neke stare crkve ugrožene: u Novome Sadu je Nikolajevska crkvica već ograđena kazamatom od zgrada, vjerovatno će tako biti i sa Almaškom, pa i Uspenskom crkvom.
Ja nisam arhitekta i ne razumijem se u stilove pretjerano, da bi mogao reći: bolje ovako nego onako. Isto imam lično mišljenje da nema apsolutno "naprednog" ili "nazadnog" stila, sve je na kraju krajeva stvar ukusa i subjektivnog osjećaja. Meni je puno bliže i logičnije "matematičko" opisivanje zahtijeva koje građevinski objekti moraju ispuniti u nekom rejonu/kvartu, ako je ikako moguće, a sve u cilju da rejoni/kvartovi izgledaju koliko je moguće skladno. Nažalost, kod nas kao da vlada totalno odsustvo planiranja te vrste, pa tako imamo situaciju da blokovi solitera od prije 50 godina djeluju skladnije nego blokovi novih zgrada (a razlog je u velikom procentu slučajeva - zamislite - boja fasade!).
Ova crkva nije nikakav izuzetak u tom haosu, pored dodatnih "problema" tipa da veliki broj nas kao vjernika i korisnika tih objekata ne može da zamisli sakralni objekat SPC koji nije u srpsko-vizantijskom stilu, kao i velikog broja sveštenika koji isto to ne mogu da zamisle, pa se eto svi objekti koji se danas grade moraju graditi baš tako, a kako će se uklopiti u okolinu, nije bitno. Naši preci prije 300 i više godina bili su nepismeni, pa mi se nekako čini da su svoje drvene i kamene crkvice gradili sa više raznovrsnosti nego danas.
 
vranac":2l5s51c8 je napisao(la):
JohnyBgood":2l5s51c8 je napisao(la):
Da ti je prvi instinkt da se malo obrazujes i raspitas ne bi ovako primitivno reagovao. Trubu sigurno nisu pronasli ni Sveti Sava, a ni car Dusan ili car Lazar, niti je ona koriscena u njihovim vojskama. Trube i vojni orkestri uopste su se po svetu rasirili iz nama nemile Turske, ali cinjenice su cinjenice.

Trube su stigle u Srbiju iz Austrije tek u 19. veku, za potrebe vojnih orkestara. TO sto su Turci imali primitivne duvacke instrumente ne znaci da su to isti instrumenti koji cine danasnje duvacke orkestre, koji su dosli sa zapada.

I falmenko i barokna gitara je nastala pod uticajem arapskih (koji su nastali pod uticajem persijskih) zicanih instrumenata, ali je necemo nazivati arapskim instrumentom...

Trube su nazalost PRVO paradirale Srbijom (i to vekovima, i dubinski nam usle u usi) kao deo turskih vojnih orkestara (sto je jasno naznaceno i u ovom videu) a i u Austriji i drugde u Evropi su vojni orkestri to usvojili od Turaka. To su cinjenice. A ako poslusas ovaj video shvatices da nasa trubacka muzika puno vise lici na OVO nego na nekakvo nemacko um-pa-pa ili Betovena. Zapitaj se zasto.

No i to i primer gitare upravo ilustruje ono sto sam hteo da kazem: BESMISLENO je opirati se "tudjim" uticajima a i "globalizaciji" iz straha da ce ti tako kao "nestati" identitet. Da su se Spanci opirali gitari zato sto dolazi od omrazenih Arapa ne bi imali flamenko. Da Evropa nije prihvatila trube od Turaka ne bi imala limenu muziku niti bi mogla da razvije modernije limene instrumente. Tako i mi umesto da se opiremo nekakvom bauku globalizacije iz straha da cemo kao "nestati" treba da se otvorimo prema svetu i hrabro usvajamo SVE sto nam se ucini korisno i na kraju cemo mu sigurno dati neki svoj pecat. Flamenko je izrazito spanski iako se bazira na necemu sto su oni usvojili od Arapa.

Isto tako ni SPC ni srpski narod nece nestati ako probaju da grade gradjevine koje se ne prave da su 500 godina starije nego sto jesu. Moze se valjda napraviti moderna gradjevina koja asocira na Gracanicu/Lazaricu, ali i (zanemarene) Visoke Decane ili cak crkve-brvnare (sto je u nekim kontekstima puno primerenije), ili na nasu kulturu i shvatanje religije na neki NOV nacin. Pa nije valjda nas duhovni i umetnicki razvoj prestao u srednjem veku?!
 
људи....модернизам и неомодернизам није једнако капитализам...шта причате бре :shok:
 
Mislim da treba da se ozbiljno razmotri pitanje izgleda i znacaja crkve u 21om veku. A taj pristup mora biti jako subtilan...
 
@stf
a zar nije upravo crkva i bila nosilac novih stilova u arhitekturi..sad sto smo mi bili izgubljeni u vremenu i prostoru 400 godina pa sad ako nije vizantijski onda nije crkva. pretpostavljam i da su visoki decani bili neobicni kad su sagradjeni. izjednacavanje filozofije i arhitekture kao jedne te iste konstante je mozda tacno ali neostvarljivo jer nijedna religija nije to ispratila. i sad kad vec o tome pricamo i motam film po glavi, mozda smo samo mi i rusi donekle ostali kozervativni, ne zato sto smo hteli (a zelimo tako da predstavimo stvari) vec zbog istorijskog nasledja koje imamo.

takodje mislim da poslovni deo bloka nije biser arhitekture.

u svakom slucaju arhitekta potpisao uzeo par somica, pljunuo na profesiju i cao. koliko jos ovakvih slucajeva beograd moze da izdrzi pre nego sto se pretvori u turbo instant kinesku metropolu...
 
@ dusanjf

Времена су данас друкчија, и носилац архитектуре више није црква, ако је икада и била. У сваком случају, стилови фасаде су се мењали, док се форма није мењала. Врло лако ће и архитектонски неписмен човек препознаци цркву, а да појма нема којем стилу и времену припада.

Модерне цркве се данас препознају само ако имају крст. Ни по чему другом се не разликују од спортске дворане, шопинг мола, или хелиодрома. Ја сам на то мислио.

Дакле, дотична црква у блоку 26 би требала фасадом да припада времену, али формом никако. Е, сад, да ли ће тако бити то је друга прича. Вероватно неће.

Ми и Руси смо остали конзервативнији можда управо због тога што религију још нисмо комерцијализовали, и још увек је народу није најбитнији новац. Мада се то, нажалост, рапидно мења.

А за кинеску инстант метрополу добијаш плус ко врата. :lol: одлична констатација. Али, кад смо већ код дефиниције, бојим се да је Београд већ постао инстант метропола, јер не знам које још силовање урбанизма треба да се деси, кад је већ скоро цео град упропаштен.... :(
 
Mislim da moze dosta da se popravi fasadom crkve. Ukoliko bi isli na neke nijanse braon kao Gracanica ili Hram svetog Marka to bi bila katastrofa, ali kada bi bila u sivoj, tj.boji kamena donekle bi se uklopila u okolinu. Okolne zgrade (grawe, energoprojekt, raiffeisen) su projektovane kao kule i sve su u sivoj boji, tako da crkva u istoj boji ne bi toliko iskakala. Kule i crkva - srednjevekovno

http://www.ekapija.com/dokumenti/gtc_house_novi_beograd_ekapija_191109.jpg
http://www.ekapija.com/dokumenti/grawe_antifasisticke_borbe_novi_beograd_ekapija_191109_2.jpg

DSCF1069.jpg
 
Да, то је и мени пало напамет. Избор фасаде је од пресудног значаја у овом случају. Нека верзија сивог гранита може итекако променити целокупан ефекат. :kk:
 
Mogli bi da napisemo peticiju SPC u vezi sive fasade, dok jos nisu odlucili da je obloze braon kamenom, u ime foruma :)
 
Vrh