Šta je novo?

Blok 26 - Crkva Sv. Simeona Mirotočivog - [ Religijski objekat ]

Meni je lepsa ta crkva u bloku 26 od okolnih predimenzionisanih poslovnih zgrada... :rolleyes:
 
spatiotecte":1ryjf8am je napisao(la):
Meni je lepsa ta crkva u bloku 26 od okolnih predimenzionisanih poslovnih zgrada... :rolleyes:

Pa zar nije lepota stvar konteksta? Kao sto ove "predimenzionisane" (i dimenzionisanje je stvar konteksta :) , meni te zgrade tu nisu predimenzionisane, da ih stavis u Skadarliju bile bi ) nikako ne bi legle pored prave Gracanice, tako ni nekakva kvazi-Gracanica ne lezi dobro na mestu na koje su betonske zgrade dosle prve.

Gradnja ovakve crkve po meni ima smisla i nije kic jedino ako rekonstruises nesto sto znas kako je izgledalo ali je sruseno. Dakle hoces da ga povratis jer ti je vazno. Gradnja kvazi-Gracanice je KIC. Pogotovo u ovom kontekstu. Mada je to, sto neko gore rece, toliko nadrealno i neprimereno tom mestu da pocinje da izgleda kul. Nekakav arhitektonski ekvivalent teatra apsurda. Znaci neki besmisao doveden do takve krajnosti da ta poruka pocinje da dobija smisao.

PS Sto se tice ucesca popova u politickom zivotu, VAZI, ali pod uslovom da se sve crkve i religije stave u isti polozaj i medjusobno ali i sa ostalim institucijama. Ucesce u politickom zivotu nekoga ko je u startu nedodiriv je jako zeznuto.
 
@JohnyBgood,
Da li bi bio apsurd da se grade te nove zgrade da je crkva izgradjena pre njih?

Uostalom odluka o izgradnji crkve i poslovnih zgrada je doneta u isto vreme 1998 godine kad je raspisan konkurs za DUP bloka 26 gde je bila planirana pozicija i gabarit crke kao i zgrada.

Crkva je gradila po svojim kanonima a poslovne zgrade su gradjene po ukusu investitora.

Znali su i Energoprojekt i Napred da ce pored njihovih zgrada biti crkva pa nisu vodili racuna o tome.
Crkva se samo ophodila prema njima kao oni prema njoj, ignorisanjem okruzenja.

Zato imamo situaciju kakvu imamo danas.
Zasto bi crkva morala da se adaptira okruzenju kad okruzenje nije vodilo racuna o njoj?
 
@spatiotecte
sve to stoji ali je evidentno da crkva ima veoma sumnjivu arhitektonsku vrednost imajuci u vidu njen polozoj gradnje pa bilo to i kako je gore nevedeno grcko-vizantijski kanon.
takodje NBG kao celina postoji mnogo ranije i vise nego logicno da se novi investitori odredjuju u tom smeru a ne prema jednoj trecerazrednoj crkvi koja neodoljivo podseca na periferiju leposavica. pri tom ne zelim da omalovazavam SPC, leposavic niti da uzdizem zgrade u okruzenju sporne crkve.

i kad pomislim na unistavanje NBG brutalnom izgradnjom poslednjih godina i unistavanje vizije i koncepcije naselja, ipak moze uvek gore.
 
tragac":drntvgw2 je napisao(la):
Pre par godina sam od nekog "liberala" na TV-u cuo pricu da SPC ne zeli da se odrekne grcko-vizantijskog stila u gradnji novih hramova "jer tako zele da ocuvaju kontinuitet Srednjeg veka kada je Crkva upravljala drzavom". Koliko mi je tada to zvucalo paranoicno, sada mi deluje realno.

Заиста не мислим да је тако, јер то ама баш ништа не значи, а либерали, ако мислимо на исте, само причају звучне,провокативне и често бесмислене ствари, па је тако ово једна од ових.

Они желе да очувају континуитет али са самим собом, црква се у уметничком и неимарском смислу епоха није развијала после пада деспотовине (јесте северно од саве и дунава "копирајући" католичке и протестантске цркве, барок и сл) Ако би прескочили тај природан равој, плаше се да би изгубили идентитет и тако додир са верницима. мислим да је то оправдано, јер ако би почели да праве ултра модерне, то би изгледало свима као некаква секта. али мислим да треба да праве модерније које се нпр заснивају на старим стиловима. то не мора да буде кичасто. други проблем је свакако ентеријер. по мени је то још већи проблем, јер се у 12-13. веку тај свет на небу апстраковао односно представљао као истински такав и зато се намерно цртао тако. са друге стране данас би морало да се гледа на то све другачије, дакле са доста умерености и реалности и ненаметљиве буквалности. међутим по мени је лош тренутак (за њих) да почну да праве цркве без фресака и представа јер народ реално није ишао у цркву 50 година и треба му нешто што тако изгледа старо другачије и мудро.

иначе сам против сваке цркве као организације. нека раде шта хоће, само нек не дирају државу остале грађане и наравно урбанизам.
 
Iza ovoga stoji Kostunica i "narodnjacka koalicija", tj njihovi kadrovi - Andrija Mladenovic i uticajne struje u gradu. Prosto ne vidim ko bi drugi stajao iza ove absurdno kvaziurbanisticke ideje i gluposti.
Sad jos i taj samostan ili kako se vec zove ... Umesto lepog, modernog poslovnog bloka mozemo realno uskoro ocekivati popunjavanje preostalog, ionako malog prostora sa stambenim zgradama uz po koji maxi ili vrtic. Nisam optimista da ce koncept bloka 26 kao poslovnog centra Novog Beograda uopste zaziveti, na stranu aktuelna kriza. Smrdi tu nesto zestoko od samog pocetka.
 
spatiotecte":3obg3aaj je napisao(la):
@JohnyBgood,
Da li bi bio apsurd da se grade te nove zgrade da je crkva izgradjena pre njih?

Uostalom odluka o izgradnji crkve i poslovnih zgrada je doneta u isto vreme 1998 godine kad je raspisan konkurs za DUP bloka 26 gde je bila planirana pozicija i gabarit crke kao i zgrada.

Crkva je gradila po svojim kanonima a poslovne zgrade su gradjene po ukusu investitora.

Znali su i Energoprojekt i Napred da ce pored njihovih zgrada biti crkva pa nisu vodili racuna o tome.
Crkva se samo ophodila prema njima kao oni prema njoj, ignorisanjem okruzenja.

Zato imamo situaciju kakvu imamo danas.
Zasto bi crkva morala da se adaptira okruzenju kad okruzenje nije vodilo racuna o njoj?

Da je takva crkva sagradjena tu u vreme kad su gradjene takve crkve, znaci u srednjem veku, soliterima tu okolo sigurno ne bi bilo mesto.

Da se ovakva crkva gradi na praznoj livadi je relativno manje neprimereno nego da se gradi u sred Novog Beograda. Medjutim, cak i da se pravi na livadi bila bi KIC, jer se pravi da je nesto sto nije - prastara crkva. Kao kic, ta gradjevina zasluzuje manje postovanja pre svega od bilo koje prave starine ali cak i novobeogradskih solitera jer oni jednostavno nisu kic.

Da sumiram:

Soliteri oko neke autenticne Gracanice - nikako! To bi bio veliki greh.
Soliteri oko nekog KIC objekta, pa bila to ova crkva ili nesto drugo - nije neki greh.

Ovakva gradjevina na praznoj livadi - MALI GREH.
Ovakva gradjevina bacena k'o iz aviona medju Novobeogradske Blogove - VECI GREH.

Mada, ponavljam, ta suluda kombinacija na kraju dobija neku nadrealnu dimenziju koja je malo kul. Kao kad se neki umetnik namerno poigra sa kicom da bi napravio umetnicko delo. Ovde je izgleda neko od kica nenamerno stvorio jednu jedinstveno nasu vizuelnu zagonetku: Odakle ova "izgubljena" gradjevina bas tu?
 
Nije istina da su sve nove crkve kopije Gracanice. Evo jednog jako lepog modernog hrama SPC:

22124067.jpg


Takva crkva bi legla i u bloku 26 samo sa drugacijom fasadom.
 
^^ Taj moderan hram "na prvu" liči na džamiju, zvonik je replika minareta samo bez špica ka nebu.

Problem je tu zapravo što nikoga nije briga i niko ne želi da pravi kompromise.

Evo, npr vaznesenjska crkva u Gepratovoj je odlično "legla" uz okruženje, iako joj je Beograđanka na 100m. Ima još primera, npr. crkva na Banovom brdu se isto veoma lepo uklopila u okruženje.

Ova u Bloku 26 je apsolutna katastrofa.
 
kako zvonik moze da bude replika minareta ali bez "spica" ka nebu?. Nisam neki zaljubljenik u ovu arhitekturu, ali minaret je zvonik sa "spicem", bez zvona sa terasom sa koje sve obraca svestenik...tako da ne vidim kako ovaj zvonik moze da bude ista drugo osim replike zvonika.

Inace, pored replika gracanica, u Beogradu su popularne i replike Lazarice - u Batajnici i Zemun Polju se nalaze dve gotovo identicne crkve, od kojih nijedna nema preko 10 godina.
 
vranac":144octio je napisao(la):
Nije istina da su sve nove crkve kopije Gracanice. Evo jednog jako lepog modernog hrama SPC:

22124067.jpg


Takva crkva bi legla i u bloku 26 samo sa drugacijom fasadom.

:kk: Veliki napredak, hvala na pozitivnom primeru, meni je vise muka od crkava koje sa 5 kilometara moraju da vriste "Gracanica!", ok, ili "Lazarica", a iskreno sam samo na takve naletao. Ovo me malo asocira na onu Plecnikovu crkvu blizu bulevara. A zvonik (koji mi se manje svidja od osatka) me asocira na kulu Sibinjanina Janka i nekako je manje savremen. Valjda mi se zato i nesto ne dopada. Zanima me i da li je krov od bakra pa ce da pozeleni.
 
Ово је само производ стања које у нашем друштву влада у многим областима - дубока подељеност, неразумевање и мањак жеље да се нешто направи и унапреди заједничким снагама. Зато стално имамо сукобе две струје које се мрзе, гледајући како да напакосте другој страни и истичу само свој интерес, на крају направе ''компромис'' по принципу ''једно наше, једно ваше'', па добијемо неспојиве ствари. Они који на крају то користе и посматрају (читај: обичан народ), су принуђени да се опредељују за једну од опција, продубљујући поделе.

Уместо да се пре почетка градње договором направи пројекат цркве која ће се уклопити у планирано окружење, па да све буде решено на опште задовољство, добијамо решење које ће сви оговарати, јавно или тајно.

Пример тога су и предимензионисане цркве по шумадијским селима, понекад очајно осликавање и слично, што на крају даје супротан ефекат.

Иначе, што се тиче Патријаршије која је требала да буде грађена поред Храма, тај план стоји одавно, јер она сада само ''гостује'' у згради Београдско-карловачке митрополије. Такође, нису ретке православне цркве са звоником који није саставни део цркве, није то никакво ''чудо''.
 
И у Русији где је црквено градитељство до револуције прошло скоро све архитектонске стилове, у последњих 20 година 90% новосаграђених цркава изгледају као да си их извукао из 12. века из времена Кијевске Русије.
 
Tu crkvu na Bežaniji projektovao Mihailo Mitrović (autor Genexa) koji u jednom daje zanimljivo objašnjenje zašto je današnja arhitektura hramova u Srbiji ovakva kakva je:

O sakralnoj arhitekturi, posle rata nije
bilo ni reči. Ni u crkvu skoro da se nije
smelo ići, a kamoli ih zidati. Možda je
sazidano desetinu crkvica po zabitima,
selima. Crkva je potpuno bila odvojena
od države. Mi smo u školi učili stilsku
srednjovekovnu arhitekturu, a ne
kako se grade crkve. Zato je sve što
je građeno posle rata predstavljalo
nevešte, neuspele kopije Gračanice,
Lazarice i drugih srednjovekovnih manastira.
Za mene je izgradnja crkve
bila veliki izazov. Pošao sam od modela
rotonde i maksimalno koristio opeku,
trudeći se da ona bude jedno fino
neimarsko tkanje.

Izvor: ArhArt
 
Хомере, има ту истине.... сакрална архитектура се пре рата развијала заједно са архитектуром осталих видова објеката. Најмодернија београдска црква пројектована пре рата је Храм Св. Саве, која је архитектонски и нјамодернија.

После рата, црква је практично забрањена, па је и развој њене архитектуре потпуно заустављен.
После пада комунизма, народ је почео масовно да "доказује" како је верник, па је један од нуспроизвода и назадовање архитектуре. Да би "доказали", а успут се прогурало мишљење међу верницима да само католици и секте граде "модерне" цркве.

Све је то последица доказивања да си већи верник и никад ниси био комуниста и слично.
 
Zasto bi crkve morale da prate trendove u arhitekturi i da budu ogledalo globalizacije?

Danas jedna poslovna zgrada u Kini se ne razlikuje od jedne poslovne zgrade u Frankfurtu a ranije nije bilo tako.

Sve je to delo globalizacije, sve ide ka tome da na nivo-u cele planete imamo iste stvari, zivimo u istim zgradama, imamo iste potrosacke potrebe.

Opasnost celog tog pokreta koji poceo krajem 20og veka je da ce na kraju sve biti bezlicno, sve isto, sve standardizovano.

Danas sirom sveta crkve postaju standardizovane, vise se ne razlikuju od ostalih objekata, gube onu car koje su ranije imale i ne oseca se vise duh sakralnog objekta. Neke lice na zatvorene kutije, neke na zastakljene shoping molove, neke lice na poslovne zgrade.

Kao da su se i same crkve udaljile od boga, i kleknule pred galopantnim kapitalizmom i pracenje svetskih trendova, marketinga, imidza.
Nove crkve po uzoru na nove ljude koji danas sve manje i manje veruju u boga.

Trendovi nisu vecni,umiru pa nastaju drugi, noviji, drugaciji, vracaju se ponekad i neki stariji stilovi, neoretro pravci itd.

Crkve treba da budu nesto van vremena, grade se da bi trajale vecno...
 
upravo tako..ova crkva je definitivno van vremena...kom stilu pripada znaju samo projektanti...
ako je ovo odgovor nase crkve globalizaciji na odlicnom smo putu...
 
spatiotecte":1loe9dzs je napisao(la):
Zasto bi crkve morale da prate trendove u arhitekturi i da budu ogledalo globalizacije?

Danas jedna poslovna zgrada u Kini se ne razlikuje od jedne poslovne zgrade u Frankfurtu a ranije nije bilo tako.

Sve je to delo globalizacije, sve ide ka tome da na nivo-u cele planete imamo iste stvari, zivimo u istim zgradama, imamo iste potrosacke potrebe.

Opasnost celog tog pokreta koji poceo krajem 20og veka je da ce na kraju sve biti bezlicno, sve isto, sve standardizovano.

Danas sirom sveta crkve postaju standardizovane, vise se ne razlikuju od ostalih objekata, gube onu car koje su ranije imale i ne oseca se vise duh sakralnog objekta. Neke lice na zatvorene kutije, neke na zastakljene shoping molove, neke lice na poslovne zgrade.

Kao da su se i same crkve udaljile od boga, i kleknule pred galopantnim kapitalizmom i pracenje svetskih trendova, marketinga, imidza.
Nove crkve po uzoru na nove ljude koji danas sve manje i manje veruju u boga.

Trendovi nisu vecni,umiru pa nastaju drugi, noviji, drugaciji, vracaju se ponekad i neki stariji stilovi, neoretro pravci itd.

Crkve treba da budu nesto van vremena, grade se da bi trajale vecno...

Ja mislim da niko normalan, pri cemu ne govorim u ime LDP-a i nekih "nasih" pa jos "nevladinih" organizacija :D , nije za to da SVE postane bezlicno i da SPC i njena arhitektura izgubi SVAKU specificnost.

Svaki organizam, industrija, nacija, organizacija MORA da evoluira da bi preziveo. Crkve se odavno ne grade metodama kojima su gradjene u srednjem veku, i u crkve je uvedena struja, znaci i crkva ipak indirektno priznaje da se svet menja. JT, nase crkve imaju struju isto kao katolicke i druge, i onda se postavlja pitanje da li je i to primer toliko omrazene "globalizacije"? I ako crkve treba da budu nesto van vremena, zasto SPC mora da bude zakucana bas u 14 veku? Zasto se ne vratiti u rani srednji vek i vreme Petrove crkve kad smo primili hriscanstvo?

Nekakav tvrdoglav otpor "globalizaciji" nas vodi u spiralu do samog dna i samounistenja. To je jedan retrogradan stav koji se nazalost lako prima. U sustini je puno pametniji a i HRABRIJI (jer zahteva i samopouzdanje) pristup biti povezan sa svetom i sve dobro sto vidis koristiti kao podlogu da ga i iskoristis i das mu neki svoj pecat.

Recimo mi danas govorimo o srpskoj trubi ali nju su u Srbiju zapravo doneli Turci. Da smo je odbili zato sto nije "nasa" i sto nam je dosla iz sveta (rani oblik "globalizacije") danas ne bi imali ni Gucu ni jedan od retkih svetskih brendova koji je prepoznatljivo NAS. Na kraju i te nase crkve i njihov stil su nesto sto je izraslo pod uticajem Vizantije, a cemu smo dodali neki nas pecat. Isto tako ne vidim da neka moderna crkva MORA da bude bezlicna. Poenta je ziveti u danasnjem vremenu a opet mu dati neki svoj pecat.

Ako uporno pokusavas da zivis u proslosti - na kraju izumires. Tako da sve ubijajuci se od brige za nekakav identitet i cuvajuci ga od globalizacije u biti mozes da ucinis ogromnu stetu upravo onome sto pokusavas da stitis. Isti je slucaj i sa crkvom, i njen pristup arhitekturi je indikator i zelje i sposobnosti da se ona adaptira da bi prezivela, a i mi kao narod sa njom.
 
Ако погледамо у шта се претворила западна цивилизација и њихова религија, поставља се питање да ли је традиционални став наше цркве заиста погрешан?

Шта се деси када црква почне да прати трендове и дух времена? Деси се то, да је најсветији хришћански празник претворен у шопинг мол грозницу, тј. профит. Зар то није највеће скрнављење религије као појма? Ако комерцијализујемо Христа, шта онда има да се буни неки тамо светац....(Свети Валентин)

Можда је праћење архитектонске моде заправо потпуни пораз цркве и религије која је пала под налетом галопирајућег капитализма. Хајде да привучемо вернике тиме што ћемо направити цркву која највише личи на шопинг мол. На пословну зграду? Хајде да се поистоветимо са новом религијом-новцем.

Сама религија, хришћанска или нека друга промовише сасвим супротне ствари. Стање духа, личности. Барем би требало. Даје алтернативу материјалном стилу живота. То најмање може постићи тиме што ће личити на пословну зграду. У овом светлу, сакрална архитектура можда и треба да буде традиционална.

Филозофија религије је потпуно супротна филозофији капитализма. Логично је да се та филозофија може препознати у архитектури религиозних објеката. Чак је и пожељно.

Јер, црква у блоку 26 делује смирујуће у односу на околне зграде које су уштогљене и агресивне истовремено. Такмиче се која је јача, илити "чији је већи".
 
+1 Stf
Plus kao vrata, potpuno delim tvoje misljenje navedeno u postu iznad! :kk:
 
stf

Niko ovde(verujem) nije protiv crkve i religije. Problem je u mesanju baba i zaba. Crkvi onde nije mesto, prostor ima totalno drugaciju namenu i ne vidim potrebu da se izgradi jedna crkva bas na tom mestu tim pre sto oduzima dragocen prostor na ionako premaloj lokaciji a sad vidimo da ima nameru jos i da se siri sa tim samostanom.
 
Nebojsa":1ikogkpl je napisao(la):
Iza ovoga stoji Kostunica i "narodnjacka koalicija", tj njihovi kadrovi - Andrija Mladenovic i uticajne struje u gradu. Prosto ne vidim ko bi drugi stajao iza ove absurdno kvaziurbanisticke ideje i gluposti.
Sad jos i taj samostan ili kako se vec zove ... Umesto lepog, modernog poslovnog bloka mozemo realno uskoro ocekivati popunjavanje preostalog, ionako malog prostora sa stambenim zgradama uz po koji maxi ili vrtic. Nisam optimista da ce koncept bloka 26 kao poslovnog centra Novog Beograda uopste zaziveti, na stranu aktuelna kriza. Smrdi tu nesto zestoko od samog pocetka.

Чекај знаш да су они или "мора да су они"?
 
Cuo sam u bezbroj navrata, i kad pogledas nema ko drugi.
 
@stf
isto tako postoje moderne crkve koje ispunjavaju tradicionalne kriterijume a ujedno se uklapaju u vreme u kom su konstruisane. pocev do korbuzijea pa do tadao anda. naravno novim trendovima pojavili su se i losi primeri koji podsecaju na shoping molove. ako se napravi paralela sa crkvom iz 26. bloka onda bi ona bila los primer nase sakralne arhitekture.
ovde se namecu dva problema:
1. kako crkva komunicara sa svojim okruzenjem
2. arhitektonska vrednost same crkve, cak i da treba da bude tradicionalna
 
Vrh