Šta je novo?

BEOVOZ - BG:VOZ - stanje i mogućnosti

Тачно. Неодрживи социјални инжењеринг од којег се никада нећемо опоравити. Трагично је да немамо ни једну студију или књигу на ту тему. Али зато имамо гомилу написаних бајки титостичких професора са БУ кји величају тај процес.

А тек кад зађете у детаље тог процеса види се да се ти људи нису бавили развојем друштва и града него пре свега идеологијом и креирањем лажне слике о успесима титоизма и самоуправљања.

Давно сам писао овде о сведочењу Јовина о томе како је партија једним потезом запечатила судбину града и њених грађана одбијајући да уопште и покуша урбану реконструкцију тада ободних дивљих насеља на потезу Звездара-Душановац-Вождовац и решила да се та сиротиња просто прескочи и граде велика насеља самоуправљачке утопије на појасу иза њих. Али су зато у сред економског расула државе крајем 70их имали пара да поруше пола Доњег Дорћола не би ли мало проредили "буржујску" демографију центра града.
 
20241030_150740.jpg
 
Тачно. Неодрживи социјални инжењеринг од којег се никада нећемо опоравити. Трагично је да немамо ни једну студију или књигу на ту тему. Али зато имамо гомилу написаних бајки титостичких професора са БУ кји величају тај процес.

А тек кад зађете у детаље тог процеса види се да се ти људи нису бавили развојем друштва и града него пре свега идеологијом и креирањем лажне слике о успесима титоизма и самоуправљања.

Давно сам писао овде о сведочењу Јовина о томе како је партија једним потезом запечатила судбину града и њених грађана одбијајући да уопште и покуша урбану реконструкцију тада ободних дивљих насеља на потезу Звездара-Душановац-Вождовац и решила да се та сиротиња просто прескочи и граде велика насеља самоуправљачке утопије на појасу иза њих. Али су зато у сред економског расула државе крајем 70их имали пара да поруше пола Доњег Дорћола не би ли мало проредили "буржујску" демографију центра града.
Само треба бити опрезан у смислу да ниподаштавањем Титоиста случајно их не ставиш испод оних који су их наследили. Данас се на ЈЖ гледа као на нешто величанствено, а у ствари, иако изнад Слобовоза, Демовоза, или још горе Паризеровоза изгледају величанствено.

Како ту живим, некако мало више сам изучио Белорусију као представника "источног лагера". Београд има једно 30% инфраструктуре Минска, и то није само метро, већ и друм, тролејбуси, прилазе му одавно 4 двоколосечне делимично троколосечне пруге, све спојене обилазном пругом, сва индустрија везана за железницу (у Београду тек по нешто). Само за метро су излупали квадратуру приближно половину Насеља Степа Степановић, да не говоримо о друмској мрежи. Једино је трамваја мање, а чиме заостаје и за просеком Варшавског пакта. Уместо једног мегаграда, са 4 велика као у Србији, има 15 великих градова, од којих пола има бар тролејбус или трамвај. Количина и путника и робе превазилази СФРЈ из најбољих година. Распад СССР су дочекали са у односу на СФРЈ доста образованијим становништвом, много развијенијим системом опште медицине, дечјим вртићима који су много више од "оставити некоме дете док је родитељ на послу", доста разноврснијим системом од државе организованог смештаја у односу на СФРЈ. У већини случајева то нису најбољи примери на свету, али за разлику од Балкана, примери који припадају европској цивилизацији. Мислим да је Чешка ту један од бољих примера друштва где се здрава интелектуално-друштвена база одржава без обзира на промене политичког система.

СФРЈ је планерску произвољност довела до не једног, него до система апсурда, од којих су гори само напрдни апсурди. Код градске железнице:
ПАА (ПОЛИТИЧКИ И АРХИТЕКТОНСКИ АНТИТАЛЕНТИ): "железница је оков, железница је омча око врата, терај то што даље"
ГЧА (ГЕНЕРАЛШТАБ ЧЕТВРТЕ АРМИЈЕ): "Другарице и другови, већ сада су пруге преоптерећене у Београду. А на нивоу железница целе државе, услед јефтине нафте и нагле моторизације, дешавају се велике пословне промене. Док друмове финансирате из буџета без наплате друмарине, другу инфраструктуру, пругу, сматрате да ће се одржавати сама од себе. Ми смо принуђени да док чекамо нове ципеле не поправимо старе, и идемо боси."
ПАА: Ми смо спремни да у великој мери покријемо оно и само оно где одреди ЦК Партије. А то је укључивање Црне горе на мрежу, и пруге са којима се транспорт уклања из зона где га не желимо.
ГЧА (размишља па одговори): Ми имамо велике губитке, и заузима нам велики простор по граду то што имамо 3 ранжирне станице, Доњи град, Земун и Топчидер. Још теретни и путнички иду кроз град заједно.
ПАА: Нама је најважније да нам склоните окове. Ово за Земун, супер. одлично, таман нам треба да направимо још 50.000 станова празна пољана. Таман посла да следимо примере трулих капиталиста, или СССР Стаљина, којем је Тито рекао историјско не! Замисли, саобраћај у два нивоа! Па то је одмах 5.000 станова мање. Може само на ивици онога што сада планирамо. За Топчидер нас заболе, Доњи град Дорћол, занимљиво. Јако лепо место за најбоље другове. Добро, ево вам за обилазну пругу и ранжирну. Али шта ћемо са оковима? Ево вам Прокоп.
ГЧА: Али како мислите са тунелчинама тим? Нама је и сада 65% парна вуча. Већ нам се смеју из Варшавског пакта. Још, и ово по 2 колосека је премало за било шта озбиљније. А нико нормалан није укинуо станицу у центру.
ЈОВИН: Тај ваш Прокоп је вукопустахија. Ако ништа паметно не можете да саградите, оставите станицу у центру.
ПАА: Таман посла! Шта нас брига за Варшавски пакт. За онога ко још једном га помене, послаћемо га на дуго летовање на Голи оток, море, сунце, спорт. Друже Јовин, докле мислите да нас држите у оковима?
ЈОВИН: Другови, ја вам нудим систем најсавременијих најмодернијих решења, све подземно. Метро подземни. Железница подземна на истом месту.
ПАА: До џаџа, свиђа ми се како размишљате, Југославија ће бити најевропскија европска земља. Али једнозначно хоћемо да градимо Прокоп. Шта ако нас страни плаћеници нападну, треба нам читав систем дубоких тунелчина, и то тачно где вам ЦК партије покаже. Дајте ми карту и лењир! Ево овде! Не питам шта кошта.
ГЧА: Али велики део мреже је са парном вучом, уским колосеком. Чак је и много пруга нормалог колосека у очајном стању. Да ли у овом моменту улагати у тунелчину?
ПАА: Само пут је јавно добро, па макар и земљани. Ако имаш проблема са одржавањем, затварај то. Тим људима ће тамо остати земљани пут и обећање да ће једног дана добити асвалт. Ако им се то не свиђа, ево градимо стотине хиљада станова у Београду, нећемо их оставити на цедилу.

По нешто су реченице преписане из архива, по нешто је уметничка обрада за Театар апсурда. Последично, чак и Загреб, други кромпир из истог котла има доста озбиљније приградске железнице.
 
Браво Карло!
Сад би могао да се наставим, просто ме жуљају прсти, али отићићемо у офчину.
Само ћу ово прокоментарисати, заправо подржати оригиналним цитатом из панчевачке политчке сцене када су решили да укидају почетком 80их пругу која је ишла од Војловице па до центра града (за оне који не знају, центар града Панчева се упире у реку Тамиш иза чега нема ничега, тако да испада да је центар - на крају града.
ПАА (ПОЛИТИЧКИ И АРХИТЕКТОНСКИ АНТИТАЛЕНТИ): "железница је оков, железница је омча око врата, терај то што даље"
Могу да грешим презиме, чини ми се да је био Јерков, када се "борио" да се Панчево "спусти" на реку. Викао је на састанцима и понављао:
"Опасали сте Панчево железничким шинама као да је концентрациони логор!"

Пругу су ишчупали средином осамдестих, почетом деведестих још је код стамничне зграде било колосека, касније су и то уклонили. Остало је само на три места неколико шина тамо где пресецају обичан пут, као сведок прошлих времена.
 
Тих 500м не би били трагедија да је аеродром са 30+ мил. годишњег промета путника, више терминала и дефинисаним мастерпланом по којем ће та станица у будућности постати интегрални део новог, централног терминала. Овако, класично напредњачко иживљавање у циљу што веће крађе и уштеде на нечему што би требало да је приоритет а то је комфор путника и ефикасно повезивање.
 
Baš divno što će se vozom do aerodroma stizati za 15 minuta, ali koliko često će taj voz sa Prokopa ići? O tome niko ni da zucne. Ako mu takt bude bednih sat vremena, bolje da ga i ne uvode nego da sa tih 9 novih kineskih garnitura pojačaju mnogo korisniju liniju Ovča-Batajnica.
 
Na 15 minuta su rekli, a i nabavljaju dovoljno garnitura za to.

Ali onda, koliko će onda često ići voz za Bataju :oops:

(Taman toliko često da se Vukov spomenik zatvori zbog rekonstrukcije na jedno dvetri godine.)
 
Poslednja izmena:
O vozovima koje su naručili nemamo nikakve podatke, osim da će ih biti 9. Drugo, govori se samo "Prokop Aerodrom ekspres" i "Prokop-Aerodrom sa stajanjem na svim usputnim stanicama i stajalištima". Samo nova pruga je 18km, još 13km, dakle 31km. Pouzdan frekventan BG:VOZ sa Đilasovim menadžmentom grada i rezervom vremena je imao srednju brzinu 47km/h. Hajde neka bude i nekih 60km/h, tipa bolje karakteristike ubrzanja, više vrata. manja razlika visine poda i perona ako ne niskopdni. Dakle 31 minut, po 14 minuta terminiranje, za interval 15 minuta treba 6 u saobraćaju. Ono što ostaje glupost u tom slučaju je upravo to što završava u Prokopu, stanici od koje je jedino Kijevo lošije povezano sa naseljem (makar za sada). Da je to Ovča-Ekspo, to je po sadašnjem redu vožnje 25 minuta, ali hajde za bolje karakteristike ubrzanja, više vrata, manja razlika visine poda i perona 22 minuta, Onda za tu liniju treba 10 vozova u saobraćaju, bar jedan u vrućoj rezervi, i još jedan na tekućem i investicionom održavanju. Pri tome linija za Batajnicu treba da opstane makar u formi Batajnica - Resnik, pri čemu očekujmo krkljanac na presedačkim stanicama.

Još gori model je da se na Prokopu preseda na ovaj batajnički BG:VOZ do Vukovog spomenika.

Još, sa sadašnjih do maksimum 6 polazaka na sat u jednom smeru od Prokopa do Batajnice se ustručavaju da dodaju polazak više.

Ne očekujem ništa dobro od ove skarabudževine.
 
Još manje od mesec dana do novog reda vožnje...

Da li ima šanse da jednu od starijih Štadlerovih garnitura prebace na liniju Resnik-Zemun?
Stigle su nove garniture, a i dalje stižu...a osim pruge ka Subotici ne vidim gde bi mogli da ih angažuju u velikom broju...

Ovako bi žitelji ovog dela Beograda dobili sigurnu vezu sa NBG, makar na svakih sat i po vremena...
 
У уторак и данас, БГ воз за Овчу у 08:09 на станици Земун касни. У уторак 3 минута, данас 4-5. Није страшно кашњење, претпостављам због неког укрштања, али свакако нисам очекивао то. У последње време кад идем до Вука у поподневним сатима, тачан је воз, тако да ми је ово можда најреалније објашњење.

Но, ускоро излази нови ред вожње, па да видимо на шта ће то да личи и да ли ће бити већих промена.
 
У уторак и данас, БГ воз за Овчу у 08:09 на станици Земун касни. У уторак 3 минута, данас 4-5. Није страшно кашњење, претпостављам због неког укрштања, али свакако нисам очекивао то. У последње време кад идем до Вука у поподневним сатима, тачан је воз, тако да ми је ово можда најреалније објашњење.

Но, ускоро излази нови ред вожње, па да видимо на шта ће то да личи и да ли ће бити већих промена.
Kasni pre svega zbog ogromnog obima putnika i sporog ulaza u garnituru.

Od novog reda vožnje, broj polazaka ostaje isti/sličan ali se značajno menjaju vremena polazaka
 
Znači ništa od toga da vozovi za NS (regio) polaze sa Rakovice? Kao neki koji su pomereni sa BG Centra na Zemun
 
Znači ništa od toga da vozovi za NS (regio) polaze sa Rakovice? Kao neki koji su pomereni sa BG Centra na Zemun
S obzirom da ne postoji TPS na jugu i da su kapaciteti u stanici Rakovica ograničeni to je nerealno očekivati za sad. Pitanje da li bi bilo moguće s obzirom da bi se povećao obrt.
 
Vezano za Stedlere, njih je ipak samo 21+18. Grubo raspored:

Prokop - Niš 4x.
Prokop - Užice - Prijepolje 4x.
Prokop - Novi Sad 8x (dupli),
Prokop - Šid 2x
Prokop - Požarevac 2x
Pančevački most - Pančevo Vojlovica 2x
Novi Sad - Subotica 2x
Lapovo - Smederevo 1x
Požarevac - Smederevo 2x
Kraljevo - Užice 2x
Aleksinac - Niš - Leskovac 3x
Novi Sad - Bijelo polje 1x

To je 33 voza. Vozni park mora biti maksimum 85% inventarskog. 39 * 0,85= 33,15~ 33. Činilo se da su nabavili neki supersonično ogromni park vozila, ali nisu. Nabavke su prc tamo, prc ovamo, malo od Švajcaraca, malo od Kineza... A u stvari, za tako malo zemlju, najbolje bi bilo da smo dogovorili neku šrafciger industriju sa Stedlerom, Simensom, Bombardije, Alstom, Škoda pa ako ne i sa samim Kinezima, pa da se napravi i nekoliko hibrida. To što se kupuje od Kineza, čini mi se da ide bez tendera, i niko ne zna šta se tačno kupuje. Da je bar malo veća serija, očajnički nam treba za BG:VOZ.
 
... A u stvari, za tako malo zemlju, najbolje bi bilo da smo dogovorili neku šrafciger industriju sa Stedlerom, Simensom, Bombardije, Alstom, Škoda pa ako ne i sa samim Kinezima, pa da se napravi i nekoliko hibrida. To što se kupuje od Kineza, čini mi se da ide bez tendera, i niko ne zna šta se tačno kupuje. Da je bar malo veća serija, očajnički nam treba za BG:VOZ.

Осушио ми се језик понављајући ово.
 
Vrh