Pre nekoliko dana sam objavio
koncept Beogradskog Stadtbahna, ili brzog tramvaja, i sada želim da podelim svoje mišljenje i o drugoj komponenti sistema brzog šinskog prevoza - železnici.
Modernizacija železnice i BG:VOZa
Gradnja
Prvo, moj koncept uzima u obzir sve planirane brze pruge iz Beograda: za Beč, Ljubljanu, Solun i Bukurešt, kao i veliku modernizaciju ostalih pruga — Beograd - Bar (za brzinu od 120-160 km/h, dupliranje koloseka?), Beograd - Smederevo (120 km/h, dogradnja zaokreta ka Smederevu, povratak putničkog prevoza), Beograd - Zrenjanin (120 km/h, povratak putničkog prevoza) i teretne obilaznice (2 koloseka, završetak do Pančeva i izgradnja intermodalnog terminala).
Za Beogradski železnički čvor imam nekoliko projekata:
Pruge Tošin Bunar – Aerodrom – Batajnica i Zemun – Aerodrom – Nacionalni stadion – Obrenovac
Pogledajte prilog 166591
(plavom bojom — Zemun - Aerodrom - Nacionalni stadion - Obrenovac, crvenom — Tošin Bunar - Aerodrom - Batajnica)
Ideja je da se regionalni i daljinski saobraćaj kompletno izmeste na crvenu prugu. Za to se gradi i podzemna četverokolosečna stanica Aerodrom Nikola Tesla, gde putnici mogu da presedaju na EC, EN, IC, REx i Re u svim pravcima od Beograda. U ovakvom planu Beograd Centar, Novi Beograd i sam Aerodrom funkcionišu praktično samo kao prolazne stanice, a vozovi prolaze od jednog do drugog kraja zemlje ili od jednog do drugog stranog grada.
Za potrebe BG:Voza gradi se posebna plava pruga, koja prolazi ispod ili iznad crvene na Aerodromu.
Obe pruge su dvokolosečne. Plava se gradi za 140 km/h (maksimalna brzina BG:VOZ-a i većine gradskih železnica), a crvena za 160 km/h do Aerodroma i 200 km/h posle.
Hvala za ideju ovog predloga za
@Boki123. Tu je bila i stanica Aerodrom T3, ali nisam nigde pronašao informacije o novom terminalu. Zbog toga nisam nacrtao taj krak na mapi, ali se nalazi na dijagramu linija. Mislim da će novi terminal svakako biti potreban kada će cela Srbija i zemlje regiona biti povezane sa aerodromom brzim prugama.
Ovo je najskuplji projekat od mojih predloga, ocenio bih ga na 3 milijarde EUR (1,2 za plavu prugu do Nacionalnog stadiona, 0,8 od njega do Obrenovca i 1 za crvenu), i prvo bih izgradio plavu, pa zatim crvenu liniju.
IC/EC/EN/REx/Re vozom, vreme putovanja od stanice Beograd Centar do Aerodroma biće oko 8 minuta, a BG:VOZ-om iz centra Beograda oko 25 minuta. Naravno, IC/EC/EN vozovi će biti skuplji, ali Re i REx na teritoriji grada trebaju da budu uključeni u tarifni sistem, tj. ovakvo brzo putovanje će biti povoljno za sve.
Pruga Vukov Spomenik – Karaburma
Ova pruga se gradi u postojećim tunelima. Takođe će se izgraditi stanica na Karaburmi. Budžet je oko 200 miliona.
Dupliranje koloseka
Dupliranje koloseka mora da se uradi na prugama:
• Tošin bunar – Novi Beograd – Beograd Centar. Dva koloseka će se koristiti za BG:VOZ, a dva za ostale vozove. Posle Tošinog bunara, regionalni i daljinski vozovi se odvajaju i idu direktno za Aerodrom. Koštaće oko 500 miliona EUR zbog izgradnje novog paralelnog mosta iznad Save.
• Beograd Centar – Resnik. Kao i kod prošle, dva koloseka će koristiti za BG:VOZ, a dva za sve ostale vozove. Koštaće oko 800 miliona zbog tunela, ali biće izuzetno potrebna posle izgradnje brze pruge za Niš.
Pod pitanjem ostaje pruga od Beograd Centra za Pančevo. Posle gradnje brze pruge za Bukurešt biće potrebna. Ali, zbog dubokog i veoma komplikovanog tunela Vračar, kao i proširenja Pančevačkog mosta (možda, za račun kolovoza posle njegovog zatvaranja), budžet biće ne manje od 2 milijarde. To je stvarno preskupo, ali drugog rešenja u dugom roku nema.
Dogradnja stanica
Na nekim prugama će biti dograđene stanice, to su Dedinje i Košutnjak između Beograd Centra i Rakovice, kao i Makiš i Cerak Vinogradi na pruzi za ranžirnu stanicu. Takođe, Karađorđev park mora da se proširi za 4 koloseka da vozovi ne bi stajali čekajući slobodnog koloseka. To koštaće oko 150 miliona ukupno. Sve te stanice će se koristiti samo za BG:VOZ.
ETCS
Ne znam koliko je to potrebno, ali mislim da instalacija ETCS-a će doprineti saobraćaju vozova na čvoru. Sve nove pruge moraju se graditi s njim, a instalacija na starijim prugama nije baš skupa. Evropska komisija navodi da to košta od 30 do 300 hiljada evra po kilometru, odnosno za Beogradski čvor izdvojićemo oko 20-30 miliona. Radovi traju oko mesec dana za svaki kolosek.
Linije
Za železnicu, već sam napravio dijagram linija. Ovde nema imena stanica, ali mislim da je sve razumljivo. Sivom su označeni regionalni i daljinski vozovi, a drugim bojama BG:VOZ.
Pogledajte prilog 166599
Ja sam produžio BG:VOZ do Pančeva, ali skratio linije na jugu do Resnika. Mislim da na Niškoj i Barskoj pruzi nije potreban visokofrekventni prevoz, već samo regionalni vozovi. Isto važi i za Staru Pazovu i severozapadni pravac.
Sve linije će saobraćati svakih 15 minuta u vršnom času i svakih 30 minuta u ostalim vremenima.
Novi vozovi
Mislim da bi nešto poput gradske verzije Flirta bilo najbolje. Voz bi trebao da ima 2 ili čak 3 vrata po svakom kolima, ukupno 4 kola po vozu, brzinu do 140 km/h i dobru akseleraciju. U vršnom satu će biti u upotrebi duple kompozicije. Evo primera:
Pogledajte prilog 166600Pogledajte prilog 166601
(prvi — Luksemburg, drugi — Cirih)
Za železnicu i BG:VOZ ovo je sve. Molim vas da podelite vaše mišljenje o ovom konceptu i projektima. Uskoro ću napraviti kombinovani dijagram sa brzim tramvajem i podeliti ovde.