Šta je novo?

BEOVOZ - BG:VOZ - stanje i mogućnosti

Невероватно је колико су заћутали... Има ли неко "инсајдерске" информације хоће ли бити те "Линије 1" од 1. септембра?
 
Bicemo krivi mi, sto imamo ovakvu gradsku i drzavnu ekipu.
 
Zidar, ono što na mapi piše "konstr" odnosi se na planiranu glavnu železničku stanicu koja je trebala biti kod autokomande. Taj plan je dugo važio i bio je daleko najbolji od svih, naravno bolji i od prokopa. Oslobađao je ne samo Savski amfiteatar nego i Topčider od železničkih koloseka a i po tom planu bio je moguć Beovoz. Na žalost od njega se odustalo krajem žezdesetih naravno zbog nedostatka ogromnih finansija. Posle nekoliko godina lutanja, raznih predlog i prepirki stručnjaka pala je odluka za Prokop. O prokopu je toliko pisano da se nema šta više reći, potrebno je samo da se završi. Pominješ prugu u Košutnjaku. To je čuvena "pionirska pruga" (stariji se sećaju). Imala je širinu koloseka mislim oko 0,60 m. Kompletno železničko osoblje bili su pioniri od 10 do 16 godina. Imala je tri stanice za dve se sećam da su se zvale Kosmaj i Sutjeska. Pruga je išla od Banovog Brda prema Vidikovcu. Taj kraj je tada bio potpuno nenaseljen ali je u Košutnjaku postojao pionirski grad (danas su tamo izbeglice). Pruga je postojala nekih pet godina od 1948 do 1953. Jednom sam se vozio njom organizovano sa osnovnom školom. Zašto je ukinuta ni dan danas ne znam.
 
Eto rekoše da do kraja godine će proraditi L1 u punom kapacitetu a 1-sep- 15 min takt,a najvljivali i reklamnu kampanju 300 čuda.sada tajac,niti se osnovalo gradsko preduzeće,niti se izvode dalji radovi na prugama i stanicama,ITS u najavi do "kraja godine".zašto da im verujemo? jel to u međuvremenu treba da plaćam za vožnju od od jedne stanice do druge 6o din. i nazad 120? pored markice?,ovako da je uveden ITS pa i da je poskupela markica za izvesnu sumu zbog uvođenja Beovoza u ITS bilo bi ok,usluga više pa i posle uvođenja Metroa markica bi koštalo recimo 30-40 eur.mesečno e to je ok ako hoćete da živite u velikom gradu prevoz ima da se plati,ali je ta suma daleko od one koju bi platili za vožnju autom dop posla i nazad ili ostale aktivnosti+parking+gužve itd.Ovako Gradska železnica je u osnivanju,a pravno nije,te je u ITS-u u najavi,te se rekonstruiše a ne radi se ništa,te se sređuju stanice,parkinzi,opet ništa,pa dobro ima li nešto novo..u gradu? :rant:
 
Potpuno razumem ogorčenje svih forumaša zbog žalosnog stanja sa stanicom Prokop. Ja sam 1975 na sajmu tehnike u Beogradu, sa okupljenim zainteresovanim narodom gledao veliku maketu stanice Prokop i slušao priče projektanata kako će stanica biti gotova 1980. Sećam se, govorilo se da će možda morati biti srušen jedan od onih solitera u Stevana Filipovića (onaj prvi kad se ide od Mostara) zbog toga što je veoma blizu planiranom iskopu pa postoji opasnost da jednostavno sklizne. Kasnija ispitivanja su pokazala da je soliter bezbedan i on stoji i dan danas. Od tih dana prošlo je 35 godina, stanica još nije gotova ali ne može se reći da ništa nije urađeno. Kroz stanicu se saobraćaj neko vreme odvijao dosta intenzivno, prolazili su i međunarodni vozovi a onda je opet sve stalo. Najgore je što vidim da su potpuno zarđale sve one armature odnosno gvozdene (čelične?) šipke što idu kroz beton. Da li se sa njima može nastaviti gradnja.? Mislim da je bolje završiti stanicu pa tek onda početi izgradnju metroa. Ako se krene istovremeno sa tako velikim investicijama moguće je da se obe otegnu u beskonačnost.
 
@ dedinje

Za plan zeleznickog cvora znam iz "arhitekture" 8 - 10 iz 1948 koja mi stoji na polici zajedno sa projektom za metro iz 1974. :)
plan cvora sam skenirao i okacio link.
http://www.jugcerovic.com/files/gimgs/31_bgd-1948.gif

Hvala na informaciji o pionirskoj pruzi, uvek sam se pitao cemu je sluzila ta usamljena pruga na Kosutnjaku.
Svidjaju mi se imena stanica.

Inace sam mislio da bi stanice Beovoza mogle da nose imena slavnih licnosti sto je vec manje vise slucaj sa dve.
Stanica Vukov Spomenik bi se zvala VUK
Karadjordjev park: KARADJORDJE

Zemun bi mogao biti SIBINJANIN JANKO

Pancevacki most: DOSITEJ

Novi Beograd: hmm dajte da jos malo razmislim...

I naravno Prokop: TITO
 
@dedinje,mi stavljali amanet zašto Gradska vlast ne radi ništa ili bar mi ne vidimo ili se ne oglašava,dalje u vezi Gradske železnice iako su data obećanja i rokovi,a za Prokop Mrki već stavljamo parastos... :kafa: ali za dalje sređivanje Gradske železnice Prokop je funkcionalan i više nije usko grlo zahvaljujući Gradu,ali mi postavljamo pitanje šta dalje?Septembar je tu,ako bi se nešto odradilo do nove godine to bi već sada trebalo da gledamo da se radi uveliko,ali kako da sređuju stanice ili grade novu ako kako reče u intervju "Pruga"zamenik dir.žel da ono još diskutuju o tome da li će zajedničko preduzeće ili nešto treće? pa mogli su do sada da prouče RER Pariz i S Bahn Berlin slične sisteme Beogradskom i da se odluče za najbolji model..na zapadu se takve odluke donose veoma brzo,nema šta tu da se mozga ..opravdanja,opravdanja..
 
dedinje":2ih4njdu je napisao(la):
Pominješ prugu u Košutnjaku. To je čuvena "pionirska pruga" (stariji se sećaju). Imala je širinu koloseka mislim oko 0,60 m. Kompletno železničko osoblje bili su pioniri od 10 do 16 godina. Imala je tri stanice za dve se sećam da su se zvale Kosmaj i Sutjeska. Pruga je išla od Banovog Brda prema Vidikovcu. Taj kraj je tada bio potpuno nenaseljen ali je u Košutnjaku postojao pionirski grad (danas su tamo izbeglice). Pruga je postojala nekih pet godina od 1948 do 1953. Jednom sam se vozio njom organizovano sa osnovnom školom. Zašto je ukinuta ni dan danas ne znam.
Na ovoj pruzi su postojale tri stanice: Kosmaj, Sutjeska i Jastrebac. Pruga je bila duga 5085 m. Vise detalja o ovoj pruzi mosete procitati na railserbia forumu, uz dosta slika:
http://www.railserbia.net/forum/vie...k=t&sd=a&sid=c7fb5623b0dd0b6b8e22212761bd75d8
No, da ja dodam svoje skenirane mape iz 1952.


Evo sta je napisao clan shuca
shuca (railserbia)":2ih4njdu je napisao(la):
Zgrada završne stanice "JASTREBAC" i danas postoji na Vidikovcu,pretvorena je u auto-vulkanizerski-servis. Nalazi se na 500m pre MC.Donalda na Vidikovcu. U Rakovici kod Žel-st. se još vide tragovi "izvlačnog " koloseka gde su vozila izvlačena pomoću čegrka do trase u liniji današnjeg restorana RUBIN. Oko 50% trase i danas postoji kroz šumu od Skojevskog naselja do DIF-a,čak je i ucrtana u planu grada kao šetališna-trim staza.
shuca":2ih4njdu je napisao(la):
166_IMG_1666_1.jpg


Trasa pionirske pruge oznad Rakovice. Očuvani delovi su obeleženi tačkasto a uništeni sa x. Oznake "S" i "J" su stanice Jastrebac i Sutjeska. Zgrade još postoje kao i zgrada st. Kosmaj, samo što su izmenjenog oblika i druge namene. Pruga je uklonjena više iz praktičnih razloga-širenje grada (!?) a i ekonomski je postala preskupa. Ugalj za lokomotive se vagonetima izvlačio iz Rakovice a voda je dolazila iz Žarkova.Tek po njenom uklanjanju počelo se sa gradnjom Sportskog centra kao i stambenih objekata u tom delu grada.
Da je kojom srecom pruga sacuvana, dosta bi znacila. Pruge se uvek mogu modernizovati, prenameniti, elektrifikovati, staviti novu sirinu koloseka, dodati nove stanice/stajalista. Zasto je ta pruga bila prepreka za sirenje grada?
 
dedinje":1nl49hlp je napisao(la):
Najgore je što vidim da su potpuno zarđale sve one armature odnosno gvozdene (čelične?) šipke što idu kroz beton. Da li se sa njima može nastaviti gradnja.?
Može, ne mora da bude čista. Često je i nova armatura za beton rđava.
 
Pionirsku prugu su postavili dobri komunisti (?!) a ukinuli su je loši komunisti. Ona je zamišljena pre svega kao poligon za tehničko usavršavanje mladih generacija (kao što danas dele po školama kompjutere). Verujem da je bila skupa za eksploataciju ali su sa uglja mogli preći na dizel kao što su uradile JDŽ. Naravno da ništa nije smetala izgradnji grada, uglavnom je išla kroz šumu košutnjaka gde se ništa ne gradi a i logično je da se novi objekti prilagođavaju lokalizaciji starih ukoliko ti stari imaju neku vrednost. Pionirska pruga je sigurno imala neku vrednost. Da je sačuvana danas bi imala turistički značaj a i služila bi za zabavu i razonodu kako dece tako i odraslih. Ona bi za Beograd danas bila ono što je za Srbiju Šarganska osmica. Prosto je neverovatno kako su u ono teško posleratno vreme svakakvih oskudica (ali nije bilo krajnje bede kao danas) smogli snage da ju naprave. Pionirske pruge su takođe izgrađene i u Zagrebu (Maksimir) i u Ljubljani. U Sarajevu sigurno nije sagrađena a za Titograd (Podgorica) i Skoplje ne znam. Grb Jugoslavije je imao pet buktinja čiji plamenovi su se slivali u jedan..
 
Ajde ,toliko ste servilni Gradskoj vlasti ,sad još i o komunistima da raspravljamo..zato što se ne oglašavaju povodom Gradske Ž. ;)
 
Mala dopuna. Pionirska pruga je izgrađena i u Sarajevu u Alipašinom polju i u Skoplju. Čak je sagrađena i u Kruševcu. Sve su one bile nažalost vrlo kratkovečne, par godina. Mnogi stariji se danas sa nostalgijom sećaju njihovih trasa, traže ih i nalaze. To su sada uski asfaltni putevi i staze za šetnju. Naravno, neki delovi trase su potpuno izgubljeni, prekrivaju ih nove zgrade, trgovi i ulice. Mađari su drukčije postupili, u Budimpešti i danas postoji pionirska pruga sagrađene kad i ove kod nas. Važno je naglasiti da to nisu bile nikakve igračke već pravi vozovi samo manjih dimenzija.
 
Danas sam iz radoznalosti obisao deo trase za mene nepoznate Pionirske pruge i napravio dve fotke

kas58y.jpg
- Kuca koja bi mozda mogla biti nekadasnja stanica posto je sa prednje strane dogradjen auto servis i mislim takodje perionica.


34tda10.jpg
- Deo do pumpe gde je verovatno prolazila pruga ka stanici.

Nadam se da nisam pogresio sa lokacijama i objektom
 
Izleda da ja našu istoriju ne znam, prosto mi je nestvarno da je u BG takva pruga postojala, slažem se da je to mogla biti prava turistička atrakcija. Jednog dana mogli bi je obnoviti jer ako se ne varam u Košutnjaku je zabranjena gradnja a pruga većim delom ide kroz njega.
 
Poenta pruge je upravo u tome da je bila "Pionirska". Kako ta reč danas zvuči zastarelo i zaboravljeno. Mislim da je lokomotivom upravljalo stručno lice dok je omladina (deca?) od 10 do oko 16 godina radila posao konduktera, otpravnika, skretničara, blagajnika, šefa stanice itd. Smatralo se da se time kod dece razvija smisao za tehniku i sl. Da li bi današnja omladina pristala da radi tako nešto? Pa nesrećni Šuvar (umro je relativno mlad i doživeo totalnu propast svojih ideala jer je bio ubeđeni Hrvat-Jugosloven), je osmadesetih godina sprovodio reformu školstva po kojoj su, između ostalog, deca trebala da posećuju fabrike, železare i sl. da bi videli i učili kako rade radnici. A u zapadnim zemljama deca su u školama u to vreme u veliko već imala kompjutere. I ja bih naravno bio za obnovu pruge ali ne verujem da je to realno. Mislim da mi danas treba da se borimo da Beograd očuva sve ono što već ima a što je i dalje ugroženo. Tu pre svega mislim na Kalemegdan, Veliko i Malo Ratno ostrvo i obale Save i Dunava.
 
Čuh izhavu Đilasa da gradska železnica počinje prvog, ali "probno", te tek od nove godine punim kapacitetom. U politici se takođe navodi da će prvi mesec dana putovanje L1 (Zemun - P.Most) biti potpuno besplatno, a od oktobra će funkcionisati u okviru ITS sistema. Takođe, jedna "nova" garnitura je dobila prvi grafit. :/
 
Sve to je ocekivano osim besplatne voznje,posto je besplatno vredi isprobati!
 
Nadam se da su tačni navodi politike u vezi sa tim. U svakom slučaju bio bi dobar potez u cilju promocije nove linije ;)
 
Besplatna vožnja nije njegova izjava, već je o tome pisano u politici, kao što sam naveo ;)
 
Vrh