Što se bar ne zapitaju zašto lokalna samouprava uopšte i može da koči pregovore? Kada bi zakon o saobraćaju izuzimao tehnički međumesne, a funkcionalno prigradske linije iz uobičajene klasifikacije onda se Pančevo ništa ne bi pitalo čak i kada je linija na njegovoj teritoriji. Jednostavno Beograd bi bio u obavezi da pokrije i Pančevo u sklopu svoje LUZ (EU klasifikacija Larger Urban Zone, ekvivalent US Metropolitan Area). Znalo bi se u čijoj bi nadležnosti bio lokalni saobraćaj na pruzi u dva administrativna okruga. Pa zamislite da su Novi Beograd i Zemun administrativno samostalni na šta bi nam ličio prevoz. Dogovor i oko najmanje sitnice bi bio nemoguća misija. 17, 95, to ne bi postojalo. Ne treba zaboraviti da u SAD i Evropi aglomeracije prelaze državne granice (recimo bazelski tramvaj prolazi kroz Francusku). Ova pokrajinska barijera je smejurija.
Da bi BG:Voz uopšte uspeo i u prigradskom saobraćaju neophodno je da pokrije Pančevo mnogo bliže od Mladenovca, kao i Pazove (preko aerodroma Batajnica), Aerodrom, Surčin, Obrenovac i Grocku. Naravno sa nekim pristojnim taktom i punktualnošću što nije ostvarivo bez većih ulaganja.
Iovako nam je slučaj železnice tiranija kakve nigde nema (u normalnom svetu). Beograd i Pančevo podsećaju na Berlin u doba GDR-a. Institucijalna podela grada, kao da je u pitanju El Paso i i Siudad Huarez ili San Dijego i Tihuana, a Pančevci neželjeni meksički ilegalni migranti. Samo što je ovde tiranin smotana domaća vlast. Mislim da treba tako da se postave kao obespravljeni, a da pravdu traže u Nemanjinoj. Nema to nikakve veze s Pančevom, to je nebitna lokalna samouprava. Zna se gde je problem. Ovako nadležni uvek nalaze neki izgovor sve dok ih ne nateraš u sudnicu. Da se ne radi o diskriminaciji Pančevaca u odnosu na Mladenovčane to bi bila druga priča, ali realna situacija ipak ima veću težinu.
Grad može da tuži Republiku zbog opstruisanja razvoja regionalne ekonomije, Pančevci (između ostalog) zbog očigledne diskriminacije, a Beograđani zbog uskraćenog prava na veće mogućnosti sa saobraćajno pripojenim Pančevom (rad i život, potencijalno preseljenje u povoljnije mesto u aglomeraciji bez gubitka osnovnih usluga kao što je pristup beogradskom sistemu javnog prevoza). Sve to treba izneti na sudu, pa da vidiš kako će da razmisle. Nije to samo problem Beograda, već i Novog Sada. Irig je odsečen a pogranično područje pokriveno novosadskim prevozom. Privatnici ih šišaju kao ovce, isto kao Pančevce samo što je ovo na nivou dve opštine unutar pokrajine, dakle još manje racionalno. To je sistemski problem onih kuvanih nogu iz Nemanjine.
Brate kakve reči.
U suštini jesi u pravu, ali ovog puta nisu krive ni lokalne samouprave ni železnica. Problem je u zakonima.
Zvuči paradoksalno, ali da bi vlast uspela u totalnoj centralizaciji Srbije, oni su je podeli na najsitnije entitete. Na opštine i gradove. Osim samo par najvećih gradova, oni su sami po sebi slabi. Svaka vlast je pojačavala centralizaciju. Ovi sad su doktorirali sistemom poverenika. To je čovek koji vodi opštinu u ime i u korist ekipe iz Beograda.
Sa druge strane, zakoni su takvi da samo lokalna samouprava može da organizuje gradski i prigradski saobraćaj na svojoj teritoriji ili do prve stanice u susednoj. I to je tako.
Međugradski saobraćaj podleže sasvim drugim pravilima.
E to je zaj*b. Samo gradski i prigradski saobraćaj lokalna samouprava ima pravo da direktno subvencioniše iz budžeta, a međugradski ne.
U teoriji mogu dva susedna grada da organizuju zajednički liniju ali je to mnogo komplikovano i mislim da jedino u teoriji i postoji.
Lokalne samouprave ne koče. Lokalne samouprave nemaju para, jer one i nemaju neke svoje finansije kao nekada. Najveći deo njihovog budžeta čine transferi sa republičkog nivoa vlasti, što i ne funkcioniše baš kako treba uvek.
Kad na to sve dodaš lični intetes određenih krugova, dobiješ sadašnje stanje.
Ne treba zamišljati kako bi izgledao saobraćaj između NBG i Zemuna da nisu svi pod gradom. Ima već mnogo takvih primera. Npr. Jagodina-Paraćin je realno gradska linija po svim karakteristikama. Ali kako prolazi kroz 3 opštine, vodi se kao međugradska. Ekipa iz vlasti je isterala sve konkurente tako da sada voze sami po svojim pravilima. Karta u jednom pravcu je preko 300din, a markica preko 10.000din. Pošto nemaju konkurenciju, smanjili su broj polazaka, tako da sada voze na pola sata i to samo do 21 uveče.
Inače, da opovrgnem teze oko JTS. On jeste uveden nešto posle rata, ali je neka varijanta postojala i ranije. Lično sam početkom devedesetih 100 puta išao Beovozom do Pančeva na markicu, vozio se Lastom, išao običnim putničkim vozom do Mladenovca.