Bender Rodriguez
Professional
- Učlanjen(a)
- 12.03.2017.
- Poruke
- 22.382
- Pohvaljen
- 48.246
Zavisi od vrste usluge i od okolnosti.
Redovi vožnje javnog prevoza su nešto što se usvaja nakon više revizija, sa namerom da to tako potraje bar mesec dana, a ne da se menja svakog dana. Nije to kurs marke 90ih, pa kao danas je ovoliko, a sutra onoliko. Nego se prave tako da budu što trajniji i da putnici mogu da planiraju svoja putovanja. Jer to je u interesu i samom gradu, zato što kada bi svako menjao red vožnje ili ukidao polaske na dnevnom nivou, i kada bi putnicni masovno rekli ''ok, fak juuu'' i prešli na automobile ili taksije, ceo grad bi kolabirao u gužvama. Nebitno da li je to Štutgart, Beograd, Šenzen ili Novi Sad.
Tako da kod određenih vrsta usluga, važi klauzula da se to ne odnosi samo na pojedinačno izvršenje usluge (npr, jedan pojedinačni polazak ili ne-polazak) nego na celokupnu uslugu, na celokupnu liniju na primer. Samim tim, kada neko kasapi ili opstruira neku liniju bez valjanog razloga, duži vremenski period, korisnici imaju pravo da odbiju plaćanje ili da traže umanjenje. Pošto umanjenje i odštete ne postoje u slučaju GSPa i DJPa (osim za povrede, a i to tek nakon dugih, mučnih i skupih suđenja), korisnici imaju pravo da odbiju plaćanje ako postoje validni razlozi.
A kad smo već kod BG voza, ako se ja dobro sećam, ono kada su pre mesec dana naprasno zatvorili stanicu Vukov spomenik zbog renoviranja, ako ne grešim, nije prethodnog dana bilo najavljeno da će do toga doći. Ili bar nije bilo dovoljno informisanja javnosti o tome. To je onda značilo da neko ko je proračunao da mu treba 45 minuta da stigne na posao, trebalo mu je 60, jer je bio primoran da izađe na stanici Karađorđev park. U tom slučaju, AKO javnost nije bila informisana o tome na vreme, putnik ima pravo da, usled nedostatka mehanizma za odštetu ili umanjenje cene usluge, odbije da plati uslugu dok traje takvo stanje.
Isto kao što ja ove godine odbijam da plaćam kartu za prevoz u julu i avgustu jer ne postoji nikakav realan razlog da se u gradu od 1,8 miliona ljudi, uvodi letnji režim vožnje, relikvija doba OUR-a i kolektivnih godišnjih odmora iz 1980ih. Od 1. septembra ću opet uredno plaćati, kao što sam platio i u junu. Isto tako sam par meseci krajem 2020. i početkom 2021. odbijao da platim pun iznos mesečne markice jer su ukidali polaske posle 18h i još prepolovljavali kapacitete vozila. I to svega nepunih godinu dana posle ukidanja linija 19, 21, 22 i 28 (28 je u međuvremenu vraćena). Kada se obustavilo barem to Kovid majmunisanje i izgovori, i ja sam nastavio da plaćam pun iznos usluge.
BG voz ne koristim pa ne mogu da pričam o tom aspektu plaćanja ili neplaćanja usluge. Koliko čujem, uglavnom važi za pouzdan i dobar vid prevoza u Beogradu. Ali recimo u površinskom prevozu koji ja koristim, situacija je odavno katastrofalna. A bila je katastrofalna i pre 5 godina, kad je naplata bila mnogo bolja, ali je korupcija i aljkavost i tada izjedala GSP. Do te mere da im je čak ceo autobus nestao iz depoa Karaburma a GSPov odgovor je bio ''nemamo saznanja''.
Nije javnom prevozu u Beogradu toliko veliki problem neplaćanje (čak i na ovako visokom nivou) koliko je problem u samim preduzećima, koja su puna lopova, od vozača, preko direktora pa sve do gradskih čelnika. I kada je naplata bila na vrhuncu pre 6-8 godina, isto su kukali na manjak para i isto su im nestajali delovi i vozila iz pogona, isto su im otpadali točkovi, isto su im gorela vozila po putevima kao hepo kockice, isto im nisu radile klime, isto su ignorisali neke polaske, isto su poručivali krševe od autobusa (i GSP i privatnici)... Naravno, sve to ne znači da prevoz ne treba uopšte da se plaća. Ali znači da nije ni 60% problema u manjku naplate, nego u truleži samog sistema i pojedinih ljudi koji ga čine.
Redovi vožnje javnog prevoza su nešto što se usvaja nakon više revizija, sa namerom da to tako potraje bar mesec dana, a ne da se menja svakog dana. Nije to kurs marke 90ih, pa kao danas je ovoliko, a sutra onoliko. Nego se prave tako da budu što trajniji i da putnici mogu da planiraju svoja putovanja. Jer to je u interesu i samom gradu, zato što kada bi svako menjao red vožnje ili ukidao polaske na dnevnom nivou, i kada bi putnicni masovno rekli ''ok, fak juuu'' i prešli na automobile ili taksije, ceo grad bi kolabirao u gužvama. Nebitno da li je to Štutgart, Beograd, Šenzen ili Novi Sad.
Tako da kod određenih vrsta usluga, važi klauzula da se to ne odnosi samo na pojedinačno izvršenje usluge (npr, jedan pojedinačni polazak ili ne-polazak) nego na celokupnu uslugu, na celokupnu liniju na primer. Samim tim, kada neko kasapi ili opstruira neku liniju bez valjanog razloga, duži vremenski period, korisnici imaju pravo da odbiju plaćanje ili da traže umanjenje. Pošto umanjenje i odštete ne postoje u slučaju GSPa i DJPa (osim za povrede, a i to tek nakon dugih, mučnih i skupih suđenja), korisnici imaju pravo da odbiju plaćanje ako postoje validni razlozi.
A kad smo već kod BG voza, ako se ja dobro sećam, ono kada su pre mesec dana naprasno zatvorili stanicu Vukov spomenik zbog renoviranja, ako ne grešim, nije prethodnog dana bilo najavljeno da će do toga doći. Ili bar nije bilo dovoljno informisanja javnosti o tome. To je onda značilo da neko ko je proračunao da mu treba 45 minuta da stigne na posao, trebalo mu je 60, jer je bio primoran da izađe na stanici Karađorđev park. U tom slučaju, AKO javnost nije bila informisana o tome na vreme, putnik ima pravo da, usled nedostatka mehanizma za odštetu ili umanjenje cene usluge, odbije da plati uslugu dok traje takvo stanje.
Isto kao što ja ove godine odbijam da plaćam kartu za prevoz u julu i avgustu jer ne postoji nikakav realan razlog da se u gradu od 1,8 miliona ljudi, uvodi letnji režim vožnje, relikvija doba OUR-a i kolektivnih godišnjih odmora iz 1980ih. Od 1. septembra ću opet uredno plaćati, kao što sam platio i u junu. Isto tako sam par meseci krajem 2020. i početkom 2021. odbijao da platim pun iznos mesečne markice jer su ukidali polaske posle 18h i još prepolovljavali kapacitete vozila. I to svega nepunih godinu dana posle ukidanja linija 19, 21, 22 i 28 (28 je u međuvremenu vraćena). Kada se obustavilo barem to Kovid majmunisanje i izgovori, i ja sam nastavio da plaćam pun iznos usluge.
BG voz ne koristim pa ne mogu da pričam o tom aspektu plaćanja ili neplaćanja usluge. Koliko čujem, uglavnom važi za pouzdan i dobar vid prevoza u Beogradu. Ali recimo u površinskom prevozu koji ja koristim, situacija je odavno katastrofalna. A bila je katastrofalna i pre 5 godina, kad je naplata bila mnogo bolja, ali je korupcija i aljkavost i tada izjedala GSP. Do te mere da im je čak ceo autobus nestao iz depoa Karaburma a GSPov odgovor je bio ''nemamo saznanja''.
Nije javnom prevozu u Beogradu toliko veliki problem neplaćanje (čak i na ovako visokom nivou) koliko je problem u samim preduzećima, koja su puna lopova, od vozača, preko direktora pa sve do gradskih čelnika. I kada je naplata bila na vrhuncu pre 6-8 godina, isto su kukali na manjak para i isto su im nestajali delovi i vozila iz pogona, isto su im otpadali točkovi, isto su im gorela vozila po putevima kao hepo kockice, isto im nisu radile klime, isto su ignorisali neke polaske, isto su poručivali krševe od autobusa (i GSP i privatnici)... Naravno, sve to ne znači da prevoz ne treba uopšte da se plaća. Ali znači da nije ni 60% problema u manjku naplate, nego u truleži samog sistema i pojedinih ljudi koji ga čine.
Poslednja izmena: