Beograd
Gradska železnica
Do centra grada za 15 minutaAutor: L. Gedošević - G. Svilar | 25.12.2009. - 09:34
Ukoliko se projekat “Beogradske železnice” bude odvijao po planovima, stanovnici Novog Beograda, Zemuna i Batajnice do kraja sledeće godine stizaće u centar grada za samo 15 minuta. Ova vrsta gradskog prevoza trebalo bi da smanji gužve i na ulicama i u vozilima gradskog prevoza, naročito na linijama koje povezuju ova naselja sa centrom.
Da ovaj projekat počinje da se realizuje pokazuje i to što je pre nekoliko dana potpisan ugovor za rekonstrukciju postojećih devet elektromotornih garnitura. U okviru prve faze još je predviđeno i postavljanje dva nova koloseka u stanici “Beograd centar”, kako bi se vozovi mimoilazili na dva različita koloseka, i eliminacija „sporih vožnji“ od Batajnice do Pančevačkog mosta. Sve to trebalo bi da bude završeno do kraja 2010. godine.
- Grad Beograd je prihvatio da finansira rekonstrukciju kompletne infrastrukture i popravku postojećih voznih garnitura. Najveće ulaganje u ovoj, prvoj fazi je nabavka
novih elektromotornih vozila, kako bi se građani osećali sigurno u ovoj vrsti prevoza - kaže za „Blic“ gradski menadžer Aleksandar Bijelić.
Prema njegovim rečima, broj vozila gradskog prevoza koji se sada koristi ispunjava maksimalni kapacitet protočnosti beogradskih ulica. To u stvari znači da bi se povećanjem broja tih vozila samo povećale gužve u saobraćaju.
- Postojeći koloseci imaju tehničke manjkavosti i u ovom trenutku ne mogu da ispune naš uslov, a to je sigurni petnaestominutni takt. To znači da maksimalno čekanje voza na svakoj stanici ne sme biti duže od 15 minuta. Ako znamo da od Batajnice do centra grada javnim prevozom treba punih sat vremena, to čekanje od 15 minuta neće biti problem. Svi koji koriste ovaj prevoz će uštedeti vreme, smanjiće se gužve u saobraćaju, jer bi se onda mogao smanjiti i broj autobusa na jednoj liniji - objašnjava Bijelić ističući da bi gradske železnice moglo da koristi čak 80 odsto Beograđana koji žive u naseljima sa druge strane reka.
Da bi vozovi saobraćali na svakih 15 minuta, jedna od uslova je i da se postave dva nova koloseka u železničkoj stanici „Prokop“.
- Trenutno voz koji dolazi iz pravca Pančevačkog mosta ka „Prokopu“ mora da čeka ovaj koji ide iz suprotnog pravca, jer oba koriste jedan kolosek. Kada se u stanici „Beograd centar“ naprave još dva koloseka taj problem će biti rešen, jer postoje dva tunela od „Prokopa“ do stanice Vukov spomenik. Vozovi se više neće ukrštati, već će svaki ići svojom prugom, a očekujemo da će ta novina omogućiti da za sat vremena u oba smera prođe osam garnitura - kaže Milutin Milošević, direktor Beogradskog železničkog čvora.
Ni jedan grad u Evropi sličan Beogradu, sa istim načinom javnog prevoza, ne funkcioniše bez gradske železnice. Naravno, svi ti gradovi već imaju i metroe.
- U Beču, na primer, metro funkcioniše zajedno sa gradskom železnicom, a isti slučaj je i u Štutgartu. To je kombinacija nezavisnog šinskog sistema koji oslobađa grad pritiska na postojeće saobraćajnice. Primera radi, kod nas su dve najbliže stanice “Prokop” i “Novi Beograd” kod “Buvljaka”. Između njih je razdaljina nešto više od kilometer, i prelaziće se za samo nekoliko minuta - kaže Bijelić.
Gradske vlasti su u 2009. godini za projekat “Beogradske železnice” izdvojile 300 miliona dinara, za početak radova na “Parokopu” i za popravku postojećih garnitura. U 2010. godini biće izdvojeno još oko sedam miliona evra za završetak ovih radova, a Grad bi trebalo da uđe i u javnu nabavku novih garnitura koje će biti isporučene u 2012. godini.
- Konačno rešenje za jedan grad poput Beograda sigurno jeste metro. Međutim, u ovom trenutku lakše i brže ostvarivo je ponovo aktiviranje beogradske železnice - zaključuje Bijelić.
Za potrebe rada gradske železnice biće formirano posebno preduzeće, a Grad Beograd će zajedno sa JP„Železnice Srbije“ usaglasiti na koji način će ono funkcionisati.
Faze obnove gradske železnice
Faza 1
Linija 1: Batajnica - Pančevački most
Linija 2: Beograd Centar - Rakovica - Železnik (Resnik)
Faza 2
Linija 1: Batajnica - Krnjača (produžetak od Pančevačkog mosta do Krnjače)
Linija 2: Beograd Centar - Ripanj (produžetak od Rakovice do Ripnja)
Faza 3
Linija 1: Lajkovac - Lazarevac - Resnik
Linija 2: Mladenovac - Resnik:
Linija 3: Umčari - Rakovica:
Napomena: U 2011. godini će se analizirati potreba za širenjem železnice u drugu i treću fazu, koje inače zahtevaju značajna finansijska sredstva.www,blic on line rs.