Bilo stanice Sajam ili ne Novi Zeleznicki most i Dedinjski tunel bice
usko grlo u svakom slucaju.
Iz Srema ka NBGD imacemo 4 koloseka. Od Rakovice ka Sumadiji 4 koloseka. A izmedju, u novom cvoru samo 2.
Vec sa danasnjim taktom bg:voza jedva bi se spakovalo ovo malo regionalnih/medjunarodnih vozova kada bi bili prolazni kroz Prokop.
Cim zeleznica malo zazivi postavi ce se jednostavno pitanje:
- Da li razvijati medjunarodnu/regionalnu zeleznicu sa prolaznim vozovima kroz Beograd
ili razvijati Gradsku zeleznicu (BG:voz) jer nema mesta i za jedno i drugo.
Ako odaberemo medjugradske veze BG:voz ce stagnirati ili nestati i izgubicemo jedini brz i pouzdan gradski prevoz.
Ako pak pametno odaberemo da razvijamo BG:voz onda imamo tri varijante da i zeleznica dobije svoj deo:
1- O
kretati vozove na NBGD i u Rakovici (ili Glavnoj ako prezivi). Ima prostora, ali nije bas neko resenje.
2- Napraviti
jos jedan zeleznicki most uz postojeci i
duplirati Dedinjski tunel. Pa kako da vam kazem, moglo bi, samo smo pare koje nemamo potrosili na most na Adi.
3- Proterati zeleznicki saobracaj sa
NBGD preko Kosutnjaka do Rakovice. To moze vec danas, sva infrastruktura je tu. Naravno bilio bi bolje da se rekonstruise ili bar duplira stari most.
Mi zapravo vec imamo 4 koloseka kroz grad (2 Most/Prokop/Tunel + 2 u Kostnjaku) samo sto to niko ne zeli da vidi.
Toliko o kapacitetu cvora, a sada malo o samoj stanici Sajam.
Beograd ima nekoliko koridora koji su uska grla jer nemaju alternativu (Bul JNA, Borska, Bul Vojvode Misica...). Svaka nova transverzalna veza sa tim koridorima stvorila bi privlacnu i prometnu tacku. To se desilo sa Bul JNA i stanicom
Karadjordjev Park. Ta je raspala polustanica najprometnija stanica bg:voza u gradu sa
17 % putnika (Batajnica je prva sa 20%). Mozete samo zamisliti koliko bi onda tek znacila stanica Sajam na drugom najprometnijem koridoru u Gradu u koji se sliva cela Cukarica.
Sajam bi zasigurno odmah postao najprometnija stanica u gradu.
Da li to opravdava da se ulozi malo vise novca u pravu stanicu na pravom mestu? Da
Da li cemo oprostiti ako se to ne desi? Ne
Jos jedna stvar je veoma bitna sa stanicom Sajam. To ce biti stanica ne samo za bg:voz vec i za
sve ostale vozove koji budu prolazni kroz grad. Kao sto vec staju na NBGD i Rakovici stajace i na Sajmu i kod Vuka a Prokop ce sluziti samo kao zvanicni terminal dok ce vecina putnika koristiti ostale prolazne stanice.
Najblizi primer ovome je
stanica Passeig de Gracia u Barseloni. To je podzemna prolazna stanica sa dva koloseka koja se nalazi u sred grada na magistralnoj pruzi Barselona-Pariz. Na njoj staju svi vozovi: prigradski, regionalni i medjunarodni. Ko god putuje iz barse ka severu ne mora da se lomata do glavne stanice Sants (ondasnji Prokop) vec lepo k'o gospodin proseta kroz centar grada i sidje na voz. Ovo vam govorim iz licnog iskustva
Stanica Sajam nikome nece da smeta, ona je cist doprinos.
Samo da zaista bude na Sajmu, a ne na Senjaku.