„Beovoz“ će voziti na svakih 15 minuta
Autor: G. Svilar | Foto:M.ilić | 13.08.2009. - 09:00
Neodustajući od gradnje metroa, čelnici Grada Beograda zaključili su da za mnogo manje novca sistem gradske železnice može da se „postavi na noge“ i da rezultat. U prilog tome ide i najava Evropske banke za obnovu i razvoj da će odobriti kredit od 35 miliona evra za modernizaciju gradske železnice. Prvi korak je da se smanje intervali polazaka i da se obezbedi pouzdanost što je u ovom trenutku najveća mana „Beovoza“, kaže za „Blic“ Dragan Stanković, direktor Sektora za prevoz putnika „Železnica Srbije“.
- Najava mogućnosti da EBRD odobri kredit za ulaganje u gradsku železnicu olakšaće napore da zajedno sa Gradom unapredimo sistem i ponudimo putnicima kvalitetniju uslugu. „Beovoz“ je deo sistema „Železnica Srbije“ ali „Železnica“ sa svojim budžetom ne može sama da unapredi sistem.
Šta je trenutno najveća mana „Beovoza“?
- Mi smo dosta putnika izgubili zbog redukcije broja elektromotornih garnitura što porouzrokuje neredovnost ili ti najveću manu „Beovoza“. Kako da se putnik opredeli za neki vid prevoza ako mu ne garantujete da će određenog dana, u toliko i toliko sati, imati voz da ode na posao.
Kako će teći ulaganje u „Beovoz“ i kake rezultate očekujete?
- Sa Gradom smo se dogovorili da unapređenje ide u nekoliko faza. To podrazumeva ulaganje u infrastrukturu i u prevozna sredstva. Problem infrastrukture su male brzine vozova. Prosečna brzina je oko 40 kilometara na sat, i nezadovoljavajuća je za ono što bi mi želeli. Najveći problem je garantovati redovitost. Železnica je ponudila svojih devet postojećih garnitura, a Grad će finansirati njihovu opravku. Te garniture će u narednih četiri godine saobraćati u „Beovozu“. Za to vreme bi trebalo da se realizuje kredit od Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke od koga bi trebalo da se kupi 20 novih.
Šta podrazumeva ulaganje u infrastrukturu?
- Jedan deo vezan je za rekonstrukciju pruge i ulaganje novca za sređivanje stajališta, a drugi u opravku instalacija. U stanici „Beograd centar“, na primer, nedostaje jedno parče pruge koje je skinuto kad je građena nova stanica, i na tom delu je sada jednokolosečni saobraćaj koji predstavlja usko grlo. Grad sada investira u eliminaciju tog uskog grla izgradnjom drugog koloseka. Drugi deo ulaganja ide u eliminaciju laganih vožnji, odnosno popravku sitnijih oštećenja na kolosecima, da bi vozovi bili brži.
Zašto su trenutno vozovi spori?
- Ima dosta povika na nas u smislu zašto su vozovi spori. Spori su upravo u funkciji očuvanja bezbednosti putnika. I minimalna oštećenja koloseka povlače smanjenje brzine kretanja po oštećenom delu pruge, da se ne bi dešavalo to što se dešava na drumu. Nakon rekonstrukcije i popravki na kolosecima vozovi će se kretatri brže. Tvrdim da je i sada železnica ubedljivo najbezbedniji sistem.
Koliki će biti interval vozova?
- Od juna sledeće godine, kada budu završene rekonstrukcije infrastrukture i popravka devet garnitura, počeće da funkcioniše petnaestominutni takt. To znači da će na svakih 15 minuta saobraćati jedna garnitura. To je toliko značajan napredak da će se svi putnici iznenaditi.
Na kojim relacijama će vozovi saobraćati na svakih 15 minuta?
- U rubnim opštinama, na primer Mladenovcu ili u Umčarima, polasci će biti otprilike na svakih sat vremena, a u bližim delovima, poput linije Zemun - Pančevački most, vozovi će saobraćati na svakih 15 minuta.
Kada ćemo dobiti nove garniture?
- I da imate 100 miliona evra i da kupite nove garniture ne možete odmah da ih dobijete. Garniture se naručuju i čekaju. Teško da će moći da se pronađe isporučioc a da se ne sačeka bar godinu i po dana. U tih godinu i po ovih devet garnitura koje budu remontovane biće na usluzi putnicima.
Kakve će biti nove garniture „Beovoza“?
- Garniture koje se kupuju za „Beovoz“ biće prilagođene za gradsku železnicu. Po enterijeru, konstrukciji i ubrzanju one će se bitno razlikovati od garnitura za regionalni železnički saobraćaj koje voze za Suboticu, Niš ili Užice. U gradskoj železnici neće biti prvog i drugog razreda. Sedišta će biti drugačija, svakako manje udobna, jer je brža izmena putnika. Garniture za gradsku železnicu obično imaju više mesta za stajanje.
Da li će na stajalištima biti elektronske najave dolazaka vozova?
- O tome još nismo razgovarali. U postupku je definisanje tenderskih dokumentacija i pravnog dela priče. Kad se to završi razgovaraćemo o informisanju putnika ali i pronalaženjem modaliteta integrisanog sistema, odnosno kako ostvariti da jedna karta važi i u vozu i u autobusu. Već je dogovoreno da „Beovoz“ bude deo integrisanog tarifnog sistema.
Kako će “ Beovoz“ biti usklađen sa gradskim prevozom?
- Trudićemo se da nemamo paralelne vožnje sa gradskim prevozom. Ja se nadam da se neće desiti da u podne iz Mladenovca ima i autobus prigradskog prevoza i voz. Ako obezbedimo kvalitet a pre svega pouzdanost sistema, verujem da će putnici odabrati „Beovoz“. Primera radi, ako imaju iz Mladenovca autobus, kakav je sada, a ovde elektromotornu klimatizovanu garnituru koja pritom brže stiže do Beograda, verujem da putnici neće imati dilemu.
Da li se vozite „Beovozom“ i da li ste zadovoljni uslugom?
- Naravno da nisam zadovoljan. Nisam zadovoljan zato što putnici nisu zadovoljni. Intervali su najveći problem. Mi bi voleli da imamo još 15 garnitura, ali mi ih jednostavno nemamo. Ukupno u saobraćaju u celoj mreži imamo 11 ispravnih elektromotornih garnitura. Mi jednostavno nemamo vozna sredstva da ih ubacimo u „Beovoz“. A samo jedna opravka jedne garniture košta čak 50 miliona dinara.
Ne treba mešati metro i „Beovoz“
Da li „Beovoz“ može da funkcioniše kao metro?
Metro je metro, železnica je železnica. „Beovoz“ nikako ne može da bude metro. Narod stanicu Vukov spomenik često naziva metro stanicom. Međutim, stanica Vukov spomenik je podzemna samo zato što je takva konfiguracija terena. Ne treba očekivati da će Gradska železnica imati intervale od tri minuta, kao metro. To je tehnički nemoguće. Na delu pruge od Zemuna preko Novog Beograda i ka Pančevačkom mostu saobraća mnoštvo drugih vozova. Na toj relaciji prolazi i dosta teretnih i putničkih vozova. Na Vukovom spomeniku mogu da se naprave dva nivoa. Sadašnji nivo gde je železnička stanica i da se iskopa desetak metara niže jedan nivo kuda bi prolazio metro. To je moguće preplitanje, i tada bi Vukov spomenik postao metro stanica, a sada to svakako nije.
Izvor: blic.rs
Link:
http://www.blic.rs/beograd.php?id=106031