StudentLL":382wtfht je napisao(la):
Svima je jasno sta je problem, broj zaposlenih treba prepoloviti
Već je donekle odgovoreno ali se moram nadovezati.
Ovo su prazne priče koje nam vlast servira godinama i to ne samo na železnici već i u drugim oblastima.
Kad god ovo čujem setim se jednog našeg sada bivšeg ministra i njegove izjave da ,, železnicu treba ukinuti". Ovo se valjda uklapalo sa njgovim stavom o ,,gašenju giganata gubitaša" i konceptom ,,svaka garaža fabrika" ( tim garažama fabrikama je i kamion previše dovoljan je i pik-ap ).
Železnica je već broj radnika smanjila što se oseti u njenom radu. Taj višak radnika je sada uglavnom na birou, ne rade, a od države dobijaju naknade tj. država opet izdvaja novac za njih
Železnica je SISTEM a ne autotransportno preduzeće.
To znači da zaposleni na železnici imaju mnogo širi opseg posla od drumskog prevoznika.
- Osoblje u vozovima ( mašinovođe, pratioci tereta i putnika, kondukteri )
- Osoblje na održavanju vozila ( brojni majstori koji vrše redovne preglede i popravke, vanredne popravke, higijenu ( čistačice ),
- osoblje na održavanju i izgradnji pruge ( redovna održavanja, remonti, vanredne popravke, čuvari pruge,....)
- Saobraćajno osoblje na stanicama ( otpravnici, skretničari, manevristi, mašinovođe na manevarskim lokomotivama, čistačice stanica, čuvari, magacioneri, utovar / istovar tereta, ljudi na rampama . . .)
- Blagajne ( putničke i robne)
- Saobraćajno osoblje u kontroli i organizaciji saobraćaja ( telekomanda, saobraćajni inženjeri, projektanti, građevinski inženjeri, pravnici, ekonomisti, donošenje propis i uputstava . . .)
- Osoblje na izgradnji, održavanju i upravljanju električnom mrežom
- Osoblje na izgradnji, održavanju i upravljanju telekomunikacijama i signalizaciji
Ovo pišem samo da se uoči da železnica obuhvata pored samog transporta i stvaranje uslova da bi se saobraćaj odvijao. Odnosno u njenoj nadležnosti je pored vozova ( voznih sredstava) i infrastruktura i održavanje i upravljanje.
Tako da nije moguće imati železnicu samo sa mašinovođama, a moguće je imati neki XXXX-Trans (ili ako vam je draže Turs) sa par autobusa i samo zaposlenim šoferima (država im gradi i održava puteve,saobraćajna policija upravlja i kontroliše, majstor komšija popravlja što ne mogu sami,. . . ).
Neke od sada vidljivih posledica smanjenog broja zaposlenih
- Neposednute stanice. Znači postaju stajališta nema ukrštanja, blagajne, .. .Posledica je smanjena propusna moć pruge, duže čekanje na ukrštanje i produženje vremena putovanja
- Smanjen broj radnika na održavanju pruge i čuvara pruge ( lošije stanje koloseka, vegetacija buja na sve strane, učestale krađe, zapuštene skretnice . . ).
Sada samo da se osvrnem na kvalifikaciju ,,FIRMA GUBITAŠ". Ovo pišem kao ekonomski laik, ali mislim da je način razmišljanja logičan.
Gubitaš bi trebalo da znači da su troškovi veći od prihoda pa da firma radi u ,,minusu" i svom vlasniku umesto da donosi novac ona ga troši.
U troškove železnice spadaju obaveze prema državi ( PDV na sve i svašta, porez na dohodak preduzeća, porez na plate, penziono i zdravstveno osiguranje zaposlenih, razne takse, akcize za gorivo, troškovi za drumska vozila, . . .)
Država sve ovo naplaćuje železnici. Po mome mišljenju više od pola troškova koje železnica ima su prma državi ( zarada Države ).
Ovome treba dodati i ono što država uzme od neto plate zaposlenog ( 18 % PDV od svega što kupi, porezi, takse, akcize, . . .)
Kako je železnica u vlasništvu države ovo su plaćanja samom sebi. Železnica ( država ) - državi (budžetu).
,,Gubitak" koji železnica napravi nadoknađuje država prebacivanjem dela novca ( subvencije ) koji je železnica prethodno prebacila državi.
Rezultat svega je da je DRŽAVA - vlasnik železnice ,, U PLUSU " od železice a ne u manjku kako se predstavlja, jer je od železnice više uzela nego joj dala.